Lexus LS 430 President (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | LS 430 President |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 161.000 km |
KM-stand laatst | 268.000 km |
Het waren 4 prachtige jaren
- 268.000 km
Deze review schrijf ik op het moment dat ik de auto al 5 maanden niet meer in mijn bezit heb. Het is een beknopte beschrijving van 4 jaar bezit van deze prachtige auto.
Reden van aanschaf
Via bijtellingsvriendelijke Honda Civic Hybrid ben ik in 2013 bij een nog bijtellingsvriendelijker Mitsubishi Outlander terecht gekomen. Deze liep in december 2018 uit de lease, en ik had een opvolger nodig. De Tesla Model 3 stond op mijn vizier, maar die zou niet op tijd beschikbaar zijn. Een ideale gelegenheid om nu eens mijn hart te volgen met de aanschaf van een dikke fiscaalvriendelijke Youngtimer! Nu of nooit!
Dit model gekozen omdat de Lexus LS aan de ene kant als bulletproof bekend staat, en aan de andere kant (in tegenstelling tot een dikke Landcruiser) absoluut niet geliefd, wat zich vertaalt in mooie, lage, bijtellingsvriendelijke aanschafprijzen voor goede exemplaren. Ik heb vertrouwen in Toyota/ Lexus en dit is de laatste Lexus die in Japan nog als Toyota (Celsior) verkocht is. Het is een Lexus van de oude stempel; we nemen een Mercedes S Klasse, en maken hem simpeler en beter. Een auto die ik gekscherend de Mercedes onder de auto's noem, omdat het er Toyota puur en alleen om ging om iets te maken dat gewoon ontzettend goed was. Das Beste oder Nichts, zeg maar. Je rijdt weliswaar een auto die er al bedaagd uitzag toen hij nieuw was in 2003, maar soit, een vlot uiterlijk alleen is ook niet zaligmakend!
Dit exemplaar was de dikste President uitvoering en zag eruit om door een ringetje te halen. De foto's die ik heb bijgevoegd zijn van de verkoop, dus de auto is denk ik ook mooi gebleven tijdens de periode dat ik hem had.
De LS is een grote auto, ruim genoeg om met gezin met 3 kinderen mee op vakantie te gaan, en geeft het absolute limo gevoel. Reviews (uit Amerika vooral) waren allemaal zeer lovend. Ik zou 25~30k met de auto rijden; deze zou dat aan moeten kunnen. Let's go for it!
Rijden
De auto zweeft op zijn luchtvering en doet er alles aan om de rij-ervaring zo ontspannen mogelijk te maken. Alles gaat moeiteloos, 'here to serve' is wat de auto lijkt te zeggen. Wegligging was prima; nooit piepende bandjes gehoord, met zijn double wishbone ophanging zeer koersvast. Als de snelheid boven de 200 km/u kwam in Duitsland dan drukte ik de 'sport' stand van de luchtvering in waardoor hij net wat minder zweefde. De auto is stil (niet 'eng' stil), en heeft ruim genoeg vermogen om vlot te zijn. Het viel me op dat andere weggebruikers ervan uit gingen dat je langzaam was en voegden vaak vlak voor jou in. Die wist ik dan later weer voorbij te stuiven. Leuk. Daarnaast had ik nooit last van het formaat van de auto met parkeren, parkeergarage's etc. Enerzijds omdat ik me fijn voel in een grote auto, anderzijds omdat de draaicirkel zo enorm kort is. Echt top.
Verwennerijen
President uitvoering, dus we hebben elektrisch verstelbare achterbank, koelkastje, soft-close portieren en allerhande andere onmisbare :-) zaken. Leuk voor de kids om mee te spelen, maar altijd met een waarschuwing van vader "als het kapot gaat dan ga ik het never-nooit meer gefixt krijgen zonder dat het een godsvermogen kost!"
Alles werkte trouwens en bleef werken, behalve de stuurverstelling omhoog en omlaag die het bij de aanschaf al niet deed; eenmalig handmatig op hoogte laten brengen en het erbij gelaten. Verder de auto instapfunctie laten uitschakelen via de ODM, omdat het een kreunend geluid liet horen. Mijn buik is nong niet dusdanig groot dat de instaphulp echt nodig is dus geen probleem.
Een leuk detail is dat dit een van de eerste auto's was met keyless entry en start. Dus sleutel op zak houden, maar wel starten met een draaiknop, alsof het met een ouderwetse sleutel is! Waarschijnlijk was een startknop te hip geweest voor de clientèle; prachtige synergie van high-tech (voor die tijd dan) en conservatisme.
Kosten en reparaties
Youngtimer regeling, dus auto op de zaak en alle kosten op de zaak. De hoofdkosten zijn benzine. Ik reed gemiddeld 1 op 8,5 met zijn 4,3l V8 (1 op 8 in de winter en 1 op 9 in de zomer) en met 25~30k per jaar gaan er redelijk wat litertjes in. Tank is ook enorm, en dat waren de benzineprijzen om een moment ook, dus niet echt lachen aan de pomp. Met een limiet van €150 kreeg ik de auto ook regelmatig niet vol. Nog een keer je pincode invoeren en er dan nog €35 achteraan. Tsja.
Dan reparaties; als het je niet kan schelen hoe de auto rijdt en hoe je erbij rijdt, dan hoef je weinig uit te geven aan onderhoud en reparaties. Maar ik wilde dat de auto zoveel mogelijk als nieuw bleef rijden en voelen, dus ik heb hier ook redelijk wat geld aan uitgegeven, al waren de bedragen niet extreem. Ik heb wat anti-roest behandelingen en spuitwerk moeten laten uitvoeren (auto uit Zweden geïmporteerd; leder zag er nog prachtig uit, maar carrosserie was bij de deuren vooral best links en rechts aan het roesten). Daarnaast het infotainment scherm laten repareren (dat viel uit, kostte een paar honderd euro bij de specialist om het met eerlijk handwerk te laten fixen). De grootste reparatie was het vervangen van alle 4 de luchtveerpoten. Ze waren niet lek, maar de demping was gewoon niet goed, en omdat het een unit is met een schokdemper in een luchtkamer, moesten er 4 units worden vervangen. Nieuw 800 euro per poot, maar, in Japan kon ik voor 400 euro 4 keurige, gebruikte veerpoten van een Toyota Celsior importeren! Kosten voor luchtvracht en import komen er dan bij, plus een volledige dag arbeidsloon, maar missie was geslaagd en de auto reed erna weer fantastisch!
Verder 2x storing gehad aan het ESP, waarvan bij 1x het kleppendeksel eraf moest, omdat de 'luchtklep' naar de motor vervangen moest worden, en die bevindt zich in de V van de V8, en dan moet de bovenkant dus van de motor af. Dit was bij 180k kilometers, maar de monteur zag geen reden de koppakking ook te vervangen, hetgeen echt een ongelooflijk teken van kwaliteit is. Ook geen spoor van olie te bekennen. Motor en bak zijn echt gemaakt voor de eeuwigheid. Oh ja, tussen de beurten door (die ik trouw elke 15k kilometer deed) NOOIT olie bij hoeven vullen.
Al met al was ik per jaar €1.000~1.500 aan onderhoud kwijt om de auto goed te houden. Ik ging maar uit van 20~25 cent per kilometer voor benzine en 10 cent voor onderhoud; dan wist je waar je aan toe was met deze auto.
Afscheid
De auto heeft mij niet teleurgesteld. Ik heb er werkelijk van genoten, mijn vrouw was na aanvankelijke scepsis over mijn keuze voor deze Lexus LS uiteindelijk verdrietig dat ik er afscheid van nam. Hij reed gewoon zo lekker en beviel zo goed. Toch heb ik de aanbieding van de Tesla MY RWD niet kunnen weerstaan. Een totaal, maar dan ook totaal andere auto natuurlijk. Aanvankelijk wilde ik de Lexus houden (in de opslag zetten en af te toe uitlaten), maar heb het idee laten varen. Deze Lexus LS is de apotheose van 20e eeuws engineering, maar we zitten al een tijdje in de 21e eeuw. Inmiddels 15k op de klok bij de MY, review volgt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.