Lexus IS 250 Business Luxury (2006) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 250 Business Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 188.300 km |
KM-stand laatst | 214.347 km |
Eerste kilometers na aanschaf
- 189.300 km
Na een aantal Alfa Romeo's 156, Opel Senator en Mercedes SLK besloten om een op aanraden een Lexus IS 250 aan te schaffen. Volgens velen een uiterst betrouwbare auto die mij zeker erg goed zou bevallen. Nu wissel ik ieder jaar wel van auto omdat ik een auto liefhebber ben en graag zeer uiteenlopende auto's rijd. Na een goed bevallen proefrit rondom Drachten tot de aanschaf over gegaan, het had wel wat onderhandelen nodig aangezien ik bij de Alfa Q4 toch zeer recent nogal wat dure reparaties uitgevoerd had zoals onder andere turbo en injectoren vervangen. Dan wil je een goede auto terug en natuurlijk een goede prijs. Gelukkig was volgens de boekjes en overige papieren de Lexus goed onderhouden, had juist de dure 180000km beurt gehad dus voorlopig zou het goed moeten zijn. De toch wel forse rit naar huis (woon zelf in het zuidwesten) was een genot. Heerlijk rustig naar huis gereden en daarbij goed kunnen wennen aan de Lexus. De volgende dag een afspraak gemaakt om de auto goed na te kijken bij een garage en meteen winterbanden besteld. Het eerste garagebezoek verliep zonder noemenswaardige problemen, hoewel er diverse werkzaamheden uitgevoerd waren kwam er toch een vrij forse rekening van 850 euro tevoorschijn. Goed, na het vervangen van de banden en uitlijnen zou het allemaal goed moeten zijn wat ook nog eens op 450 euro kwam. Ach, niet getreurd ook de garage had de melding dat het een prima auto is die nog erg lang mee kan. Voorlopig comfort en prestaties op 4 sterren, betrouwbaarheid op 4 en gebruikskosten op 3 sterren.
Onderweg naar Luxemburg
- 192.450 km
Op deze zaterdag stond een bezoek aan het WK veldrijden op het programma. Inmiddels was er af en toe een storing opgetreden met het starten van de Lexus, dit bleek aan een slechte bougie van de 3de cilinder te liggen. In de week voor vertrek keurig opgelost en ook geen problemen ondervonden nadien. Net voor de grens met Luxemburg had de Lexus in een regen / ijzel bui toch een probleem, het mechanisme van de ruitenwisser brak waardoor diegene aan de rechterkant niets meer deed. Niet zo'n groot probleem ware het niet dat de wisser links hierdoor vast liep. Nog geprobeerd dit te verhelpen maar helaas. Gelukkig werd het droog en hebben we de plaats van bestemming bereikt. Ook de terugweg begon goed met droog weer, echter net na het passeren van de grens met België regen. Gelukkig kwam de wisser links los tot in Nederland. Na deze nog een paar keer los gemaakt te hebben na een lange vermoeiende reis thuis gekomen. Op maandag naar de Lexus dealer van Dorst in Breda gebracht en deze was stom verbaasd. Komt normaal nooit voor en kan eigenlijk niet kreeg ik te horen. Toch klopte het na inspectie en er werd een spoed reparatie uitgevoerd terwijl men een nieuw mechanisme bestelde. Dit duurde even voordat dit binnen was, na 3 weken zat er dan eindelijk een nieuw mechanisme in en was ik 377 euro armer. Ach, het komt de betrouwbaarheid ten goede zullen we maar denken.
Defecte accu
- 194.870 km
Inderdaad moeizamer starten en het idee dat bij stationair toerental de lampen niet zo sterk meer branden. De accu laten testen en deze was na 11 jaar dienst aan het einde gekomen. Voor 135 euro een nieuwe accu geplaatst, als deze ook weer 11 jaar haalt komt het de betrouwbaarheid ten goede. Toch?
Inmiddels comfort op 5 sterren, na lang proberen de juiste zithouding gevonden en mag de betrouwbaarheid het met 1 ster minder doen. De prestaties zijn goed, qua wegligging en besturing erg goed, toch mag er iets meer vermogen in. Zowel de remmen als het chassis kunnen makkelijk meer aan.
APK en kleine beurt
- 202.300 km
Het was tijd voor de apk keuring en de kleine beurt. Er waren me een paar zaken opgevallen op zondag voor deze maandag. De airco leek niet geheel koud te worden in vergelijking met een paar dagen eerder en het rempedaal zat toch redelijk diep. Deze zaken gemeld en dit zou nagekeken worden. Ditmaal de auto niet naar van Dorst en achteraf had ik beter moeten weten. De apk was geen enkel probleem, kleine beurt was keurig uitgevoerd, remmen nagekeken en geen bijzonderheden, airco was nagekeken en werd voldoende koud bevonden. Na het afrekenen van 360 euro vertrok ik met een gerust gevoel.
Hemelvaart voor een paar onderdelen
- 202.400 km
Onderweg schokte de Lexus even en leek er vermogen weg te vallen. Niet direct een foutmelding en door de zon viel een knipperend lampje niet direct op. Inderdaad, het lampje van de airco knipperde. De lucht werd warmer in de auto geblazen en toen viel me het lampje op. De schakelaar ingedrukt en de airco uitgezet. Om zeker te zijn toch nog 1 keer aanzetten en had ik dat maar niet gedaan, ineens veel vermogen weg, de airco kwam heel even met iets koudere lucht en daarna weer vermogen en een knipperend lampje. Airco maar uit en verder. De volgende dag langs de garage welke de kleine beurt en apk uitgevoerd had. Mijn vermoeden werd bevestigd, de aircopomp was vastgeslagen en dat had wat gevolgen. Niet helemaal gelukkig was de vraag hoe men de airco nagekeken had die maandag ervoor. Gewoon temperatuur opgemeten was het antwoord. Nu bleek dat er te weinig koelmiddel en smeermiddel in zat en dat was dus de reden van het vastlopen. Inmiddels had ik ook het gevoel dat het rempedaal weer aardig ver ingetrapt moest worden dus ook dat werd tijdens de reparatie van de airco nagekeken. Na 1 week was de Lexus klaar, de rekening was een heftige ruime 2000 euro! Slik! Ach, het komt de betrouwbaarheid ten goede. Toch?
Dit heeft tot gevolg dat de betrouwbaarheid en gebruikskosten 1 ster minder worden. Misschien niet geheel te wijten aan de auto en meer aan onderhoud door de garage, het gevoel zegt dat ook, toch heb ik deze problemen niet eerder in deze mate mogen ondervinden.
Remmen
- 206.200 km
Op weg van een klant naar kantoor moest ik remmen op de snelweg, dit gaf veel kabaal achter en kwam voor mij over als ijzer op ijzer. Tevens moest het rempedaal ver ingetrapt worden. Het zal toch niet zo zijn dat het probleem met de remklauwen achter mij nu treft? Aangezien ik nu wel klaar was met de eerdere ervaringen contact opgenomen met van Dorst in Breda. Ik kon om 13 uur langs komen en dat dus gedaan. Inderdaad bleken beide remklauwen achter vast te zitten en deze moesten vervangen worden, compleet dus. Er werd meteen een leen auto geregeld en de Lexus zou de volgende dag klaar zijn. Dat was ook het geval, alles vervangen achter qua remmen dus dat was weer in orde. Totale kosten 833 euro.
Op mijn vraag hoe dit kan kwam als antwoord slecht onderhoud. Ok, aangezien ik de Lexus toch altijd naar de garage breng voor onderhoud had ik dit niet verwacht. In ieder geval werd me gezegd dat ik nu voorlopig even van deze kwaal af ben en kan genieten van mijn uiterst betrouwbare Lexus. Hierop heb ik mijn verhaal gedaan en wat ik sinds aanschaf tegen gekomen ben, zelfs de man aan de balie schrok er van. Hij excuseerde zich voor de opmerking en meteen werd de leenauto in mindering gebracht op de rekening. Na mijn opmerking over kraakjes in het dashboard en wat schuim wat uit de ventilatie openingen in het midden van het dashboard kwam werden deze openingen gedemonteerd en het schuimrubber vervangen, kosteloos!
Voor het volgende onderhoud gaat de Lexus vanaf nu naar van Dorst.
Inmiddels blijft de beoordeling gelijk, misschien als we de komende grote beurt halen zonder problemen ik iets milder zal worden.
Lexus Summer Treatment
- 209.550 km
Vrijdag 18 augustus de Lexus naar van Dorst gebracht voor de Lexus summer treatment. Dit is zonder problemen verlopen, alle vloeistoffen keurig op niveau behalve de ruitensproeiervloeistof welke keurig aangevuld is en 1 band welke iets minder spanning had dan de overige 3. Er mag wel een pluim gegeven worden voor de summer treatment want de Lexus was zowel van binnen als van buiten echt schoon! Volgende afspraak is over 10000km als er een grote beurt in de planning staat. Tot die tijd houden we de beoordelingen even zo. Tot nu toe gelukkig geen problemen ondervonden.
Winterbanden
- 214.347 km
Vandaag de winterbanden laten monteren wat zonder verdere problemen is verlopen. Koplampen iets hoger laten stellen omdat deze wel erg laag afgesteld waren. De afgelopen periode 1x een storing langs zien komen wat ik heb kunnen herhalen door de Lexus in koude toestand een stukje te verplaatsen en daarna uit te zetten. Als je dan later start volgt er een "Check VSC" melding met de nodige lampjes. Even uitlezen leert dat iedere keer een foutmelding volgt van de 3de injector. Volgende keer bij de grote beurt eens aangeven bij de dealer.
Gelukkig verder probleemloos. We gaan weer even kilometers maken, bij 220000km is er een grote onderhoudsbeurt noodzakelijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus IS 250 Business / NL-Auto / 6-Cilinder / 208 PK / Vol-Leder / Stoelverwarming / Cruise-Control / Climate-Control / Radio-Bluetooth / Navi / Camera-Achter / 18'' LMV / All-Season / ENZ.
- 2008
- 174.290 km

Lexus IS 250 Business Luxury AUTOMAAT VOL LEDER MULTIMEDIA CAMERA
- 2007
- 320.980 km

Lexus IS 250 Executive | V6 | Sunroof | Mark Levinson |
- 2008
- 162.479 km