Lexus IS 250 Business Luxury (2006) #5

autoreview

Lexus IS 250 Business Luxury (2006)

Signalement

UitvoeringIS 250 Business Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst195.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lexus IS250 Business Luxury

  • 133.000 km

De Celica moest er helaas uit wegens gezinsuitbreiding. Het hoefde niet gelijk een station te worden maar iets met ten minste 4 deuren.
Na eerst te hebben gekeken naar verstandige keuzes zoals een Auris of avensis, maar ook bij andere merken/typen zoals mazda 6, lancer en civic gekeken, was ik toch verliefd geworden op de Lexus IS.
Aangezien ik weinig kilometers rijdt en voornamelijk voor vakantie een stevige en sportieve auto zocht zou het wel een toepasselijke keuze zijn. Eerst overwoog ik een IS200 (2003+) wegens de prijs maar goede exemplaren waren stevig aan de prijs. Hij heeft minder vermogen dan een 250 en op papier een stuk ongunstiger qua verbruik en uitstoot dan een 250.
Maar het belangrijkste punt was toch wel de veelgeprezen automaat van de IS250 die schokvrij schakeld en met de flippers sportief te berijden is.

Ik heb niet eens zoveel exemplaren bekeken voordat ik al snel stuitte op een rode Business Luxury die bij een handelaar in Asten stond.
Nu hebben weinig mensen (en ik) het niet zo met handelaren,en daar zijn vele redenenen voor. (had de Celica bij de dealer gekocht)
Maar de auto was simpelweg mooi, liep goed voor 130k+ en had zijn beurtjes op tijd gehad.
Na lang twijfelen en onderhandelen voor een redelijke inruil voor de Celica ben ik overstag gegaan en heb 'm gekocht.

Andere zaken die me aantrokken was het beige two-tone interieur, daarbij een hoop luxe zoals Leder, stoelverwarming, dual zone cc, cruise, parkingsensors etc. wat ik nog had gewenst waren de ingebouwde Mark Levinson navi en xenon, maar zonder is goed te leven.

Met een onderbuik gevoel (omdat het een handelaar was) hebben we de auto meegenomen en ben ik begonnen met korte ritjes maken.
Er zaten de standaard 16" wielen onder met een setje winterbanden. 16" stond wel ielig maar met winterbanden verder prima. daar door reed de auto ook erg comfortabel.
Ik heb inmiddels een originele set 17" gekocht bij een Is250 liefhebber. hiervoor heb ik wel binnekort nieuwe banden voor nodig.

Al met al is dat onderbuikgevoel verdwenen want de auto heeft me tot nu toe in 4 maanden tijd geen moment teleurgesteld en bevestigd mijn vertrouwen in Toyota/Lexus.

Over de auto:
met name door de automaat voelt de auto relaxed aan, hij trekt niet bijzonder hard op als je gas geeft en schakelt vroeg op. hierdoor valt een mooi verbruik te realiseren. (gem. zo'n 8/100)
Wil je van de power gebruik maken dan kan je de Sport stand gebruiken met de paddles. hiermee trek je door in de versnellingen en maak je gebruik van de vvti.
ook heb je een power switch, hierdoor maak je het gaspedaal respons beter.

indrukwekkend zijn de tussensprints en trekkracht op hoge snelheid.
Ik heb 'm nog niet op de autobahn getest maar dat staat op de agenda.

De besturing is verrassend goed, in eerste instantie comfortabel maar ga je wat harder de bocht om dan merk je dat het scherp en precies gaat. een beetje balans tussen comfortabel en sportief. overhellen doet hij niet. echt overstuur opzoeken heb ik nog niet geprobeerd.
de combinatie van RWD en dubbele draagarmen voor en achter zorgen voor de juiste balans.

Ervaring:

Waar de auto met 16" fluisterstil is hoor ik met 17" wel rolgeluiden. maar word al snel tijd voor nieuwe zomerbanden. wellicht dat dat het geluid oplost. voor de rest zijn windegruis en motorgeluid hem vreemd.

Het interieur is praktisch nog als nieuw, zelfs het stuur ziet er netjes uit. Buiten wel een aantal krassen bij de achterportieren (jas ristjes) maar verder keurig.

Ik heb inmiddels een tripje zeeland (400km) en ardennen (650km) gedaan en die zijn probleemloos verlopen. zelfs 1,5 uur file in de hitte was geen probleem.

het enige wat me een beetje stoort zijn de piepende voorremmen, echter remt hij verder prima en zijn de blokken nog lang niet versleten. Ik zal binnekort wel even bij de Lexus dealer langsgaan voor een beurtje en een remmencheck.
Daar zal ik nog een update over bijzetten.


Pluspunten:
motor
transmissie
onderstel
verbruik valt mee voor een 2.5
ergonomische features
alles keyless

Minpunten:
beenruimte achter
geen neerklapbare achterbank
kan spiegels niet inklappen met ab
piepende voorremmen

Voor de rest (nog) geen technische problemen.

De IS250 is nog steeds een zeldzame verschijning, dus valt mede door de kleur (metallic morello red) erg op.

so far so good

  • 172.000 km

Update:

Inmiddels zijn we 3 jaar verder en word het toch hoog tijd voor een update, ik heb lang gewacht omdat ik toch niet zo veel rijd en heb dus maar iets meer dan 30000km gereden.

Over het geheel ben ik nog zeer tevreden over de auto en de kosten.

In de jaren heb ik natuurlijk wat onderhoud gepleegd waaronder de volgende zaken:
2013:
- remschijven en blokken voor vervangen bij plaatselijke garage, dit heeft de piepende remmen opgelost. dit heeft me incl. ongeveer 230 gekost.
- 4x nieuwe zomerbanden Falken ziex ze914, dit zijn hele fijne banden voor een redelijke prijs

2014:
Heb de auto naar de lexus dealer (Amersfoort) gebracht voor een grote beurt en apk, al was het alleen om de red carpet treatment mee te maken.
naast de beurt zijn de remblokken achter vervangen en adviseerde de dealer om de waterpomp te laten vervangen omdat deze een beetje lekte.
Deze heb op ik op een latere afspraak laten vervangen.
De totale kosten voor de beurt en reparatie kwam oin totaal op 1200 euro waar de waterpomp ongeveer de helft van is. Het lijkt in eerste instantie veel maar het is uiteindelijk acceptabel.
2015:
Had ineens een defecte accu maar is netjes opgelost door Lexus pechhulp service (krijg je een jaar lang na grote beurt)

kleine beurt + APK keuring ongeveer €100

Ervaring dealer: zeer goed, je word vriendelijk en correct geholpen bij en nemen de tijd om alles door te nemen, daarnaast krijg je een leenauto (bij grote beurt thuis omgeruild) word je auto gewassen, en kan je achteraf betalen. daarnaast word je uitgenodigd voor events (autorai) nieuwe modellen etc. het is al met al een geslaagde formule.

Ik rijd nog met erg veel plezier in deze Lexus en krijg regelmatig positieve reacties. het stevige verbruik blijft het enige puntje van kritiek, dus ben stiekem al naar een IS300h aan het kijken. maar dat heeft echter geen haast.

tot de volgende update.

Vaarwel fijne 6 cilinder

  • 195.000 km

Helaas moet ik afscheid nemen van deze zeer fijne Lexus, want hij gaat plaats maken voor z'n opvolger: de IS300h

Er was geen specifieke reden om 'm te ruilen want deze lexus zou nog tonnen kunnen draaien.
Maar omdat hij nu nog een stevige duit oplevert heb ik de sprong gewaagd.

Wat kan ik zeggen: Ik heb de afgelopen 20000km geen enkel probleem gehad. waarmee Lexus hun betrouwbaarheid maar weer bewijst.
Voorwaarde is dat hij tijdig z'n beurtjes krijgt.

Mocht je in de markt zijn voor een betaalbare sportsedan dan raadt ik de IS250 ten zeerste aan.

Binnenkort komt hier mijn review van de Is300h F-Sport line

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.