Lotus Elise S (2004)

autoreview

Lotus Elise S (2004)

Signalement

UitvoeringElise S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf81.031 km
KM-stand laatst151.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring eigen Lotus Elise

  • 81.031 km

De eerste keer dat ik een Lotus Elise zag was in het spel Outrun en was mijn auto om in te rijden. Topsnelheid niet echt hoog maar erg wendbaar, vergevend en snel bij zijn top. In het echt zag ik de auto pas 15 jaar later. Wat een waanzinnige mooie auto. 'Daar pas ik nooit in' was de gedachte dus nooit verder gekeken. Oorspronkelijk keek ik naar een Mazda MX-5 maar daar pas ik niet in dus werd het een BMW Z3. Totdat ik bij toeval iemand van 198cm uit zag stappen (ben zelf 192cm). Dat was het startschot van mijn zoektocht. De BMW Z3 die ik reed deed alles goed. stoelverwarming, airco niets mis mee (behalve snelheid die er niet was want het was 1.8) en ik kan hem aan iedereen aanraden die een roadster zoekt en wat langer is.


Mijn Elise heb ik bij een Belgische garage die van de eerste eigenaar heeft. Oorspronkelijk komt deze auto uit Luxemburg. Compleet met hardtop in kleur erbij (oorspronkelijk een optie van €4400) en driepunts en vierpuntgordels. Als extra leren stoelen, met lende steun bij beide stoelen en elektrische raam links en (tromroffel) ook rechts elektrisch raam! De bagageruimte is met 117 liter kleiner dan mijn BMW Z3 (155L) maar betere layout, alleen het vullen is door een oog van een naald. Qua luxe moet je deze auto niet hebben. Alleen het noodzakelijke zit erin. Persoonlijk vind ik knoppen op het stuur lastig en moet je of alles hebben qua luxe of juist zo min mogelijk (waar je mee kan leven).


Met de auto naar huis gereden van het zuiden van Belgie naar Eindhoven en de prestaties zijn heerlijk. Let op dat je in een Lotus Elise erg laag zit op de weg. Je kijkt tegen een autodeur wanneer er een auto langs je staat. Dit betekend dat je maar 1 auto ver kan kijken en wat inventiever gaat kijken plus meer remafstand houd. Geen stuurbekrachtiging is niet erg maar waar de meeste van schrikken de eerste keer is: GEEN rembekrachtiging! Dat deed ik ook. Dat betekend spierkracht gebruiken om snel te stoppen. Eerste reactie is dat de Elise geen remmen heeft totdat je echt eens op het pedaal drukt. Niet schrikken, want ABS heeft die niet, maar je ogen komen eerst uit je oogkassen voordat je wielen op droog wegdek blokkeren. De slechte wegen (kuilen) in Belgie zorgen wel voor harde klappen want geluidsisolatie is een minimum maar comfort is beter dan je verwacht. Toch kan je beter een kuil kiezen dan een (hoge) bult (standaard reparatie op de Belgische wegen) gezien het veerkarakter van een Elise. De wegligging is F-E-N-O-M-I-N-A-A-L met een veilig onderstuur karakter. Met beetje werk kan je dat aanpassen (of laten aanpassen) als je dat wil. Langzame bochten zou ik moeten kunnen nemen met 1G (op snelheid zelfs meer) – dat lef heb ik niet. Eerste rit in deze auto was 3 uur sturen en de rit was totaal niet vervelend, ook niet in de file want mensen rondom nemen foto’s en andere reacties zijn ook leuk en positief (t.o.v. bijvoorbeeld Ferrari). Vering/comfort is beter dan ik verwachte want na 3 uur had ik stuk minder pijntjes dan in mijn Z3. Kosten: Het brandstofverbruik is 14 kilometer met 1 liter Benzine (en dat met nog af en toe 'spelen'). Daarbij weegt de auto 760kg dus wegenbelasting is laag. Verzekering verschilt veel. Advies is all-risk, zelfs voor een 10-jarige auto aangezien het chassis gelijmd is en dus niet aan gelast kan worden (snel total-loss).

In het kort: BMW Z3 (MX-5 of S2000) zijn sportauto’s, Lotus Elise is een Raceauto voor de weg. Als je iemand kent met een Lotus Elise vraag eens of je in de passagiersstoel mag kruipen. Het is een ervaring waarvan je op een goeie manier schrikt (met als gevolg dat je er ook een wil hebben).

The Good and The Bad (kapot en/of vervangen)

  • 91.421 km

Hier dan nog een stukje over wat goede en slechte punten.

Wat er allemaal vervangen of kapot is gegaan aan mijn Lotus Elise sinds dat ik hem heb (jan-2011).

Rempads achter: was al bekend bij aankoop dat deze niet veel leven meer hadden. Hoort bij standaard onderhoud.

Banden: zie commentaar rempads. Ruime keus voor achterbanden. Keus voorbanden is zeer beperkt.

Schokdempers achter: links achter lekte dus beide vervangen. 90000km met eerste set gedaan op een high performance auto. In vergelijking met andere Lotus Elise's redelijk veel km.

Radiator: Tijdens een rondritje kwam ik een Porsche Carrera GT (nieuwprijs NL: €625000) tegen die aan het racen was. Die V10 klinkt geweldig. Op de rechte stukken loopt hij makkelijk uit terwijl ik er weer bij kom en zelf een beetje in moet houden in de bochten. Tijdens het bijhouden is mijn radiator lek geraakt. Dit was na een C beurt waar ook radiator vloeistof vervangen is. Een Lotus Elise is erg gevoelig voor een niet goed ontlucht koelsysteem en er zijn 2 plaatsen waar je dat moet doen. Koelsysteem van een Lotus Elise word daarom gezien als een zwakke plek; wat niet de complete waarheid is. Ik heb deze vervangen voor een geheel aluminium radiator van een veel betere kwaliteit en 30% meer koeling heeft. Dit was een redelijk moeilijk en lange operatie. Achteraf gezien zou ik dit door een expert hebben laten doen (van der Kooi/Sten/FKM).

The Good:
Mijn motor is van Rover wat vaak aangemerkt word als een onbetrouwbare motor waar de koppakking vaak van kapot gaat. Wat er werkelijk gebeurt: teveel toeren wanneer de motor koud is. Er zit geen 'hufter-beveiliging' op zoals bij de Lexus motor die in latere modellen dus het is het mogelijk om met een koude motor 7500rpm te doen. Daarbij is de motor extreem licht. In race setup is de K-motor 78Kg tegenover 134Kg van Lexus. Les 1 van hoe krijg ik een motor kapot: koude motor veel toeren laten draaien. Normaal rijden totdat die warm is, simpel toch?

Inderdaad simpel. Iedereen denkt dat deze auto aan het gas 'hangt' maar dat valt reuze mee. Ook rustig cruizen is een mogelijk en hij daagt veel minder uit dan mijn moeder zijn auto (Peugot 106 Sport uitvoering). Voordeel is dat iedereen weet dat die snel is dus je hoeft het niet te bewijzen bij ieder stoplicht. Ik heb de 15 auto's die sneller optrekken dan mijn auto uit mijn hoofd geleerd.
Er zijn snellere auto's op de weg maar geen enkele met dezelfde mooie looks of wegligging. Elke keer weer sta ik versteld hoe makkelijk ik alle andere snelle auto's in de bocht inhaal. Zij persen alles eruit om zo snel mogelijk door de bocht te komen en dan verveel ik me een beetje: Ze zijn te langzaam. Een Porsche Carrera S (toch niet de minste) neemt een afrit met 80, ik 100 en heb nog over om wat te zig-zaggen. Kun je nagaan dat je als Porsche rijder dat in je binnenspiegel ziet. Op de rechte stukken mag mijn Lotus het een beetje laten liggen maar plezier ligt in bochtenwerk, niet in topsnelheid.

Mijn Elise heeft touring pakket met betere stereo. Toen ik het geluid van de motor beu was na 3 maanden heb ik hem aangezet. Blijkt ook nog goed geluid uit te komen. Bij de 110 rijd een cabrio het prettigst vind ik (ook mijn BMW Z3) en de Lotus Elise is geen uitzondering daarop. Advies ANWB/veilig verkeer NL is dat cabriorijders gehoorbescherming gebruiken gelijk aan motorrijders. Met gehoorbescherming kan ik makkelijk de radio horen zonder al het windgeruis. Dat was lastiger in mijn BMW Z3. Dus: volg het advies van ANWB/veilig verkeer NL op: koop motorrijders gehoorbescherming.

Het is mooi weer nu. Ik ga rijden met mijn dakje open. Voor wie dat nog nooit heeft gedaan: huur eens een cabrio wanneer het mooi weer.

Aanschaf tips voor Lotus Elise

Na bijna een jaar rijden in een Lotus Elise S2 heb ik besloten om andere mensen te helpen met enkele tips voor aanschaf en omdat ik deze vraag al een paar keer gehoord heb. Er zijn nog meer punten om te controleren maar de meest voorkomende (en dure) zijn hier genoemd. Ik doe dit ook omdat Target cars in Eindhoven (waar ik woon) flink wat aanbied onder de normale marktwaarde – en dat heeft een reden! (O.A. niet geïmporteerd in NL, geen garantie). Ik focus op de Lotus Elise S2 met Rover K motor. Veel is toepasbaar op andere Elise’s natuurlijk. Elise heeft een heel stijf chassis en je voelt bij een testrit heel snel wanneer er iets niet goed is. Zelf heb ik die ervaring met een set banden voor en ander merk achter. Boven de 100km/h was het levensgevaarlijk en ik merkte het nog eerder. Elise’s worden gebruikt op een trackday en als ze uit de bocht vliegen worden deze niet altijd goed gerepareerd.

- Banden: begin bij de banden. Zijn het allemaal zelfde merk en type? Als dat niet het geval is zal die nooit goed rijden. En als dit al niet goed is, dan is er hoogstwaarschijnlijk flink meer mis. Controleer ook op vlakke kanten op de banden wat aangeeft dat er proberen zijn – mogelijk met de ophanging.
- Remmen hebben het makkelijk bij de Elise omdat het een lichte auto is. Controleer de dikte en type schijven/remvoering. Ben er een tegen gekomen met 3 verschillende schijven op 1 auto. Elise heeft geen rembekrachtiging dus je moet harder dan normaal het pedaal intrappen.
- Velgen controleren op schade en of ze recht zijn.
- Nu je toch op je knieën zit check de bodemplaat. Achterste en voorste gedeelte kunnen gedemonteerd worden. Zijn deze er? De Elise is van onderen helemaal glad. Check voor krassen, (grote) schade en koelvloeistof of olie op de grond.
- Controleer de olievuldop op ‘mayonaise’ en koelvloeistof op olie. Geen koelvloeistof in reservoir betekend: weglopen of hou rekening met koppakking vervangen. Het kan zijn dat heel koelsysteem van binnen schoongemaakt moet worden en onderdelen hiervan vervangen moeten worden. Ik heb prijs hiervan gezien van 545pond in de UK. Check even rond bij Lotus specialisten voordat je aanschaf doet: van Sten (Den Hoorn), Perfeq (Valkenswaard), van der Kooi (Lochem, A’dam), FKM (Antwerpen BE), FvhMotors (Waregem BE). Weet niet hoeveel hun vragen voor die service. Kan leuk zijn omdat je veel eraf kan praten, de reparatiekosten al weet en dit een van reden is waarom mensen hun Lotus Elise verkopen.
- Inlaat kan te warm worden bij veel circuit gebruik, check voor warmte schade.
- Controleer bij de achterwielen de toe-link. Bij circuitgebruik kan die gaan scheuren en plotseling afbreken. Bij testrit merk je meteen als deze kapot is. Scheuren zijn moeilijker te zien, lascontrole vloeistof brengt uitkomst, maar is beetje overkill.
- Controleer de radiator. Heeft deze kunststof zijkanten dan is deze origineel. Dit is een zwak punt. Geen weglooppunt maar advies is vervangen voor een volledig aluminium. Ik heb van horen zeggen dat Ven Sten dit standaard doet. Een punt waar je mogelijk de prijs mee omlaag kan praten.
- Schakelen moet soepel gaan. Mocht dit niet gaan dan is er wat versleten en dit is makkelijk te verhelpen door specialist. Mocht dat niet helpen dan is waarschijnlijk de syncho in de versnelling kapot.
- Differentieel: Elise heeft sterke diff maar bij veel snelle starts kan die veel lawaai maken.
- Speling op pedalen: pedalen hangen met kunststof glijlagers vast. Hier kan wat speling in komen.
- Chassis is gelijmd bij een Elise en is makkelijk te zien. Controleer of er lasnaden zijn want dat hoort niet! Ook is het makkelijk te zien of er ooit schade is geweest omdat het aluminium is. Lijkt een beetje op papier wat verfrommelt is dat weer is recht gestreken. Heeft chassis iets: weglopen.
- Interieur: Er kan wat aluminium corrosie zijn onder de matjes. Ziet eruit als wit poeder. Moet wat aan gedaan worden.
- Sturen moet scherp zijn (bijna nerveus volgens sommige mensen). Het kan voorkomen dat er speling op komt en vervangen is duur.
- De lende steun van de stoel is een blaas balgje aan de zijkant van de stoel. Pomp die op en check of deze niet meteen leegloopt.
- Controleer alarm en startonderbreking. Na 1 minuut openen van de auto zal startonderbreking weer inschakelen. Vraag of de alarm pin code erbij zit.
- Controleer verwarming ventilator. Schakelkastje voor verschillende ventilator snelheden kan corroderen.
- Controleer historie: de distributieriem moet vaker dan normaal vervangen worden. Advies is elke 4 jaar of rond 85000km. Er zijn modellen waarbij het bij de 60000km moet.
Wil je echt het neusje van de zalm qua performance en geen hypotheek nemen dan kan je rondzoeken voor een Elise met een andere motor: Honda of Audi. Er rijden een hoop rond met een Honda motor en je kan een erg goeie deal krijgen aangezien de conversie al boven de 16000 euro kost!
Tip: verzeker je Elise all-risk, zelfs al is die 10 jaar oud. Bij schade loopt het meteen flink in de papieren.

de volgende reparatie

  • 134.000 km

Bij APK kwam eruit dat handremkabel en remklauw rechtsachter aan vervanging toe waren. Dit klinkt als geen enorme kostenpost, maar het is toch weer een halve rug.

Erger was dat mijn druklager de geest aan het geven was. Ik heb deze laten repareren bij Lotus Dealer Belgie (Koninckx Antwerpen). Dus nieuwe druklager, koppelingsplaat, drukgroep en vliegwiel (was beschadigd) *slik*
En op de terugweg bleek mijn dynamo ook de geest te hebben gegeven (tweede keer sinds dat ik mijn auto heb).

Dat zijn de nodige kosten. In benzine verbruik, wegenbelasting en verzekering is de Elise goedkoop, maar alle reparaties kom je toch op zo'n 1700 euro per jaar. Ik heb mij laten vertellen door verschillende personen dat dit uitzonderlijk is, maar het aantal kilometers is ook uitzonderlijk aangezien ik de Elise als dagelijkse auto gebruik.

Ik heb wat moeite genomen om de info over mijn auto eens te lezen (dat is in het Frans, niet mijn beste taal). Het motorblokje is wat gekieteld door de vorige eigenaar. Iets wat ik al dacht want was veel te snel naar de 100 (bijna 2 seconden sneller dan boekje) en verbruikte iets meer dan opgegeven.

laatste update - upgrade naar andere Lotus

  • 151.000 km

Na de laatste reparaties (in 2014) is mijn Elise erg betrouwbaar gebleken. Geen extra kosten dan standaard onderhoud, en standaard onderhoud is niet duur. Na jaren met veel plezier in gereden te hebben kwam ik bij Lotus dealer (VdKooi) een hele mooie Lotus Europa S tegen. Na flink wat twijfelen heb ik deze gekocht en mijn Elise ingeruild. Nog nooit moeite gehad om afscheid te nemen van een auto maar deze had ik toch brok in mijn keel. Eigenlijk was ik nog niet 'klaar' met mijn Elise. Had nog veel ideeën en spullen liggen. Lotus Elise is een briljante auto met een zeer exclusieve uitstraling van veel duurdere auto's. Als je een tweezitter zoekt, probeer een Lotus. Lotus geeft de beste rijervaring, geloof mij niet, geloof alle video's van car-reviews op internet. Ik geef het advies mee om altijd aankoop inspectie te laten doen bij tweedehands, natuurlijk door monteur die bekend is met Lotus. Een Lotus zit toch wat anders in elkaar dan andere auto's en daarom heeft die baat bij aandacht van specialist (ook onderhoud). Het mag wat meer moeite kosten maar is het waard.

Over mijn nieuwe aankoop: Europa S kan je zien als de 'luxere' Elise. 6 versnellingen, cruise control, airco, gps, betere stoelen, makkelijker instappen, grotere bagage. BTW: meeste opties kunnen ook in een Elise.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.