Lexus IS 250 Executive (2007) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 250 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 200.000 km |
KM-stand laatst | 360.000 km |
Globale ervaring over 6 jaar en 140d km
- 340.000 km
Gekocht in 2018 bij de Lexusdealer met net 2 ton op de teller. Inmiddels zijn we ruim 6 jaar en 140000 km verder.
Tijd voor een review!
Ik begin mijn verhaal met een samenvatting. Zodra ik wat meer tijd heb zal ik wat uitgebreider verslag doen van mijn avonturen met de lichtblauwe Lexus IS 250.
Allereerst wat is het:
Een IS 250 Executive automaat in de kleur Breakwater Blue op 18 inch velgen. Op het schuifkanteldak na heeft hij alle opties, dus inclusief de adaptieve cruise control. Inmiddels is de kilometerstand 340000. Voor onderhoud ging ik de eerste 4 jaar naar de Lexusdealer. Na diens vertrek uit mijn woonplaats ga ik nu naar een prima universele garage.
Wat bevalt me aan de auto?
Wat ik gaaf vind is dat het een redelijk uniek model is. Ik zocht destijds een achterwielaangedreven auto met minimaal 200 pk. Betrouwbaarheid vond en vind ik essentieel. En natuurlijk zoveel mogelijk auto voor je geld. Tot op vandaag kan ik eigenlijk geen auto bedenken die daar beter aan voldoet dan deze Lexus.
Hij rijdt gewoon erg lekker en ligt vertrouwenwekkend strak op de weg. De motor is heel stil, iets te, en heel soepel. De bak schakelt op DSG achtige wijze. Al zijn er automaten die nog beter schakelen. Meer daarover hieronder. De bouwkwaliteit is op de meeste plekken goed op orde. De kwaliteit van de leren stoelen springt er vooral uit. Na ruim 17 jaar en 3,5 ton ziet de bekleding er nog bijzonder smakelijk uit. Het ontwerp zowel binnen als buiten doet niet erg verouderd aan. Na 6 jaar sturen ben ik niet op het design uitgekeken. Het verbruik is best acceptabel. 1 op 13 op lange afstanden, 1 op 10 op korte stukjes en in de winter.
De betrouwbaarheid is de laatste 2 jaar gewoon goed. Buiten normaal onderhoud ging er niks kapot. Dus ik heb tussentijds geen afspraak hoeven maken met de garage, op het vervangen van een zwakke accu na.
Wat bevalt me minder:
Om op het verbruik door te gaan, hij lust uitsluitend e5 benzine. De IS uit 2007 is één van de weinige moderne autos die geen e10 pruimt. Dat is iets om rekening mee te houden. Met hulp van een tankstationapp kan ik de kosten desondanks enigszins onder controle houden.
De v6 is voldoende krachtig en klinkt indrukwekkend, vooral hoog in toeren. Onderin hoor je m niet echt. Het geluid wat hij dan produceert mocht van mij sportiever. Ook als je buiten staat doet het geluid eerder denken aan een stille v6 diesel. De tikkende directe inspuiting is daar debet aan. Uitlaatgeluid is er nauwelijks.
De bouwkwaliteit is niet overal top. Het zijn welliswaar vooral ouderdomskwaaltjes, maar toch. Er zit een scheur in mijn dashboard. Rubberen afdichtingen aan de buitenkant rotten langzaam weg. Bijvoorbeeld de lijsten langs de vooruit heb ik (zelf) vervangen omdat die helemaal verkruimeld waren en daardoor windgeruis produceerden. Ook de rubberen strip op het bovenste deel van het chroom op de portieren vergaat. De oplossing is om dat deel weg te snijden. Niemand die het meer opvalt.
Technisch: de remmen voor kraken al sinds ik de Lexus heb. Daar is tot nu toe nooit een oplossing voor gevonden. Bij een warme start minimaal een minuut of 15 nadat de motor is uitgezet ratelt de variabele kleptiming in de motor. Op internationale fora is dit een veelvoorkomende klacht. Een producteigenschap zo blijkt. Dit geluid bevordert het gevoel van kwaliteit die je van een Lexus verwacht uiteraard niet.
Helaas begint nu ook de roest toe te slaan. Aan de bovenkant van de A stijl beginnen roestblaasje door de lak te dringen. Links is het ergst, rechts begint het ook. In de gaten houden hoe dit verder uitpakt.
Ik heb al iets gezegd over de goede betrouwbaarheid de laatste 2 jaar. De eerste 4 jaar was dat duidelijk minder en heb ik soms op het punt gestaan om hem weg te doen. De volgende keer meer daarover....
Onderhoudskosten tot nu toe
- 342.000 km
Van 2018 t/m 2021 in onderhoud bij de Lexusdealer (leuk om af en toe in de nieuwste hybrides te mogen rijden als leenauto en dan te ontdekken dat ik (nog) niet toe ben aan hybride en cvt)
Vanaf 2022 bij een universele garage
Bedragen zijn inclusief BTW. Elk los bedrag staat gelijk aan 1 garagebezoek.
Kosten 2018 (201.000 tot 230.000km):
In de garantietijd is er veel (en niet alles in 1 keer helaas) aan de uitlaat vervangen (2 weken na aankoop al lek), alsook de katalysator (gaf storing) (De Toyota Landcruiser met kar staat nog op m'n netvlies gegrift, daar ging hij weer naar het hoge noorden, 4 keer minimaal) Dit was gelukkig allemaal onder garantie. De overige kosten van 2018 zijn:
€ 110 Xenonlamp
€ 290 Beurt (Geen bijzonderheden)
Kosten 2019 (230.000 tot 260.000km):
€ 1100 Beurt + dynamo (begon te stinken, vervanging bleek noodzakelijk)
€ 590 Remblokken en schijven achter (Ik weet de aanleiding niet meer waarom dit vroegtijdig moest gebeuren)
€ 1180 Beurt + Spanner multiriem vervangen, 4 banden
€ 110 Xenonlamp
Kosten 2020 (260.000 tot 280.000km):
€ 590 Beurt (geen bijzonderheden)
€ 900 Remblokken en schijven voor, en 1 remklauw rv (Vastgelopen aan 1 kant, te heet geworden)
€ 410 6 bougies vervangen (auto stotterde en hield in, dealer kon met uitlezen niks vinden, op mijn verzoek bougies vervangen, dat was de oplossing)
€ 270 Beurt (geen bijzonderheden)
Kosten 2021 (280.000 tot 298.000km):
€ 1840 Schokdempers voor (incl. dragers en stabilisatorstangen voor) (n.a.v. klapperende wielophanging en deinen tijdens rijden)
€ 1550 Beurt + aircocondensor vervangen en airco onderhoudsbeurt
Kosten 2022 (298.0000 tot 315.000km):
€ 161 Remklauw lv 2ehands (klapperde tijdens rijden)
€ 146 Accu (starten ging minder, op tijd accu vervangen)
€ 260 Beurt (geen bijzonderheden)
€ 152 Sierlijsten voorruit (windgeruis en verbrokkelen rubber)
€ 393 Losse APK, uitlijnen en 2 voorbanden
Kosten 2023 (315.000 tot 328.000km):
€ 200 Vakantiecheck, incl. geleidepennen remklauwen gangbaar maken en invetten
€ 410 Beurt (geen bijzonderheden)
Kosten 2024 (328.000 tot nu toe 342.000km):
Tot nu toe nog geen kosten, 26 september staat weer een kleine beurt gepland.
Onderhoudsindicatie over 3 jaar (2018 t/m 2021) en 100.000km bijna 9000 euro. Dit bedrag pakt eigenlijk hoger uit omdat er ook reparaties onder garantie vielen en omdat ik iets aan de roest aan het subframe heb laten doen. Daarvan heb ik de factuur niet meer. Dus totaal minimaal 10.000 euro aan onderhoudskosten. Jaarlijks is dat ruim 3000 euro aan onderhoud bij om en nabij 30.000km per jaar (in de jaren 2018 tot 2021).
Kortom ook een Lexus op leeftijd kost gewoon serieus geld (vind ik) en de mijne is niet 100% betrouwbaar gebleken. Wel genoeg om met vertrouwen elke morgen weer in te stappen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat als er iets kapot gaat, dat het meestal meteen duidelijk is wat er aan de hand is. Complexe of vaak terugkerende elektronische storingen doen zich tot nu toe niet voor. Bovendien ben ik nog nooit met de Lexus gestrand. Dat is heel fijn voor het gevoel van betrouwbaarheid!
De laatste 3 jaar traden wonder boven wonder minder klachten op en de onderhoudskosten pakten beduidend lager uit. Hoe ouder hoe betrouwbaarder zo lijkt. Deels verklaard door het feit dat ik minder ben gaan rijden (corona?!). Van 30000 naar 15000km jaarlijks. De kosten per kilometer pakten echter ook lager uit. Dat ik van de dealer naar een universele garage ben overgestapt speelt ook mee. Een ster extra waardering bij gebruikskosten!
Na de beurt van 26 september, zal ik weer een update geven.
Kleine beurt september/oktober 2024
- 345.000 km
De eerste garagerekening van 2024 is betaald! Op 9 cent na heb ik €1000 afgerekend. De werkzaamheden zijn verdeeld over 2 afspraken uitgevoerd. De APK en de beurt stonden gepland voor eind september. Voor de APK bleek een onderdeel aan het subframe te erg verroest. Het is hetzelfde onderdeel als dat een paar jaar geleden ook is vervangen, toen linksachter, nu RA. De levertijd was onzeker, dus de montageafspraak veilig 4 weken verderop ingepland om er zeker van te zijn dat het onderdeel binnen zou zijn. En zo geschiedde.
Naast dit onderdeeltje was de Lex toe aan nieuwe achterbanden. Deze mededeling is altijd weer even schrikken. Goodyear 255 R18 zomerbanden kosten namelijk ongeveer €250 (incl. BTW) per stuk. Alstublieft!
Gelukkig blijken de nieuwe Goodyears een stuk stiller dan de vorige, tegelijkertijd ook een stukje stugger (vanwege runflat, normale waren niet leverbaar), dus meer fibraties voelbaar. Eens kijken wat een iets lagere bandenspanning oplevert.
De nieuwe olie verstrekt tijdens deze beurt heeft als eigenschap dat het de variabele kleptiming in de motor niet meer doet ratelen bij een warme start. Dat is zeer goed nieuws! Eindelijk van dit genante geluid af! (Zie mijn klacht daarover in het eerste gedeelte van deze review) Dus fingers crossed of dat ook zo blijft.
Onderhoudskosten 2024:
(328.000 t/m 350.000km)
€1000,- Beurt + APK (2 nieuwe achterbanden, nieuw onderdeel subframe ivm roest)
Ervaringen 2025
- 360.000 km
Inmiddels is de teller over de 360.000 heen gegaan. De Lexus wordt intensief gebruikt voor verre, korte, nuttige en plezierritten. Bijna 600 tot 1000 kilometer per week. En dat op E5 benzine. Het zegt genoeg dat ik dat er voor over heb. Het gemiddelde benzineverbruik ligt nu op een kleine 1 op 11,5.
Heb ik dan na ruim 7 jaar en 160 duizend zelfgereden kilometers dan nooit behoefte aan iets anders? Ik kijk wel eens naar luxe bolides als een Jaguar XF of een Mercedes CLS. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik niet iets anders DURF te kopen. Natuurlijk een IS300h wel, maar die roept toch minder begeerte bij me op. Een Jaguar XF 3.0 supercharged ervaar ik als perfecte vervanger van de IS. De lijst enge (motorische) aandachtspunten van die auto is echter zo serieus dat ik maar weer gestopt ben mijn aandacht daarop te richten. Mijn voornemen is om de IS sowieso naar de 4 ton te rijden en dan opnieuw een afweging te gaan maken. Ergens is het ook gewoon zonde een auto weg te doen die het nog zo goed doet en elders door de hoge kilometerstand een ongewisse toekomst zou krijgen (sloop of Nigeria??).
Grote beurt
De eerste beurt van 2025 heeft ook alweer plaatsgevonden. Een grote dit keer. Behalve de grote beurt is de airco zomerklaar gemaakt, de bougies vervangen en een kleine lekkage in het circuit van de ruitenwisservloeistof opgelost. Verder is er niet aan de IS gesleuteld.
Is de IS 250 dan technisch in perfecte staat? Dat laatste kan ik moeilijk boordelen. Ik constateer wel dat de remmen gevoelig zijn voor piepen en kraken. Dat laatste is na de grote beurt wel minder geworden. Daarnaast maakt de motor soms een licht onhelspellend geluid. Dat is al echt al heel lang zo, en het wordt gedurende de jaren niet per se erger: rond de 3000 toeren bij stevig accelereren is op de achtergrond een krakend/rammelend/klikkend geluid te horen. Alsof er iets verspringd. Mijn garage kan de oorzaak niet aanwijzen. Wellicht dat ik er in de toekomst nog eens een specialist naar laat kijken. Ik maak me er (onterrecht misschien) niet al te veel zorgen over.
Onderhoudskosten 2025 (tot nu toe):
(januari 350.000 t/m april 360.000km)
€850,- : grote beurt (bougies, airco service en kleine reparatie ruitenvloeistofsysteem)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus IS 250 Business / NL-Auto / 6-Cilinder / 208 PK / Vol-Leder / Stoelverwarming / Cruise-Control / Climate-Control / Radio-Bluetooth / Navi / Camera-Achter / 18'' LMV / All-Season / ENZ.
- 2008
- 174.290 km

Lexus IS 250 Business Luxury AUTOMAAT VOL LEDER MULTIMEDIA CAMERA
- 2007
- 320.980 km

Lexus IS Cabriolet 250C Luxury | Leder | Navigatie | Stoelverwarming
- 2009
- 157.651 km