Lexus RX 450h Luxury Line (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | RX 450h Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 126.500 km |
KM-stand laatst | 146.500 km |
Eerste indruk
- 126.900 km
Eerste indrukken bij de aanschaf:
- Mooi! De combi van donkerblauwe lak en licht leren bekleding (subjectief uiteraard)
- Groot. Het voelde heel goed in zo’n ruime auto te stappen. Zowel mijn vrouw als zaten heerlijk en het gevoel van in zo’n mooie auto stappen is heel fijn. Hoewel ik benieuwd was of de bagageruimte net zo makkelijk bruikbaar was als onze eerdere mazda 6 station of renault megane station.
We gingen kijken voor een NX maar die vond ik te veel op mn leaf lijken. De RX voelde specialer. Ik had berekend dat het ~500 euro per jaar scheelt en dat vonden we t waard.
Heel blij mee!
10.000km en 6mnd verder
- 137.000 km
We zijn nog steeds heel blij met de RX. Hier wat indrukken voor wie wil.
We verbruiken volgens Spritmonitor.de gemiddeld 7,93L/100km ofwel 1:12,6. Lange stukken 130+ zijn funest voor het toffe lage verbruik dat je ziet als je in bebouwde relaxt rijdt. Maar dan nog: de auto weegt 2.075 kg! En we rijden zuiniger dan zowel onze vorig Ford Mondeo, Mazda 6 station en Renault Megane (2.0L CVT). Dat vind ik tof.
Onderhoud
Vorige week een grote beurt gehad. €622 standaard prijs (Lexus Utrecht) en met wat extra filter en brandstofreiniger €720. Daar had ik op geanticipeerd met de aanschaf. Dat zal wat hoger zijn dan andere auto’s. Wel fijn dat het voorspelbaar is en de kans dat we langs de weg staan met deze auto kleiner is dan gemiddeld. Dat hebben we met de voorgaande auto’s wel gehad dus dat is meerwaarde :)
Rijbeleving
Het comfort is heel fijn. Lange ritten ervaar ik als veel minder vermoeiend. 150+ op de autobahn of in Italië is relaxt en voelt als heel fijn kilometers maken. De rust bij 120-130 km/u is ook heel fijn trouwens. stiller dan onze vorige auto’s. Die waren vaak bij 80-100 ok maar daarboven stiekem toch rumoerig.
Ik las dat journalisten geen verschil merken in de rijstanden. Dat ervaar ik anders. Eco is voor mij te langzaam. Normaal is top. Sport is leuk voor spelen. We zijn heel relaxt naar Italië gereden en nu hier zijnde is het heel leuk om met de grommende V6 over deze weggetjes te sturen.
Wat er voor me uitspringt en wat ik niet zo verwacht had: de auto is super praktisch. Dat is ook comfort, merk ik nu.
- alle deuren kunnen keyless entry openen en met een aanraking de auto vergrendelen.
- achterbank kan in delen verschuiven, rugleuning meer achterover doen of neerklappen.
- veel bagagemogelijkheden ook voorin.
- achterklep elektrisch. Ook vanaf de sleutel.
- camera en parkeersensoren
- stuur en stoel die automatisch ruimte maken bij in en uitstappen.
- lichtjes in de handvatten die de grond rondom de auto verlichten als je aan komt lopen en lichtjes in de deur die de grond verlichten als je uitstapt.
Elke keer genieten om te gebruiken. Ook door het uiterlijk en het fijne interieur. Het voelt specialer om in te stappen. Dat vind ik leuk.
Enige minpunten dan?
- CarPlay is fijn. We hebben het GROM systeem ingebouwd. Wanneer het werkt is het heel fijn. Het was wat opstart werk en zoeken maar nu werkt het systeem 100% van de keren. Wel voelt het wat krakkemikkig om op de media knop te moeten drukken tot het werkt. Soms is het een keer drukken soms drie. Soms twee keer snel achter elkaar (wat de instructie zegt). Iets om te accepteren denk ik.
- op de een of andere manier is de stoel toch niet altijd comfortabel voor mij. Het blijft zoeken naar de beste houding. Misschien toch doorsparen voor president line stoelen? 😇
- het overzien van de auto bij parkeren is lastig. Met name de ‘hoe dicht ga ik langs dat paaltje?’ Momenten zijn niet fijn. We hebben dan ook al een verzekering momentje gehad..
Side note: ik had ook graag een GS450h gehad vanwege het minder overhellen in bochten en 0-100 in 5,9s, maar de laadruimte van de RX is met twee kids echt fijn. Tot nu toe niet te kort gehad ook. En er is uitbreiding mogelijkheid met dakkoffer of trekhaak dus we redden ons wel.
Hoewel ik nog steeds voor de lol op marktplaats naar alternatieven kijk, weet ik ook dat de auto voorlopig niet weg gaat. Misschien de komende 10 jaar wel niet. We gaan t zien.
Korte 140k update
- 140.000 km
Korte update na vakantie Italië (3200km totaal). Leuk om te delen.
- Cruisen in de RX is heel fijn. Wat een rust aan boord. En fijn dat de achterbank zo ruim is dat kids alles bij de hand hebben en m’n vrouw er ook stukken in alle rust (=natuurlijk relatief door eerder genoemde betrokkenen) en ruimte kon zitten. En de airco werkte super ook in 38* , die airco outlets in de middentunnel voor de achterbank zijn ook super. Bleven onze kids ook cool.
- veelzijdigheid van de auto is heel tof. Over steile landweggetjes met losse stenen heel stabiel en zonder twijfel. Dan op de autobahn weer cruisen met 160.
- Topsnelheid is (inderdaad) begrenst op 210km/u GPS. Hij accelereert er goed naartoe maar stopt dan vrij abrupt. Fijn hoe stabiel alles nog voelt op die snelheid. Het gebulder van de wind is wel onrustig dus niet lang op deze snelheid gereden.
- Verbruik op autobahn is hoog. Dat wist ik natuurlijk, maar toch. Bij 140 leek het rond de 1:9 te schommelen en hoe sneller hoe meer. Gemiddeld over de reis was het 1:11,6 dankzij wegwerkzaamheden en ander verkeer. En ik heb me laten verleiden om af en toe E10 te tanken dat zal ook niet geholpen hebben. Is niet goed voor m’n Spritmonitor metingen 😋 gedachtegang: ik had berekend dat 3000km/11(km/l) * 1,8€/l =490 euro aan benzine VS 3000km/14(km/l) * 1,8 = 385 en ik vond het die 100 euro wel waard om lekker door te kunnen rijden. En in Nederland met onze Max 100km borden en met wat binnendoor was het weer 1:14-15. Ik heb wat goed te maken haha.
Al met al heel blij met onze RX. Keep you posted.
20k update
- 146.500 km
Vandaag de 20k mijlpaal behaald. Vanwege een nieuwe baan rijd ik meer kilometers dus de teller stijgt wat sneller dan verwacht. Het is heel leuk om m’n driving office te rijden. Soms is het bellen niet goed te verstaan maar 80% gaat t goed. En podcasts en muziek klinken heel fijn in de auto via CarPlay.
Sprit monitor staat nu op 7,83 L/100km. Ofwel 1:12,8
Ongemakkelijke ervaring was dat de motorkapsensor kapot was waardoor het alarm af ging. Ook midden in de nacht. Lexus Utrecht had gelukkig een gaatje in de planning en ik kon snel terecht. 142 euro verder was de sensor vervangen en t probleem opgelost.
Binnenkort weer tijd voor een kleine beurt. Ik heb ook Honda Grease gekocht om de deur rubbers in te vetten en wat polijst spul om een paar kleine plekken netjes te maken. Leuk om binnenkort te doen.
Verder nog steeds veel plezier met de RX.
Keep you posted.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.