Lexus IS 250 Business Tech (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 250 Business Tech |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Over de helft
- 48.000 km
Na met veel plezier de reviews van andere (Lexus) automobilisten te hebben gelezen, kon ik eigenlijk niet achterblijven. Uiteindelijk moet je ook maar eens iets voor terug doen, nietwaar.
Ik heb de Lexus dus inmiddels ruim 2 jaar in mijn bezit, nadat ik hem nieuw heb gekocht. De titel van het verhaal doet vermoeden dat ik hem binnen 2 jaar weer verkoop, maar dat is nog helemaal niet zeker. Hij bevalt nog erg goed en nu zou ik zowiezo geen alternatief weten. Maar 4 jaar is de gebruikelijke termijn, zegt mijn accountant, dus vandaar de aanhef.
De Lexus kende 2 concurrenten, voor het moment van aanschaf: een BMW 325i touring en een VW Golf R32. De beslissing was niet zo heel moeilijk. In de BMW kreeg ik het niet voor elkaar om een proefrit te rijden, na 3 dealers bezocht te hebben. Ja, inderdaad, het was Mei 2008 en iedereen, ook de BMW-heren meenden dat de crisis aan NL voorbij zou gaan, dus waarom moeite doen. Trouwens, met vergelijkbare optiepakketten werd 'ie een heel stuk duurder als de lexus en de Golf, dus was het zowiezo een kalere variant geworden. Efin, de BMW viel af. Toen de Golf. Geweldig rijijzer. Een vriend had er een dus een proefrit was geen probleem (bij de dealer overigens wel...want ze hebben ze gewoon niet). de power en sound doet de liefhebber smelten, maar het wel erg forse verbruik en de vraag bij mij of ik er na een paar jaar op uitgekeken zou raken (het blijft een Golf), gaven de Lexus keuze extra punten. Wat eigenlijk de doorslag gaf, was de vormgeving, de exclusiviteit (hoeveel rijden er nu eenmaal van rond) en ook de geweldige luxe service, in dit geval van Lexus Eindhoven. Wat een giga verschil met BMW...
U ziet, het moest in ieder geval een 6 cylinder worden met achterwielaandrijving. OK, de Golf had voor ook nog wat aandrijving, maar dat telde even niet.Dus heel veel keus heb je niet. Ook het feit dat de Lexus een sedan was, gaf hem bij mij extra punten. Compacte, sportieve sedan met dikke motor, aandrijving achter en fantastisch vorm gegeven...waar kwkamen we dit vroeger eigenlijk tegen? juist ja, Alfa's. Mijn eerste 5 auto's waren Alfa's van de Milanese fabriek, dus met de zojuist beschreven elementen en eigenlijk vind ik dat deze Lexus daar erg veel naar neigt. Ik weet het, hier maak je reacties mee los en velen zullen het heiligschennis vinden, een luxe Toyota met Alfa's vergelijken, maar wie maakt ze nog? Alfa al lang niet meer. De laatste "echte" was de 75 America met de onvolprezen 3.0 V6. Het was ook mijn laatste Alfa. Uiteraard valt de Lexus op een heleboel punten niet te vergelijken met de 75, zowel positief (hoezo betere kwaliteit, understatement van de eeuw) als negatief, de 75 had tonnen meer emotie te bieden. Alleen al die motor sound....
Dus, het werd de Lexus IS 250 Business Tech automaat. Na de hele lange proefrit (neemt U de auto maar een dag mee, mijnheer...) hoefde ik alleen nog maar over de kleur en evt accessoires na te denken. Hierbij geldt de oude wijsheid: je eerste keuze is de beste. Dus na lang twijfelen werd het natuurlijk de white pearl....prachtig. Met nog wat andere lekkernijen als de mark levinson en leerpakket (naderhand ingebouwd) was 'ie perfect.
Na de 4 langste maanden van mijn leven stond die dan op de oprit.
Nu ruim 2 jaar later verveelt 'ie nog steeds niet en kijk ik er met nog even veel plezier naar als dag 1. Dat is toch het voordeel van een auto waarvan er in 2010 slechts een paar honderd in NL zijn verkocht. niet leuk voor de dealers, maar wel voor de berijders.
Ik ga niet beschrijven hoe fijn de auto rijdt etc. dat hebben vele recensenten voor mij al gedaan. Een paar opmerkingen:
Het viel mij in het begin op dat de auto wat gevoelig was voor zijwind en erg gevoelig op zijn stuur reageerde. dat laatste lees je wel vaker, dat eerste niet. Nu, na 2 jaar merk ik daar niet veel meer van, waarschijnlijk toch weer wennen aan de achterwielaandrijving?
De automatische verlichting vind ik niks. Onder elk viaduct ben je je voorganger aan het flitsen, schaam me dood. Dus uitzetten.
het achteraf ingebouwde leerpakket lijkt niet zo goed te zijn als orgineel. Het kraakt behoorlijk dus daar maar naar laten kijken. ook de daarbij ingebouwde stoelverwarming overtuigt niet echt, duurt erg lang voor dat het zaakje opwarmt.
Voor de rest werkelijk niets te klagen. Paar (voor mij) absolute hoogtepunten zijn de geluidsinstallatie, de flippers om mee te spelen en de wegligging, vooral in bochten. De stilte in het interieur in combinatie met de super stereo maakt zelfs rijden in Nederland tot een feest. We hebben dan welliswaar veel files, maar onze ZOAB autosnelwegen doet de Mark Levinson weer veel beter tot zijn recht komen. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
De kosten vallen nu nog mee, uiteraard. verbruik is redelijk, rond de 8 liter/100 km. Alleen de aanschaf van winterbanden is een extra post geweest. Nooit geweten dat de huidige brede-lage-vette-zomerbanden zo slecht op sneeuw reden. Toen ik om 7 micron afstand tot stilstand kwam van een nagelnieuwe BMW 7 serie, heb ik ze toch maar snel op laten leggen. Dat waren dus de langste 20 stotterende ABS meters die ik ooit afgelegd had.
Als laatste nog even een opmerking over de veelgeprezen red carpet service. Die is dus geweldig. Niets menselijk is mij vreemd, dus voor mijn regelmatige Schiphol ritten laat ik Lexus heerlijk decadent mijn auto van Schiphol halen en gewassen!! weer voor de uitgang van terminal 2 terugzetten. Fantastisch.
Voor de rest niets meer te melden. op naar de volgende 40.000 km
Doorrijden
- 84.000 km
Alweer tijdje geleden, die eerste review. Leuke lezersreacties, waarvoor mijn dank.
Inmiddels staat de auto dus 4 1/2 op mijn naam en ben ik slechts 84.000 km verder. Ik rijd niet zo veel, houd de auto uit de bijtelling dus dat is een reden voor de relatief lage km stand voor een zakelijke auto. Toen ik hem kocht, was dat eigenlijk niet de bedoeling. Een prachtige 6 cylinder met rwd op de oprit en dan niet in het weekend mee kunnen rijden, dat leek mij niks. Maar aangezien ik een zuinigerd ben, deed ik het toch. En zie, eigenlijk geen probleem. Soms wel lastig, maar het heeft ook zijn voordelen, buiten het financiële. Je geniet weer als 'ie een aantal dagen (soms een hele week) heeft stil gestaan.
Dat is eigenlijk mijn kern voor de review: de auto verveelt bij lange na nog niet, vandaar de titel "doorrijden" want dat ben ik van plan te doen. Er is ook niet veel alternatiefs voorhanden in deze prijsklasse, als je tenminste de criteria stelt zoals in mijn eerste review beschreven. BMW kun je al helemaal vergeten tenzij je € 75 K voor een nieuwe 335i wilt neertellen. Ik heb hem overigens wel onlangs een dagje mee gehad. Geweldig scheurijzer maar om een of andere reden kreeg ik geen hebberig gevoel bij de auto. Mercedes komt in de buurt met de C350 maar ja......trouwens ook fors duurder dan de € 50 K die de IS heeft gekost. Ik heb besloten maar door te sparen voor iets leuks er bij, veel cylinders en mag gerust een paar jaartjes oud zijn. Suggesties zijn welkom.
Valt er iets te klagen over de IS of in het algemeen over Lexus? Het antwoord is neen, helemaal niets. Er gaat werkelijk helemaal niets stuk aan het ding, de beurten kosten gemiddeld minder als die van de nieuwe Ford Ka van mijn vrouw en het rijdt, ruikt en hoort nog als nieuw. De auto geeft het gevoel nog eindeloos lang mee te gaan en dat zou zo maar eens kunnen kloppen gezien de reputatie die Lexus op dit gebied bezit.
Nou vooruit, een paar dingetjes dan, je moet tenslotte toch iets te zeuren hebben.
De navigatie is niet foutloos. Mijn eigen huis kan 'ie na 4 1/2 jaar nog steeds niet vinden en onlangs stond ik op een verlaten industrieterrein terwijl ik toch echt restaurant de Gouden Leeuw via Point Of Interest had ingegeven....Vooral die laatste optie gebruik ik maar zelden want daar klopt niet veel van. Voor de rest vind ik het wel een heerlijk navi systeem met comfortabel groot display. Ja, je wordt ouder merk ik, zodra we in de Ka van mijn vrouw naar zo'n TomTom zitten te turen. Dat valt dan tegen!
Nog een optie die niet echt werkt: voice comando's. Dit is echt lachen. Alles wat je roept tegen de onzichtbare dame in je dasboard leidt (lijdt)totaal niet tot datgene wat je er van verwacht. Misschien dat mijn uitspraak abominabel is, laten we het daar maar op houden.
Voor de rest dus een fantastische auto waar ik nog lang niet op ben uitgekeken. De nieuwe IS (met 4 cyl en niet echt spraakmakende prestaties) zal het niet worden, de GS is wat prijzig (rijdt wel gaaf, overigens), dus voorlopig staat mijn parelmoer witte IS nog wel te glanzen op mijn oprit.
Op naar de volgende 40.000 km.
Over de "ton"
- 100.000 km
Inmiddels zijn we weer wat verder met de IS 250. Nu maar eens een verslag na 20.000 km. De reputatie van onverslijtbaar en lage onderhoudskosten heeft een deukje opgelopen. De 90.000 beurt was een forse. Enkele "routine"zaken maar ook remklauwen achter , schijven voor en nog meer wat de rekening op een forse € 1.800 uit liet komen. De klauwen achter was nog met 50% coulance....
Over 90.000 km in totaal valt het allemaal nog mee en houdt de IS zich zeer kranig zonder ook maar een spoortje van vermoeidheid te tonen. Ik heb het niet per km uitgerekend, maar gevoelsmatig vallen de onderhoudskosten per km wel mee.
Ook de voorbanden moeten er aan geloven, na de winter worden ze vernieuwd. Niet omdat er te weinig profiel op zat, maar omdat ze scheef zijn afgesleten. Gevolg van teveel uitspoor, denk ik. Wordt dus ook uitlijnen. Ik had eerder vervanging van de achterbanden verwacht, maar die kunnen nog een half seizoen mee.
Andere kosten zijn natuurlijk brandstof, gemiddeld rond de 8,0 l/100 km. Minder kan, 100 cruizen op de NL autowegen levert 7,0 L/100 km op. Partijtje racen (met de flippers!) in Duitsland 10,5 L /100 km. Korte ritten rijd ik nauwelijks maar dat zal wel > 10 L opleveren.
De auto ziet er verder nog als nieuw uit, ook het interieur blijft mooi, in tegenstelling tot wat ik eerder vermoedde ten aanzien van de lederen bekleding, deze blijft ook mooi.
Voor de rest dus 0,0 aan storing te melden. Deze auto gaat waarschijnlijk nog heel lang op mijn oprit staan, want vervanging? Ik zou niet weten door wat, tenminste als je een budgetgrens hebt....en die heb ik.
Het down sizen gaat door en het zal niet lang meer duren voordat middenklas auto's een 3 cylinder gaan hebben. Niks mis mee, maar leuk? Mooi motorgeluid door je stereo wordt waarschijnlijk ook een standaard optie die je kunt aankruisen.
Ik hoop uiteraard dat de reviews van deze auto net zo saai blijven als deze derde up date. Dat zou een goed teken zijn. Op naar het volgende jaar!
Het blijft saai
- 146.000 km
De titel doet het al vermoeden: er is werkelijk niets onaardigs te melden over de IS. Alles werkt nog perfect. Ik heb nog geen lampje hoeven te vervangen. Onderhoudskosten buiten slijtageonderdelen als banden, zijn laag. Laatste beurt iets van € 250 afgerekend.
De auto is nu 8 jaar in mijn bezit en ik kan het niet over mijn hart (en portemonnee) verkrijgen om hem te verkopen. Waarom zou ik? Niet omdat hij afgeschreven is. Ja, financieel, maar technisch niet. Marktwaarde ligt rond de € 10.000,- dus de afschrijving in de komende jaren is gering. De enige reden om hem te verkopen zou zijn omdat je er op uitgekeken bent. Maar dat ben ik niet. Dus houd ik hem nog. Want een alternatief is er niet, met V6 en RWD.
Inmiddels heb ik hem nu 2 jaar in prive ipv zakelijk en kan nu onbekommerd rijden zonder km boekhouding. Dat bevalt ook goed, ook al omdat de onderhoudskosten meevallen.
Al met al pas ik dus helemaal in de trend dat er steeds minder nieuwe auto's worden verkocht en steeds vaker geimporteerde gebruikte. Auto's (en niet alleen Lexus) worden zo goed gebouwd dat ze veel langer meegaan als een paar decennia terug.
Dus heb ik mijn voornemen van een aantal jaren terug, in daden omgezet. Ipv de IS in te ruilen, door sparen voor iets leuks er bij. En sinds 1 jaar staat dat stuk speelgoed in mijn garage. Voor een prijs waar je in NL geen nieuwe V6 RWD kunt kopen. In alles een tegenpool van de IS: oncomfortabel, zeer luidruchtig en niet zo heel goed gebouwd als de IS........maar tonnen, nee mega tonnen emotie, ook daarin een tegenpool. Wat een feest.
Ik ga deze review afsluiten, want er valt gewoon niets meer te schrijven over de IS 250. Vermoedelijk gaat 'ie 1 miljoen kilometers mee zonder drama en daar kun je geen blogs mee vullen. Ik hoop nog vele km's van die miljoen zelf te rijden.
Misschien dat ik een review start over dat speeltje, moet ik even over nadenken, want Nederland...
Afsluitend een welgemeend advies voor diegene die dit leest en een top kwaliteit auto wilt aanschaffen en niet perse in de zoveelste Duitser wilt stappen: koop een Lexus!
Het einde
- 160.000 km
Tja...eigenlijk wilde ik de Lexus doorrijden tot St Juttemis. Zoals eerder beschreven rijdt ' ie nog perfect, laat ' ie geen minimaal steekje vallen en ziet ' ie er ook nog steeds goed uit. Na bijna 9 jaar is de IS 250 ook afgeschreven en zijn de kosten dus ook relatief gunstig. De beurten blijven goedkoop, vind ik. Alleen de 90.000 km beurt is een dure. De laatste 150.000 km beurt rond E 250,-....geen geld.En toch.....hij is ingeruild. De emotie wint het weer van de ratio. De nieuwe liefde? De oude dus: de Alfa Giulia 2.0 Veloce. Met (bijna) alles er op en er aan. Volgende week wordt ' ie geleverd.
Het voelt bijna als overspel, verraad. Zo'n geweldige auto en super merk als Lexus verlaten. Je vraagt je af wat een merk nog meer moet doen om zijn klanten te behouden. De kwaliteit en vooral de service is exemplarisch! Nou, in dit geval was het simpel: attractieve modellen bouwen. Ik vind ze gewoon niet mooi meer, ze doen me niks hoe graag ik het ook zou willen. Ik heb in de nieuwe IS gezeten.....vind ik zowel van binnen als buiten (achterkant!!) niet mooi. De NX? Tjaaa. Wel over nagedacht maar eigenlijk was het enige argument: Lexus. Voor de rest te groot, te hoog op zijn poten en eigenlijk vind ik die cross overs (nog) niks. Misschien als ik echt oud ben???
Een gebruikte GS 450H. Rijdt fantastisch maar ook te groot.
Nee, ik zoek het toch in de compacte sedans, de sportievere " Berlinetta's" en die heeft Alfa nu weer 1 in zijn programma.
Dus....helaas exit Lexus. Maar wat een super geweldige auto was je. Ik ga je zeker nog missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.