Mazda 2 1.5 GT-M (2008)

autoreview

Mazda 2 1.5 GT-M (2008)

Signalement

Uitvoering2 1.5 GT-M
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf23.000 km
KM-stand laatst145.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn review van mijn Mazda 2 na 20000 km ervaring

  • 43.000 km

In mei 2010 heb ik een Mazda 2 1.5 GT-M aangeschaft. Bouwjaar januari 2008. Er stond toen 23000 km op de teller. Hiervoor reed ik een Daihatsu Sirion 1.0 uit 1999. Wat op zich geen verkeerde auto is. Echter wilde ik na 2 jaar daarin gereden hebben toch iets volwasseners. Ik was op zoek naar iets compacts en lichts. Waarbij ik altijd al een voorliefde had voor Mazda. Aangezien ik de Mazda 2 er leuk uit zien vindt, was de keuze snel gemaakt. Eerst wilde ik gaan voor de 1.3 HP maar ik vond deze 1.5 voor een aantrekkelijke prijs, dus de keuze was zo gemaakt. Hoewel ik hem stiekem in wit of blauw nog mooier vind.

In 7 a 8 maanden heb ik er inmiddels iets meer dan 20000 km erop zitten.

Het rijden:
Zoals wel elk zichzelf respecterend autoblad beschrijft, rijdt deze Mazda 2 geweldig. De auto bijt zich echt vast in de bochten (zowel op de standaard 16 inch zomerbanden (toyo) als de 15 inch winterbanden (bridgestone)). Elke bocht of rotonde is het weer een feest. En hoewel hij met gemak meer aan kan dan de 103 pk’s heb ik daar nooit de behoefte aan. Het bochten werk is toch veel leuker. Er zit ESP op, maar het is toch nog best lastig dat aan de gang te krijgen. Gelukkig lag er deze winter veel sneeuw en kon ik dus goed “testen” tot hoever je kunt doorgaan en dat bleek best ver. Ook heerlijk is het directe schakelen, waarbij je lekker voelt hoe de pook in de versnelling grijpt. De besturing is in de middenstand misschien iets vaag (maar wel fijn op lange snelweg stukken), tijdens het bochtenwerk is hij in ieder geval lekker direct.

Vaak wordt het comfort van de Mazda 2 bekritiseerd. Mijns inzien is dat een beetje overdreven, want hij is toch echt voldoende comfortabel. Ik heb al verscheidene lange afstanden gereden en vond deze zeer aangenaam (zeker in combinatie met de standaard cruise control en semi automatische airco). Mijn medepassagiers hadden ook niks te klagen. Uiteraard maakt het verschil of ik op de 16 inch of op de 15 inch rijdt. De stoelen zijn comfortabel genoeg, hoewel de zitting misschien iets langer kan. De bagageruimte is voor mij voldoende, maar voor een kleine familie waarschijnlijk te klein.

Het verbruik:
In de zomer kon ik redelijk gemakkelijk een verbruik halen van 6,5 l per 100 km (inclusief airco), waarbij het 80% snelweg. Ik houd me verder redelijk goed aan de betreffende snelheden, zoals ik al zei bochten is toch veel leuker. Als ik echt mijn best deed was ook wel 6,2 l haalbaar.
In de winter zit het verbruik zo tussen de 6,7 l en 7,0 l in.

Opvallend is verder dat de de tank officieel 43 liter aangeeft, maar dat de boordcomputer een actieradius aangeeft van 0 km als hij pas 36 liter verbruikt heeft.

Betrouwbaarheid
Ik heb verder nog geen extra kosten moeten maken. Ik heb inmiddels één grote beurt laten uitvoeren bij de Mazda garage voor €300. Bij de aankoop heb ik alleen even de airco laten reinigen ivm luchtjes.

7000 km verder

  • 50.000 km

Ik ben inmiddels de 50.000 grens gepasseerd. Het verbruik is afgelopen maand gezakt naar 6 liter op 100 km. Dit komt omdat mijn woon-werkverkeer tijdelijk naar een andere locatie ging waar de maximum snelheid 100 km/h was ipv de gebruikelijke 120 km/h. Dus die 20 km/u langzamer scheelde toch wel een 0,5 liter.
Inmiddels rij ik weer naar mijn vertrouwde locatie waar ik wel 120 mag rijden en dus stijgt mijn verbruik weer netjes naar 6,5l. Verder heeft mijn Mazda weer zijn vertrouwde zomer sloffen gekregen. Aan het einde van de zomer zal ik wel de voorbanden moeten vervangen, maargoed dat komt dan wel. Verder is er niks noemenswaardigs gebeurd. Dat kun je natuurlijk ook wel verwachten bij een Mazda ;-). Nog 10.000 km en dan mag hij weer naar de beurt.

110.000

  • 110.000 km

Inmiddels ben ik 60.000 km verder en staat de teller op 110.000 km.
Ik ben afgelopen jaar met de auto in Schotland geweest en ik kan zeggen dat de auto me toch wel aan het glimlachen maakte over de smalle Schotse wegen.
En verder ben ik nog steeds tevreden over mijn Mazda 2. Alhoewel ik stiekem toch naar een vervanger kijk. Misschien volgend jaar een jonge Mazda 3 van de nieuwe generatie. Nog even sparen dus.


Intussen zijn er wel wat kleine reparaties gebeurt zoals:

- 60.000 het wiellager links achter vervangen
- 105.000 kort na de APK (zonder problemen) is het hitte schild van de uitlaat afgevallen, helaas kon het volgens de garage niet meer gemonteerd worden, omdat de draadgaten niet meer te gebruiken waren
- 105.000 1x stadslicht vervangen
- 110.000 Het sproeisysteem van de achterruit doet niks meer. De wisser werkt wel, echter zonder te sproeien. Dit laat ik denk ik fixen bij de volgende 120.000 beurt.

Voor de rest is hij probleemloos.
Het gemiddelde verbruik blijft nog steeds zo op 6.6 liter per 100 km.

35.000 km erbij

  • 145.000 km

De vorige review is bijna exact een jaar geleden. Dus tijd voor een update.
In een jaar tijd is er 35000 km erbij gekomen.
Waarschijnlijk zou een diesel verstandiger geweest zijn, maar dit jaar (2015) is de werksituatie veranderd waardoor ik weer wat minder km’s zou moeten doen.

Het gemiddelde verbruik blijft lekker hangen op 6,5 l per 100 km. Tijdens de vakantie in Noorwegen was dit zelfs 6,0 l.
Het olie verbruik is nog steeds 0 liter en hij krijg gewoon elke 20.000 nog een beurt.

Er zijn in 2014 wel 2 reparties nodig geweest.
- Hitteschild van uitlaat is eraf gevallen (gelukkig niet tijdens het rijden). Deze bleek helaas niet meer terug te monteren, de bevestigingsgaten waren onbruikbaar. Volgens de garage zou het geen probleem moeten zijn zonder hitteschild
- Airco condensor was lek, nieuwe condensor geplaatst incl. arbeidsloon €450,-

Wat valt er verder nog over te zeggen. Ik ben er nog steeds zeer tevreden mee, sturen en schakelen en rijden blijft gewoon leuk. En toch kriebelt het ook wel weer voor een opvolger, naja wie weet wat dit jaar brengt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.