Lexus NX 300h AWD President Line (2015)

autoreview

Lexus NX 300h AWD President Line (2015)

Signalement

UitvoeringNX 300h AWD President Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf93.800 km
KM-stand laatst172.000 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lexus NX = comfortabel, betrouwbaar, onderscheiden

  • 100.800 km

In juni 2020 heb ik mijn Lexus NX bij Lexus Eindhoven gekocht.

Nu na 7.000 kms, vallen mij de volgende zaken op:

1. Comfortabel
De NX rijdt zeer comfortabel gezien het veercomfort, de sublieme stoelen en het lage geluidsniveau.
Rijden in de Lexus NX is voor mij elke keer een belevenis.

Opvallend is dat de passagiers op de achterbank zo'n 20 cm hoger zitten als de voorpassagiers. Ze zitten achterin dus niet weggedoken en hebben een goed zicht op de omgeving.

Eerder had ik ook een proefrit gemaakt met de Lexus NX in de F-Sport uitvoering met open dak. Weet dat de sportieve stoelen van de F-Sport een smaller zitvlak hebben. Bovendien vermindert een open dak en zeker een panoramadak, de hoofdruimte aanzienlijk, vooral achterin. Dus als je vaak passagiers vervoert langer dan 1,80 m, realiseer je dan dat zij achterin onvoldoende hoofdruimte zullen hebben.

2. Betrouwbaar
Als je de internationale reviews leest en filmpjes op YouTube bekijkt, dan valt op dat de Lexus steevast op een van de eerste drie plaatsen eindigt qua betrouwbaarheid, na gebruik van 5 jaar of langer.
De Europese premium merken zoals BMW, Audi en Mercedes komen altijd voor in de lijsten van meest onbetrouwbare automerken, met vaak dure elektronische en motorische problemen.
Vandaag las ik in de digitale krant dat ook onze eigen Consumentenbond de betrouwbaarheid van auto's heeft beoordeeld. En welk merk staat op de eerste plaats als meest betrouwbaar? Precies, Lexus.

Het is toch bijzonder dat de Lexus dealer 2 jaar (!) garantie geeft op een occasion zoals de mijne, met bijna 100.000 kms op de teller?! Dan heb je wel vertrouwen in je product.

Ik kan daarbij opmerken dat de Lexus dealer Eindhoven echt alles doet aan after sales om je tevreden te houden met je Lexus.
Voorbeeld. De hydraulische vering van de (elektrische) achterklep van mijn NX liet een brommend geluid horen dat duidde op een defect. De auto werd opgehaald (red carpet) en voorzien van een nieuwe veer.

Ik ben ook blij met de grote cylinder inhoud van de motor namelijk 2500 cc zonder turbo. Dat is een keer wat anders dan de kleine motortjes die in hedendaagse SUV's en overige auto' s zitten, gecombineerd met een of twee turbo's. Die kleine motoren moeten altijd hard werken om te presteren. Je begrijpt, dat gaat eerder kapot en sta je met pech aan de kant van de weg. Dat is geen hogere wiskunde.

3. Onderscheidend
De prachtig vorm gegeven Lexus NX zie je niet veel rondrijden. Hoe komt dat nou, zou je denken? Misschien omdat veel consumenten niet anders durven te zijn. Want wat zou de buurman of de familie vinden van mijn autokeuze?
Als ondernemer moet ik altijd mijn gezonde verstand gebruiken bij de lange termijn keuzes die ik maak. Bovendien vaar ik altijd mijn eigen koers.
Als je dan hetgeen ik hiervoor heb geschreven, eens goed in je opneemt, dan moet een Lexus toch een goede kans maken als premium alternatief voor een BMW, Audi of Mercedes?
Daarom zeg ik wel eens, Lexus is voor slimme mensen die hun hart én verstand gebruiken.

Tips voor Lexus NX rijders:

1) De meegeleverde handleiding geeft zeer beperkte informatie.
Vraag daarom bij de Lexus dealer naar de uitgebreide te downloaden handleiding (690 blz)
In deze uitgebreide handleiding vond ik onder meer de volgende handige gebruiksaanwijzingen:
a. De "supervergrendeling" om de NX op slot te doen, bijvoorbeeld op een onbewaakte parkeerplek. Dit is een extra diefstalbeveiliging waarmee je voorkomt dat autodieven met een laptop de auto kunnen openen.
b. het automatisch naar beneden kantelen van de buitenspiegels bij het achteruit rijden
c. hoe de hoedenplank in de kofferbak opbergen als je deze niet gebruikt

2) Onlangs heb ik een op maat van de NX gemaakte rubber mattenset aangeschaft bij de Lexus dealer. Als het straks weer gaat sneeuwen en er wordt gepekeld, houd je je interieur makkelijk schoon.

3) Recent heb ik 4-seizoenen SUV-banden van Michelin op de NX laten monteren. Ook dat vind ik comfort, omdat je niet steeds je zomer- en winterbanden hoeft om te wisselen. De Michelin banden voor de NX zijn wel duurder dan normale 4-seizoenenbanden (het moeten nl. SUV-banden zijn), maar de kwaliteit van dit bandenmerk staat buiten kijf.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Mijn volgende review zal ik schrijven als ik de 15.000 kms heb gereden (ergens in mei 2021 verwacht ik) en de Lexus NX zijn eerste onderhoudsbeurt krijgt.

Lexus NX ervaring na de eerste 15000 km

  • 110.000 km

Wat zijn mijn ervaringen met de Lexus NX, 15.000 afgelegde kilometers na de aankoop bij een kilometerstand van 94.000 km uitgaande van de drie kenmerken uit mijn eerste review?

1. COMFORTABEL:
Mijn rij-ervaring met de NX is dat deze Lexus rijdt als een limousine:
stil, comfortabel geveerd en relaxed.
Onlangs heb ik ook in een Lexus RX gereden en het viel mij op dat de NX qua rijcomfort vergelijkbaar is met de stuk grotere RX ! Dus dat zegt wel wat over de rij-beleving van de compactere NX.

Het comfort van mijn NX wordt wel vergroot doordat het de meest luxe President uitvoering betreft met onder meer:
- Mark Levinson geluidsinstallatie:
met mijn Spotify-keuzemuziek geniet ik elke rit weer van het prachtige geluid dat uit de 14 speakers komt. Maar soms wil ik gewoon stilte en geniet ik tijdens het rijden van de rust in de NX.
- bestuurdersstoel met 3-keuze geheugen:
omdat mijn 2 volwassen zoons ook in de NX rijden, hoeven ze alleen maar hun keuzeknop in te drukken en de stoel komt in de door hun gewenste stand
- adaptive cruise control:
nu wij in Nederland de meeste tijd maximaal 100 km p/u mogen rijden, is de adaptive cruise-control een comfortabele en kostenbesparende (boetes!) luxe op de snelweg of 80 km wegen.
- stoelkoeling van de voorstoelen:
vooral tijdens zeer warme dagen is stoelkoeling een weldadige luxe
- stuurverwarming:
Op koude winterdagen was dit bijzonder prettig. Je stapt in met koude handen en na een paar minuten warme handen.
Bovenstaande luxe-onderdelen zijn heerlijk om te hebben, maar als het er niet op zou zitten, maakt dat de NX natuurlijk niet minder comfortabel qua rijden en gebruik. Het is zeer persoonlijk of je een of meerdere van de genoemde luxe onderdelen kunt missen. Maar ja, luxe went gewoon zeer snel.

2. BETROUWBAAR
Nadat ik mijn NX als occasion bij een kilometerstand van bijna 94.000 km bij Lexus Eindhoven had gekocht, heb ik de NX onlangs voor een kleine beurt (15.000 km) langs gebracht. Let wel, "Red Carpet" haal en breng service, geldt alleen bij grote beurten.
Hoe kan het ook anders met de comfortabele Lexus NX, de rit naar Eindhoven en 1,5 uur wachten was geen straf. De nieuwste Lexus modellen op mijn gemak bekijkend onder het genot van lekkere koffie met de Brabantse gastvrijheid, de tijd vloog om.

Lexus heb ik mede gekozen om haar betrouwbaarheid en zekerheid in gebruik en onderhoud. Vooral bij de aankoop van een occasion, zoals mijn NX.
Lexus is heel transparant over wat je kunt verwachten aan onderhoudskosten voor een kleine en grote beurt bij elke kilometerstand, mits je je onderhoud bij een officiële Lexus dealer laat verrichten en de historie van jouw Lexus ook bij Louwman bekend is.
Omdat de technische kwaliteit van Lexus zo hoog is, kan Lexus vrij nauwkeurig voorspellen welk onderdeel wanneer kapot zal gaan, bij normaal gebruik natuurlijk.
Daarom hanteren zij vaste adviesprijzen voor een kleine en grote beurt bij de gekozen kilometerstand.
Vertrouwend op de betrouwbaarheid van Lexus, zal je niet zo snel voor onverwachte dure reparaties komen te staan. Dit is voor mij ook een van de redenen geweest om mijn NX bij een officiële Lexus dealer (Louwman) aan te schaffen.
De eerste kleine beurt bij een kilometerstand van 110.000 km mocht van Lexus € 250,- kosten. Toen ik bij Lexus Eindhoven in de showroom wachtte tijdens de onderhoudsbeurt kwam de after sales manager mij beleefd vragen of zij de achterruitwisser (kosten € 30,-) mochten vervangen.
Al met al kwam de rekening op € 280,-.
Er is dus na 15.000 km bij mijn NX met 110.000 km op de teller, niets kapot gegaan.

3. ONDERSCHEIDEND
Vooral in de kleur Titanium Silver, is de NX een opvallende verschijning en wordt door de meeste mensen zeer mooi gevonden en helemaal niet patserig, zoals je dat wel snel hebt bij een BMW of Mercedes.
Dus wil je je op een positieve manier onderscheiden van de volgzame massa, dan kun je eigenlijk niet om Lexus heen.

---------------------------------------------------------------------------------

Straks, na de volgende 15.000 km en na de grote beurt, zal ik mijn ervaringen met de Lexus NX weer aan u rapporteren.
Dat zal ergens rond februari 2022 zijn.

APK-keuring

  • 118.242 km

Sinds de aanschaf heb ik er nu een kleine 25.000 km mee gereden, is gemiddeld 1.750 km per maand.
Vandaag naar Lexus Eindhoven geweest voor de APK, die gratis werd uitgevoerd omdat mijn Lexus bij Louwman Eindhoven in onderhoud is.
De gratis APK maakt onderdeel uit van het Lexus loyaliteitsprogramma.

De auto is weer helemaal technisch nagekeken.

Ik had twee opmerkingen over de NX:

1e. de ophanging kraakte soms als ik over een verkeersdrempel reed.
Lexus heeft de ophanging gesmeerd en het probleem was opgelost.

2e als ik bijvoorbeeld voor een spoorwegovergang sta te wachten en de NX aan laat staan in de "P-stand", veranderde de stoelverstelling ineens.
Zou er wat met het elektronische systeem aan de hand zijn? Ik kon mij dat eigenlijk niet voorstellen bij een als zeer betrouwbaar bekend staande Lexus.
De monteurs van Lexus Eindhoven hebben de auto doorgemeten, maar konden niets vinden. Wat bleek uiteindelijk: ik kwam met mijn knie steeds tegen de drie toetsen van de stoelverstelling als ik stond te wachten in de P-stand! Deze drie toetsen zitten weliswaar op een wat ongelukkige plaats in de NX, maar ik was zelf de oorzaak.

Kortom, de Lexus NX heeft zijn betrouwbaarheid bewezen, na bijna 25.000 km en een kilometerstand van bijna 120.000 km.
Nu op naar de grote beurt bij 125.000 km. Ik houd u op de hoogte.

Grote Onderhoudsbeurt 125.000 km

  • 124.855 km

1. De ONDERHOUDSBEURT
Mijn NX werd door een chauffeur van Louwman Lexus Eindhoven in mijn woonplaats opgehaald met achterlaten van een Lexus als leenauto. Omdat het een grote beurt was, verleende Lexus Eindhoven deze service als "Red Carpet".

Naast de vaste kosten van een grote onderhoudsbeurt van € 463,- heb ik ook de volgende onderdelen laten onderhouden:
- Hybrid Check - batterij controle
- Brandstofsysteem gereinigd
- Airco gereinigd
Totale kosten € 588,-
Er was niets kapot gegaan (lees: betrouwbaarheid) aan de NX, dus verder geen bijkomende kosten.

2. Mijn RIJ-ERVARING met de Lexus NX tot nu toe
Nu na bijna 2 jaar en 31.000 kms verder, sta ik nog volledig achter mijn eerder geschreven ervaring met de NX:

- Comfortabel:
de NX rijdt heerlijk, als je een rustige rijstijl hebt.
De NX is ontworpen om als een limousine jou comfortabel en in luxe, van A naar B te brengen. Heb je een sportieve rijstijl, maak dan een proefrit in een andere auto en vraag bij jezelf af wat je echt belangrijk vindt.

- Betrouwbaar:
Lexus wordt wereldwijd geprezen voor zijn betrouwbaarheid. Ik kan uit mijn ervaring met deze bij Lexus Eindhoven aangeschafte NX de betrouwbaarheid volledig onderschrijven.
Weet dat ik deze Lexus als occasion heb gekocht met 94.000 kms op de teller. En nu, 31.000 kilometer verder, heeft de NX zijn betrouwbaarheid voor mij bewezen.
Het blijft natuurlijk techniek. Er kunnen in de toekomst zaken onverwacht kapot gaan. Dan is het een geruststelling dat Lexus-Louwman dealer de auto-garantie met elke onderhoudsbeurt weer voor een jaar verlengt tot 10 jaar of 200.000 kms.

- Onderscheidend
Elke keer als ik mijn zilveren NX in het zonlicht zie staan, vind ik het een prachtige auto. Het is een model met een vormgeving waarmee je je onderscheidt van de massa.

3. OPMERKING over de banden
Toen ik mijn NX kocht heb ik korte tijd na aanschaf, nieuwe 4-seizoenen banden van Michelin erop laten zetten door de bandenspecialist in mijn woonplaats.
De NX trok echter naar rechts. De bandenspecialist was niet in staat om de auto goed te laten sporen. Ook niet na de NX te hebben uitgelijnd. De bandenspecialist vertelde dat bij de NX stuursensoren zitten die hij niet goed kan afstellen. Dus dat heb ik aan Lexus Eindhoven gevraagd en die hebben dit euvel opgelost.
Daarom mijn advies: laat nieuwe banden ook door de Lexus dealer erop zetten.

Deze review kan bij sommigen overkomen als saai, omdat er niets ernstigs is gebeurd met de NX. U kunt zich voorstellen dat ik daar geen problemen mee heb. De NX voldoet gewoonweg aan mijn verwachtingen toen ik deze kocht in 2020.
Ik blijf u op de hoogte houden van mijn ervaringen met de Lexus NX

Kleine onderhoudsbeurt 140,000 km

  • 141.280 km

Vanaf de aankoop in 2020 heb ik nu een kleine 50.000 kms met de Lexus NX gereden en wat is nu mijn rij- en gebruikservaring?
Ik kan u zeggen, die is 100% positief. Als ik mijn ervaring in één woord zou moeten samenvatten is dat: GEMOEDSRUST

Toen ik voor de Lexus NX koos, wilde ik per se
1. zorgeloos 2. comfortabel en 3. luxueus rijden.
Zo heb ik het rijden met de NX tot nu ook ervaren.

1. ZORGELOOS:
Ik kocht de NX met ruim 90.000 km op de teller. Maar deze auto heeft mij die 50.000 km tot aan 140.000 kms, nooit in de steek gelaten. Buiten de vering van de achterklep (zie mijn eerste review), die onder garantie werd gerepareerd, is er niets aan kapot gegaan. Alles is het gewoon blijven doen !
Nu heb ik de Lexus wel al die tijd bij Lexus Eindhoven laten onderhouden. Hierbij merk ik terzijde op, dat Lexus Eindhoven een exclusieve Lexus dealer is, dus niet gecombineerd met Toyota. Zij zijn volledig gericht om hun Lexus klanten tevreden te houden.
Onlangs kreeg de Lexus NX een kleine onderhoudsbeurt dat mij inclusief batterij controle en reiniging brandstofsysteem, € 355,00 kostte. Door het onderhoud bij een Lexus dealer, werd mijn garantie weer met een jaar verlengd.
De legendarische betrouwbaarheid van een Lexus kan ik alleen maar onderschrijven.

2. COMFORTABEL
Afgelopen jaar reed ik vanaf het voorjaar twee keer per maand naar de Eifel om heerlijk te vliegvissen. Een afstand van 600 km vice versa. Voornamelijk in Nederland over de snelweg en zo'n 120 km over Duitse binnenwegen. De NX zoveel mogelijk op de Adaptive Cruise Control en je rijdt als het ware "First Class" naar de bestemming. Heerlijk reizen, zonder stress. De Duitsers noemen dat "reisen statt rasen" .......

3. LUXUEUS
De heerlijk zittende stoelen, het lage geluidsniveau, de prettige vering, het hoog zitten, geven het rijden in de NX een rijk en luxueus gevoel.

U zult begrijpen dat mijn Lexus NX aan mijn wensen heeft voldaan. Ik ga dus met vertrouwen naar de 155.000 km, wanneer mijn NX een grote beurt zal ondergaan.

Ik blijf u op de hoogte houden.

Grote onderhoudsbeurt 155,000 km

  • 156.253 km

Grote beurt 155.000 km
Red Carpet - haal en breng service:
De NX werd door een chauffeur van Lexus Eindhoven opgehaald, met achterlaten van een leenauto, en de volgende dag weer teruggebracht.
Kosten van de grote beurt inclusief batterij-check: € 741,-.
Moest er iets worden vervangen dat was stuk gegaan? Neen.
Conclusie: sedert mijn aanschaf in juni 2020 bij 94.000 km heeft deze
Lexus NX van 8 jaar oud na 61.000 zelf gereden kilometers, zijn geroemde betrouwbaarheid bewezen.
Op de factuur heeft Lexus Eindhoven wel aangegeven, dat bij de volgende (kleine) onderhoudsbeurt (bij 170.000 km) de NX hoogstwaarschijnlijk nieuwe remblokken (voor) en remschijven (voor) moet hebben.
Deze onderdelen van de achterwielen, zullen naar verwachting pas vanaf 300.000 km (!) aan vervanging toe zijn, volgens Lexus Eindhoven.

Banden
Vlak voor deze grote onderhoudsbeurt heb ik de Michelin 4-seizoenen banden door Lexus Eindhoven laten vervangen door Bridgestone 4-seizoenen banden. Na 60.000 km waren de banden aan vervanging toe.
De ervaring heeft Lexus Eindhoven geleerd dat op een NX, Bridgestone banden beter functioneren als die van Michelin. Ik heb dat ook ervaren, want de Michelin banden spoorden niet optimaal, ook niet nadat de NX was uitgelijnd. Met de Bridgestone banden heb ik die problemen niet meer.

Kwaliteit van de NX
Technisch:
Zoals eerder gezegd, doen alle motorische en elektronische functies het nog altijd prima. Dus ik kan de positieve consumenten auto-tests uit binnen- en buitenland over Lexus, alleen maar bevestigen.
Interieur:
Na autogebruik van 150.000 km en 8 jaar, zou je noemenswaardige gebruikssporen/slijtage aan het interieur verwachten. Niet van dat alles.
De stoelen bijvoorbeeld, zoals de meest gebruikte bestuurdersstoel, vertonen nog steeds geen slijtage. Dat zegt heel veel over de kwaliteit van de door Lexus de gebruikte materialen.
Anekdote:
Een paar maanden geleden was ik met mijn vliegvismaat (gepensioneerd-apotheker met een heel kritisch oog voor kwaliteit) aan een rivier in de Eifel-Duitsland. Wij zaten op krukjes naast de Lexus te genieten van onze lunch. Ik zei dat ik al 60.000 km met de Lexus NX had gereden. Mijn vliegvismaat zei: "dan ziet jouw NX er nog goed uit, zowel van buiten ( de lak) als van binnen".
Toen ik zei dat de NX zelf al 8 jaar oud was en reeds 150.000 km had gereden, viel mijn visvriend bijna van zijn krukje van verbazing.
Hij zei: "dat vind ik ongelofelijk, vooral als ik kijk naar autolak en het leder van de stoelen".

Mijn conclusie:
De NX heeft aan al mijn verwachtingen voldaan in de afgelopen 3,5 jaar/61.000 km.
Ik kon op al mijn vele trips naar de Duitse vliegvisrivieren op de Lexus NX vertrouwen. Hij bracht mij steeds zeer comfortabel en veilig naar de plaatsen van bestemming.

Ik blijf u op de hoogte houden van mijn ervaringen met de Lexus NX.

Kleine onderhoudsbeurt 170,000 km

  • 172.000 km

ONDERHOUDSBEURT 170.000 KM
De NX voor deze beurt weer gebracht bij het inmiddels vertrouwde adres: Lexus Eindhoven.
Inhoud en kosten (incl. BTW en afgeronde bedragen) van deze beurt:
1. Kleine onderhoudsbeurt inclusief reiniging van de airco + brandstofsysteem + Hybrid Health Check (batterij) € 477,00
2. Vervanging voorremschijven en blokken € 690,00
3. Accu vervangen € 240,00
4. Achterbanden vervangen € 448,-
5. APK € 0,00

Ad 2: Tijdens de vorige (grote) onderhoudsbeurt had Lexus Eindhoven al aangegeven dat deze bij de volgende beurt vervangen moesten worden.
Levensduur van deze voorremschijven 170.000 km / 9 jaar
Ad 3. De accu heb ik nog niet eerder hoeven te vervangen. De accu was hoogstwaarschijnlijk al 9 jaar oud
Ad 4. Een van de achterbanden vertoonden een kleine bobbel aan de buiten-zijkant. Ik ben waarschijnlijk tegen een stoeprand aan gereden. Gelijk beide achterbanden laten vervangen door Bridgestone Turanza All Season

RIJ-ERVARING na 85.000 kms en 4,5 jaar gebruik
Deze review schrijf ik in november 2024, wanneer ik bijna 180.000 km met de NX heb gereden.
Deze auto zit als een heerlijke jas: comfortabel + geen technische/elektronische problemen - alles werkt nog steeds prima + rijdersstoel (wordt het meest gebruikt) zit nog als in het begin toen ik de NX kocht (mijn gewicht 90 kg).
Dat er nog niets kapot is gegaan, heeft te maken met de beroemde bouwkwaliteit van Lexus en het feit dat ik de auto goed laat onderhouden door de Lexus garage en dus niet op het onderhoud bezuinig.

ERVARING MET LEXUS EINDHOVEN
Ik heb deze dealer/garage nu ruim 4 jaar ervaren en kan Lexus Eindhoven van harte aanbevelen. Mijn vliegvisvriend heeft inmiddels zijn nieuwe auto ook bij Lexus Eindhoven gekocht en is daar ook in onderhoud, naar volle tevredenheid kan ik u zeggen.

Mijn volgende review zal zijn rond de 185.000 kms bij een grote onderhoudsbeurt.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.