Lexus RC 300h Business Line Pro (2016)

autoreview

Lexus RC 300h Business Line Pro (2016)

Signalement

UitvoeringRC 300h Business Line Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf83.000 km
KM-stand laatst83.000 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lexus RC300H aangeschaft

  • 83.000 km

Na een zoektocht van een half jaar waarbij ik meerdere auto's van verschillende merken heb proefgereden uiteindelijk uitgekomen op de Lexus RC300H.

In eerste instantie was het niet de bedoeling om een RC aan te schaffen, ik heb hiernaast nog een BMW 318i uit 2017 en zocht als vervanging een Lexus met hybride motor, niet alleen vanwege het verbruik maar ook de rust, ik rij erg zenuwachtig omdat de auto ook zo rijd en nadat ik in juni had proefgereden in een Lexus UX waarbij ik vanzelf rustiger ging rijden was ik overtuigd, de UX was overigens niet mijn ding. Dus ging ik opzoek naar iets groters, IS/NX/GS of misschien zelfs een ES maar die bleek uiteindelijk te duur. Een aantal keer had ik interesse getoond in een bepaalde wagen maar bleek die al verkocht te zijn of gereserveerd (let wel, ik wou alleen een auto van Louwman kopen) inmiddels had ik ook in mijn hoofd dat ik mijn BMW niet weg wou doen, ik ben eerste eigenaar en ergens was ik gehecht aan hem geworden dus ik ging hem niet inruilen.

Nadat ik had proefgereden in een IS300H was ik verkocht, het model had het F-Sport pakket, lederen bekleding en tal van opties maar vooral het karakter sprak mij aan, deze auto liet mij rustiger rijden terwijl ik nogmaals erg gehaast ben in andere auto's. Ik vond het interieur wennen en de daarbij horende knopjes, dit is bij de Duitsers beter geregeld maar niet onoverkomelijk. Vooral de motor overtuigde mij, de 2.5 hybride is geen racemonster, maar hier was ik niet naar op zoek, ik zocht een gelijkwaardige wagen met een zuiniger verbruik. De sportstoelen zaten geweldig en de sport+ mode was fantastisch, daarnaast zie je ze niet veel en dat sprak mij ook aan.

Tijdens het gesprek met de verkoper, waarbij ik had aangegeven dat ik geïnteresseerd was en nog een nachtje wou slapen erover stond de RC te lonken in de showroom en de RC bleef ook in gedachten, aanvankelijk was dat ook de bedoeling want de RC was 10,000 euro boven budget.

Toch bleef het idee aantrekkelijk, ik wou altijd al een coupé bezitten, zo wou ik vroeger al graag een C70 hebben maar tegen de tijd dat ik er 1 kon kopen waren ze al te oud voor mijn gevoel.

Uiteindelijk was het mijn vriendin die zei: als je hem echt mooi vind moet je hem gewoon kopen, je leeft maar 1 x.

Dezelfde dag de verkoper gebeld en verteld dat ik de RC kocht in plaats van de IS, wel wou ik er nog een keer in rijden, er was wat schade gereden bij binnenkomst die gemaakt moest worden en de beurtjes, check up, poetser etc dus de aflevering zou even duren.

het rijden.

Ja, de eerste keer dat ik erin reed. De verkoper had hem voor de deur gezet. En op dat moment brak het zonnetje door en zag je de mooie lak schitteren, er zitten op meerdere lagen metaaldeeltjes in het lak wat een soort 3D effect geeft en het model ansich is schitterend, hij meet zich met de C klasse en 4-serie, beide mooie wagens maar je kan niet ontkennen dat de RC er bovenuit schiet qua design.

Tijdens de proefrit viel me al op dat mensen staren en hun hoofd omdraaien en met circa 170 exemplaren op kenteken in Nederland is dit een zeldzame auto, mensen kiezen blijkbaar conservatief voor de Duitsers maar weten blijkbaar niet wat zij missen. Ergens begrijp ik het wel en ergens vind ik het ook niet erg, want zo blijft het een zeldzame verschijning en ikzelf heb voorheen altijd Volvo/Mercedes/BMW gereden en eerlijk gezegd was ik ook verbaasd.

Goed, ik ging zitten, zette de stoel in positie en startte de motor, dat is even wennen want er gebeurt niets, alleen het display gaat aan en er verschijnt ergens op het scherm in het groen "ready"

Ik geef gas, blijkbaar iets teveel want de benzine sprong gelijk bij maar het ging zo soepel alsof het voelde dat ik niets verkeerd deed. Gelijk voelde ik het gewicht, deze wagen is ruim 1700 kilo maar ging veel soepeler voorruit dan mijn 318i. Over het weggedrag kan ik kort zijn, strak, zeer strak. De motor voelt niet snel aan, ik heb de Business Line die bovendien de Sport+ ontbeert maar zelfs zonder die optie voelt deze wagen ontzettend strak aan, veel beter dan de BMW want in bochten behoudt de Lexus zijn momentum waardoor hij er veel sneller eruit trekt, mijn BMW schakelt eerst terug en dan krijg je seconde later een duw. Dit gaat samen met een reëel verbruik van 1 op 20. De boordcomputer zit er 0.1 kilometer naast, ten faveure van mij.

Maar door deze wagen krijg ik het gevoel alsof ik rustig wil rijden en dat doet hij ook. Ik rij in deze wagen netjes de maximum snelheid, probeer zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Als je hier het meeste uit wil halen zul je trouwens je best moeten doen, eerste tank heb ik 1 op 23 gereden, niet slecht gezien gewicht en onconventionele 2,5 motor maar je bent constant bezig met de auto, ik ben Proces operator van beroep en grafieken lezen is onderdeel van mijn werk en in deze auto word je op je wenken bediend, je kan vanaf de eerste kilometer het verbruik aflezen en de eerste eigenaar was blijkbaar te gierig voor de F-sport pakket maar niet voor het verbruik, de beste man reed circa 7/100 gemiddeld, ik hoopte zelf op 6/100 maar dit bleek beter uit te pakken in de praktijk. Hier ben ik ontzettend blij om en zal hieronder vertellen waarom:

JACK OF ALL TRADES

Jack of alle TRADES, dat is deze wagen voor mij, hij is voor mij potent genoeg, comfortabel, zuinig, betrouwbaar en je hebt het gevoel dat je een bijzondere auto rijdt. Ik twijfel soms of ik niet die ES had moeten kopen voor hetzelfde geld als deze RC maar dat komt mede doordat ik een vriendin en kind heb die nog een stoeltje gebruikt. De achterste banken zijn moeilijk bereikbaar, normaal gesproken zette ik mijn tas op de achterbank van mijn wagen als ik naar werk ging of als we met z'n drieën op pad gaan dan zet je de kleine wat makkelijker in z'n stoel. En dat is de reden dat ik mijn 3-serie voorlopig houd. Ik rij 95% van de tijd alleen en het is een voorrecht om in deze wagen te rijden want hij voelt veel meer bang voor buck en zo ziet hij er ook uit. Maar hij is niet praktisch en dat hoeft hij ook niet te zijn, deze auto heeft je het gevoel dat je in een wagen rijdt van een veel hogere klasse, hij is ontzettend stil, bij 150km/u draait de motor net onder de 2000 toeren.

Ik heb geen Mark Levinson audio maar het Lexus premium accoustic of zoiets, het geluid is zuiver maar je mist ergens wel een bassje, mijn broke-ass business audio in mijn BMW doet dit wel maar is minder zuiver, de Lexus maakt dit weer goed doordat hij erg stil is, heel erg stil, je kan op cruise snelheid van 95 kilometer per uur prima praten zonder stemverheffing, dit is waar mijn BMW laakt, in deze auto rijd ik standaard 130 omdat ie dan pas relaxed rijd maar niet altijd wenselijk, behalve voor Koos, die heeft natte dromen over 35 jarigen in 3-series.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.