Maserati GranTurismo (2007)

autoreview

Maserati GranTurismo (2007)

Signalement

UitvoeringGranTurismo
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf46.000 km
KM-stand laatst67.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat hierna nog?

  • 58.000 km

Giulia Veloce uit de lease en dan? Gezin van drie, EV is geen optie (geen laadfaciliteit en te weinig km's per jaar), iets aparts met Italiaanse flair, snel, betrouwbaar. Giulia Q even overwogen, Maserati Ghibli ook, totdat mijn oog viel op de GT. Altijd al een fantastisch ontwerp gevonden, maar nooit bij stilgestaan dat het een echte 2+2 is. Prima geschikt als dagelijkse auto voor het gezin, want tot 1.80m pas je prima achterin.

Zoektocht juni 2022 online: ongeveer 15 stuks te vinden, waarvan 7 binnen budget en 2 te goedkoop. Alleen alles grijs of zwart en vaak ook met een nogal dubieuze kleurensamenstelling qua interieur. Zoektocht bijna opgegeven, totdat er ineens een blauwe bij Aaldering te koop staat. Bellen, proefrit met Nico himself, uurtje getwijfeld (import uit Zwitserland, tweede eigenaar, 47k KM = betrouwbaar?), knoop doorgehakt.

Een nulbeurt bij Maserati Franco in Kwintsheul laten doen. Conclusie: prima aankoop. Vervolgens naviplus laten inbouwen (touchscreen over het oude scherm maar dan met apple carplay/android auto) en de auto laten behandelen met een keramische coating bij GntlBright.

Verder inmiddels een set banden later (bij aankoop bekend), nieuwe accu en ruitenwissers. Schokdempers komen eraan (ook bij aankoop bekend).

En dan het rijden:
Dat is een compleet nieuwe beleving als je nog nooit een V8 gereden hebt. Zeker niet als het een V8 is met Ferrari-roots (afgeleide blok van de F430). Wat een geluid! Je gaspedaal is simpelweg een toetsenbord: elke versnelling en elk toerental geeft een nieuw geluid: oorstrelend. Op de snelweg is de (sport)uitlaat wel sonoor qua brom tussen 100 en 130, dus rij ik vrijwel overal iets te hard.

Sprintjes trekken is leuk, maar niet waar deze auto voor gemaakt is. De 5,2 tellen tot 100 haalde mijn Giulia Veloce ook. Het verschil komt daarna pas: de V8 blijft maar trekken en de opbouw van snelheid gaat pas echt hard bovenin het toerengebied. Dan voelt het ook echt als er geen einde komt aan de voorwaartse versnelling. Totdat je echt hard moet remmen. Dan is het wel alert zijn, omdat de auto snelheid makkelijker opbouwt dan van zich afschudt. De ZF-automaat met 6 versnellingen werkt geweldig: is alert, schokt niet en doet wat je verwacht.

Verder is de GT heerlijk comfortabel, ruim genoeg, en ook bij lage toeren een genot om te horen en mee te rijden. Om te flaneren ook echt uitstekend geschikt.

Inmiddels 10k KM verder en nog geen bijzonderheden. Alles functioneert, niks rammelt, niks kapot. Verbruik is wel 1 op 7, maar bij 10k KM per jaar te overzien.

Waarom er maar zo'n 200 van rondrijden in NL is mij een raadsel. Deze auto verdient veel meer.

Engelse plattelandswegen in een GT....

  • 64.000 km

ACCU
Na wat nare ervaringen met een nieuwe accu die te snel leeg loopt bij te veel korte ritjes achter elkaar, tot de conclusie gekomen dat de GT nogal wat stroom trekt bij de start. Rij je vervolgens nog geen 30 kilometer (kind naar school brengen, zakelijk afspraak dichtbij) en doe je dat te vaak achter elkaar zonder een lange rit ertussen, dan houdt het een keer op (na een paar maanden). Oplossing: Ctek CS free mobiele lader. In het stopcontact thuis de Ctek opladen, daarna in de auto aansluiten op de accu (zit bij de GT achterin), uurtje wachten. Klaar. In feite een mobiele druppellader.

BEURT
Grote beurt was aan de orde in juni. Schokdempers mogen nog even door. Portierruit bestuurder recht laten zetten en verder de gebruikelijke zaken bij een grote jaarlijkse beurt. 1100 euro viel me reuze mee. Maserati Franco is echt een top bedrijf!

ENGELAND
Vervolgens de auto volgepakt voor 4 weken Engeland met drie. De kofferbak is klein, zodat zachte sporttassen de voorkeur hebben. Tip: Nike Academy Team Sports Bag Large passen er precies vier volgepropt van achterin, die ook de hoogte van de kofferbak optimaal uitvullen. Toch dik 215 liter goed benut, met nog wat ruimte voor een laptoptas.

Uiteraard even wennen in de GT als alles ineens andersom moet in Engeland. Vooral over je rechter schouder kijken geeft soms te weinig zicht. Verder goed te doen, autorijden aan de verkeerde kant.

Zelfs het slechte wegdek in de Cotswolds doet de GT weinig. Uiteraard rammelt het soms flink onder de auto door alle kuilen icm de lage banden, maar het wordt nooit oncomfortabel. Verbruik loopt door de vele bergen en heuvels wel op naar 1 op 6.

En Google Maps navigatie brengt je soms op plaatsen waar je liever niet komt met je vijf meter lange en twee meter brede auto, zoals een weggetje dit een hamlet die exact 2 meter breed is, vol met kuilen en gesteente. Gelukkig zonder schade uit gekomen, maar dat had ook anders kunnen aflopen.

Ik zie die Britten op het terras in Stroud nog steeds voor me, starend maar een Maserati die uit dat smalle gammele straatje komt. "Idiot Dutchy" was goed te lezen in hun ogen ;)
Maar ook, of juist, in Engeland is er veel waardering voor de Maserati.

Omdat vrijwel alle wegen buiten de bebouwde kom hier op 60 mijl per uur staan (ook als ze 4 meter breed zijn met een helling van 25%), rekent Maps doorgaans de kortste route uit, ook als je daardoor rechts, links, rechts, links, rechts moet in plaats van 1x rechts.

Engeland getrotseerd en geslaagd met vlag en wimpel. Wat een auto!

En verkocht

  • 67.000 km

au au au, dat doet zeer. Na al 13 maanden het besluit moeten nemen om de heerlijke GT te verkopen. Als daily driver is de GT wel geschikt, mits je voldoende afstand per rit aflegt ivm bijladen accu en je uiteraard niet heel veel kilometers per jaar rijdt. Dat laatste staat op het punt te veranderen. Met pijn in het hart zwaaien de GT over twee weken af.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.