Mazda 2 1.3hp Executive (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 2 1.3hp Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 37.538 km |
KM-stand laatst | 39.800 km |
Goedkoop is duurkoop! Van naïef tot doordacht?
- 37.538 km
Na vele nare ervaringen met auto’s, door naïviteit, domme pech en het voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, moest er nu een goede auto komen. Ik ben niet technisch onderlegd, maar alles uitvogelen via het internet kan ik wel. Auto's in Excel gezet, vergelijken, vergelijken. Auto's met een kenteken dat met een P of R begon meteen weggeklikt, want import, reviews lezen, testverslagen, auto's tot op het bot checken (APK geldig, wordt de auto niet verkocht vlak voordat de APK verloopt, hoeveel eigenaren, schadeverleden, verzekerd, koerslijsten, laatste tenaamstelling, tellerstand ok en uit 2017 of 2018, WAM verzekerd bij particulieren,. gebeld met Mijn Autocoach en nog extra checks gedaan via (betaalde) rapporten en gratis via Autotrack, waar je o.a. ook kan zien wanneer de auto's gekeurd waren en wat de afkeurpunten waren.
Uiteindelijk beland bij erkende BOVAG-garages en ik moet zeggen meestal prima ervaringen, je mocht meteen een uitgebreide proefrit maken zonder dat er iemand bij zat, de prijzen kwamen ongeveer overeen met de ANWB-koerslijst (wat bij handelaren eigenlijk nooit het geval is).
Het moest een 4-cilinder worden, ik irriteer me mateloos aan het rijgedrag van 3-cilinders, verder een 5-deurs, redelijk snel (1 naar 100 in max 14 seconden), wat bagageruimte, genoeg ruimte achterin. Verder airco, elektrische ramen voor en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Budget max. 7000.
Ik heb gekeken naar een Suzuki Swift, zowel het model 2005-2010 en 2010-2014, Kia Picanto 1.2, Toyota Yaris en Mazda 2. Wilde ook nog de Kia Rio vanaf 2011 proberen, maar dat is er niet meer van gekomen. Omdat ik mijn vorige auto, een Hyundai i20 nog voor een goede prijs heb kunnen verkopen, ging ik de laatste week de garages af in een Ford Fiesta uit 2009, van een vriend van me. Kon ik meteen ervaren of iets voor mij is.
Een Suzuki Swift uit 2009 was in perfecte staat, reed lekker, maar was nog niet helemaal overtuigd, deze had ook een kilometerstand van 130.000. Ik ga zelf tegen de 30.000 km/jaar rijden, dan gaat het wel erg hard. Kia Picanto reed ook fijn, volgens mij één van de weinige uit het A-segment met een 4-cilinder. Maar twijfelde toch over de ruimte achterin en de bagageruimte. Ik rijd 95% alleen in de auto zonder bagage, maar af en toe mijn ouders vervoeren, of een weekendje weg of vakantie, dan is iets meer ruimte toch wel fijn. Ook zou ik er na de i20 m.i. toch op achteruit gaan. En na nare ervaringen met de Hyundai i20 vroeg ik me af hoe betrouwbaar deze Kia Picanto is. Bij de occasiontest van de ANWB zijn ze lyrisch, maar in het Duitse onderzoek van de TUV staat de auto niet erg hoog, dus kennelijk heb je weinig pech, maar moet je wel vaak naar de garage. Bij de Toyota Yaris had ik geen gevoel, er was niets mis mee, maar werd er ook niet enthousiast van, en ik vroeg me ook af of ik zou gaan wennen aan de digitale snelheidsmeter in het midden. De Ford Fiesta reed veel fijner, ook op de snelweg, hoefde niet terug te schakelen op de snelweg. Alleen het zicht links en rechts van me is belabberd. Ik rijd vooral snelweg en moet dan in korte tijd meerdere rijbanen opschuiven. Ik voelde me niet veilig genoeg in deze auto, verder alleen maar lof.
En toen ging ik in Amsterdam bij een Mazda 2 uit 2008 kijken. Wat een verademing, het voelde meteen als mijn auto, ik zat er lekker in, goed zicht om me heen en het reed heerlijk. Deze auto had bijna 80.000 gelopen, niet veel voor een auto van bijna 10 jaar oud. Maar met bijna 30.000 km per jaar loopt het wel flink op, al schijnt dat voor de Mazda 2 geen probleem te zijn, gezien klokje rond. De bestuurder had echter de laatste 4 jaar zo'n 18.000 km gereden en dacht dat een beurt pas na 20.000 km moet. Ik vond dat wel een risico. Toen de verkoper ook geen korting wilde geven (had inmiddels geleerd dat je zonder inruil sowieso korting kan bedingen, alleen als ik meteen besliste kon dat, goed jij wilt een auto verkopen, ik kan uit vele kiezen) kon ik naar de Mazda 2 in Hoofddorp gaan kijken.
En daar stond ie, bijna 10 jaar oud maar als nieuw met 37.500 km keurig verdeeld over alle jaren. Ook deze eigenaar was niet zo strikt met de beurten, maar de laatste was gelukkig nog 1,5 jaar en 7.000 km geleden. Wat reed dit heerlijk en wat had ik een goed zicht en veilig gevoel in de auto. Ook het achteruit in een vak parkeren ging lekker. En dan staat de Mazda 2 ook nog bekend als zeer betrouwbare auto (zowel bij ANWB als TUV), dus de keuze was gemaakt. Leuk ook dat Mazda niet meegaat in de rage van 3-cilinders met een 1.0 motor, maar gewoon nog 4-cilinders met 1.5 motoren.
Het is net een nieuwe auto, in de meest luxe uitvoering in Metropolitan Grey (grijs metallic) met o.a. climate control, boordcomputer, regensensor, stoelverwarming, elektrische ramen voor en achter, inklapbare spiegels, mistlampen voor en lederen stuurwiel/versnellingspook. Ik zou al tevreden zijn met airco, elektrische ramen voor en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, maar dit is toch ook wel leuk. Ik heb geen technische kennis van auto's, maar toen ik onder de auto ging kijken zag ik iets wat ik bij alle andere auto's nog niet had gezien, zag er echt als nieuw uit! Ook de banden waren nog goed.
Nog wat korting kunnen bedingen, vast niet tot het uiterste gegaan, maar dat kon me niet schelen, dit was mijn auto en hier hoefde ik geen nachtje over te slapen. Ik hoefde niet meer voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Ik had voor minder dan 7.000 euro een gloednieuwe auto, althans zo voelt het voor mij. Er waren al mensen komen kijken bij de auto toen de foto's nog niet op internet stonden die te weinig boden, en ik had een gevoel dat deze auto zo weg zou zijn. Ook een reden waarom de verkoper niet akkoord ging met het bod van de vorige geïnteresseerden.
6 maanden BOVAG, nieuwe APK, onderhoudsbeurt, 1 jaar pechhulp van Mazda en reinigen en poetsen van de auto.
En nu is ie er dan....
En ik ga het nu helemaal anders aanpakken:
- elke 20.000 km een beurt bij een Mazda dealer (betaal je iets meer, maar ik ben gewend veel meer geld per jaar aan een auto kwijt te zijn)
- bandenspanning en profiel regelmatig meten (heb al 2 meters besteld)
- vloeistoffen controleren
- regelmatig door de wasstraat met het duurste programma
- all-risk verzekeren, want voor mij is dit een nieuwe auto
Iemand nog tips wat ik zelf meer kan doen (heb 2 linkerhanden)?
Ben benieuwd hoe zuinig ik ga rijden, ik rijd bijna alleen 100 op de snelweg, dus zit altijd boven het praktijkverbruik. 1 op 21,7 zal het waarschijnlijk niet worden, maar 1 op 19/20 moet toch wel lukken, dat was ook mijn verbruik bij de Hyundai i20, terwijl Koreaanse auto's nu niet bekend staan als erg zuinig.
En dan rijden, binnen 15 maanden zal de kilometerstand waarschijnlijk verdubbeld zijn.
Een volgende review als de eerste tankbeurt erop zit, ga ook een verbruiksmonitor beginnen.
Eerste ervaringen
- 39.800 km
Ik heb mijn Mazda 2 nu een maand en de algemene indruk is zeer positief. Het belangrijkste is dat ik me zeer veilig in de auto voel, het zicht is erg goed, heel fijn op de snelweg, en bij scherpe bochten voel ik me ook veel veiliger dan in de Hyundai i20. Ik heb nog nooit een auto met airco gehad en nu heb ik opeens de meest luxe uitvoering van een auto. Dingen die je niet mist, maar wel erg leuk zijn als je ze eenmaal hebt :-)
Ik heb nog steeds het gevoel in een nieuwe auto te rijden, de kleur is erg mooi en ook de bekleding (zwart met een soort grijze strook over de banken heen). Het lederen stuur en lederen pook vind ik ook erg mooi! Ik houd hem ook extra netjes waardoor dit gevoel ook blijft.
De airco is zeer fijn bij het ontwasemen van de ramen, dat is binnen een paar seconden gedaan. De climate control vind ik erg fijn. De stoelverwarming gebruik ik eigenlijk niet, vind ik een beetje overdreven.
Valt er dan niets te zeuren? tuurlijk wel:
- het verbruik, ok het is winter, de koudste weken van het jaar gehad met ook nog veel wind, maar de 1 op 17 die ik met snelwegkilometers rijd vind ik toch matig. Zeker omdat ik niet harder kan/mag dan 100 gedurende de hele week. Met mijn andere auto's reed ik veel zuiniger dan het praktijkverbruik. Even aankijken hoe zich dit ontwikkelt gedurende de lente en zomer.
- de regensensor: deze werkt niet altijd goed, dan zijn er maar een paar druppels en gaan de wissers als een gek tekeer, ook als ik de gevoeligheid aanpas. De ruitenwissers maken sowieso lawaai, terwijl ze nieuw zouden zijn, maar hiervoor heb ik al een afspraak bij de dealer.
- de verbruiksmeter: als ik net getankt heb geeft deze aan dat ik bijna 800 km kan rijden, om vervolgens in een moordend tempo te zakken, ook de streepjes verdwijnen als een gek. Na een paar honderd kilometer lijkt het alsof ik al moet tanken
- de radio: ik luister graag Radio 10, nu is bekend dat de ontvangst hiervan niet zo goed is, maar bij mijn andere auto's viel dat reuze mee. Nu is er vaak veel ruis (woon in de Randstad) en in tunnels valt de zender niet weg, zoals ik gewend was, maar hoor ik een enorm geruis.
- het dashboardvak is in het donker niet goed te openen
- de inklapbare spiegels: ik moet deze met een knop inklappen, als ik vervolgens weer wegrijd klappen ze niet automatisch weer uit. Dit vind ik zeer onveilig. Ik moet dan stoppen, omdat ik in het donker de knop niet kan vinden, is niet verlicht. Lijkt me toch dat een auto die hoog scoort op veiligheid spiegels heeft die automatisch weer uitklappen, of moet dat ook het gevoel zijn?
Dit zijn allemaal kleine dingen, ik ben nog steeds erg blij met mijn nieuwe auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.