Mazda 3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122 Exclusive-line (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122 Exclusive-line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Eerste ervaring
- 4.000 km
In de lease gekozen voor een Mazda 3 sedan Exclusive line. Bijna alle opties zijn aangekruist, behalve het zonnedak.
De Pluspunten:
- Ik vind het een hele mooi gelijnde auto, elegant en chique in de samenstelling zoals besteld.
- Het interieur ziet er volwassen en luxe uit. Veel zaken gaan nog met fysieke knoppen i.p.v. touch screen, dat was wel een eis.
Het geluidsniveau is ook laag, alleen stationair koud of fel optrekken zorgt voor wat rumoer.
- De commander in de middelconsole werkt soepel en went snel.
- De stoelen zitten lekker en zijn volledig verstelbaar met stoelverwarming. Dat is ook weer luxe.
- De bagageruimte is erg diep.
- Brandstofverbruik ligt nu op 1:20, waar de prestaties voor mij ook ruim voldoende zijn.
- Wegligging is wat mij betreft goed. Het is zeker geen vliegend tapijt, maar voor mij voldoende stevig waardoor het onderstuur laag is en de vering bij drempels niet gelijk op de eindaanslag zit. Sterker hij loopt soepel over drempels, ook bij een iets hogere snelheid.
Ik kan me voorstellen dat sommigen het wat te stug vinden, zeker op korte dwarsrichels. Mij stoort het echter niet.
- Het grote middenconsole opbergvak. Ligt lekker als arrmsteun en je kan je al rommel erin kwijt. Zit ook een usb + 12V in voor opladen van je telefoon zonder draadloos opladen. Bijkomend voordeel is dat ie niet in het zicht licht en je dus minder geneigd ben om "toch ff snel" te kijken. Ik snap niet waarom andere fabrikanten dit ook niet kunnen verzinnen. Portiervakken is ook prima.
Een van de redenen waarom de Corolla afviel in de keuze.
- Het een full options auto, er valt voor mij op dat gebied niet meer te wensen. Voor dit geld is het echt een koopje.
De Niet plus-Niet minpunten
- De bediening in het algemeen is logisch, e.e.a. zit waar je het verwacht. Toch wel vreemd dat je dat moet opmerken. Andere auto's tijdens proefritten was dat niet altijd evident.
- Ingeven van reisdoel in de nav is wennen. Persoonlijk vind ik het fijner om plaats, straat, huisnummer apart in geven met een scroll functie, voor als het niet precies meer weet.
De Mazda geeft een algemeen zoekvak en dan suggesties. Als je niet precies het goede adres ingeeft, komen de suggesties niet overeen. Internet zoektocht is dan nodig.
De suggesties zijn ook niet altijd even duidelijk waardoor ik de laatste keer een dorp verderop zat met een gelijke straatnaam en eerste begin letters van de plaatsnaam.
Is een aandachtspuntje waar je op moet letten.
- De auto heeft cilinderuitschakeling, ik voel toch een lichte aarzeling bij in- en uitschakelen alsof hij een cilinder overslaat. Verder niet storend, maar het valt op.
- Stationair draait ie af en toe 500 tpm. Dat is te laag om zonder gas b.v. in te parkeren of achteruit te rijden. Gevolg is een afslaande auto. Iets gas bij is gewenning en lost dit perfect op.
- Het is een atmosferische motor. Als je de gedownsizede 3 potten met turbo gewend bent, dan is het koppel onderin voldoende maar niet schokkend. Hij trekt wel mooi door het toerengebied, waar ik met het 3 potten + turbo concept toch het idee heb dat het na 2500 tpm wel redelijk gedaan is. Alweer ff wennen en terug naar het verleden, maar er gaat niets boven cubic inches, dus gewoon anders.
- Bagageruimte is voldoende, wel jammer dat ze geen station variant hebben en dat de beugels van het kofferkrakende type zijn. Als het het weet, rekening mee houden en als er een station was, had ik die waarschijnlijk gekozen.
- HUD is wel makkelijk, maar maakt nog geen wereld van verschil.
- De tank heeft 51 liter inhoud. Bij 42 liter begint de brandstofaanduiding te knipperen en bij 45 liter staat de range op 0 en de wijzer onderin. Dan kan ik dus nog 120 km rijden. Dat ga ik bij deze auto maar een keer niet uitproberen. Overigens zit ik dan al 800+ km, dus range is niets mis mee. Denk dat 1000 km haalbaar moet zijn.
Dan de minpunten (helaas)
- Dat is in een zin samen te vatten: DAS of driver assistance systems. Wat een drama is dat, duidelijk nog niet volwassen. Per systeem:
- ACC. Het is fijn dat de volgafstand relatief kort kan zijn en dat het op (her)snelheid komen redelijk vlot gaat. Dat voorkomt dat er vaak iemand tussen duikt, waardoor je steeds langzamer rijdt en je sluit goed aan. Maar: Het zou beter als ie verder vooruit keek. Stel je rijdt in konvooi en de voorligger voegt uit. De auto gaat dan rap versnellen om vervolgens voor de degene daarvoor weer stevig af te remmen.
Dat zie ook als je oploopt op een voorganger. Bekruipt regelmatig het gevoel "ga je nog wat doen" om dan vervolgens stevig te remmen. Let op, het is niet zo dat ik dan met 150 kph aan kom rijden. Ook met 10-15 km heb verschil heb je dit. Als je dan met 110 op een vrachtwagen op de uitvoegstrook afstormt, gaat het rechtervoetje toch wel richting / boven het middelpedaal.
Ik heb ook al een paar keer gehad dat er op de strook rechts een vrachtwagen rijdt, en de ACC denkt dat hij die volgt en dus abrupt gaat remmen op een rechte weg. Vinden de achterliggers ook fijn.
Idem in een tunnel. Er in rijdend loopt de snelheid te hoog op dan remt ie te hard. De tunnel uit laat ie vervolgens de snelheid onder het setpoint zakken en geeft ie daarna stevig gas bij waardoor ie erover heen schiet om vervolgens weer af te remmen. Je gaat dus hortend en stotend de tunnel in en uit, zeker als het wat steiler loopt. Los dit het nu maar op met het gaspedaal door een beetje bij te geven op de juiste momenten, maar dat kan soepeler.
- Lane assist (LAS) is weer een apart verhaal. Waar sommige auto's subtiel terug beginnen te sturen, wacht de Mazda tot je bijna bij de lijn bent en geeft vervolgens een ruk aan het stuur. Heeft ie ook al een paar keer in de 60 km zone gedaan....
Hij piept ook regelmatig als je richting de lijn kruipt, maar dan zonder een ruk. Wanneer hij het een of het ander doet heb ik nog niet helemaal in beeld.
LAS kan ook zelf sturen. Ook hier weer is het euvel dat ie te kort kijkt, waardoor je een beetje over de weg heen zwabbert. Mooi is ook dat ie zelf stuurt en vervolgens begint te piepen dat ie over de lijn heen gaat. Wie stuurt er nou, jij of ik?
- Verkeersbordenherkenning is wel makkelijk. De snelheid waarschuwingspiep is irritant, werkt al bij 1 kph overschrijding. Gelukkig kan je piep ook uit zetten met een knop. Moet wel iedere keer als je de auto start.
- Je kan alles handmatig zetten / uitschakelen, echter dat vereist wel weer veel handelingen in het menu die je na iedere start moet herhalen.
Ter info: Dit zat allemaal niet op de demo-auto. Die was nog van voor deze verplichtingen.
Resume:
Het is fijne mooie auto waar ik zeker nog vele kilometers plezier aan kan beleven, maar die automatische systemen daar moet Mazda-san nog maar een keer naar kijken (of afkijken van de laatste VAG producten - ben zeker geen VAG fan overigens maar dit werkte echt wel beter in vergelijking met)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.