Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Maserati GranTurismo

Uit een vorig leven

85
Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismoMaserati GranTurismoMaserati GranTurismoMaserati GranTurismoMaserati GranTurismoMaserati GranTurismoMaserati GranTurismoMaserati GranTurismoMaserati GranTurismo
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
3 februari 2018 om 10:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 01 2018
AutoWeek 01 2018

Je leest het in AutoWeek 01 2018

De Maserati GranTurismo? Wordt die nog gebouwd? Jazeker, deze zomer heeft de 10 jaar oude auto zelfs een facelift gekregen. Onze kennismaking daarmee is een harde confrontatie met wat downsizing doet met emotie én met het prijskaartje.

Het is gezien het verleden nauwelijks voor te stellen, maar Maserati moet hét merk worden dat voor Fiat-Chrysler de elektrische fakkel gaat dragen. CEO Marchionne maakte eerder dit jaar bekend dat zowel nieuwe als bestaande Maserati's vanaf 2019 verkrijgbaar worden met (deels) elektrische aandrijving. Wát een contrast met het verouderde monster waarmee wij vandaag op pad gaan! De GranTurismo stamt immers al uit 2007(!) en is deze zomer nogmaals gefacelift. De auto heeft al meerdere keren zo'n opleving gehad. Zo zorgde de introductie van zowel de nieuwe Quattroporte als de Ghibli ervoor dat er mensen naar de showroom werden gelokt. Sommigen zagen daar voor het eerst de GranTurismo staan en kochten hem vanwege zijn looks en zijn geluid. Een facelift moet dat effect versterken nu de Levante, een SUV, er is. De neus van de coupé is wat strakker getrokken en kwam zo in lijn met het front van de Ghibli.

De motorisering bleef ongewijzigd: een 4,7-liter V8 zonder turbo. Dat heeft nadelen, waarover straks meer. Maar het heeft ook voordelen, want de soundtrack van dit apparaat is zo bizar wild, puur en zalig … Doorhalen is fijn, maar hoeft niet eens, want zo rond 2.700 tpm zit er al een resonantie in de toon die je hele skelet in beweging brengt. Ga door naar de toerenbegrenzer en de huil wordt ronduit goddelijk.

De auto is nu verkrijgbaar als Sport en als MC. Technisch zijn deze versies gelijk; ze hebben alleen elk hun eigen uiterlijke kenmerken en de cockpitsfeer verschilt. De MC is ook iets lichter, vanwege het gebruik van carbon carrosseriedelen. Het interieur is oud; mooi leer op de stoelen kan niet verbloemen dat je tegen verouderde tellers aankijkt en knoppen herkent uit oudere Peugeots en Lancia's. De enige innovatie die het model heeft ondergaan, betreft het multimediasysteem, dat nu onder meer geschikt is voor Apple Carplay en Android auto. Maserati is er trots op, maar Kia levert het ook al op de Picanto …

MAESTRO, MUZIEK!

Met 460 pk is de auto redelijk snel, maar geen match voor auto's met een modern turboblok. Je moet bovendien erg veel toeren maken om er snelheid uit te persen. De volautomaat is redelijk, maar daarmee is alles wel gezegd. Jammer dat de MC niet de Ferrari-halfautomaat uit de MC Stradale heeft gekregen; die was bijzonder snel en spectaculair. Maar goed, we hebben hier wel te maken met de enige atmosferische V8 die nog door een Europees merk wordt verkocht. Alleen al het waanzinnige geluid daarvan maakt heel veel goed; bij nieuwere auto's is dat ver te zoeken, op een enkele Ferrari 812 of Huracán Performante na.

Maar maakt dat alles goed? Nee, dat kan niet meer. Ook al is het basisdesign tijdloos, zeker de achterkant oogt inmiddels verouderd. De auto voelt log aan en zou op een bochtig parcours moeite hebben om een Golf R bij te houden. Het allerergste is echter dat de Maserati duurder is dan ooit. De oude V8 is schandalig onzuinig, met een CO2-uitstoot van 337 g/km als gevolg. En omdat ons bpm-systeem tegenwoordig is gebaseerd op CO2-uitstoot, beloopt de bpm op de GranTurismo alleen al zo'n € 95.000. Daardoor komt de vanafprijs uit op zo'n € 227.000. En dat is een ton te veel voor een auto van dit kaliber. Je koopt voor dat geld ook een Mercedes SL 63 AMG, wat in kwalitatief opzicht een auto van een andere planeet is. Wil je meer emotie, overweeg voor dat geld dan liever een Ferrari Portofino (vanaf € 240.000), die vrolijk 600 pk heeft en véél beter zal zijn. Of geef de helft uit voor een Jaguar F-type 400 Sport met V6, die met zijn 400 pk net zo snel is, ook een subliem geluid voortbrengt en bovendien beter rijdt. Maserati heeft absoluut de gunfactor, want de magie rond het merk is beslist nog niet verdwenen. Maar de nieuwe SUV Levante is tegenwoordig goed voor de helft van de globale verkopen van het merk. De prachtige GranTurismo zal door een enkele verliefde dwaas nog nieuw worden gekocht, maar de tijden voor deze auto als nieuw product zijn voorbij. Laat de Alfieri maar komen.

  • Houd me op de hoogte over de Maserati GranTurismo
  • Lees meer over supercars en sportscars
Maserati Maserati GranTurismo Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Maserati GranTurismo 4.7 S 49000km

    Maserati GranTurismo 4.7 S 49000km

    • 2011
    • 49.411 km

    € 64.950

    Maserati GranTurismo 4.7 MC Stradale | Uniek! | Top onderhouden | Originele rolbeugel

    Maserati GranTurismo 4.7 MC Stradale | Uniek! | Top onderhouden | Originele rolbeugel

    • 2011
    • 49.930 km

    € 99.500

    Maserati GranTurismo 4.7 MC Stradale

    Maserati GranTurismo 4.7 MC Stradale

    • 2011
    • 59.711 km

    € 84.900

Meer Maserati GranTurismo occasions

Lezersreacties (85) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Maserati GranTurismo specificaties
  • Maserati GranTurismo occasions
  • Maserati GranTurismo video's
Advies en informatie
  • Maserati GranTurismo tests
  • Maserati GranTurismo gebruikersreviews
  • Maserati GranTurismo index
PREMIUM
Maserati Quattroporte - Oud en Nieuw

Maserati Quattroporte - Oud en Nieuw

Maserati Quattroporte is al sinds 1963 een begrip in autoland. Het model bestaat al langer...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Maserati GranTurismo (2008)

    Maserati GranTurismo (2008)

    19
    • 26 november 2019
meer reviews
Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

60

De garage van Henri Broekmans omvatte zowel een Maserati GranTurismo als een BMW 428i Gran...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    60
    • 17 april 2022
  • Nieuws
    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste elektrische

    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste...

    60
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Maserati helemaal elektrisch vanaf 2030

    Maserati helemaal elektrisch vanaf 2030

    85
    • 17 maart 2022
  • Nieuws
    Elektrische Maserati GranTurismo betrapt

    Elektrische Maserati GranTurismo betrapt

    30
    • 14 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Maserati GranTurismo: traditioneel én vernieuwend

    Nieuwe Maserati GranTurismo: traditioneel...

    43
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    De 10 belangrijkste sportieve auto’s van 2022

    De 10 belangrijkste sportieve auto’s van...

    32
    • 1 januari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Maserati GranTurismo nu ook van achteren te zien

    Nieuwe Maserati GranTurismo nu ook van...

    8
    • 24 juni 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Maserati MC20 Cielo is los en open

    Maserati MC20 Cielo is los en open

    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Maserati MC20 Cielo: Italiaanse spyder op komst

    Maserati MC20 Cielo: Italiaanse spyder...

    10
    • 16 mei 2022
  • Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    Maserati GranTurismo (2008) - Blits Bezit

    60
    • 17 april 2022
  • Nieuws
    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste elektrische

    Maserati GranTurismo Folgore: de eerste...

    60
    • 11 april 2022
  • Autotest
    Maserati Grecale - Eerste rijtest

    Maserati Grecale - Eerste rijtest

    17
    • 10 april 2022
  • Achtergrond
    De Maserati Kubang werd vooral geen SUV genoemd

    De Maserati Kubang werd vooral geen SUV...

    6
    • 9 april 2022
  • Nieuws
    Prijzen Maserati Grecale: vanaf iets meer dan een ton

    Prijzen Maserati Grecale: vanaf iets meer...

    25
    • 22 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden