Maserati GranTurismo MC Stradale (2012)
Stilte doorboord
De bekende 4,7-liter V8 kreeg er 10 pk en 20 Nm bij, zodat het totaal komt op 450 pk en 510 Nm. Dit tilt de topsnelheid net over de 300 km/h. Nog belangrijker: gewichtsreductie. De Gran Turismo is geen lichtgewicht, dus het verminderen van kilogrammen was vereist. In totaal wisten de Italianen 110 kilogram van de auto af te halen. De grootste winst zit hem in het interieur, waar de achterbank verdween. De voorstoelen moesten plaatsmaken voor lichte racekuipen. Ook werden de remmen vervangen door lichtgewicht keramische Brembo's.
Aan de buitenkant zijn veel elementen toegevoegd die doen denken aan de Trofeo-raceversie, wat de auto een nog agressiever uiterlijk geeft. Bijvoorbeeld de dubbele uitlaat in het midden van de auto. Maar zaken als de carbon spoiler, de bijna vijf centimeter langere achterbumper en de splitter op de neus zijn er stilte doorboord niet enkel voor de show: de MC Stradale heeft aanmerkelijk meer downforce.
Aan de binnenkant vinden we een rolkooi en extreem veel alcantara om de gestripte binnenkant wat stijl te geven. Carbon elementen maken het geheel af. Het blauw van het interieur combineert geweldig met de toch al fraaie donker-blauwe lak. Ook het stuur heeft alcantara rondom, met grote koolstofvezel flippers links en rechts ervan.
Veel alcantara
Starten gaat ouderwets met een sleutel. De eerste brul is al zó hard, dat je nooit 's ochtends kunt wegrijden zonder je buren te wekken. Op de middentunnel drie knoppen: 1, auto en R. Langzaam wegrijden blijft door de gerobotiseerde handbak lastig. Vervolgens schakelt de bak rustig op. Op de middenconsole vind je nog twee knoppen: 'sport' en 'race'. In 'sport' gaan er boven de 4.000 tpm kleppen in de uitlaat open, bij race staan ze altijd open. Dat bezorgt je een heerlijk gedreun. Daarnaast past de gasrespons zich aan en gaan de schakeltijden van de automaat omlaag. In 'race' schakelt de transmissie in maar 60 milliseconden. Dit gaat gepaard met enorme klappen. Niet alleen door de aandrijflijn, maar door de hele koets! In snelle bochten kan er hierdoor even wat onbalans in de auto komen. Heel gaaf is de terugschakeloptie. Als je vanaf zeer hoge snelheid hard remt en je je linkerflipper vasthoudt, schakelt de auto zelf meerdere versnellingen terug op precies het goede moment. Dit gaat gepaard met forse stoten tussengas en klinkt geweldig!
Het verschil in rijden met een normale Gran Turismo S is gigantisch. Dit komt ook omdat die laatste eigenlijk geen echte sportwagen is, maar een sportieve eh … GT. Deze Stradale is wel een sportwagen. En wat voor één! Maserati zelf geeft aan dat de auto per se goed inzetbaar moest blijven voor dagelijks gebruik. Nog steeds is een Belgische kasseienweg een aanslag op lijf en leden, maar het kan erger. Helaas vertaalt dat zich in een onderstel dat net iets minder scherp is dan had gekund. Bij linksrechtsbewegingen is er iets te veel bodyroll, maar erger is het onderstuur in krappe bochten. Maar ook in lange, relatief langzame doordraaiers, zoals snelwegopritten, is er eerder onderstuur dan we zouden willen. Het overstuur bij het uitkomen van krappe bochten is al minder erg, dat is eerder spannend.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Dit is een overdonderende sportwagen. Hij heeft een fijne motor met een heerlijk geluid. Het onderstel mocht nog wel wat scherper.
Signalement
Merk | Maserati |
---|---|
Model | GranTurismo MC Stradale |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 243.774 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.691 cc |
Maximaal vermogen | 331 kW / 450 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 510 Nm bij 4.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.933 mm / 1.915 mm / 1.343 mm |
Wielbasis | 2.942 mm |
Massa leeg | 1.670 kg |
Banden voor | 255/35R20Prijzen |
Banden achter | 295/35R20Prijzen |
Topsnelheid | 301 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,6 s (fabrieksopgave: 4,6 s) |
Brandstofverbruik | 14,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 337 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.