Lexus IS 250 Business Luxury (2006) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 250 Business Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 95.000 km |
mooi maar onpraktisch
- 95.000 km
Deze auto vooral aangeschaft omdat ik 'm heel mooi vond (en vind), een zeer betrouwbare en veilige auto zocht die op een discrete manier (oogst weinig bewondering maar ook geen afgunst) erg veel luxe biedt tegen een "redelijke" prijs. Alternatieven waren volvo v70 (op het einde van z'n life cycle op dat moment en in mijn beroepsgroep bijna wettelijk verplicht...en - dus - wat al te saai), mercedes c klasse estate (ook al bijna einde life cycle en in NL helaas een enigzins "fout" image waar je je niks van aan zo moeten trekken maar dat toch doet, sedan te oubollig), BMW 325 touring (sedan vind ik niet zo mooi) BMW 525i.
In alle auto's proefritten gemaakt. Weinig verrassend, de bmw's rijden telepathisch goed (3 veel beter nog dan de 5), grensbereik ruim van te voren aangekondigd en altijd goed beheersbaar met perfect te doseren remmen, lekker te sturen met perfecte terugkoppeling van weg en het mooiste motorgeluid, maar miserabele kwaliteit van audio, slechte hoofdsteunen, lelijk dashboard met navigatiebult, nodigt wel erg uit tot scheuren, nerveus op lange ritten en "it's just not me". Volvo vond ik comfortabel maar wel erg braaf en degelijk en al "op leeftijd", daarnaast een echt matige wegligging waar ik van schrok bij het nemen van bochten op een voor mij gebruikelijke snelheid. De mercedes vond ik zeer comfortabel, maar de wegligging in de estate versie beduidend minder (je voelt dat de carosserie minder stijf is en het hogere zwaartepunt "doorzwiept") daarnaast - voor het geld - kleine motoren en relatief luidruchtig + verouderde navigatieunit en matige audio.
In de IS250 sprak mij destijds vooral de vormgeving aan (al genoemd), luxe en comfort (geventileerd en verwarmd leer, alles elektrisch verstelbaar, vrijwel perfecte afwerkingskwaliteit), prachtige zescilinder, ongelovelijke stilte in de auto en de werkelijk sublieme mark levinson audio installatie (zuiver, bij alle volumes onvervormd, prachtig stereobeeld (of het m.i. irritante surround voor de "liefhebber"), zo mooi is in huis voor dat geld gewoonweg niet te krijgen en een factor beter dan de harman kardon systemen (komen wel van dezelfde fabrikant) of het altijd bedroevende bose. Je hoort ook hoe matig de Nederlandse radiozenders zijn in vergelijking met de Duitse radiozenders.. (genoeg ge-audionerd...).
Verder stuurt de IS erg strak (maar niet zo enthousiast als de is 200) en remt bij normale snelheden ook uitstekend en zijn hoge bochtsnelheden mogelijk.
Maaarrrr, de feedback van het elektrisch bekrachtigde systeem is beduidend minder dan van de 3 serie (IS stuurt zoals de BMW f10 stuurt..., precies maar gevoelloos). De remmen zijn minder goed doseerbaar en bij hard remmen op hoge snelheden wordt de achterhand van de auto erg onrustig (moest op snelweg een keer tegensturen!!!!) Grensbereik is smal en wordt niet echt aangekondigd, het esp grijpt (te) vroeg in. Daarnaast zit je meer op de stoelen dan "erin" en moet de auto erg op toeren gehouden worden (4000 tpm) om echt haast te maken (automaat wel heel "smooth", schakelt haast onmerkbaar in de normale stand van de automaat met flippers (die je alleen in bergachtig gebied gebruikt)). De vering en demping zijn niet te stug maar de auto lijkt wel te "hobbelen" en komt nooit echt tot rust op snelheden tot zo'n 140 km/h, daarboven wordt het wat beter (net zoals audi's).
Uiteindelijk merk je dat de auto eerder voor de amerikaanse markt is, kleine kofferruimte (het is de 3e auto de ander is een SUV, ipv de enige auto zoals in Europa), lage lichtopbrengst koplampen, wegligging goed maar uiteindelijk geen "echte" rijdersauto, "mooi" interieur maar matige ergonomie en op Autobahnsnelheden nerveus en onrustig remmen (stopt wel goed...). Mij valt bij de leenauto's van de garage op dat in de latere bouwjaren het onderstel is aangepast, betere afstemming van vering en demping, en bovendien het stuur iets zwaarder gaat en meer feedback lijkt te geven... De versies op 16 inch wielen rijden aanmerkelijk comfortabeler maar zijn optisch niet 100%
In mijn enthousiasme ook te snel over het formaat heen gestapt. De kofferruimte is best klein, maar was tot nu toe nooit te klein ondanks vakantie met kinderen. Anders is het met de ruimte voor bestuurder en passagiers zelf. Zelfs met kleine kinderen achterin is de auto te klein en moet ik met 191 cm oncomfortabel ver naar voren waardoor ik als vervormd als een soort hindoegodheid achter het stuur zit. Kortom, we vliegen tegenwoordig maar en maak nu veel minder kilometers. Als ik langere proefritten had gemaakt was me waarschijnlijk ook opgevallen dat de stoelen te korte zittingen hebben voor mijn lengte.
Problemen: geen, behalve een dvd wisselaar die nu kuren vertoont en wat kraakjes en wat wiebelende bestuurderstoel, wat allemaal tegelijk met regulier onderhoud is opgelost. De service van lexus is inderdaad zo goed als in de reclame beweerd wordt en de schiphol- en haal- en brengservice en leenauto's zijn geweldig, alleen vind ik beurten iedere 15000 kilometer wat te vaak. Het verbruik ligt op 1 op 8 tot 1 op 10 met een ietwat binaire rijstijl.
Ik zoek inmiddels naar een andere auto, maar eerlijk gezegd vind ik de prijzen van een nieuwe auto zo hoog, dat ik me een een kneus zou voelen zo veel geld uit te geven (na een half jaar is het weer gewoon een auto). De nieuwe 5 touring lijkt me mooi maar ik hik aan tegen de prijs en ze schijnen nog erg veel kinderziektes te hebben, bijna net zo erg als VAG producten die gewoon chronisch ziek zijn en blijven ;)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.