Lexus IS 300 Sport (2003)

autoreview

Lexus IS
Lexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus IS - interieurLexus IS - interieur

Signalement

UitvoeringIS 300 Sport
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na zeer lang wikken en wegen was uiteindelijk m"n keuze bepaald. De Lexus IS300. Een gevalletje apart, optisch gelijk aan de IS200 maar onderhuids toch wel iets anders. Al langere tijd was ik op zoek naar ’iets aparts’. Proefgereden met BMW 320CI, Audi S3, MG ZT, Jaguar X-Type 3.0 Alfa 156 GTA was er toch geeneen die mij het ultieme gevoel gaf.
Al eerder had ik een rit gemaakt met een Compressor IS200 waarbij z"n wegligging mij bijzonder beviel. Echter te heftig voor dagelijks gebruik. Na toch een IS300 geprobeerd te hebben was ik om. Op aanraden van de dealer (Tiemens Arnhem) auto iets verlaagd met TTE onderdelen en het resultaat is verbluffend. Ondanks z"n (actieve) automaat is het werkelijk een toerwagen voor op straat. Enorme bochtsnelheden zijn mogelijk waarbij een gecontroleerde drift makkelijk op te wekken is. Wel even de electronica uitzetten. Dit is echt zo"n auto die je aantrekt als je favoriete trainingspak waarna je voelt dat je gaat presteren.
Autotechnisch ben ik tamelijk verwend (rij al meer dan 15 jaar altijd 200PK+) en ben gewoon na een jaartje al weer verder te kijken. Nu echter niet (of het moet voor een M3 zijn) en raak dan ook zeer vertrouwd met deze wagen. Het is mogelijk met de automaat via knoppen op het stuur handmatig te schakelen. Dit werkt perfect en is beter dan de vele andere bestaande systemen zoals Selespeed etc. Bijzonder snel en handig wanneer je b.v. zelf terug wil schakelen met afremmen op de motor. Een overigens fantastisch machine zo"n 6 cilinder in lijn met 24 kleppen, een toonbeeld van souplesse!
Nadelen? Natuurlijk, telefooninbouw is een ramp en tot op heden nog niet naar teveredenheid geregeld. Achterin is de IS al net zo klein als een BMW 3serie. En met de 18’ zomerbanden raak ik nog wel eens een drempeltje.
Dankzij de Rode Loper service kom ik nooit meer bij de dealer, soms jammer wel makkelijk.
De enige optie was indertijd een navigatiesysteem echter niet genomen en nu spijt natuurlijk.

PROBLEMEN

Het lijkt ongeloofwaardig maar ondanks mijn rijstijl zijn er tot op heden geen storingen van wat voor aard dan ook geweest. In het prille begin was er een rubber deurstrook die boven de 150 begon te fluiten, maar dat is natuurlijk netjes verholpen.
Nadelen in dagelijks gebruik: de buitenspiegels vervuilen snel en vertroebelen snel je zicht naar achteren.
Bagageruimte is niet echt denderend, zeker niet door die rare poten van de achterklep die nog extra ruimte kosten.
Als je een beetje z"n potentieel aanspreekt gaan de verbuikcijfers snel omhoog, 1:7 is bij ’sportief’ rijgedrag al gauw heel normaal.
Een nadeel is dat ik er maar één heb: ook mijn vrouw rijdt graag in de IS en roemt z"n makkelijke bediening en rustige rijgedrag (!). Voor haar zal ik toch eens stiekem de stand ’sport’ activeren...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.