Lincoln Town Car (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Town Car |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 102.287 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Nooit verwacht....
- 102.287 km
Tsja, de MErcury was weg en ik zou die middag op zoek gaan naar een leuke Durango. Eenmaal de auto bekeken was hij toch ietwat te afgeleefd naar mijn smaak en de koop ging niet door.
Toen plots.....ik ineens een kans kreeg om een schitterende Town Car op de kop te tikken die in 2004 naar NL was gehaald, ingezet als volgwagen in Bilthoven tot ergens in dit jaar en daarna heel even het speeltje is geweest van een particulier die kort van de wagen heeft genoten.
De wagen heeft weinig km's gemaakt en dat kun je er aan af zien maar zeer zeker ook merken. Alls voelt nieuw en solide aan. Door het Signature Touring pakket wat toentertijd ruim 700 USD kostte en bestond uit een dubbele uitlaat en een stijver onderstel, levert de auto niet alleen 15 pk meer dan normaal maar is de handling ook bijna europees te noemen. Straf geveerd komt echt aardig in de buurt.
Alles electrisch met een geheugen voor de bestuurdersstoel (2 voorkeurs instellingen voor twee bestuurders dus)
Verwarmde voorstoelen (optie van bijna 300 USD), ventilatie via middenarm steun naar passagiers op de achterbank, electrisch schuifkanteldak, Alpine stero installatie met aparte versterker en 6 cd wisselaar. Wederom luchtvering en TC, ABS, CC, AC etc. etc.
Een uitgebreid verslag volgt nog. Ik heb een aantal kleine zaken die ik moet fiksen:
- Nwe spanrol voor de multiriem : men heeft tijdens het grondig reinigen van de motorruimte met motorontvetter de spanrol dusdanig vol op zijn donder gegeven dat echt alle smering uit de lagers is gespoten. Ding piept en kraakt nu dat het een lieve lust is en moet vervagen worden. Onderdeel van ca. 14 USD. Tot die tijd ff kruipolie erop spuiten.
Dit is het enige technische aspect wat dringend aandacht nodig heeft.
- Check Engine lampje gaat elke keer branden. Uitgelezen en ik krijg de code P430, wat wil zeggen dat een katalysator niet naar behoren werkt. Vermoedelijk, door het lange stilstaan elke keer door de jaren heen, is het systeem verstopt geraakt en komt nu de consequentie daarvan boven drijven. Ik kijk het nog even aan, wellicht door de snelweg kilometers dat de boel ff flink doorgeblazen word, en zo niet, dan een andere kat eronder. Kost 137 USD inkoop.
Cosmetische zaken:
- Nwe upper grille, de huidige vertoont wat blaasjes en is niet mooi meer. > besteld 15 USD excl. verzendkosten uit de USA.
- Vloermatten moeten echt professioneel gereinigd worden, zo vies zijn ze.
- Wellicht ook een nwe lower grille, ik vind de vol chromen variant toch mooier dan deze Signature uitvoering met deels zwarte lamellen.> besteld, 38 USD excl. shipping van uit de USA.
- Heel klein dutje in de motorkap eruit laten halen
- Magazijn voor cd wisselaar op de kop tikken > gedaan en doet het perfect, was 15 euro op Marktplaats, echter speelt wel enkel originele cd's.......
- klein plastic lipje voor op een van de ventilatie rooster achterin op de kop tikken > besteld bij een USA sloop, is onderweg hierheen. 65 USD.
- Xenon erin, maar dat heeft geen prioriteit.
- Reserve koplampen bestellen voor als deze dof gaan worden.
- Full size reserve wiel erin met de juiste Town Car velg.
Uiteraard ga ik ook voor deze wagen alles weer bijhouden.
Heb ook op Ebay diverse folders e.d. onderweg, alsmede een extra handzender en sleutel met code.
LPG offerte word zsm gedeeld hier.
Tot nu toe
- 103.340 km
Welnu, de wagen zoals hij is bevalt prima. Ik moet zeggen dat het deinerige wat de Mercury had wel een beetje word gemist, maar als ik bochten en heuvels nu met de Lincoln neem, doet het Touring Sedan pakket zijn werk goed en zorgt voor een super demping. Neit te hard en zeker niet te zacht.
De nwe multi riem is binnen en deze word binnenkort erop gezet. De rechter katalysator zorgde voor een check engine lampje wat aanging en moet vervangen worden. Advies is dan ook om gelijk de up en down stream sensoren te vervangen. Totaal geschatte kosten excl 1,5 uur arbeid 450 euro.
De nwe grill en motorkap sierlijst zijn binnen en ga ik in het voorjaar erop zetten.
Het verbruik vsan de auto valt me op de snelweg (bij constante snelheid) erg mee. 1 op 10 is zeker reëel. Echter, in de stad en bij het optrekken hangt de auto enorm aan de brandstofpomp en en zorgt voor een gemiddeld verbruik van 1 op 7 ongeveer. wellicht dat de koude hier ook debet aan is.
De stoel met geheugen instelling is wel ideaal. Ook de stoelverwarming heeft zijn nut al bewezen en het leder goed voorverwarmd voordat ik achter het stuur kruip.
De hoofdruimte ben ik wat minder over te spreken. Ik ben van een gemiddelde lengte met mijn 1.90m en kan de bestuurdersstoel, ondanks dat deze in 6 verschillende richtingen electrisch te verstellen is, in een beperkt aantal posities verstellen zodat ik net niet met mijn hoofd tegen het dak aan kom, dit scheelt slechts een halve centimeter. Nu heb ik niet eens een kuif boven op mijn schedel en is het dak al iets hoger ivm het schuif kanteldak. Dit valt me wel iets tegen bij een dergelijke forse auto. Achterin heeft men nergens last van. Been ruimte is op alle zitplaatsen ruim voldoende.
Voor wat betreft de 6e persoon, die in de auto kan plaats nemen; De voorbank bied minder ruimte aan een persoon die in het midden komt te zitten dan bij de Mercury zo op het 1e gezicht. Nu zal ik die optie ook niet vaak gebruiken, maar omdat de Lincoln nog een 3 cm breder is dan de Mercury, vindt ik dit wel een beetje raar.
De ventilatie naar de passagiers achter via de middenarm steun is leuk meegnomen, maar niet bijster effectief.
De ontwaseming is net als bij de Mercury af en toe een raadsel. Na een half uurtje gereden te hebben bij vochtig weer, beslaat de boel ineens rondom terwijl het in de auto een aangenaam 21 graden is....en de kachel staat op ontwaseming al die tijd....erg raar...
In het voorjaar maar even de specifieke probleem punten van de Panther platform wagens inspecteren, zoals rubber afdichtingen in het schutbord van motorkap ontgrendling en afwater klep van de airco en ook de parafan, of deze niet verstopt is door vuil.
Het comfort en de stilte in de auto tijdens het rijden is erg aangenaam. Schakelen gaat eigenlijk geheel zonder dat je het schakelmoment voelt. Wellicht dat de auto wat lui is geworden door de veelal erg rustige kilometers die hij gereden heeft voorheen dan wel het dorstige karakter wat niet echt uitnodigt tot scheuren. Windgeruis is totaal niet merkbaar, in tegnstelling tot de Mercury die ook stil was, maar louter het geruis van de wind zorgde voor redelijk wat herrie in het interieur.
Het versnellen op de snelweg gaat ook prima, in een lekker vlot tempo indien gewenst. Ik heb mij laten vertellen via de officiele brochures uit die tijd dat het Touring Sedan pakket onder meer bestond uit de dubbele uitlaat wat 15 meer pk's opleverde, het stijvere onderstel maar ook een andere overbrenging dmv een andere achteras met een kortere overbrenging. Dat betekent een snellere 0-100 acceleratie maar wel meer toeren bij snelweg snelheden. En dus ook een dorstiger gedrag.
Kofferbak is gelijk aan die van de Mercury, immers, beide wagens delen hetzelfe platform. De kofferbak organizer neemt redelijk veel ruimte in beslag, maar zorgt wel voor voldoende opberg gelegenheid.
Och ja, bijna vergeten....
- 103.560 km
Nu dat ik weer een Panther platform wagen heb gekocht, was ik bijna de "normale" kuren vergeten die bij deze wagens horen.
O.a. de water lekkages door uitgedroogde rubberafdichtingen.....
Kreeg ik bij mijn Mercury te maken met de befaamde afdichtingen bij het schubord aan zowel bestuurder als passagierskant, bij de Lincoln vrees ik de parafan lekkage tegen te gaan komen vandaag. Het zou de gehele zondag droog worden, dus tijd om die afdek kap onder de ruitenwissers even los te halen, de vergane pakking eraf te krabben en verse silliconenkit er tussen te spuiten.
Op YouTube zijn diverse instructie filmpjes te vinden hoe je te werk dient te gaan, dus gaat helemaal lukken. Zijn vervelende kwaaltjes, want ten eerste moet je maar net weten waar de lekkage zich voordoet (gelukkig zijn er tienduizenden mij voorgegaan in deze) en als je de boel weer waterdicht hebt, moet je nog het tapijt aan bijrijderskant bij zowel de voor als achterpassagier weer droog maken.
Wat kleine dingetjes gedaan
- 104.480 km
Zo, de multiriem zit erop alsmede een nwe meelooprol. Alles bij elkaar een kleine 100 euro armer. Wel zelf gemonteerd. Op de achterklep de dealer sticker verwijderd, tevens twee aluminium uitlaat sierstukken gemonteerd. Een mooi smoke gekleurd mistachterlicht is uit China onderweg en zal het lelijke rode gedrocht vervangn wat er nu onder zit. In de zomer maar eens verder kijken naar een definitieve oplossing. Onder de motorkap de MAF schoongemaakt met wattenstaafje en contact cleaner. Scheelt altijd weer. K&N vervangings luchtfilter is onderweg. De nwe katalysator is nog niet binnen en het lampje gaat dus nog steeds aan. Tis gelukkig een kleine moeite om hem weer even te resetten.
Inmiddels begrepen dat mijn oude liefde na 5 weken alweer te koop staat, om onduidelijke redenen (parkeerproblemen, auto van de zaak....). Erg jammer, dacht dat ze een goed baasje had gevonden. Dan krijg je toch wel weer spijt van de verkoop, gek he? Maar goed, ben erg blij met de Town Car, want ze rijd echt als een nieuwe wagen, heerlijk. Benzine verbruik gaat ook beter. Zit nu al bijna met dit winterweer op de 1 op 8.
De lekkage waardoor de voetenruimte bij de bijrijderskant achterpassagier nat werd, dacht ik opgelost te hebben, maar heel af en toe is er nog ietsje vocht waarneembaar. Dus toch maar ff schutbord nalopen. Kan ook zijn dat het nog een residu was van de eerdere lekkage, heb begrepen dat vocht nooit binnen een korte tijd helemaal verdampt is in een auto, zeker met een tapijt wat zo dik is als in de Lincoln. Dus dat kan zomaar een lange tijd nog blijven doorgaan.
Het kan dus wel!
- 105.120 km
Ik begin nu een beetje te wennen aan de auto en de manier waarop je er het meest economisch mee kan rijden. Alhoewel de auto genoeg power voorhanden heeft, rijd ik er nu heel behouden mee. Resultaat is een solide 1 op 8 met gemengd stad en snelweg rijden.
Qua onderhoud een K&N filter erin gezet, dit zou het verbruik ten goede komen. Ben benieuwd. Kosten : 40 euro filter op Ebay, versturen 30 euro en toen kwam de Roverheid met 25 euro douanekosten.....bah
Verder nog aan de eerder genoemde lekkage gewerkt, en heb nu e.e.a. aangepast tegen het schutbord. Voorlopig is het weer droog in de wagen. Kosten : klein beetje siliconen kit.
kleine tegenslag
- 105.500 km
Met de huidige winterbanden presteert de Lincoln goed in sneeuw en regen.
Het rijd ook nog steeds geweldig uiteraard, maar het feit dat de auto weinig gereden heeft, waarborgt niet dat er geen slijtage gevoelige delen of uigedroogde rubbers zich aandienen.
Bij een koude start gaat de startmotor mooi rond en net als je verwacht dat de motor aanslaat, gebeurt dit niet. Pas nadat je een klein beetje gas bijgeeft, slaat de motor netjes ana en loopt mooi rond. Ook bij een warme start is er niets aan de hand. Vermoedelijk blijft de stationair luchtregel klep (IAC > Idler Air Control Valve) hangen, wat een kwaaltje is bij dit type wagens. Er is goed mee te rijden, maar dient vervangen te worden. Is goed te bereiken op het spruitstuk en kost qua aanschaf ca. 40 USD voor een aftermarket item of 120 USD voor een origineel Ford product. Makkelijke keuze lijkt mij.
Beurtje
- 107.400 km
Zoals eerder aangegeven, kreeg ik een foutcode melding via de computer dat een van de katalysatoren niet naar behoren functioneerde. De auto reed er niet minder om, maar toch maar laten vervangen deze week, tesamen met de up en down stream sensoren.
Tevens even de spruitstuk pakkingen laten checken want ik meende bij koude start een lichte lekkage te horen. Een van de pakking is niet geheel dicht meer, maar nog niet lek genoeg voor vervanging. Die dingen kosten de kop niet, dus dat komt met de APK van Mei wel. Ook heb ik gevraagd of ze willen checken of de auto nog het geheel plastic spruitstuk heeft of dat deze al is vervangen door eentje met een aluminium corss over. Het beruchte plastic spruitstuk heeft halverwege jaren negentig tot begin 2000 voor een hoop ellende gezorgd doordar het op een gegeven moment scheuren begon te vertonen en koelvloeistof eruit lekte. Een nieuw exemplaar is tussen de 200 en 300 USD excl. inbouwen. Er zijn verhalen van wagens die nooit een nieuw exemplaar erop hebben gekregen maar toch een astronomisch hoge kilometerstand hebben bereikt, maar ik calculeer het wel in voor ergens in de komende jaren als gepland onderhoud.
Na dit alles gedaan te hebben heeft de garage ook nog even de airco opnieuw afgevuld. Hij was een kwart leeg.
Al met al kostte mij dit een dikke 600 euro.
Op weg naar huis zag ik dat een van de knopjes van het informatie centrum de selectie knop in dit geval) een kapot lampje heeft. Dit ga ik dit weekend even fixen, is een speciaal type lampje wat ik gelukkig nog op voorraad heb)
Met dit koude gure weer en een normale vlotte rijstijl scoor ik momenteel 1 op 7 ruim. Zou ik rustiger rijden, dan is 1 op 9 nog steeds haalbaar.
Kleine update
- 109.200 km
Inmiddels weer wat kilometers verder. De auto rijd heerlijk, maar ik merk wel dat bij het optrekken, maar ook bij gewone cruise snelheid, ik het gevoel heb alsof de auto nog een keer moet schakelen. Door de andere aandrijfas, welke bij het Touring Sedan pakket hoort, is de auto sneller van zijn plek, maar maakt ook meer toeren bij hogere snelheden. Nu is de auto erg stil en heb ik er geen last van ofzo, maar zo ervaar ik het wel tijdens het rijden. Of dit bij andere uitvoeringen met een andere achteras niet het geval is, kan ik niet beoordelen. De nwe grill zit erop, het nwe motorkap ornament en binnenkort aan de kop lampen beginnen. Daarna ga ik aan de gang met racegaas, chromen plakstrips etc. Schrik niet, het word geen kermis auto,blijft dichtbij het origineel, het zijn enkel een aantal punten die ik in een later verslag uiteen zal zetten.
Nu is dit eigenlijk meer een dagboek geworden dan een review, maar ik ben van mening dat, doordat ik het onderhoud en de kuren, maar ook de gemakken hier vermeld, dit handig kan zijn voor mensen die erover denken een dergelijke auto aan te schaffen. Of voor mensen die het gewoon leuk vinden om eens te lezen hoe duur of goedkoop een dergelijke auto nu wel eens is.
Ik ben pas 7000 km verder en een aantal zaken heb ik preventief vervangen, of voor optisch effect, maar toch ook zeker wel wat dingen die puur uit slijtage vervangen moeten worden.
De eenvoud!!!!!
- 110.500 km
Geweldig, nu weet ik ook al weer waarom ik een Amerikaan rijd. Sommige zaken zijn zo simpel!
Ik had bij aankoop van de auto slechts 1 remote. Op Ebay een tweede (en 3e en 4e) gekocht voor 10 USD.
Geen dure dealer om e.e.a. in te regelen. Inregelen gaat als volgt: 4 keer binnen 3 seconden de sleutel van ON naar OFF zetten en dan gaat het vergrendelings systeem van de deuren automatisch een cyclus draaien, druk vervolgens een willekeurige knop van de nwe remote in en klaar. Gereed voor gebruik. Idem voor een extra sleutel die ik had gekocht, kinderlijk eenvoudig te programmeren.
Koplamp vervangen? (dus niet een lampje, maar de gehele unit) Elke unit zit met een drietal schuifjes (lipjes) vast. Deze trek je omhoog, verwijder de unit en trek de stekker los (alles draden komen in 1 universele stekker samen), plaats de nwe unit en zet de schuifjes weer vast en klik de stekker vast. Vervoglens stel je de lampen af dmv de ingebouwde waterpasjes op elke unit en klaar. Half uurtje werk. Doet niet 1 ander Europees of Japans merk mij na.
De koplamp units waren nog goed, maar eentje had een lichte neiging tot vergeling bovenop, dus beide maar vervangen. Kosten : 280 Euro voor 2 stuks.
Nwe APK
- 112.000 km
Zo, ze is er weer doorheen.
Had voordat ik de auto afeverde voor de keuring nwe koplampen gemonteerd (USA spec aangesloten. Tevens kreeg ik geen goede massa te pakken voor de mistlamp, die onder de achterbumper gepropt is.
Had mijn garagae gevraagd, om de motorolie en filter en bak olie en filter te vervangen tijdens de APK.
Men moest voor APK de bedrading van de koplampen aanpassen, door de sidemarkers op de knipperlichten aan te sluiten zodat ik nu ook zichtbaar aan de zijkant richting aan geef. Is het knipperlicht niet aan, dan brand de sidemarker normaal. Functioneel en niet van origineel te onderscheiden zo. Met de hoofdverlichting aan knipperen de sidemarker en knipperlicht voor om en om. Met de hoofdverlichting uit, knipperen ze beide tegelijk.
Tevens heeft men een nwe draad getrokken voor de massa van de mistlamp.
Enige onverwachte was een pitman arm die versleten was. Die moest vervangen worden.
Alles bij elkaar, 650,- euro armer. Flinke aderlating, maar hier zit ook de extra tijd in voor aanpassen bedrading van alles.
Ik geloof er heilig in tijdig vloeistoffen te vervangen om alles netjes en soepel te houden.
Meevaller!
- 113.800 km
Nu rijd ik deze auto al een behoorlijke tijd en heb al wel wat meegemaakt.
Het verbruik van de wagen vond ik t.o.v. de ercury die ik hiervoor had wat aan de hoge kant.
Wat blijkt....de bandenmaat onder auto is niet conform de fabrieks voorschiften. De band is iets te hoog. Met als resutlaat dat de kilometer teller een afwijking heeft van 8 procent bij 100km/u.
Dus..mijn verbruik moet ik ook ander uitrekenen aan de hand van de getankte liters en de gereden kilometers.
Kortom, vorige week, met een normale vlotte rijstijl 1 op 8,6 gereden. Kun je nagaan wat ik scoor als ik echt mijn best ga doen.
klein pech gevalletje
- 119.150 km
Nadat de Town Car afgelopen zondag vor het laatst gereden had, wilde ik hem afgelopen woensdag even achterom rijden om de witnerbanden erodner te leggen samen met mijn vader.
Echter, bij het starten......gebeurde er niet echt veel...wel rondgan van de startmotor, maar er zat geen power achter...
Nu is het ook geen kleine motor wat aangezwengelt dient te worden, dit, gecombineerd met het feit dat de accu reeds uit 2007 dateert, deed mij vermoeden dat dit inderdaad het laatste uur van de accu was. Nwe Varta accu van hetzelfde amperage (74a en 680 Ah) Ding kostte me wel 180 euro!
Na de accu geinstalleerd te hebben, kostte het nog de nodige moeite om de auto weer aan de gang te krijgen. Na een flink aantal pogingen sloeg de auto aan en liep even erg gebrekkig omdat de de computer weer zichzelf moest inleren. Met de start ging een grote blauwe wolk gepaard.
Toen de motor eenmaal liep, herstelde deze zich uitstekend.
Op weg naar mijn werk vanochtend, merkte ik aan de gebruiksmeter dat de auto zuiniger liep. Met gangetje van 140-150 kwam het verbruik niet over de 1 op 9 heen. Bij normale snelheid bleef de meter netjes op 1 op 10 staan. Ik vermoed dat de twee dagen stilstand zonder accu, de auto goed heeft gedaan, in die zin dat de auto echt alles opnieuw moest inleren en daardoor dit relatief zuinig rijgedrag vertoont. Wellicht dragen de winterbanden er ook aan bij? wie zal het zeggen.....
verkocht
- 120.000 km
Enfin, na een dik jaar prettig gestuurd te hebben met de Town Car, had ik besloten om de auto toch in de verkoop te doen. Waarom? Ik had tenslotte mijn droomauto gevonden na al die jaren....
Helaas spelen een aantal factoren een belangrijke rol;
De Town Car is en blijft een sjieke verschijning die er gewoon altijd netjes en onderhouden bij moet staan. Dit vereist een maandelijks ritueel van auto wassen, poetsen, lederen bekleding conditioneren etc. etc. Met nog 3 andere auto's in mijn bezit, word dit wel eens te veel van het goede. dit was ook de reden van de verkoop van de 1977 Mercury. Daarnaast ben ik nu toe aan een meer praktische wagen, met trekhaak, dakrek en veel laadruimte. ook een hoge zit was wel iets op mijn wensenlijstje. Er waren wel een paar eisen die ik perse wilde handhaven: het moest een Amerikaan zijn, grote motor, en een automaat. Na rpoeritten in een Cadillac SRX, een Chrysler Pacifica en een Chevrolet TrailBlazer, is de keuzse op de laatste gevallen.
Helaas geen V8, maar een onverslijtbare Lijn 6 met 273pk. 2WD en ook 4WD.
De Town Car is bij een grote liefhebber terechtgekomen in Veenendaal. Deze gaat de auto, die grotendeels warm gestald word, goed verzorgen en er plezierritjes mee maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.