Lexus IS 250 Executive (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | IS 250 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 81.283 km |
KM-stand laatst | 204.000 km |
Even wat anders
- 90.133 km
Zo, na een 3.0TDI is een 2.5 liter atmosferische V6 wel wat anders. Om maar met het "verlies" te beginnen, de brute kracht zit hier niet in. Die 3.0TDI was heel beschaafd, maar kon ook als een beest tekeergaan. Deze 2.5 V6 is nog beschaafder, maar ook veel voorspelbaarder. De reactie op het gaspedaal is bijvoorbeeld veel directer. Evenals de automaat, deze reageert directer op het gaspedaal.
Maar waarom eigenlijk een Lexus en dan een IS250? Vanaf het eerste moment dat ik een dergelijke auto in 2005 zag was ik bijzonder gecharmeerd van het uiterlijk. Werkelijk vanuit elk hoekje vind ik hem er mooi uit zien. Wat ook meespeelt is het imago. Ik heb nog geen mens getroffen die zich negatief uitlaat over het merk Lexus. Dan bedoel ik niet over de auto's, maar over de mensen die erin rijden. Nu laat me dat volledig koud wat een ander daar van vind, maar dat roept een beeld op van de berijder. Dat hoeft niet eens terecht te zijn, maar een stereotype is niet bedacht, het is ontstaan. En dan krijg je als berijder automatisch dat labeltje mee. En nu zul je denken: "dat liet je toch koud?". Ja, dat doet het ook. Maar als je wat wil bereiken bij een ander, (korting, vriendelijk gedrag, voorrang krijgen) zou die ander echt neutraal zijn? 't Is toch ook maar een mens?
Goed. De auto. Op een vrije dag had ik zin om eens wat leuks te doen en ben misschien een beetje onbewust bij een Lexus-dealer naar binnen gestapt. Ik had toen een Audi A4, een geweldige auto, maar wat me wel eens tegenstond was het weggedrag. Het is een zware auto die vooral rechtdoor wil. Ik vind de IS van deze generatie een bloedmooie auto en heb gelezen dat ie qua rijgedrag de juiste papieren zou hebben: achterwielaandrijving, mooie motor, soepele automaat en, in tegenstelling tot die A4: een bijna ideale gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras. Ik kwam bij die dealer al snel aan de praat over het hoe en waarom en de smeerlap gaf me al snel de sleutels van een demo-model van een IS250. Mijn verwachtingen van die auto kwamen na 5 minuten sturen uit, na een uur waren ze overtroffen. Dit stuurt geweldig! En wat nog meer: met behoud van comfort!
Met een dromerige blik ben ik huiswaarts gekeerd en ben me gaan verdiepen in het model en het merk. Het merk bestaat nog niet zo lang, maar heeft in die korte tijd een goede reputatie opgebouwd. Ik herinnerde me dat dit model een keer de Tevredenheidstrofee (ik meen in 2006) heeft gewonnen en dat hij daarna steeds hoog scoorde. Ook in het buitenland viel het merk en het model regelmatig in de prijzen die door consumenten gevoed werden. Hmm, met de betrouwbaarheid zal het dan wel goed zitten als zovelen dat aangeven. En ik was er ook al snel achter welke uitvoering ik wilde: de Executive. Ja, da's de meest luxe uitvoering. Ik las ook dat een adaptieve cruise control leverbaar is geweest, maar dat dit niet zo veel verkocht is (geen idee waarom). De Executive had namelijk dezelfde luxe als mijn A4 op dat moment, en zelfs nog iets meer. Niet alleen de stoelen waren elektrisch verstelbaar, maar ook het stuur. Met geheugen. Voor drie personen. Welke je kunt koppelen aan een specifieke sleutel. Dus stel, je partner, kleiner van stuk, heeft zojuist in de Lexus gereden. Je pakt vervolgens je eigen sleutel, die laat je in je broekzak zitten (immers, je hebt keyless entry), je pakt de deurgreep vast, de auto doet de deuren van het slot af, je zet 1 voet in de auto en het stuur, de stoel en de buitenspiegels bewegen zich alvast naar jouw positie. Uiteraard heeft zo'n auto cruise control, gescheiden klimaatregeling, een regen- en lichtsensor en automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels. De Executive heeft standaard ook Xenonverlichting die meedraait in de bochten. Evenals lederen bekleding, stoelverwarming en -koeling. Ik had de mazzel dat de vorige eigenaar ook een navigatiesysteem en het fantastische Mark Levinson-audiosysteem heeft gekozen. Oh... Wat klinkt dat geweldig! Ik was al best verwend met het Bose soundsysteem in m'n A4, maar dit... Dit klinkt nog zoveel mooier. Denk je eens in dat een Lexus standaard heel stil is van binnen. Hoeveel mooier kan een geweldig audiosysteem daardoor al niet klinken? Standaard zit daar een 6-DVD wisselaar bij. Met een foefje kun je dat ook tijdens het rijden bekijken en beluisteren. MP3-cd's worden ook ondersteund. Maar ook DVD-audio.
De auto heeft ook het adaptieve cruise control systeem. Hoewel dat systeem me geweldig leek voordat ik er zelf ervaring mee heb opgedaan, blijkt het in de praktijk ook haken en ogen te hebben. Wat bijvoorbeeld voor elk dergelijk systeem zal gelden: rijden op de snelweg, of in elk geval meerbaanswegen. Je kent het wel: je rijd met cruise control op de linkerbaan 125 km/h waar je 120 km/h mag rijden. Niets aan de hand, een bekeuring krijg je er niet voor. Er zit niets achter je, je rijd rustig wat vrachtwagens voorbij. Altijd zit er wel iemand rechts achter zo'n vrachtwagen en die besluit dan die vrachtwagen in te halen. Die kijkt in de spiegels en gaat dan naar links. Waar je met een gewone cruise control misschien net niet daar actie op hoeft te ondernemen om dat die persoon genoeg gas bijgeeft zodat jij niet hoeft te remmen ('t is een zeldzaamheid overigens), zal de adaptieve cruise control ineens een auto voor zich "zien" en gezien de snelheid, behoorlijk remmen, om vervolgens weer gas bij te geven. Da's niet fijn. Hetzelfde gebeurt ook als je rechts rijdt en d'r komt iemand van links op de rechterrijbaan om nog net even de afslag te halen. De auto "ziet" ineens een auto voor zich en remt. Ook niet fijn. Gelukkig kun je die radar uitzetten.
Zijn er meer minpuntjes? Ja, die zijn er, daar kom je achter als je langer de auto in bezit hebt. Waaronder:
- de bediening van het navigatiesysteem: je moet altijd "Akkoord" selecteren na het starten van de auto alvorens je het navigatiesysteem kunt gebruiken.
- na gebruik van parkeersensoren: je moet altijd handmatig weer het scherm kiezen wat je had nadat je parkeersensoren (voor of achter) actief zijn geweest. Want nadat dit gebeurt is, toont het scherm standaard de kaart van het navigatiesysteem. Waarom? Geen idee, maar als ik de FM-zenders op had staan, moet ik handmatig dat weer kiezen als ik na achteruitrijden weer vooruit wil rijden.
- alle ramen zijn elektrisch te bedienen. de bestuurder heeft echter 1 knopje waarmee hij de bediening kan onderbreken. Echter, daarmee doet ie dat ook voor zichzelf... Zie je het voor je: je kind zit achterin met het raam te spelen. Dat wil je niet en om discussie te voorkomen, druk je dat knopje in. Vervolgens wil je het achterraam sluiten, maar dat kan niet, want dat knopje onderbreekt de bediening voor iedereen, dus ook de bestuurder. Je moet dus eerst zien dat je het achterraam sluit en dan heel snel dat knopje indrukken voordat je kind het weer open heeft gedaan.
- de afstand tot de voorligger met de adaptieve cruise control: je kunt 3 afstanden instellen, lang, middel en kort tot je voorligger. De volgorde is echter niet logisch, stel: je zit op een binnenweg en vind dat de afstand best wat korter kan, dan druk je 1x een knopje in, dan zit je op de "middellange" afstand. Dan denk, "mwah, kan nog wel iets korter bij, voordat ze gaan inhalen." Dus druk je nog een keer dat knopje in. Je zit dan op de kortste afstand. Dan wordt de weg wat bochtiger en besluit je om iets meer afstand te nemen. Dus druk je 1x dat knopje in. Ik verwacht dat ie dan van "kort" teruggaat naar "middel". Nee, wat doet ie? Hij gaat direct terug naar "lang" en "schrikt" vervolgens van de afstand waardoor ie zelfs wat remt. Ik vind dat onbegrijpelijk. De techneut die dit gemaakt heeft is vast niet verteld dat het in een auto op de openbare weg gebruikt zou worden.
En toch, het is allemaal luxe, die minpuntjes, maar vergeleken met de A4 die ik had, en de pretenties die Lexus nog immer heeft, had ik dit soort knullige dingen niet verwacht. Als je het doet, doe het dan goed.
Maar het is niet enkel kommer en kwel hoor, zeker niet. De auto gaat je onder de huid zitten. Ondanks die knullige minpuntjes blijf ik ontzettend blij. En dan vooral met z'n rijgedrag, grote stilte en uitmuntende audioinstallatie. Het verbruik valt me zeker niet tegen voor een auto van dit formaat, met een dergelijke aandrijflijn. Gemeten aan de pomp, met Spritmonitor.de haalt ie een gemiddeld verbruik van 1:11. Wanneer ik langere afstanden rij, dan haalt ie een verbruik van 1:14.
En wanneer je een keer flink doortrekt, dan laat de V6 een mooie brul horen en past de automaat zich heel makkelijk aan je rijgedrag aan.
In het half jaar dat ik de auto in bezit heb, zijn er ook wat garantiegevallen geweest:
- het alarmsysteem gaf de melding dat de motorkap niet gesloten was, terwijl dat echt zo was.
- een xenonlamp is stuk gegaan.
- niet lang daarna is bij diezelfde kant de automatische hoogteverstelling stuk gegaan waardoor er een compleet nieuwe koplampunit is geplaatst.
- de condensafvoer van de airco zat verstopt.
Dit is allemaal onder garantie verholpen, hierbij stond steeds een vervangende auto klaar, kosteloos en zonder enige vorm van discussie. Een keer is m'n auto thuis opgehaald door een chauffeur, die heeft gratis leenauto achtergelaten (het nieuwe model, de smeerlappen) waarna ik met die auto nog de nodige km's had gereden zonder ook maar 1 cent te betalen.
De kofferruimte is niet de grootste, maar daarvoor hebben ze een dakkoffer uitgevonden waarmee we voldoende rommel mee kunnen nemen als we op vakantie gaan. Ik vind deze auto zoveel lekkerder rijden dan m'n vorige (die A4 en die reed al lekker) dat ik na een paar dagen niet gereden te hebben spontaan zin krijg om even een stukje te gaan rijden, zo lekker rijdt ie!
Ongekend fijn ding
- 143.000 km
Vier jaar en een ruime 50.000km verder en de Lexus bevalt nog steeds. Deze auto bevalt zo goed dat ik tot m'n eigen verbazing (en die van m'n omgeving) nog niet de zinnen heb gezet op wat anders.
In de afgelopen vier jaar is het inderdaad die fijne, betrouwbare auto gebleken die ik hoopte dat ie zou zijn. Dit zijn de enige dingen die ons overkomen zijn:
- tijdens de vakantierit in 2016 naar 't zuiden heeft de Lexus een nieuwe accu gekregen. De accu die er uit ging was acht jaar oud.
- Een jaar nadat de condensafvoer van de airco vrijgemaakt was door de dealer, is dat nog eenmaal nodig geweest, dit heeft de dealer kosteloos uitgevoerd.
- In de winter van 2016/2017 is het reservoir van de ruitensproeiervloeistof gaan lekken. Ik ben te laat geweest met het vullen van vloeistof geschikt voor de vorstperiode. Het reservoir is gerepareerd en lekt niet meer.
- Een keer heeft de auto de sleutel niet herkent. Het gros van deze modellen is uitgerust met keyless entry en -start. De auto weigerde de deur te openen. Ik heb met de "verstopte" sleutel de auto open kunnen maken maar starten lukte niet, het alarm ging zelfs af. Daarop heb ik de dealer gebeld en die gaf na het beantwoorden van wat vragen te kennen dat er op zich niets mis lijkt met de auto of de sleutel maar dat het wel eens voorkomt dat er een stoorzender in de buurt is. Deze verstoord mogelijk het draadloze signaal van de sleutel met de auto. En ja, naast de Lexus stond een Range Rover Evoque, ik gok dat zo'n auto vast ook keyless entry heeft. De dealer vertelde me waar de sensor in de bestuurdersdeur zit en ik ben voor die plek gaan staan met de sleutel in de buurt en voilà: de auto ging open en daarna startte de auto ook.
Verder schiet me niks meer te binnen wat pech of storingen betreft. Ik houd me verder netjes aan het onderhoudsschema van Lexus. De remschijven en -blokken aan de voorkant zijn in 2016 vernieuwd, rond km-stand 124.000. Eind vorig jaar zijn de remblokken rechtsachter vernieuwd rond km-stand 140.000, daarbij zat bij een remklauw de boel vast. Afgezien daarvan is er tot nog toe bij elke beurt "geen bijzonderheden" vermeld.
Het brandstofverbruik is over de afgelopen vier jaar 9,36 l/100km gebleken, gemeten aan de pomp met km-stand en bijgehouden op spritmonitor.de.
Inmiddels is de dakkoffer niet meer nodig omdat de buggy niet meer mee hoeft op vakantie. Voor een zomervakantie met drie personen van bijna 3 weken voldoet deze auto prima :-D
En wat ik nog wel een opmerking waard vind is de organisatie achter het merk. Ook al rijd je inmiddels in een 10 jaar oude auto, je krijgt nog steeds de Red Carpet Treatment. Een gratis vervangende auto met die befaamde service. Soms krijg je een Lexus CT200h mee, soms een IS300h, maar ik heb ook wel eens een GS300h meegekregen. Afspraak is afspraak bij die mensen, altijd even vriendelijk zijn ze. Bij de laatste AutoRAI in 2015 word je als VIP behandeld: je kunt je auto kosteloos bij de dealer in Amsterdam parkeren. Je wordt onthaald in de showroom met goede koffie van een barista, iets lekkers daarbij en je wordt door Lexus kosteloos voor de deur van de ingang van de RAI afgezet. En uiteraard krijg je dezelfde behandeling op de Lexus-stand op de tentoonstelling zelf. Bij terugkomst is je auto gewassen en uitgezogen. Ook dit is de service van de organisatie. Dit is een voorbeeld van hoe de organisatie achter het merk is. Ze kennen je, ze weten welke auto je rijdt.
Tot slot: de IS250 rijdt nog steeds erg fijn. Stil, comfortabel met een sportief randje. Het ding geeft geen kik en voelt nog steeds heel solide aan. Voor een auto van inmiddels 10 jaar oud vind ik het knap dat ie rammelvrij is. En nog steeds, nog steeds kijk ik wel eens om als ik hem ergens geparkeerd heb. Ik vind het een aanrader.
Fijne auto!
- 169.000 km
Ik kan er kort over zijn, het is nog steeds die ontzettend fijne auto zoals ik ‘m in 2014 gekocht heb. Het ding blijft heerlijk rijden, blijft stil zonder rammeltjes, kraakjes of piepjes. De aandrijflijn blijft heerlijk soepel, maar bovengemiddeld vlot wanneer je de auto daartoe aanspoort. Het onderstel blijft die fijne mix van sportief comfort geven.
Onlangs is de accu weer vernieuwd, ik denk dat de Oostenrijkse accu van een suboptimale kwaliteit was, ik kende het merk niet. Nu zit er een Varta in en we gaan zien hoe lang deze het uithoudt.
In september 2018 is het “laden-/eject systeem” van het navigatiesysteem gerepareerd. Ik wilde een DVD wisselen, die kwam er wel uit, een nieuwe ging er wel in maar ik hoorde daarna tikken en na een paar seconden kwam de DVD er weer uit... Die reparatie vind ik wel een dure voor €500,- maar als pleister op de wonde heeft de dealer een set navigatie-DVD’s van het voorlaatste jaar erbij cadeau gedaan. En ik moet zeggen, hoewel de reparatie niet in 1x goed verliep, heeft de dealer extra service verleent zonder extra kosten in rekening te brengen.
Verder wordt er een klein beetje olie verbruikt, tussen de beurten door die elke 15.000km plaats vinden moet ik wel eens een halve liter bijvullen, meer niet. En wat je ook wel eens kunt ervaren is dat wanneer je de auto kort gebruikt; starten en even 20 meter verplaatsen in de koude maanden, dat de eerstvolgende keer dat je de auto start, dat er een paar cilinders even niet meedoen. Dit schijnt een producteigenschap te zijn van het directe inspuitsysteem, als ik een rondje om het hofje rijdt voorkom ik dat al.
Ik hou vanaf de eerste dag het verbruik bij op spritmonitor.de en dat is gemiddeld genomen 9,3L/100km. Op vakantieritten zit het verbruik op 8,5L/100km.
Niet alleen als nieuwe auto was dit een topper in de AutoWeek Tevredenheidstrofee, ook als occasion is het een topper. Misschien juist als occasion is dit een van de fijnste auto’s die je kunt kopen. Bij menig auto voel je aan het rijden, het gebruik er van dat er slijtage optreedt. Bij deze niets daarvan.
Update nummer 3!
- 184.000 km
De afgelopen twee jaar heb ik minder gereden met de Lexus, de reden laat zich raden; verplicht thuiswerken. Waar ik normaliter op zo'n 13.000 tot 15.000km per jaar zit, was dat de afgelopen twee jaar zo'n 6.500 tot 10.000km per jaar, waarvan het gros in de zomervakantie gereden is.
Los van de nog steeds fijne rij ervaring is er niet zo veel spannends te melden. In augustus 2020 heeft de auto de "duurste beurt" gehad die eens in de 4 jaar nodig is tussen de kleinere beurten door. Of eerder als de km-stand daartoe aanleiding is. De 6 bougies worden dan vernieuwd, naast de gebruikelijke motoroliewissel wordt dan ook de olie in het achterdifferentieel vernieuwd naast het luchtfilter en interieurfilter. Ik had deze keer ook onderhoud laten plegen aan de airco, de eerste keer in die 12 jaar. Bij elkaar was dit zo'n €860,-. Overige onderhoudsbeurten zitten rond de €300 - €500, inclusief Red Carpet Treatment.
In september 2020 heb ik een koplamp laten polijsten en behandelen tegen veroudering. De andere koplamp was nog in prima staat omdat deze in 2014 onder garantie vervangen is door een nieuwe.
In november dat jaar (2020) is er op kosten van de dealer onderhoud gepleegd aan de remmen. Kennelijk was er slijtage bij de achterremmen en zat er wat vast. Dit had opgemerkt moeten worden bij de grote beurt, dat is niet gebeurd. Na elke onderhoudsbeurt krijg ik altijd een afvinklijstje met de werkzaamheden en controles die uitgevoerd zijn. Daar stond ook een vinkje bij visuele controle van de remmen waar ook een vinkje stond met de- en montage van de wielen. Alleen dan zijn de binnenste remblokken ook visueel te inspecteren. Die waren versleten doordat de remklauwen wat vast zaten. Daarop heb ik de dealer aangesproken, dat is opgelost door alle remmen gangbaar te maken en de versleten remblokken zijn vervangen. Volledig kosteloos. De volgende dag heb ik drie dozen met taarten gebracht.
In het voorjaar van 2021 heb ik twee nieuwe achterbanden laten monteren. De Michelin Pilot Sport 4 is vervangen door de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. De Michelin's heb ik als erg fijne band ervaren en ze hebben ongeveer 35.000km op de achterwielen gezeten. Op de voorwielen zitten die PS4's nog steeds. Deze zal ik een keer moeten vervangen vanwege ouderdom, niet vanwege slijtage. Een specifieke reden om na Michelin PS4 voor Goodyear Eagle F1 AS5 te kiezen had ik niet. Beide banden worden goed beoordeeld en zitten in dezelfde prijsklasse.
Ik heb in februari 2021 een druppellader aangeschaft om de accu in goede conditie te houden, vanwege het verplichte thuiswerken reed de Lexus minder. In de vorstperiode wil de auto na ongeveer een week niet gereden te hebben moeilijker starten. De keyless entry is natuurlijk altijd actief, naast het alarmsysteem en een kastje dat steenmarters verjaagd. In de warmere maanden gebruik ik de druppellader niet omdat er dan eens in de drie tot vier weken wel een keer gereden wordt.
Het verbruik is in die acht jaar dat ik de auto in bezit heb gemeten aan de pomp, 219 keer heb ik de auto getankt. Daar komt een gemiddeld verbruik uit van 9,21L/100km over een afstand van 101.211km. Ik tank doorgaans net over de grens in Duitsland. Bij gebrek aan SuperPlus 98 (E5) tank ik dan Aral Ultimate 102 (E5) waar volgens de fabrikant geen ethanol in zit.
Maar even los van de harde analyse van kosten en reparaties, het is nog steeds een verdomd fijne auto! Ik mag nog steeds graag een ritje maken in deze Lexus, ik draai nog steeds wel eens om nadat ik 'm geparkeerd heb. Ik sta nog wel eens voor het kamerraam naar de auto te staren op de oprit. Bij elke rit geniet ik nog van de soepele aandrijflijn die stil is, tot je gas geeft. Of van de mooie mix van sportief comfort in de wegligging. Wanneer ik alleen in de auto zit geniet ik nog met volle teugen van de fantastische geluidsinstallatie.
Het lijkt wel of de auto amper gevoelig is voor slijtage, naast deze IS250 hebben we nog een Volkswagen Polo 6R uit 2010. Die hebben we gekocht met een km-stand van +/- 20.000 en was toen een jaar oud. Inmiddels hebben we daar 125.000km in 11 jaar mee gereden. Aan die Polo merk je wel dat ie ouder wordt en meer kilometers heeft gereden. Maar bij die Lexus merk je dat eigenlijk niet. Natuurlijk, deze bewuste Lexus heeft nieuw ruim €60.000 gekost en die Polo ongeveer €17.000 dus afgezien van afmetingen en opties zal daar ook een verschil in bouwkwaliteit zitten tussen beide auto's. Dit maakt dat ik nog steeds zuinig ben op die Lexus omdat ie nog steeds "de moeite waard" oogt. In 't verleden was ik na drie jaar wel uitgekeken op een auto en wilde ik wel weer wat anders. Een jaar later was er dan ook een andere auto. Maar nu? Ik tuf inmiddels al acht jaar rond in dit karretje maar voel niet die drang om te vernieuwen. Als ik onverhoopt zou moeten vernieuwen, dan staat een 3e generatie IS op de eerste plaats. Maar mocht dat qua aanschaf lastig te betalen zijn, dan is eenzelfde IS250 zeker een optie hoor. Gevaarlijke uitspraak: "my best car... ever...".
Rondrit Noorwegen en afscheid
- 204.000 km
In de zomer van 2023 zijn we met deze auto naar Noorwegen geweest. Dat had voor vertrek nog wat voeten in aarde vanwege miscommunicatie bij de dealer bij te verwachten onderhoud aan de remmen. Ik had bij de onderhoudsbeurt aangegeven naar Noorwegen te gaan met deze auto en verwachtte de nodige aanspraak te maken op de remmen bij het rijden in berg- en heuvelachtig gebied. Dat liep even wat stroef maar uiteindelijk zijn de remklauwen rondom gangbaar gemaakt behalve het exemplaar rechtsvoor; de geleide pennen zaten vast. Daardoor was het binnenste remblok niet meer vrij om te bewegen met als gevolg versleten en een te heet geworden remschijf. Voor vertrek is er een gereviseerde remklauw geplaatst. Bij thuiskomst zijn de remschijven en -blokken vernieuwd.
Die reis in Noorwegen heeft me wel aan het denken gezet over de toekomst van deze IS250. Dit exemplaar is net niet geschikt voor E10. Nou is dat voor ons niet zo'n probleem want we wonen dicht bij de Duitse grens waar keuze is uit een E5 of zelfs ethanolvrije benzine voor iets hogere prijzen dan de E10 in Nederland. Bij het plannen van de reis naar Noorwegen was E5 makkelijk verkrijgbaar. Echter in het voorjaar van 2023 had Noorwegen de standaard benzine van E5 naar E10 verplicht. In de praktijk betekent dit dat je bij het gros van de tankstations de keuze hebt uit diesel en E10, geen E5. Een enkele keer E10 tanken zou geen kwaad moeten kunnen, maar ik wilde daar niet aan. In de grotere plaatsen in Noorwegen vind je ook tankstations van de in Nederland bekendere merken die ook premium-brandstoffen verkopen. Daar hebben we steeds E5 of een premium brandstof kunnen tanken. Verder deed de IS250 het fantastisch in Noorwegen. Maar die brandstof ging wel in m'n achterhoofd zitten. We hadden plannen om in de meivakantie naar Frankrijk te gaan, een land waar volgens mij ook E10 de standaard brandstof is ten faveure van E5. Het zorgeloos rondrijden en tanken waar en wanneer het uitkomt had ik in Noorwegen niet. Ik kreeg een deja vu met de A4 diesel; een brandstof leek op termijn impopulair (gemaakt) te worden. Misschien wordt het tijd voor wat anders.
M'n IS250 was net een jaar youngtimer en betrouwbaar gebleken en voorzien van alle opties destijds, tot adaptive cruise control aan toe. Dat maakt 'm waarschijnlijk nog wel gewild als zakelijke youngtimer. En het zijn auto's met een puike reputatie op betrouwbaarheid en dat is bij deze wel gebleken. Na wat wikken en wegen hebben we besloten om uit te gaan kijken naar een opvolger. Deze Lexus is zo goed bevallen dat deze me vooralsnog trouw heeft gekregen aan het merk. Voorheen reed ik elke keer een ander merk, maar nu zou mijn eerste keuze weer een Lexus worden. Dat het een "echte" zou moeten worden stond vast; dus een sedan en achterwielaandrijving. Dan blijft er niet veel keuze over; een IS, GS of LS. De LS vind ik prachtig maar te overdadig, erg groot om in een parkeervak kwijt te worden en ik wilde toch nog wel een beetje een dynamische auto. Ik heb getwijfeld over een GS450h in F-sport of President uitvoering. Qua maandlasten zou die niet veel uitmaken t.o.v. de IS250 maar ook dat is een grote auto. Zoveel hebben we niet nodig. De IS300h lijkt qua rijkarakter heel erg op de IS250, is iets ruimer en in de maandlasten zelfs goedkoper dan de IS250. Na nog eens proef gezeten te hebben in een Toyota Corolla 2.0 Executive Touring Sports en een IS300h was ik er uit: sterk de voorkeur voor een IS300h. En de uitvoering was ook snel duidelijk; een facelift-model in Luxury Line of F-Sport Line-voorzien-van-alle-opties. Alleen... Die zijn schaars. Die vind je niet met een redelijke km-stand in een nette staat voor een redelijke prijs bij een dealer of specialist als je je bedenkt dat je er vandaag 1 wil kopen. Zulke auto's in die uitvoeringen komen zelden te koop en dan moet je direct toeslaan.
Met dit in het achterhoofd heb ik dealer en een aantal specialisten verzocht om uit te kijken naar zo'n uitvoering, wetende dat het maanden kan duren voordat zo'n auto beschikbaar komt. We hadden geen haast want we reden in een uitstekende auto. Maar het ding had nog wel een grapje bedacht aan het einde van 2023; het touchscreen reageerde niet meer op touch. Da's best vervelend als je bijvoorbeeld je auto ergens wil verkopen of inruilen. En ik zou het ook prettig vinden om het telefoonboek leeg te kunnen maken, of het thuis-adres en de navigatie-historie kunnen wissen. En die auto was altijd goed en ik vind dat ie dat moet blijven. Ik heb het touchscreen laten herstellen zodat de IS250 weer piekfijn in orde was. Inmiddels had ie de 200.000km grens gepasseerd. Men zegt wel eens dat een eigenaar mee slijt met z'n auto; oftewel kleine gebreken vallen de eigenaar na verloop van tijd niet op. Omdat het mijn auto was ga ik uiteraard zeggen dat niet aan de auto te merken was dat ie aan het slijten was vanaf het moment dat ik 'm kocht, tien jaar en ruim 120.000km verder. Of iemand me hierop gelooft of niet vind ik prima. Ik weet voldoende; zo'n IS250 is een typische Lexus; gaat maar door en is zeer slijtvast.
Zo zijn een aantal maanden verstreken, heb ik diverse proefritten gemaakt in een aantal IS300h's; F-Sport Line en Luxury Line. Om zeker te zijn van m'n keuze heb ik ook een aantal andere auto's bereden. Daaronder zaten een aantal Volvo's V60, Toyota Corolla 2.0 Touring Sports, Toyota RAV4 PHEV, Mazda 6 2.5 SkyActiv-G Sportbreak en omdat menig autojournalist 'm bejubeld: een BMW 320i G20. Ik wilde zeker zijn van m'n keuze voor zo'n uitgave; de aanschaf van een auto is voor mij een hoop geld en dan wil ik overtuigd zijn van m'n keuze om niet spijt te krijgen na een paar maanden en dan op korte termijn Gaspedaal ga afstruinen want dan gooi ik geld weg in de (snelle) afschrijving. Ik ben van plan om lang te doen met de auto. De V60 in PHEV (T6 of T8) maakte de meeste kans maar rond die tijd kwam AutoWeek met de accudegradatietest van een V60 PHEV en kwam AutoBlog met een aankoopadvies. En ik heb de nodige informatie opgedaan bij een Volvo-forum. Niet lang daarna kwam de versnelde afbouw van MRB-korting op PHEV's. De V60 kent de nodige bekende problemen die voor kunnen komen die te maken hebben met componenten van het EV-deel van de aandrijflijn. Gaat daar iets aan stuk, dan ben je het financiële voordeel dat je had door veel elektrische kilometers te maken al kwijt. En er was nog iets; zo'n V60 stuurt gewoon niet zoals een IS250 of -300h. Aandrijfreacties in het stuur voel je nog wel bij een V60 en je merkt dat het een voorwielaandrijver is. En best zwaar met bijna 2 ton aan gewicht. Maar ik vind een V60 wel mooi. En ruim. En heeft een fantastische zit-positie. Maar ook daar was de uitvoering die ik zou zoeken een speld in een hooiberg aan het worden. Hmmm, lastig.
En toen ik mogelijkheden voor een auto uit Duitsland aan het bekijken was, belde een specialist op; "Ik krijg een IS300h binnen, juiste uitvoering, kleur en km-stand." Zodra het kon zijn we gaan kijken, bekeken en proefgereden en een uur later gekocht. Slik. Dat ging ineens snel. Wat te doen met de IS250? Zelf verkopen? Inruilen? De inruilprijs viel niet tegen, natuurlijk hoop je op meer maar het was bijna wat ik verwacht had. Dus ingeruild. En nu ruim een week aan het rondtuffen in een fantastische IS300h. En de IS250? Die is na de inruil op vrijdag direct na het weekend alweer verkocht. Die nieuwe eigenaar heeft er een puike auto aan. Heeft me in die tien jaar maar twee keer laten staan. Beide keren met een kapotte 12V accu. Verder kon ik er altijd van op aan. Ik zal de V6 zeker een keer missen, maar de IS300h voelt als thuis komen. Zeer vertrouwd. Erg vergelijkbaar. Dat zegt mij iets over de kwaliteit van de IS250, maar ook over het specialisme van Lexus dat ze een "model DNA" zo goed van de tweede generatie mee kunnen nemen naar de derde generatie. Het voelt niet alsof ik een versleten auto heb vervangen door een "zo goed als nieuwe", het voelt alsof ik een uitstekende auto heb vervangen door een uitstekende auto, alleen qua techniek ruim 10 jaar jonger. Tabee IS250, adieu, het ga je goed!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.