Lynk & Co 01 (2021) #9
autoreview
Signalement
Uitvoering | 01 |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 22.555 km |
Fijne auto, maar elektronica en service een drama
- 16.500 km
Op 15 juli 2021 konden we de Lynk&co 01 ophalen op het Rokin in Amsterdam.
Toevallig was vanaf die nacht ook de Lynk&co iOS app te downloaden.
Hiermee zou je een connectie met de auto kunnen maken, maar helaas werkt dat na 2 maanden nog steeds niet.
En op mijn mails naar Lynk&co krijg ik geen reactie en ook telefonisch wordt er niet opgenomen. Het is waarschijnlijk erg druk..
Omdat mijn vorige auto (een Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid) onderhuids exact dezelfde auto is wist ik dat de auto heel goed rijdt. (Ik had eerder ook al een proefrit gemaakt met de Lynk&co)
Alleen zijn de Volvo en de Lynck&co geen zogenaamde rijdersautos. En dat was wel een overgang van de Seat ST FR naar de Volvo XC40 in november 2020.
Ik zeg altijd in de Volvo en Lynk&co word je gereden en in de Seat rij je zelf. Door de elektrische bekrachtigde besturing zijn de Volvo en Lynk&co vooral rond de middenstand gevoelloos waardoor je op de snelweg al snel gaat "zwalken" als je even niet goed op let.
Dat vind ik gevaarlijk en hoort niet bij een merk waarbij de veiligheid hoog staat aangeschreven, maar gelukkig helpt o.a. lane assist wanneer je over de streep dreigt te gaan.
Wat een groot verschil is tussen de Lynk&co en de Volvo is dat je met de Lynk&co een veel grotere actieradius hebt (70km tegen 40km bij de Volvo). In de praktijk blijkt 40km toch echt wel te weinig, maar 70km is heel goed te doen.
Woonwerk is bij ons 50km en met de Volvo moest je dus telkens op het werk opladen. En het viel me op dat de actieradius in de "pure" stand (volledig elektrisch) nog hoger is dan in de hybrid stand.
Al tijdens de eerst rit vanuit Amsterdam hadden we veel bekijks, want weinig mensen kennen de Lynk&co en dat is best leuk. Net alsof je in een Supercar rijdt, al zijn het wel hoofdzakelijk mannen die hun nek bijna verdraaien :-).
Bij het bestellen van de Lynk&co had je 2 keuze momenten; wel of geen trekhaak en zwart of blauw. Ik heb bewust voor blauw kleur gekozen omdat ik de blauwe accenten op een verder volledig zwarte auto niet mooi vind staan, maar smaken verschillen natuurlijk.
Wel zag ik een Lynk&co waarbij degene de blauwe accenten mat zwart had gewrapt? en dat maakte de auto nog stoerder.
Begin augustus zijn we met de auto naar het Gardameer op vakantie geweest.
Het is relaxed rijden en de stoelen zitten goed. Ook nog even op de autobahn de 220km/u aangetikt, dat had je met de Volvo XC40 niet gelukt want die zijn begrensd tot 180km/u.
Wat is mis is een verschuifbare achterbank. Want op de achterbank heb je heel veel beenruimte, maar de kofferbak daarentegen vind ik in verhouding wat klein.
Electrische laadpalen rond het Gardameer zijn een bezichtiging waard zo zeldzaam zijn ze. Maar gelukkig rijdt de Lynk&co ook prima op benzine.
In het begin vergat ik vaak het klepje dicht te doen na elektrisch te hebben opgeladen. Een waarschuwing zou wel handig zijn.
Wat me irriteert is dat applecarplay het vaker niet doet dan wel.
Review na (bijna) een jaar rijden in de lynk&co:
Vind het nog steeds een mooie auto die "af is" en rijden doet de auto nog steeds goed.
Ook het rijbereik met een volle accu is nog steeds even groot. (Ruim 70km bij ideale omstandigheden en in de B-stand).
Wij rijden het meest op pure stand en nagenoeg nooit op sport. Maar de auto heeft genoeg power als je hem wel een keer "van jetje wil geven".
De geluidsinstallatie is indrukwekkend goed.
Jammer dat er teveel windgeruis is bij het rijden met open dak, dat hebben ze bij andere merken beter voor elkaar is mijn ervaring.
Met het dak en ramen dicht is de auto wel stil, alleen dan is het windgeruis rond de spiegels duidelijk hoorbaar.
De software en elektronica is nog steeds een groot drama en zo langzamerhand een reden om de auto weer in te leveren.
De auto is hiervoor al 2x naar de garage geweest, maar dat heeft tot nu toe nog niets geholpen.
Alles resetten naar fabrieksinstellingen helpt niets.
De meest voorkomende problemen zijn:
- Koppelen met je mobiel lukt vaker niet dan wel. Zelfs met kabel lukt het soms niet. En navigeren met Frenk zal ik niemand aanraden.
- De automatische geheugenstand van de stoel doet het vaker niet dan wel. En soms gaat je stoel tijdens het rijden opeens verschuiven. Dat wil je echt niet.
- De deur openen en sluiten lukt nooit in 1 keer. Soms lukt het pas nadat je 5x op "het knopje" op de deurklink heb gedrukt of je hand in de deurklink hebt gestoken.
- De achteruitrijcamera doet het soms niet of heb soms een freeze. Dat laatste is heel hinderlijk want zo zat ik al bijna een keer tegen een paaltje die nog ver weg leek....
- Ritregistratie werkt nog steeds niet
- Auto delen werkt nog steeds niet
Denk dat het goed zou zijn voor Geely om eens een goede debug-afdeling op te gaan zetten....
Had gehoopt dat Lynk&co na een jaar de service wel op orde zouden hebben, maar helaas is dat nog steeds niet het geval;
Ze komen afspraken niet na en bellen ook niet terug.
Heb 5x gebeld en mijn melding heeft de hoogste prioriteit wordt er gezegd, maar na bijna een maand nog geen enkele actie.
Zelfs een afspraak inplannen bij een dealer (wat het advies was) is schijnbaar teveel moeite.
Maar vanaf september wordt wel het maandbedrag met 10% verhoogd! (nieuwkomers al per 1-7-2022)
Dit had ik wel verwacht want het was een scherpe deal, maar is niet rechtvaardig gezien de vele problemen die Lynk&co nog steeds heeft.
Het verhoogt mijn drang om weer op zoek te gaan naar een andere auto met hopelijk minder problemen.
(Software) update
- 22.555 km
Ik moet toegeven dat na de software update van 8-7-2022 alles wel wat soepeler werkt, maar nog steeds niet vrij is van foutjes. Gelukkig heeft Frank/Frenk nu ook de baard in zijn/haar keel gekregen?. Maar ik gebruik het maar zelden, ja alleen om te showen door te vragen wat het weer is…. Deze zomer hebben we ruim 3400 gereden naar Barcelona en de terugweg via Parijs en dat doet de auto nog steeds erg goed. Wel zet ik telkens de lane assist uit omdat die wel erg “actief” is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.