Lexus IS 250 Sport (2006) #3

autoreview

Lexus IS
Lexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus IS - interieurLexus IS - interieurLexus IS - interieur

Signalement

UitvoeringIS 250 Sport
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst93.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na zo’n 9 maanden en ruim 18000 km heb ik inmiddels wat ervaring opgedaan met de nieuwe IS. En ik moet zeggen: tot nu toe ben ik erg tevreden.

Uitstraling
Na jarenlang Mercedes C te hebben gereden was het tijd voor een nieuwe vierwieler. Ik heb proef gereden in een Mercedes C, een BMW 3 serie en de Lexus IS. Mijn reden om te kiezen voor de Lexus was in eerste instantie de vormgeving en de uitstraling: hij is chique en ingetogen sportief, en (in tegenstelling tot de BMW) alles klopt. Ook bij het proefrijden maakte de Lexus (Executive uitvoering) de beste indruk op mij: wat een rust en comfort.

Rijden
Vanwege de negatieve testen in met name de Duitse bladen heb ik geaarzeld om de ’harde’ Sport versie te bestellen. Gelukkig heb ik de juiste keuze gemaakt: de Sport uitvoering bevalt mij uitstekend. Hij is juist erg comfortabel: je voelt wat je moet voelen, is absoluut niet stoterig en laat zich het grootste gemak met hoge snelheden door bochten jagen. Geen probleem om een BMW 3 serie bij te houden. Ribbels in het wegdek worden prima verwerkt. Wat dit punt betreft verwijs ik de Duitse testen naar de prullenbak en twijfel aan de integriteit..
De versnellingsbak draagt in hoge mate bij aan het rijcomfort: schakelt ongemerkt en altijd op het juiste moment. Alsof de bak begrijpt wat je wilt. Als je rustig rijdt, wordt het toerental laag gehouden, als je snel wilt laat ie hoge toerentallen toe. Met de flippers aan het stuur een erg goede combinatie.
Het brandstofverbruik overall ligt bij mij op 9,5 liter per 100 km. Hierin zitten veel korte ritten. Op lange ritten ligt het verbruik bij 120 - 130 km/h rond de 8 liter per 100 km. Niet verkeerd naar mijn mening.
Het beoordelen van de prestaties is lastig, ligt aan je verwachtingspatroon. Je kunt in ieder geval erg makkelijk (te) hard rijden. Als je een BMW 325i snel vindt, dan is de IS250 het ook, met dit verschil dat het binnen in de IS minder opvalt.

Uitrusting en comfort
De Sport uitvoering is voorzien van alle prettige zaken: sleutelloos (bevalt me uitstekend), meesturende xenon verlichting, een aangename airco, electrische stoelen met geheugenstanden, ook op de buitenspiegels, voorruitontwaseming met een druk op de knop enz. Als je dan ook nog het navigatiepakket kiest (met achterruitrijcamera en een Mark Levinson geluidsinstallatie) hou je weinig te wensen over. De bediening van van airco, telefoon, audio/video en navigatie verloopt via het touchscreen en dat gaat prima. Liefhebbers van klassieke muziek kunnen hun hart ophalen, alsof je in een concertzaal of kerk zit. Een kritische opmerking: Lexus legt te veel beperkingen van de bediening op tijdens het rijden. Overigens is dit wel op te lossen.
Voorin zit je goed, achterin is de voetenruimte beperkt. De auto is hierdoor minder geschikt voor lange mensen die ook de achterbank nog willen gebruiken. De kofferruimte valt me mee, is goed bruikbaar en heeft handige vakjes.

Service
Een van de sterke punten van Lexus is de buitengewone service van de dealers: een service beurt nodig, de auto wordt opgehaald, je rijdt verder in de vervangende auto en na de beurt wordt ie weer omgeruild. En dat kost niets! Met andere woorden: het is niet erg als de dealer 100 km verderop zit. Je hoeft er nooit naar toe. En dan heb je ook nog Schiphol service, ook voor niks. Top.

Update-oktober 2007
Inmiddels is de kilometerstand ruimschoots de 30.000 gepasseerd. Nog steeds ben ik erg enthousiast over de IS. Iedere rit is genieten. Het veercomfort is, wat mij betreft, een prima balans tussen sportiviteit en het wegfilteren van oneffenheden. Verder is het ML systeem een erg plezierige en in de praktijk een uitstekend werkende optie. Tijdens de vakantie in Frankrijk hebben we veel gemak gehad van het navigatiesysteem: heel veel toeristische locaties staan als POI in het systeem. 0ok de airco is een vermelding waard. Opvallend is dat het gemiddelde brandstofverbruik na de vorige review nog wat gedaald is: ca. 7,5 ltr/100 km bij snelwegritten bij 120 a 130 km/h is goed haalbaar. Bij het rijden van bergpassen, m.n. het dalen, is het raadzaam de manuele stand in te schakelen. Dit voorkomt veel bijremmen.
Inmiddels is de tweede onderhoudsbeurt uitgevoerd. De auto trok enigszins naar rechts en dat is opgelost. Verder maakt de linker ruitenwisser af en toe een klikkend geluid. Daar moet nog eens naar gekeken worden. Conclusie na 34.000 km: uitstekend.

PROBLEMEN

Kraakjes in het dashboard. Deze zijn tijdens de 15000 km beurt adequaat opgelost, althans tot nu toe.
De bedieningsmogelijkheden van navigatie/telefoon/audio tijdens het rijden zijn te beperkt. Dit kun je echter wel aanpassen.

update-oktober 2007
De kraakjes in het dashboard kwamen na ca. 6 weken weer wat terug. Auto is nogmaals teruggeweest en sindsdien kraakvrij.
Ging wat naar rechts trekken, dat is opgelost tijdens de 30.000 km beurt.
Linker ruitenwisser maakt soms een klikkend geluid.

3e aanvulling

  • 65.000 km

De IS gedraagt zich nog steeds buitengewoon plezierig. Inmiddels zijn er na het vorige verslag zo'n 30 dkm bij gezet. Tijdens de wintermaanden verwissel ik de 18" wielen voor 17" wielen met winterbanden (Continental ContiWinterContact 205/50R17) en dat geeft duidelijk meer grip bij gladheid. Het comfort verandert hierdoor niet veel overigens.

Het gemiddelde brandstofverbruik, met ca. 20% korte ritten(< 5km) bedraagt 9 ltr/100 km, ca. 1 ltr op 11 km. Op de snelweg haal ik ongeveer 1 op 13 bij 130 km/h.

Ik had al vermeld dat de motor-bak combinatie erg geslaagd is. Dat draagt vooral bij aan het comfort op (hoge)snelheid. Het motortoerental blijft erg laag (amper 1800 rpm bij 100km/h). Dat maakt deze auto zeer aangenaam op de snelweg. De motor valt verder op door z'n trillingsarme loop. Meteen bij koude start loopt ie mooi rond maar is ie bij belasting wat luidruchtiger. Na een paar kilometer verdwijnt het nagelende geluid.
Misschien niet erg relevant (in Nederland) maar wel aardig om te vermelden zijn de prestaties van de IS. Op een rustig stuk Duitse autobahn heb ik het potentieel uitgebreid kunnen vergelijken met een (bekende)MB E320CDI (7G bak, Brabus tuning 200kW/590Nm). Het verschil in het voordeel van de MB, bleek maar erg klein. Tot hoge snelheden (245 op de teller) bleef de IS in het spoor van de MB.

Problemen:
De CD/DVD speler heeft gehaperd bij het uitwerpen van een CD. Na melding is deze kostenloos vervangen.

4e aanvulling

  • 93.000 km

De 90dkm zijn voorbij en nog altijd beleef ik veel plezier aan de IS. Problemen hebben zich niet voorgedaan. Met het toenemen van de kilometers gaat de kwaliteit tellen en dat blijkt dik in orde. Het enige kritische puntje is de lak: tamelijk gevoelig voor steenslag. De rijeigenschappen zijn niet veranderd, het veer- en dempingscomfort blijft ongewijzigd prettig stevig. De aandrijving blijft geruisloos en absoluut schokvrij. Het navigatiesysteem is recent voorzien van een update en hiermee zijn alle beperkingen opgeheven: je kunt nu rijdend bestemmingen, telefoonnummers enz. invoeren. Zeer aan te bevelen. In de komende week gaan de winterbanden er af en komen de (nieuwe) zomerbanden er weer op. Vanwege de goede ervaringen met de Dunlop SportMaxx, 70dkm, heb ik nu de SportMaxx GT besteld. Ik ben benieuwd of er verschil te merken is. De service van de dealer (Van Dorst) is nog steeds uitstekend te noemen. Op naar de 100dkm.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.