Lexus IS 250 Business Luxury (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 250 Business Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat mijn vorige auto uit de lease ging, mocht ik me gaan verheugen in het uitzoeken van een nieuwe auto. Na lange avonden zoeken en lezen op internet, het doorspitten van autobladen en het maken van testritten (eigenlijk alleen maar een BMW 3 serie en de Lexus) heb ik uiteindelijk met volle overtuiging voor de Lexus gekozen. Een korte voorgeschiedenis: Ik reed een handgeschakelde Volvo s60 T5 (250 pk). Als je daar de reviews van las, kwam het er op neer dat hij bloedsnel en comfortabel was op het rechte stuk, maar tekort kwam bij het bochtenwerk. Dat klopt ook. BMW en Lexus zijn veel sportiever auto’s , echte ’rijdersauto’s zoals ze dat mooi noemen. Ik keek dan ook enorm uit naar de testrit met de BMW, waar ik nog nooit zelf in gereden had, en verwachtte vol enthousiasme thuis te komen. Dat werd dus een kleine teleurstelling. Ik vond hem van binnen kaal, de opties erg duur en zo lekker reed hij nou ook weer niet. Dat komt natuurlijk ook wel omdat ik verliefd was op de T5 motor uit de Volvo, waar je altijd, in welke versnelling dan ook, enorme kracht en souplesse beschikbaar is. Dan moet je waarschijnlijk ook niet verwachten dat een 325i vele malen beter is. En dat iDrive is trouwens echt irritant. Als je echt je beste moet doen om van CD naar radio over te schakelen is volgens mij gebruiksgemak ondergeschikt geweest aan het design, of aan het een principe van iemand bij BMW die vond dat alles onder 1 knop moest.
Toen de proefrit in de Lexus. Wat ik leuk vind aan Lexus is het nastreven van perfectie. De kwaliteit van het leer, de airco in de stoelen, de geluidsinstallatie, niks op aan te merken. Het luxe interieur, de prachtige meters, de zonnekleppen met geluidempend materiaal (jawel!), de achteruitrijcamera, de bluetooth, de navigate, de kwaliteit van de lak en toegeven: de flipppers aan het stuur geven je ook een stoer gevoel. En natuurlijk de service: je auto wordt gehaald bij beurten, bij vliegreizen halen ze je auto op bij VIP valet op Schiphol, wordt hij gewassen en staat hij voor je klaar bij aankomst. Lexus wint ook jaar op jaar mooie prijzen qua betrouwbaarheid en klanttevredenheid. Ze doen zo hard hun best dat je onze Aziatische vrinden van harte een plaatsje naast, of boven, BMW en Mercedes gunt. Een Lexus kopen is voor kwaliteit kiezen.
Enfin, de proefrit was overweldigend, wat een mooie spullen in die auto, wat een fijn rijgedrag, wat een geluid uit die installatie (de dealer had er Pink Floyd in zitten, gemeen zeg!) En de lijnen van de auto zijn ook prachtig toch. Bovendien is een Lexus ook in het verkeersbeeld weer eens wat anders dan een BMW of Audi. Het boekwerk dat je na een proefrit meekrijgt, met harde kaft, glimmende pagina van dik papier is ook wat anders dan de foldertje van de concurrenten. Kwaliteit, aandacht voor details, top-service. Daar kunnen veel bedrijven, ook buiten de auto-branche, nog een hoop van leren.
De knoop was daarna snel doorgehakt: het wordt een zwarte Business Luxury automaat, met navigatie en creme-leren stoelen. Na 5 maanden wachten stond hij klaar bij de dealer. Blij als een kind natuurlijk, favoriete DVD;s erin, genieten van alle technische snufjes, je enthousiasme bij vrienden en bekenden niet kunnen onderdrukken en ’ s ochtends uit het slaapkamerraam kijken naar de oprit om te zien of je niet gedroomd hebt. U kent het wel.
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder, heb ik er korte en lange ritten in gereden, in zomer en winter, heb ik ervaring met de Lexus dealer en heb ik behoefte om deze review te schrijven. Alles wat Lexus belooft maakt ze waar, als ze het zitvlak van de voorstoelen wat langer hadden gemaakt, was er feitelijk niks op de auto aan te merken. Nou ja, vooruit dan: het is irritant dat je de meest belangrijke functies van de navigatie (zoals instellen waar je heen wilt) alleen in kunt stellen als je rijdt. Dat heeft met veiligheid te maken, maar stilstaan op de vluchtstrook om je navigatie in te stellen lijkt me dan ook niet echt veilig! Ook het draaien van telefoonnumers kan niet als je rijdt, dan moet je of je telefoon zelf gebruiken, of de vooraf ingestelde nummers. Verder is het bijna onmogelijk om iets negatiefs te verzinnen over de auto. Ook niet over de dealer trouwens, ik kreeg gisteren nog een sms-reminder dat ik mij winterbanden om kon wisselen, ze denken echt met je mee. Saillant detail: ik kreeg de sms in de auto, terwijl ik in de eerste sneeuwbui van dit jaar reed, haha.
Toch mis ik iets. Ik weet namelijk zeker dat ik niet opnieuw een Lexus zou kiezen. Waarom? Waarom zou je niet opnieuw kiezen voor een auto die perfect is? Wat ben je voor een verwend varken als je een dergelijke auto niet op handen draagt?
Ik mis de ziel van de auto, ik mis de imperfectie. Ik mis de brute kracht van de T5, die met slechts 30 pk meer echt veel krachtiger was. Het is als een prachtige, perfecte vrouw waar je maar niet verliefd op kan worden, als een strak ge-designede nieuwe villa zonder open haard, als een toprestaurant met net te fel licht.
Natuurlijk is het een kwestie van smaak. Ik denk dat ik geleerd heb wat ik echt leuk vind aan auto’s: veel vermogen, comfort en lekker zelf schakelen. Laat die super audio installatie maar zitten, geef me maar wat pk’s extra. Het perfecte weggedrag zou ik willen inruilen voor meer comfort, de airco in de voorstoelen zou ik willen omruilen voor wat grotere stoelen. (ik ben 1m86). En een achteruirijcamera? Komop zeg, dat is een brevet van onvermogen, we kunnen toch zeker wel zelf achteruit inparkeren? De VIP valet parking op schiphol heb ik ook nooit gebruikt. Ik ben wel veel met het vliegtuig weggeweest, maar vond het altijd gezelliger als mijn vrouw of een collega me naar het vliegveld bracht.
Prive rijdt ik overigens een Renault Espace 2.0T benzine en ik durf het bijna niet te zeggen, maar voor langere afstanden prefereer ik de Espace.
Iedereen die de luxe en de kwaliteit van Lexus zoekt, zal niet teleurgesteld worden. Maar denk wel goed na of je dat echt wilt of dat je stiekum, net als ik, eerder verliefd wordt op de imperfectie. Laatste tip: als je het budget niet hebt voor een Lexus, koop dan een 2e hands Volvo S60 T5, u zult er van genieten.
Iemand nog een tip voor mij voor een volgende auto?
PROBLEMEN
2 lekke banden, maar daar kan niemand wat aan doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.