Lotus Eletre (2023)

autoreview

Lotus Eletre (2023)

Signalement

Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst76.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Reservering + verbruiksmetingen

Verbruiksmonitor werkt niet bij mij.

Februari 2024 - 2739 KM - 26 kwh per 100 KM (ex wintersport)
Wintersport 2024 - 2400 KM - 28.5 kwh per 100 km
Maart 2024 - 3950 KM - 26.4 kwh per 100 KM
Mei 2024 - 6900 km - 26.4 kwh per 100 KM
Juni 2024 - 2800 km - 22.5 kwh per 100 km
Juli + aug 2024 - 5230 km - 23.1 kwh per 100 KM
September + Oktober - 7753 km - 27.4 kwh per 100 km (inclusief trackday)
November - 3100 km - 27.4 per 100 km
December - 3700 km - 27.4 per 100 km (gemiddelde snelheid 75 kmh)
Januari 25 - 2850 km - 31.4 per 100 km (wintersport, temp onder nul)
Februari 25 - 2700 km - 25,9 per 100 km
Maart 25 - 3750 km - 26.1 per 100 km
April 25 - 3750 - 27.9 per 100 km (Duitsland)
Mei 25 - 3755 - 26.9 per 100 km

Momenteel rij ik al enkele jaren met een Tesla Model 3 Performance uit 2019. In de Tesla heb ik, ondanks Corona, al veel kilometers gemaakt. Ik was één van de gelukkig die tijdens corona nog steeds naar kantoor mochten komen. Ik woonde destijds in Leiden en hield kantoor in Breda, dagelijks een kleine 185KM waardoor ik wekelijks rond de 1000KM zat. In het Corona tijdperk niet wezen vliegen waardoor de kilometers nog wat verder opliepen. Al met al staat er nu een slordige 160.000 KM op de teller. Tijd dus om te gaan kijken naar een nieuwe auto.

Na wat rekenwerk heb ik een budget van €120.000 te besteden. Doordat ik al enkele jaren probleem elektrisch rijd wil ik dit ook blijven doen. Ondanks het forse budget was er weinig wat me aanspraak. Ik had een shortlist gemaakt met de volgende auto's:
- Audi Q8 E-tron
- BMW I4 M50
- Porsche Taycan Sport Tourismo

Een vrij klein lijstje. Bekende modellen als de EQ serie van Mercedes ontbreken doordat Mercedes mij niet trekt als merkt. Ook de BMW IX ontbreekt omdat ik het geen mooie auto vind.
Gedurende de periode kwamen er nog wel enkele modellen op de shortlist er bij. Allereerst het huidige lijstje;

Een Q8 E-tron viel af om meerdere redenen.
Het verbruik van de Audi is vrij fors. Wat ik heb begrepen komen de E-tron rijders ongeveer +- 300KM ver op een accu bij normaal gebruik. Daarnaast ben ik de acceleratie gewent van de Tesla en dat is bij de Audi natuurlijk fors minder, al moet ik me daar natuurlijk niet te druk om maken.

Bij de BMW I4 vroeg ik me af of ik niet beter met de Tesla kon blijven rijden. De bijtelling van de Tesla is natuurlijk ook wel lekker. Tuurlijk is een I4 op afwerkingsniveau fors beter en rij je een echte premium auto. Op technisch gebied schaal ik de Tesla ondanks de leeftijd hoger in dan de "nieuwkomer" I4. Ook hier begreep ik dat het verbruik fors is bij het M50 model. De I4 40 doet het een heel stuk beter. De BMW weegt ook maar liefst +- 2400KG waar de Tesla "maar" 1850KG op de weegschaal brengt.

Verder stond op de shortlist nog de Porsche Taycan Sport Tourismo. De favoriet, mooie auto, technisch top. Verbruik gezien het gewicht ook aardig. Al was het nog best moeilijk om de Porsche tijdens het samenstellen binnen het budget te laten vallen. De performance accu, die wil je hebben, kost alleen al €7.000,-. Een ander kleurtje dan zwart? Wederom +- €2.500,- er bij. Gezien de kilometers die ik rij vind ik een goede stereo belangrijk, het Bose systeem kom ook uit op ongeveer €1.500,-. Met nog wat andere opties, wist ik rond mijn budget uit te komen.
Vervolgens ga je er over na denken, de performance van de standaard Taycan is niet beter de dan Audi.. De kofferbak, gaat daar wel een kinderwagen in passen. (mijn vrouw was op dat moment zwanger). Vliegen zien we de komende jaren nog niet zitten met de kleine, dus het worden auto vakanties.. gaat er überhaupt meer in dan alleen een kinderwagen?

Uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat de auto's op mijn shortlist toch nog niet voldeden aan mijn eisen.

Dit speelde zich allemaal af rond oktober/november 2022. Ik kwam destijds de introductie video en het persbericht tegen over de Lotus Eletre. Vaag had ik hem eerder voorbij zien komen, mijn interesse was toch getrokken.

Tijdens het lezen en het bekijken van de video's was ik onder de indruk van de technische details;
112 KW, 22KW lader, 350KW snelladen.. niet verkeerd!
Warmtepomp (een must in de winter), dubbel glas, 688 liter bagage ruimte, standaard matrix verlichting, KEF audio systeem van +- 1350 watt standaard.. als optie KEF premium audio systeem te verkregen met ruim 2000 watt.

Dit klinkt wel aanlokkelijk, vanaf prijs vanaf +- €98.000, hee das binnen budget.
Uiteindelijk snel een reservering gedaan, deze kon je ook weer makkelijk ongedaan maken, dus kwaad kon het niet.
Leveren zou in de zomer van 23 gaan plaats vinden.

op de Auto salon van Brussel zou een Eletre staan, ik daar heen getogen. Het was wat zoeken op de beurs, maar hem toch uiteindelijk gevonden. Het is een pre productie model en gezien de afwerking nam ik aan dat hij meer al show auto moest dienen. Veel werkt alleen via een tablet, zoals het openen van de achterklep.

Plaats nemen in de auto, die stoelen wat zijn de hard! hopelijk gaan ze deze niet in de auto plaatsen als hij in productie is. Dan wordt het geen succes.
De tablet in de auto doet een beetje aan tesla denken. Maar los daarvan zitten er ook displays in het dashboard voor de bestuurder en bijrijder. De algemene indruk was erg positief, wat een mooi interieur en als het in de productie versie beter afgewerkt wordt, wordt het alleen maar beter.
Al met al met een positief gevoel terug naar huis. Het wachten begint..

Van der Kooi sportcars in Houten, de enige Lotus dealer in Nederland heeft af en toe een Eletre in de showroom staan. Na wat navraagt blijkt het, het zelfde model te zijn als in Brussel, dus helaas geen ritje waard.

Op de beurs in Brussel werd aangegeven dat ze verwachten dat ze in april proefritten kunnen gaan aanbieden en vanaf juni kunnen gaan uitleveren. Eind maart ga ik maar is bellen naar Lotus Nederland voor informatie, uiteindelijk krijg ik een Engels man aan de lijn en die geeft aan dat dit totaal niet klopt. Ik moet eerder rekening houden met proefrijden in juni/juli en uitleveren in Q4.. auw dat was niet waar ik op gerekend had.

Ondertussen komt BMW met een gefacelifte X5. Wel is waar geen volledige elektrische auto, maar wel een erg mooi model en als plug in met bijna 500 PK.. en dan kan je nog ouderwets de motor chippen..
Qua bijtelling maakt het toch ook niet veel meer uit.. Ik naar de BMW dealer voor informatie. De nieuwe X5? Die is al uitverkocht voor 2023.. ah ok en wanneer zouden jullie dan kunnen leveren? Ga uit van Q2 in 2024. De importeur is druk bezig om extra productieplekken te krijgen maar daar ga ik nu nog niet mee werken.. aldus de de verkoper.
Dat was ook gelijk het avontuur van de BMW X5.

Inmiddels levert Tesla de eerste nieuwen model S'en uit in Nederland. Dan toch Tesla? Levertijd? Geen probleem binnen een maand heb je er 1 voor de deur staan.
Peformance.. dik in orde ook als long range..
Techniek dan? Geen 800V maar wat Tesla laat zien met 400V is ook prima in order. Kofferbak? ruimte zat. Wordt dit hem dan toch? Nee jan! niet doen. Weet je nog toen je een simpele schade had met de Model 3.. dat duurde 4 maanden omdat Tesla geen simpele voorbumper op voorraad had liggen. Maar ook omdat er maar 10 schade herstellers zijn in Nederland die mogen sleutelen aan schades bij een Tesla. Zoals de Tesla eerst word uitgeleverd in Amsterdam, zo sta je nu bij de schade hersteller. Vergeet ook niet de automatische ruitewisser die dramatisch overreactief werkt.. die tegenwoordig ook standaard aangaat als je op de cruise control rijd.. Niet doen Jan, geen Tesla!

Toch maar weer gaan wachten.. Matt Watson van Carwow heeft met de auto gereden op youtube in China, dan zullen er vast meer reviews volgen.. helaas niet.
Ronald Tamelink, oud Autoweek verslaggever, maakt wel een kort video'tje over de Eletre, maar er mee rijden? Helaas niet.

Nieuws vanuit Lotus dan? De auto was nog niet goedgekeurd voor Europa bij reservering. Echter geen enkele mailtje ontvangen, of een persbericht voorbij zien komen. De WLTP range? Die moest nog vast worde gesteld, is daar dan wat over gedeeld. Ook niet.
Via Autoblog kom ik er achter dat er al wel Eletre's op NL kenteken staan. Wat gaan ze daar mee doen? De weken er na blijft het stil.. Geen nieuws van Lotus, geen nieuw persbericht, geen rij impressie van een autoblad..

Totdat.. Lotus mailt op eens dat de eerst boot met Eletre's is aangekomen in Zeebrugge. Het zal toch niet? Snel inloggen op mylotus pagina.. niks veranderd aan mijn order, hij is nog steeds ontvangen.
Via Instagram kom ik er achter dat Lotus een event heeft gehouden in de buurt van Paris voor de verschillende Europese dealers, ze kregen uitleg over de auto en konden proefrijden.. gaat het dan toch gebeuren binnenkort? De proefritten?
Van der Kooi meld inmiddels dat ze bijna klaar zijn met de verbouwing en dat als die klaar is ze ook de eerste productie eletre's in de showroom hebben staan...

Wachten wachten wachten..

Eerste kilometers, wachten op een software update

  • 700 km

Op 26 oktober de Lotus opgehaald bij Van der Kooi sportscars. Hier onder de eerste bevindingen, waarbij ik vooral in zal gaan op de software en niet op het rijden zelf, dit zal na wat meer kilometers volgen.

Uiteindelijk is de levering toch sneller gegaan dan voorspeld. Gedurende het wachten op de levering, lever data gehoord begint in juli tot december..

Levering verliep keurig, er werd aangegeven om in het begin zoveel mogelijk de accu volledig leeg te rijden en tot 100% op te laden. Dat is de eerste dag gelijk goed gelukt. Auto op gehaald met 97% SOC en leeg gereden tot 3%, in totaal een kleine 400 kilometer gereden. Gemiddeld verbruik lag op 25.1 KW. Het was een dag met veel korte files, stukken 120 op de cruise control en een kleine uitschieter naar 140. Voornamelijk snelweg kilometers. Eerste indruk over de range bij deze snelheden valt niet tegen. De dagen er na een verbruik gerealiseerd van 23 KW waarbij een kleine 120 km is gereden met 50% snelweg en 50% stadsverkeer.
Lotus gaf verder aan om zeker de eerste 2000 km geen gebruik te maken van snel laders.

Auto rijd goed, vering is erg comfortabel. Je kan de Lotus in verschillende rijstanden zetten o.a. sport, tour (standaard) en range.
Bij range zakt de luchtvering naar een lagere stand en reageert de auto trager op het gas pedaal. Qua comfort heb ik nog geen verschil gemerkt tussen range & sport. Beide standen zakt de auto in de luchtvering. Al heb ik nog maar kort in sport gereden. Begin november rij ik met de Lotus mee
met een dag voor families met zieke kinderen. Dan zal de auto de gehele dag in sport stand staan.

Software matig valt het nog allemaal wat tegen en is het wachten op updates.
Simpele dingen, zoals een richting aanwijzer die niet automatisch uitgaat, radio die standaard start na het wegrijden zijn kleine, toch simpele software instellingen die niet goed werkt.
Ook zijn er bepaalde snel knoppen niet aanwezig op het scherm. Stoelverwarming aan en uit zetten moet je doen via het menu van de airco.
Het inzien van de actieradius en je huidige verbruik zit onhandig ver weg gestopt. Je moet eerst naar instellingen --> opladen en vervolgens het icoontje met een hartslag aan klikken. Het duurde dan ook even voor ik dit gevonden had. Als je het eenmaal gevonden zou je vervolgens wat meer informatie willen inzien zoals bijvoorbeeld het aantal kilometers bij het huidige verbruik.

Bij het head-up display is eveneens nog veel te winnen. Allereerst is het head-up display gigantisch, maar wordt er niks gedaan met het scherm. Je ziet altijd:
- Gereden snelheid
- Instelpunt cruise control
- Een pijlweergaven van de cruise control
Je kan helemaal niks instellen via het head-up display zoals bijvoorbeeld een andere radio zender. Gemiste kans tot nu toe.
Wat wel een toevoeging zal zijn als je veel in besneeuwde gebieden rijdt is een sneeuwstand voor het Head-up display. De witte gegevens wordt dan blauw.

De auto gaf vanochtend aan dat de bandenspanning rechtsvoor laag was, rond de 1.8 bar ipv 3.1. Toen ik bij het benzine station de banden aan het oppompen was kon ik in het scherm niet meer terug vinden wat de spanning was op dat moment. Dit was alleen zichtbaar als je de auto weer aan en uit zetten. Ook dit lijkt me iets wat beter zal worden en moeten bij software updates.

Ook raar is dat momenteel de sfeerverlichting niet werkt, deze wordt nog via een update geactiveerd.

Ik had kort in de navigatie wat verder bestemming in zitten voeren om te kijken of de auto automatisch naar een snellader navigeert, dit leek nog niet te werken bij een korte check.
De geluidsaanwijzingen van de navigatie heb ik altijd uitstaan, aangezien ik ook mijn dagelijkse route naar werk de navigatie aan heb staan. Je kan op twee manieren het geluid van de navigatie aanpassen, via een snelknop rechtsboven in het menu kan je het volume van de stem verlagen of verhogen. Ook kan je hem hier uitzetten. Als je de auto aanzet staat het geluid weer in en als je zelf het geluid uitzet hoor je soms opeens een paar letters van de navigatie die vervolgens weer abrupt stopt. Dit zou niet mogen gebeuren. Inmiddels ook via een andere instelling de geluidsaanwijzing uitgezet en deze lijkt wel opgeslagen te worden als je de auto uitzet.

Ik heb het optionele KEF audio systeem aangevinkt (+- €6000,-) met een vermogen van ongeveer 2200 wat. Qua instelmogelijkheden is het erg karig momenteel. Je kan kiezen uit het geluid zo overnemen uit de bron, een podium ervaring nabootsen of een ruimtelijk. Meer mogelijkheden zijn er nog niet, zelf je bass of treble verhogen is er niet bij. Bij het luisteren naar DAB radio is soms een zware bas hoorbaar die je niet handmatig kan aanpassen. Gevolg is dat de radio zachter zet.

Ondanks dat er nog veel te winnen is in de software ben ik tot nu toe wel onder de indruk van de auto. De value voor money, is als je de uitrusting vergelijkt met bijv; BMW IX of X5, Mercedes Benz EQE/EQS SUV en/of Audi Q8 E-tron erg goed.
Aanschafprijs van de Lotus bedroeg ongeveer €112.000,-. hiervoor heb je o.a.:
- Dubbel glas
- Leerbekleed dashboard + deur panelen
- Alcantara hemelbekleding
- Elektrisch verstelbare achterbankleuning
- Luchtvering
- 22KW lader
- LED matrix
- Head-up display
- Standaard KEF audio 1500 watt vermogen
- 600 PK - 4.5 sec naar 100 en top van 258
- 112KW batterij

Bij geen van de bovenstaande concurrenten kan je dit voor een dergelijk bedrag krijgen.

Snel meer kilometers maken om zo de review uit te breiden!

Eerste 10 duizend KM zitten er bijna op

  • 9.000 km

Inmiddels de auto bijna 7 weken in bezit en bijna 9000 km verder. Afgelopen periode o.a. naar Italië geweest met de auto.

Auto trekt ontzettend veel bekijks. Inmiddels 2 keer "gespot" en ook al een aantal keer een aantal mensen "gesnapt" terwijl ze naar binnen keken. Ook onderweg trek je veel bekijks. Andere weg gebruikers die je eerst inhalen, dan langzamer gaan rijden en je weer in halen om zo de auto helemaal rondom te bekijken.

Waar ik eerder aangaf dat het wachten is op een software update, is dat nog steeds het geval. Deze week voor het eerst naar Lotus gemaild om mijn ongenoegen te uiten, inclusief een lijst met verbeter punten.
Mijn irritatie zit hem vooral in een aantal kleine punten in de software die simpel op te lossen zijn;

- Dag/nacht kaart, er is nu alleen een donker scherm mogelijk, veel zon op het scherm en het is slecht afleesbaar.
- Centrale display dat automatisch dimt, kan nu alleen handmatig
- radio die je bij elke rit opnieuw aan moet zetten. Als je vervolgens het media gedeelte opent gaat Spotify automatisch afspelen. Je moet dan eerst weer de radio aanklikken en vervolgens nog op zoek naar de zender die je wilt hebben.

Dit zijn in mijn inziens kleine verbeterpunten die je snel kan update over de air. Overige punten die ik heb aangedragen zijn o.a. het automatisch instellen van het voorverwarmen van het interieur op basis van tijd en locatie. Sfeerverlichting die momenteel nog uit staat, voorverwarmen accu bij snelladen, aanpassen bass van de stereo en nog een aantal anderen zaken.

Rit naar Italië

De rit naar Italië is prima bevallen, wel kwamen er wat verbeter punten naar voeren tijdens de rit.

Auto is heerlijk comfortabel. Vooral de stilte in de auto valt op dit terwijl de auto wel op 22 inch staat met achter een bandenmaat van 325 breed.
De auto is uitgevoerd met de standaard stoelen, deze voldoen prima. Je kan je zit vlak niet verlengen en dat is eigenlijk het enige dat ik mis. Het was wel even zoeken naar de juist zitpositie.
De 600 PK zijn heerlijk op de autobahn. Sporten met een BMW X3 M is leuk vermaak, auto's zijn nagenoeg net zo snel, ook boven de 200 km/h.
De topsnelheid van 260 km/h bereikt de auto opvallend snel. Je voelt de begrenzer goed ingrijpen.

De verbeter punten die naar buiten kwamen tijdens de trip had voornamelijk te maken met het voorverwarmen van de accu. Volgens specificatie moet de auto met 350 KW kunnen laden bij een juiste laadstation. Onderweg eigenlijk alleen maar bij Ionity geladen, het zou dus geen probleem moeten zijn. Echter verwarmt de batterij niet, of niet goed, voor. Op de heen weg naar Milaan heb ik drie keer geladen. Alle drie de keren heb ik een maximale snelheid gehaald van +- 200 KW.
Op de terugweg kort gebeld met Van der Kooi Sportcars in Houten met de vraag of ik soms iets verkeerd deed. Dat was niet het geval. De navigatie plande de stops zelf. De auto weet dus waar je gaat opladen en ook dat je weer door gaat naar een volgend station of eind adres.

Op de terug weg flink kunnen doorrijden in Duitsland, met het gevolg dat de batterij goed warm is. Gevolg? In 20 minuten opladen naar 80% state of charge. Maximale laadvermogen bedroeg 310 KW. Bij 79 state of charge zat de auto nog steeds op 170 KW.
Afgelopen weekend in Nederland moet snelladen, ook bij Ionity en van 10% state of charge tot 70% duurde 30 minuten, maximale laadsnelheid? +- 170 KW.

Wat verder opviel was het navigatie systeem dat bij elke wijzing van aankomst een route update weergeeft, die je vervolgens moet accepteren. Het kan zomaar voorkomen dat je in 30 minuten, 4 keer een route update krijgt. Erg vervelend en ook onnodig. Ik wil alleen een update als ik naar een charger wordt genavigeerd of dat ik het niet meer ga halen naar mijn bestemming. Dat ik met 7% aankom ipv 8% vind ik niet noemenswaardig voor een route update.

Nu vraag je, je ongetwijfeld af hoe zit het met het verbruik en hoever kom je op een accu lading?
Dagelijks laad ik op tot 80%. Met 80% batterij moet ik ongeveer 300 tot 320 Km in Nederland kunnen afleggen. Op een 100% lading zit in de wintermaanden een range van 450 KM in de accu. Hogere snelheden zijn natuurlijk funest voor de range. Op mijn trip naar Milaan heb ik op de heenweg 130/140 gereden. Hiermee kwam ik uit op een range van 325 KM op een volle accu. Tussen de laadstops kwam ik uit op ongeveer 280 KM range.

Op de terugweg steeg het verbruik flink i.v.m. hogere snelheid (150/180 kmh). Range zakte toen terug naar ongeveer 200 KM op 80%. 'Voordeel" was wel dat de batterij goed warm was en opladen wat sneller verliep.

Over de 30K

  • 32.000 km

De kilometers liepen hard op de afgelopen maanden. Inmiddels zitten we over de 32K.

De afgelopen periode heeft de auto 3 software updates gehad, met elke update gaat de software vooruit. Helaas gaat de radio nog steeds niet automatisch aan.. Grootste updates zijn Apple carplay & Android auto en de mogelijkheid tot je telefoon als sleutel gebruiken als je een iPhone hebt.
Verder zijn het vooral kleine wijzigingen.

Wintersport ging soepel met 4 man, auto is ontzettend ruim, vooral ook voor de achter passagiers. Op de heen weg zijn we rond 1600 weg gereden uit Breda en kwamen we, mede door files rond 23.30 aan in Munchen.
1x problemen gehad dat de oplaadpaal (EnbW) amper vermogen af gaf, helaas hielp het wisselen van oplaad station niet. Doordat we met 4% aankwamen konden we ook niet snel verder naar een Ionity station 40 km verder op.
Na de overnachting in Munchen zijn we doorgereden naar Mayrnhofen. Auto verder amper gebruikt en op vrijdag om 13:15 reden we met volle accu weg.
Eerste stop was pas na 370 KM met nog 2% accu resterend. In totaal hebben we 25 minuten opgeladen waarna we vertrokken met 88%.
Tijdens de stop kwamen we een Belgisch gezin tegen die 2 minuutjes voor ons vertrokken. Bij de tweede stop zaten wij al lekker aan de Maccie. Wederom een stop van 25 minuten. Hierna koers gezet naar Nederland met de cruise control op 150KM. Bij Swalmen moesten we voor de 3e keer opladen voor het laatste gedeelte naar Breda en Rotterdam. na 10 minuten konden we verder om thuis te komen. Rond 2230 waren we in Breda en om 23:15 in Rotterdam.
Bij vertrek uit Mayrnhofen gaf Google maps aan dat wij rond 23:15 in Breda zouden aankomen, ondanks opladen waren we dus 45 minuten sneller dan Google maps aangaf.

Begin mei is de auto bij Hedin Veghel voor zijn eerste onderhoudsbeurt geweest. Hieruit kwam naar voren dat er speling is op de aandrijfassen van de vooras. Deze worden begin Juni vervangen.
De achterbanden zijn ook aardig aan het slijten en ik vraag me af de hele zomer gaan volmaken.

Na de onderhoudsbeurt hebben we met het gezin een korte vakantie/werk bezoeken gecombineerd. Met hemelvaart vertrokken naar Berlijn.
Start punt hierin was Holten, na 280 kilometer moesten we opladen waarbij we 70% van de tijd tussen de 150/180 hadden gereden op de Autobahn.
Na het weekend in Berlijn gingen we door naar Milaan. Bij de eerste top na ongeveer 340 KM haalde de auto voor het eerst laadsnelheden boven de 350KW bij een Ionity station. In 23 minuten hebben we van 4% tot 85% opgeladen. Waarna de volgende stop wederom pas na 280 kilometer op de planning stond, daar kwamen we aan met 23%. Mijn vrouw had gereden en reed wat rustig als ik doe in Duitsland. Na wederom een stop van +- 22 minuten gingen we door naar ons adres in Italy. Helaas kwamen we 3% te kort om onze bestemming te halen aan het Gardameer. Als dat gelukt was hadden we 1000Km afgelegd met 2 oplaadstops van nog geen 50 minuten bij elkaar.

De eerste 3 dagen in Italië had ik werkbezoeken bij klanten staan. Zowel op maandag als dinsdag +- 650 KM gereden tussen de bezoeken door. Elke ochtend was de auto gelukkig weer helemaal opgeladen, wat me positief veraste. Dit leverde elke dag een bruikbare range op van 420 KM waarbij grote stukken snelweg zaten met 120 km op de teller.

Op de terugweg hebben we wederom 3 keer opgeladen, totaal 1.15 minuten over een afstand van +- 1200KM. In totaal duurde de reis 13 uur, waarbij vooral in Zwitserland wat vertraging was.

Ik wil graag een verbruiksmonitor bijhouden echter lukt dit nu, vandaar dat ik dit nu maar in dit overzicht plaats.

Bijna 50K

  • 47.000 km

In een van de latere software updates is het eindelijk gelukt, de Base heeft interieur verlichting! Het mag een wonder heten dat het eindelijk is toegevoegd. Het geeft toch een hele andere indruk dan een donker dashboard. Helaas is de auto adjust functie om de felheid van het scherm en de sfeerverlichting aan te passen nog steeds niet operationeel.

Helaas net niet vol gehouden met de zomer banden om de gehele zomer door te komen. Begin september de Pirelli P zero vervangen door Michelin Pilot Sport 4S. Reden hiervoor was de snelle slijtage van de band bij Pirelli wat ik ook bij een eerder auto ervaarde. Echter ben ik nog niet helemaal tevreden over de Michelin. Verbruik lijkt iets hoger te liggen en ook maken ze wat meer lawaai (voor mijn idee). De Pirelli P Zero die er onder zat was speciaal ontworpen voor de Eletre. Wellicht niet de slimste keus...

Onlangs mee gereden met een charity event van Dag met een Lach voor gezinnen waarbij een gezinslid een levens veranderende ziekte heeft.
Circuit dag vond plaats op het circuit van Meppen. O.a. de barrel brigade doet daar een circuit test. Het is een circuit met veel korte bochten en een vrij kort recht stuk. De auto is daar natuurlijk totaal niet voor geschikt, leuk was het wel!
In de ochtend hadden we twee keer 20 minuten vrij rijden. In de eerste sessie had ik de regeneratie nog aanstaan wat er voor zorgde dat ik na 2 rondes bij acceleratie een melding kreeg dat er power reductie was. De auto gaf wonderbaarlijk genoeg niet aan de dat batterij de warm werd. De tweede keer dat ik 20 minuten vrij mocht rijden had ik deze uitgezet en kwam de melding niet meer terug.
Wat me vooral opviel is dat de remmen het keurig goed bleven doen tijdens de sessies. Ik heb geen enkele keer fading gehad en heb wel vol gereden. Gevolg was wel dat de remmen in de binnenzijde keurig oranje waren gekenmerkt door de warmte opbouw.
Na 2 sessies moest ik wel opladen, hierbij had ik in de eerste sessie gemiddeld 70KW per 100Km verbruikt en in de tweede sessie was het gemiddelde verbruik gestegen naar 84 KW per 100 km. Gelukkig was er vlakbij het circuit een truckstop die speciale snelladers heeft staan voor de vrachtwagens. De palen konden tot 485KW leveren, dan zou je zeggen dat ik met gemak de +- 370 KW moest halen die Autoblog haalde in hun snellaadtest. Waarschijnlijk was de batterij te warm van het rijden, ik kwam net boven de 300 KW uit. Echter was ik nog steeds na 21 minuten bij 80%.

In de middag hebben we met de gezinnen rondgereden en lag het tempo een stuk lager.

Op 9 oktober gaat de auto weer terug naar Lotus i.v.m. een update die blijkbaar niet over de lucht plaats kan vinden voor de digital key. Ook zullen ze gelijk kijken naar iets dat aanloopt bij mijn linker voorwiel.

Ik lees in verschillende reactie dat het verbruik nogal tegenvalt. Ik kan me hier niet in vinden. In de wintermaanden haal ik 400KM op lading, terug van wintersport haalde we de eerste stint 375KM. Iedereen was toen blij dat we eindelijk stil stonden, de verschillende blazen stonden op knappen. Vervolgens stopte we elke 2/2.5 uur en moest er altijd wel iemand naar de wc of ging iemand wat te drinken of eten halen. Als iedereen weer terug was, was de auto weer opgeladen.
In de zomer maanden haal ik 500KM in Nederland op een volle lading. Op trips naar het buitenland rij ik ongeveer 280/300 km tussen de stops met zeker in Duitsland snelheden rond of boven de 150. Ik vind dit niet slecht.
Ik rijd +- 50K KM per jaar, in Nederland sta ik niet bij de snellader. Ik kom altijd of thuis of op kantoor aan en kan daar opladen. Als ik een benzine of diesel was gaan rijden stond ik elke week bij de pomp +- 5 tot 8 minuten van me leven te verdoen met het vast houden van een brandstofslang.

60K

  • 58.500 km

Onlangs de bandenwissel gedaan van zomer naar winterband.
Ik ga eerder in de review aan dat ik niet zo tevreden was over de Michelins. Ook kwam er een geluid bij lage snelheid van de vooras vandaan. Ik had aangenomen dat dit geluid een mechanisch probleem was. Echter was dit niet geval.

De band was net achter de velg nagenoeg helemaal ingescheurd, zowel de linker als de rechtervoorband hadden dit. Los van veel rol geluid en een wat hoger verbruik merkt ik met rijden er niks van.
Met de winterset van Continental is de auto weer een stuk stiller, ook zakte het verbruik met 2 KW.
De banden zijn inmiddels opgestuurd naar Michelin om te claimen.

Verder is de auto voor een servicebeurt geweest bij Van der Kooi Sportscar in Houten. Voor de tweede keer is de voorste aandrijfas vervangen.
Ze gaven verder aan dat ze verwachten dat er een fix komt voor de bonkende luchtvering op de vooras.

Rit naar Munchen

  • 76.000 km

Afgelopen week naar Munchen geweest met de auto.
Om 14.52 vertrokken met een volle batterij uit het mooie Rotterdamse. Vanwege het hemelvaart weekend redelijk druk op de weg. Eerste stop bij Brohtal, 311 km vanaf de start. Mijn blaas hield het niet meer. Opladen uiteraard bij Ionity. De accu had nog 22% range over en het gemiddeld verbruik zat rond de 24.5 per 100 km. Met 22% had ik nog ongeveer 100 km kunnen rijden. Laatste oplaadpunt was gelukkig nog beschikbaar en even in geprikt. Door de drukte op het station bleef de max laadsnelheid steken op 220KW. Na het toilet even getwijfeld om gelijk wat eten te halen, gezien de drukte besloten om nog een klein uur te rijden en bij de volgende Ionity stop wat te halen. Na 11 minuten was ik weer vertrokken met de auto.
Auto was inmiddels opgeladen tot 50%.

Na 1 uur rijden met een gemiddelde van 120 kwam ik aan bij Autohof Bingen am Rhein. Wederom had de auto nog iets van 20% accu lading over. Snel ingeplugd en wat eten gehaald bij de Mac. 17 minuten later vertrok ik weer met een accu die tot 80% gevuld was.

Helaas kwam ik door deze stop net niet lekker uit om 1 stuk wat verder te rijden. Bij Karlsruhe moesten ik kort opladen om tot het laatste oplaadpunt te komen. Dit kosten 5 minuutjes. Wel fijn dat we inmiddels op de onbegrensde autobahn waren aanbeland.

Hierna nog 1 stop bij Kircheim unter Tec. Hier in totaal 20 minuten gestaan om van 18% naar 80% te laden. Door file bij Pforzheim had ik de stop bij Karlsruhe achteraf kunnen overslaan. Tot aan de stop bij Pforzheim zat ik vanaf de start in Rotterdam op een gemiddelde van 99 km per uur. Heel lekker vlot liep het niet.

Na de stop bij Kircheim unter Tec kon de snelheid lekker omhoog. Tot aan het hotel gecruised tussen de 180/200 en ook nog even de topsnelheid aangetikt. Om 23.10 kwam ik uiteindelijk aan bij het hotel en lag de gemiddelde snelheid uiteindelijk op 110 km per uur met een gemiddeld verbruik van 31 kwh per 100km. Vooral door het laatste stuk zijn de gemiddeldes flink omhoog gegaan. In totaal 4x geladen, 53 minuten totaal

Voor de terugweg niet gestart in Munchen maar in Augsburg. Vanuit daar met 2 stops terug naar Rotterdam gereden. Waarbij de eerste stop 34 minuten was vanwege een heerlijke curryworst lunch en de tweede stop 15 minuten duurde.

Als ik dit vergelijk met een brandstof auto heb ik 1 stop gemaakt die ik anders waarschijnlijk niet had gemaakt en was de laatste stop op de heen weg korter geweest dan nu het geval was. Op de terug weg was de brandstof auto waarschijnlijk +- 7 minuten sneller geweest. Met de lunch heb ik geen tijd verloren door het opladen van de auto. De auto was eerder gereed dan mijzelf. 2e stop op terug weg was korter geweest omdat er dan alleen getankt moest worden + toilet bezoek.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.