Lexus RX 450h Executive Line (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RX 450h Executive Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 45.600 km |
KM-stand laatst | 56.500 km |
Opnieuw een V6 en vooral veel ruimte
- 47.500 km
Sinds bijna 1 maand rijdt ik in een Lexus RX na slechts 1 jaar van een UX sport executive te hebben genoten. Voor iemand die vrijwel altijd alleen rijdt, was de UX een goede keuze. Voelde aan als een kledingstuk dat je met veel plezier aantrekt.
Na een zware medische ingreep kon ik nauwelijks meer instappen noch zitten in de UX. Goede raad is soms een beetje duur, maar de keuze voor een ander lid van de Lexus-familie lag voor de hand. Heel even getwijfeld tussen een RZ en een RX, maar snel gekozen voor de mijn bekende V6, maar in een grote jas.
Ik verwacht dat de ontwikkelingen op electrisch gebied nog volop doorgaan. Ik zie wel over een jaar of wat als die markt wat gestabiliseerd is.
Ik woon in Frankrijk en daar stonden ca 70 RX-en van de voorlaatste versie bij Lexus concessionnaires te koop. Heel veel zwart, grijs en vooral overwegend zwarte interieurs, maakte de keuze voor een nachtblauwe en met bruin interieur voor mij gemakkelijk, ondanks de afstand.
We zijn hier op het platteland wel wat gewend.....
De RX werd in onberispelijke staat afgeleverd, zowel binnen als buiten is niet te zien dat de auto wat ervaring heeft. Fraaie en vooral goed zittende fauteuils voorin, achterin zijn de rugleuningen verstelbaar en kan de bank in delen naar voor en achter worden geschoven. En in deze uitvoering ook electrisch neerklapbaar, ook vanuit de kofferruimte. De auto is voorzien van dubbelglas in alle zijruiten. Achterin naast donker glas ook nog handmatig uit te rollen zonneschermen. De geluidsinstallatie is, zoals gebruikelijk bij de betere versies fenomenaal. Een rijdende concertzaal of festivalterrein.
Flinke, vlakke kofferruimte met eronder ook nog volop plaats om de beschrijving af te maken.
Het rijden is een bekend feest voor me. ik heb eerder een GS430 (V8) en tweemaal een GS450h (V6) gehad, dus ben bekend met de stilte tijdens het rijden en het zeer fraaie motorgeluid als je eens flink op het gaspedaal trapt.
Na het ophalen heb ik even de acceleratie vanaf de maximaal toegestane snelheid op een lege autoroute naar erg hoog uitgeprobeerd. De V6 is dan even hoorbaar en lijkt bijna te fluiten.
Het verbruik van de grote auto, zeker als je de hier gebruikelijke snelheden op de autoroute aanhoudt, komt boven de 10 liter uit. Bij gebruik op de buitenwegen en niet constant op de limiet (134 echte km/u) hangt om geen punten te verliezen lust de RX 8 tot 9 liter per 100 km. Niet misselijk, maar voor mij acceptabel. Ik tank meestal E98 en de andere helft E85. Op aanraden van de Lexus-dealer. De gemiddelde literprijs komt dan uit op € 1,40 of zoiets.
Samenvattend:
De eerste duizenden kilometer zijn deels een feest van herkenning op motorisch gebied. Ook het luxe en ruime interieur met echt leder, geventileerd en verwarmd, ook achter, uiteraard zonder piep of kraak, maken het rijden tot een genot. Voeg daaraan 6 jaar volledige Lexus-fabrieksgarantie en het plaatje is compleet. Vandaar de toevoeging op de kentekenplaat: pluk de dag !
Doorgaan met genieten
- 56.500 km
Een half jaar en bijna 10.000 km verder valt er weinig toe te voegen aan mijn eerste ervaringen. Groot in alle opzichten, ook de draaicirkel, zeer comfortabel geveerd en steeds veel vermogen in alle stilte beschikbaar. Ik ben nog niet in en parkeergarage geweest, maar vermoed dat je daar soms meermalen moet steken.
Ik mag gebruik maken van parkeerplaatsen voor minder validen en daar blij mee. De voordeur gaat bijna 90⁰ open en vraagt dan om veel ruimte die ik nodig heb om in en uit te stappen.
Ik maak regelmatig gebruik van de Sport en Sport+ stand, die het rijden over de kronkelende departementale wegen in het heuvelland waar ik woon extra leuk maken. Ik zit meestal alleen in mijn cruiseschip en vermoed dat passagiers liever rustig worden rondgereden.
Verbruik van de RX tussen de 7 en 8 liter per 100 km. Voor mij aanvaardbaar. Geen wegenbelasting en goedkope benzine hier...
Uiteraard geen piep of kraak te horen, wel fraaie muziek uit erg veel luidsprekers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.