Lexus NX 300h AWD President Line (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | NX 300h AWD President Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 78.500 km |
KM-stand laatst | 106.500 km |
Van IS300h naar NX300h
- 79.500 km
Zoals de titel aangeeft heb ik mijn IS300h ingeruild op een NX300h. Een actie waarvan ik geen spijt heb. Weliswaar is het zo dat ik pas 1500km gereden heb met de NX maar er zijn sowieso al dingen die opvallen, zowel in positieve als in licht negatieve zin.
Reden waarom de IS eruit ging was vanwege de hele lage instap. De IS staat te boek als Sport sedan en daar past die lage instap wel bij. Mijn onderrug was het er niet meer mee eens het laatste jaar, ik liet me in de auto vallen en hees mezelf er met pijn en moeite weer uit. Niet oké dus.
In eerste instantie ben ik op zoek gegaan naar een UX250h maar die eenmaal bezichtigd én gereden vond ik hem wel tegenvallen op gebied van met name afwerking en ruimte. Die viel snel af.
Overlegd met vrouwlief waren we er snel uit dat ik dan maar op zoek moest gaan naar een NX, liefst in President uitvoering, om een aantal redenen, en specifiek eigenlijk om de bestuurdersstoel met geheugens. Mijn vrouw is een stuk kleiner dan ik en ik baalde iedere keer enorm als mijn stoel volledig verbouwd was in de IS en ik opnieuw naar de fijne zit moest zoeken. Met een mechanisch verstelbare stoel niet heel ingewikkeld maar met de elektrisch verstelbare stoel een hel.
Ik moest er wel wat op vooruit gaan qua bouwjaar en kilometers (de IS was van '13 met 147500kms)
Duidelijk doel dus. Er staan niet heel veel NX Presidenten te koop dus op pad aan de hand van een selectie.
Duurde niet lang voordat ik een 2017 AWD exemplaar met 78000 op de teller had gevonden die én scherp geprijsd was én waar ik goed voor de IS terug kreeg aan inruil. De deal was redelijk snel beklonken en toen begon het lange wachten......:o)
Sinds een week of 4 rij ik dus rond in een prachtige NX in Atomic Silver metallic in President line.
Wat meteen opvalt is het compleet andere rijgedrag t.o.v. de IS, duh....maar wat een verschil. De IS strak op de weg en heel direct, de NX (veel hoger) reageert heel anders, beetje schommeliger, geeft meer door naar boven wat er aan de onderkant gebeurt, minder direct op het gas, en je voelt aan alles dat de NX nog zwaarder is dan de IS.
Hoger verbruik dientengevolge is logisch, in combinatie met de 10 liter kleinere (heel vreemd) tank en je staat vaker aan de pomp. Veel beter dan 1:13 is het nog niet en ik heb niet bepaald een zware voet.
Over een maand mag 'ie mee naar Italië, benieuwd naar het verbruik dan.
Wat ook meteen opvalt is de enorme rust die van deze auto uit gaat. De prachtige afwerking (óók de LF-knopen die gebruikt zijn in het leer waar ik een VAG-iemand over hoorde zeuren), de hoge instap en de comfortabele zit en en de enorm complete uitrusting van deze President.
Kleine "tegenvaller" is het Mark Levinson systeem waar ik meer van verwacht had. De premium installatie in de IS bracht een voller en warmer geluid voort dan de ML, de ML blijft wel veel langer onwijs zuiver bij hogere volumes en dat is wel erg fijn.
Al die fijne systemen, ik hoef er geeneens aan te wennen, is meteen goed.
Voorbeeld; de adaptive full speed cruise control is briljant, samen met de LKA die hele subtiele stuurcorrecties geeft, echt fijn. (ik reed eens een Golf van een maat die ook LKA had, die rukte me zowat de berm in....)
Ruimte is er in overvloed, onze kinderen zijn volwassen en op vakantie gaan doen we met zijn tweetjes dus dat is dik prima.
De banden zijn wat rumoerig (Yokohama Bluearth E51) op bepaald asfalt, ik ga wel op zoek naar een stnillere band maar deze zijn nog niet op.
Verder is de auto heerlijk stil, ook met 120/130 op de snelweg,
Overall tot nu toe erg tevreden, we zullen zien of dat zo blijft.
Updates volgen, ik zie wel wanneer.
Na de vakantie
- 84.500 km
Heen en weer naar Italië (Toscane, regio FI) geweest met de NX. Wat een feest! Volgeladen met spulletjes, verder met z'n tweetjes.
Op de Duitse autobahn doet de NX het meer dan prima. Hij is niet zo vlot als de IS maar dat wist ik al. Toch komt 'ie goed mee. Ook de snelweg heuvels in het Zwarte Woud blijft 'ie dapper doorgaan zonder dat je het uiterste moet vragen van de motor. En de vaak pittige klimmetjes in Toscane doet 'ie moeiteloos, van de ene haarspeldbocht naar de andere, stabiel en comfortabel rijden.
De stoelen voldoen op de lange ritten prima, zowel voor mij als voor mijn vrouw. Zelf ben ik 1.88 en 110kg, mijn vrouw bijna de helft. Ideaal is de stoelgeheugens, we konden zo wisselen en een druk op de knop zorgde ervoor dat de stoel in haar of mijn stand terug kwam, briljant!
Bagageruimte is er in overvloed, er zit een enorme kelder onder de afdekplaat van de kofferbak, daar past echt heel veel in, zoveel dat we bovenin ruimte overhielden.
De NX is wel wat rumoeriger, ook dat had ik al een gezegd vgm maar dan nog maar een keertje. Kan ook niet anders met die hoge koets die fungeert als klankkast. Toch is het niet hinderlijk, en ik denk het voor een deel te kunnen verminderen door er straks nieuwe banden onder te laten zetten. De Yokohama zomerband bevalt me niet, ik denk erover om -net als onder de IS- er Michelin Crossclimates SUV onder te laten zetten. Dat was een fijne band waar ik met de IS ruim 50000km mee gereden heb, toen waren ze zeker nog niet op en ook niet vreselijk rumoerig.
Brandstofverbruik gedurende de vakantierit lag gemiddeld om en nabij de 1:13, heel acceptabel als je bedenkt dat daar de Duitse snelweg (probeerde te cruisen met 150) bij zit..... In NL heb ik een enkeltje Limburg gedaan vanuit Almere en dat was 1:16.....Dikke prima.
Minpunten.....? De elektrische kofferklep irriteert me door de luide piep en de traagheid.....verder helemaal niks. Zelfs de ML voldoet, we zijn eraan gewend en is oké.
Ergens in het najaar moet 'ie de 90k beurt krijgen. Daar ga ik voor naar Zwolle, dat is een prettiger bedrijf dan Amsterdam, vind ik ;)
Op naar de volgende kilometers.
Kilometers kabbelen voort
- 87.500 km
3000km verder sinds de laatste update. En de kilometers kabbelen kalm voort.
Intussen ben ik op zoek naar een set originele rubbermatten voor de winter, als ik ze niet gebruikt kan vinden koop ik nieuwe bij Lexus. De velours matten blijven dan mooi. Heb ik tot nu toe met elke voorgaande auto gedaan en bevalt me prima.
Ik had vanaf dag 1 een rammeltje ergens maar ik kon het niet thuisbrengen anders dan dat het rechtsachter zat maar binnen of buiten, dat kon ik niet zomaar bepalen. Wel dat het alleen op de snelweg boven de zeg 110km/u te horen was, meer niet.
Vorige week heb ik mijn jongste achter het stuur gezet en ben zelf achterin gaan zitten - was de eerste x achterin overigens, én de laatste want ik word ziek achterin - en qua ruimte is dat zeker geen straf.
Eenmaal op de snelweg was daar het rammeltje weer. Achterbank kon niet plat (elektrisch en dat lukt onder het rijden niet) maar een kier kwam er wel, ik was er snel uit dat het van buiten kwam. Eerste afrit eraf en veilig aan de kant, op zoek naar de rammel. Beetje kloppen op het plaatwerk doet wonderen want zodra ik bij de onderkant van de achterbumper aan de zijkant kwam klonk dat erg los. Een blik in de wielkast leerde dat er een clip los zat die daar een aantal delen bij elkaar hoort te houden. Ik heb de boel weer in elkaar gedrukt zoals het hoort en eenmaal weer op de snelweg en daarna het rammeltje niet meer gehoord, super! Wat kan dat irriteren zeg.....
Langzaam maar zeker ga ik op zoek naar andere banden, eerst maar eens wat reviews bekijken en prijs vergelijken. Ik vraag me af of er serieus SUV-banden onder moeten of is dat een broodje aap om duurdere banden te kunnen verkopen?
Oh, één nadeel aan de auto, naast de slome achterklep; het panoramadak....man man man wat wordt het heet in dat hok als die hemel niet dicht zit en de zon erin staat te knallen, ook onder het rijden vind ik het niet altijd prettig door de hoek waaronder de zon naar binnen piept. Heel persoonlijk natuurlijk want een ander vindt het waarschijnlijk heerlijk.
Verder nul bijzonderheden, en dat zal wel zo blijven.
Als ik weer wat te melden heb verschijn ik hier wel weer.
Weer 2500km erbij
- 89.992 km
En weer 2500km verder, langzaam maar gestaag tikken ze erbij. En nog steeds probleemloos. Wel merk ik met het zakken van de buitentemperaturen dat er hier een daar een minimaal rammeltje/trillinkje hoorbaar wordt, toch maar weer eens op zoek gaan naar de oorzaak,
Dit weekend gaan de Yokohama's eraf en komen er Hankook all seasons onder de auto. Ik heb geen zin meer in wisselen van zomer- naar winterwielen en ik heb al eerder all seasons gehad en dat beviel me prima.
De vorige set waren Michelin Crossclimates (onder de IS300h), nu de Hankooks, simpele afweging; prijs/kwaliteit verhouding is beter, de Hankooks scoren 2e na de Michelins én zijn per stuk minstens 75,- goedkoper... :o)
Verder staat er een afspraak voor de 90k beurt, deze heb ik gemaakt bij Lexus van Leussen in Zwolle, wel een stukje uit de richting maar ik heb geen hoge pet op van de Louwman vestigingen dus vandaar niet naar Amsterdam maar naar Zwolle.
Bij 86000km heb ik de bougies gewisseld, ik had het idee dat de auto zo nu en dan iets inhield, overslagje maakte, dus heb ik er nieuwe Denso's ingedraaid, ik heb het niet meer gemerkt daarna. Kan idéfix zijn, maar dan nog. Bovendien scheelt het een flinke slok in de beurt straks en da's ook niet onbelangrijk.
Ook de 12V accu is vervangen, we kwamen terug van 10 dagen Gran Canaria in oktober en toen zei de NX "doe het zelf maar", ik wil niet meer. ANWB erbij, startje gehad, uurtje gereden maar volgende dag weer zwak, niet dood, wel zwak, en dat merk je goed. Nieuwe besteld en erin gezet, ook weer goed. De oude was de originele nog, dus 6 jaar oud, dus niet gek dat 'ie de geest gaf. Ik heb er een Varta Silver AGM accu in gezet.
Oh ja, ik was op zoek naar rubbermatten, ik wilde per se originele. Ik vond een set gebruikte bij een sloper in Overijssel. Ben er op een regenachtige dag heengereden. Bleek de man slechts 3 van de 4 matten te hebben liggen. Linksvoor, de belangrijkste, ontbrak. Loos alarm dus.
Toen ik nog eens op Marktplaats keek stond er plotseling en heel toevallig een set splinternieuwe te koop voor een paar tientjes. Deal was snel gemaakt en ze werden vanuit verwegzuidholland ook nog eens naar Almere gebracht omdat de beste man datzelfde weekend een verjaardag had hier, super!!
Had ik al gemeld dat de bedrading van de ingebouwde dashcam het DAB-signaal om zeep helpt? Nou, dat dus, de kabel ligt "tegen" de draadantenne in de voorruit dus DAB springt heel vaak naar FM-link en terug. Heel hinderlijk.
De kabels lopen nu rechts door de auto, daar moeten ze weg en dan via links naar de camera. Dan is het over, hoop ik.
Tot zover weer even.
Joejoe!!!
+ 3000km
- 93.131 km
Hoppaaaa, weer 3000km erbij, probleemloos :o)
In december is de NX voor de 90000 beurt geweest bij Lexus Zwolle. Ik had de afspraak online gemaakt en erbij gezet dat ik zou wachten. 's Middags echter werd ik gebeld door een dame die aangaf dat ze toch wel wat langer met de auto bezig zouden zijn en of het goed was dat ze een leenauto voor me reserveerde. Prima natuurlijk dus zo gezegd zo gedaan. Auto ingeleverd en er stond een nieuw UX250h voor me klaar. Prima auto, maar wederom ben ik er zo achter gekomen dat ik blij ben met de NX en niet voor een UX heb gekozen. Compleet andere auto en feitelijk echt de opvolger van de CT200h. Ook een prima auto maar wezenlijk anders dan de NX, op alle gebied.
Om 14:00 uur werd ik alweer gebeld dat de NX klaar was dus achteraf gezien had ik best een paar uurtjes kunnen wachten. Auto was netjes gewassen en van binnen ook schoon, dus dikke prima.
Oh ja, in november zijn de nieuwe banden eronder gekomen...wát een verademing; stiller, stuurt soepeler, rijdt beter, alles is beter, andere auto zowat, helemaal blij!
Ik zit regelmatig bij mensen in de auto die gebruik maken van Apple Carplay. Dat heb ik niet in mijn 2017 NX helaas en ik begin daar wel de meerwaarde van in te zien. Ik heb daarom besloten een GROM VLine in te laten bouwen waarmee ik het huidige systeem dus uitbreid met Apple Carplay. De nav van Lexus schiet regelmatig tekort ondanks dat de kaarten up to date zijn en ik vind het ook prettig om bijvoorbeeld Spotify vanuit het systeem te kunnen gebruiken. Er is meer mogelijk natuurlijk maar dat ga ik nog uitvinden als het systeem erin zit, zal wel maart worden.
Verder eigenlijk niet zoveel te melden anders dat ik erg geniet van de stoel- en stuurverwarming met dit weer.
Op naar meer kilometers!!!
Mzzl!
95500
- 95.500 km
Ik rij niet zo heel veel de laatste tijd zie ik....geeft niks, komt wel weer. Sowieso doorgaans maar tussen de 15 en 20k per jaar en gezien het feit dat ik precies gisteren de NX een jaar in mijn bezit had en de stand met 17k is opgewaardeerd klopt dat wel aardig.
Eigenlijk is er niet zo heel veel te melden, geen problemen in ieder geval, maar dat is naar verwachting.
Wel zit intussen dat Carplay apparaat in de auto. Is geen Grom-VLine geworden maar een CarPLayBox van CarOptions. Inbouwen was niet heel ingewikkeld, meeste werk is de tupperware opentrekken, apparaat aansluiten was daarna vrij eenvoudig.
Wel wat gedoe mee gehad; de beloofde optie dat de audio via BT zou verlopen ging niet op (niet meteen iig). Het touchpad gooide roet in het eten. Door het touchpad te gebruiken bleek het Lexus systeem op de achtergrond ook mee bediend te worden waardoor ik op enig moment een nummer in Spotify aantikte om af te spelen en de auto "spontaan" 112 ging bellen. Schrikken en snel wegdrukken, eigenlijk door de hele auto uit te schakelen want dat was het eerste wat in me op kwam.
Dat touchpadje werkte ook niet helemaal zoals het de bedoeling was, dan weer wel en dan weer niet. Dus afspraak gemaakt met de verkopende partij om erheen te gaan. Daar werd de verbinding op AUX gezet (niet zo goed voor de audio) en was het "opgelost". Er zou een update komen maar die kwam er niet. Ik heb alles weer op BT gezet, ik weet waar ik op moet letten dus geen 112-perikelen meer. Schijnt een typisch NX dingetje te zijn i.c.m. die box. Heb ik weer....
Verder werkt het prima hoor, ik heb Flitsmeister, Spotify en alle mogelijke internetradio stations ter beschikking evenals natuurlijk de navigatie-apps die allemaal beter zijn dan de nav van Lexus zelf.
Verder geen rammeltjes of kraakjes of piepjes of wat dan ook meer, gewoon een fijne stabiele comfortabele Joris Goedbloed die doet wat 'ie moet doen op een fijne manier.
Brandstofverbruik wordt echt niet beter dan 1:13 of zo. Sporadisch springt er nog wel eens een rit positiever uit maar dat doet structureel niks aan het verbruik op de langere termijn, so be it.
Ik hobbel braaf verder, in september mag 'ie weer mee naar Italië, voorjaar wordt vliegen dus niet rijden, ik rij liever ;o)
Fijne Paas!
Mankementje?
- 100.000 km
Recent de 100000km gepasseerd en zonder gedoe bereikt. De NX rijdt nog steeds voortreffelijk, en dat is elke keer weer een plezier om te ervaren, op het saaie af als het niet echt zo fijn was.
Alles functioneert nog steeds zoals het hoort, nou ja alles.....vorig jaar zomer was me op de warmere dagen al eens opgevallen dat de achterklep (elektrisch) met omlaag gaan vreemde kreunende geluiden maakte en daarbij ook wat leek te schokken. Dat doet 'ie dus nog steeds en het lijkt ook erger geworden te zijn. Als het echter koeler is is er helemaal niks te horen of zien. En gezien het feit dat dat laatste in Nederland doorgaans het geval is gebeurt het niet heel erg vaak.
Toch ga ik er morgen (wordt 30+ buiten) even een filmpje van maken waarmee ik dan contact opneem met Lexus Zwolle. Ben benieuwd wat zij ervan zeggen. Zal er ook eens naar googelen, heb ik nog niet gedaan, wie weet wat ik tegenkom.
Als ik iets weet zal ik deze korte post een update geven.
Geniet van het weer!
Groet, Rob
Klein onderhoud & APK
- 106.070 km
Afgelopen week naar Zwolle geweest voor klein onderhoud, APK en een Hybrid Health Check.
Zoals eigenlijk wel verwacht zonder bijzonderheden doorgekomen, ook de hybride accu was oké.
Bij afgeven een opmerking gemaakt over de achterklep die bij warm weer met heel veel moeite sluit. Toen de monteur bij me kwam zei hij dat dat een bekend "probleem" was maar dat hij het nu (winter) niet geconstateerd had, logisch. Maak er een filmpje van zodra het zich weer voordoet, dan vervangen we ze. Hij moet het uiteraard kunnen onderbouwen als hij een garantieclaim indient. Schijnen 1200,- per stuk te kosten.....ik maak wel een filmpje ;o)
Blijft een heerlijke auto, kan er niks anders van maken....
Tot een volgende!
Schade
- 106.500 km
Tja, shit happens zeggen ze dan......niet fijn!
Onderweg van ophalen van mijn vrouw uit het werk naar huis reed er een andere dame met een Renault Capture links achter op mijn NX. Gevolg een niet meer rijdbare Captur (wat zijn die dingen slecht!!) en een kapotte achterbumper en zo op de NX.
De dame in kwestie dacht dat ik op zou trekken maar ik bedacht iets anders, dus terwijl zij naar links keek of het vrij was gaf ze gas en kwam dapper naar voren terwijl ik stil stond, en toen boem....
Lang verhaal kort; de NX via de dealer aangeboden voor herstel en was binnen een week weer de oude alsof er nooit iets is gebeurd. Schade 4200,- maar geen cent pijn van gehad. Ook geen persoonlijke schade dus adem in en adem uit en weer verder.
Verder eigenlijk vrij saai, niks te melden anders dan dat het een heerlijke auto blijft. Eind mei mag 'ie mee naar Italië en we kijken er naar uit ;o)
Oh ja, toch nog iets; de ingebouwde carplaybox begint zich steeds onvoorspelbaarder te gedragen dus contact opgenomen met de verkoper/inbouwer en 12 mei komt er een nieuwe in. Da's alles.
Tot een volgende.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus NX 300h | Camera | Cruise | Climate | Bluetooth | LED | Navigatie
- 2017
- 61.105 km

Lexus NX 300h AWD Luxury Line Limited | Lederen interieur | Electrische achterklep |
- 2016
- 121.515 km

Lexus NX 300h 197pk AWD F Sport Line | Head up display, Leer, Stoel + Stuurverwarming, Elektrische achterklep, Adaptive cruise control, Zeer mooi!
- 2015
- 117.092 km