Lexus IS 250 Business Luxury (2006) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 250 Business Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 328.000 km |
- 64.000 km
In juli 2008 was ik op zoek naar een andere auto die het niet onder mocht doen van de is200, dus kwam ik al gauw op de opvolger hiervan, de is250. Tijdens de service beurten van mijn vorige lexus (is200), heb ik al meerdere malen de gelegheid gehad om de leenauto's (voornamelijk is250) uitgebreid te testen. Dus voor mij was de keus al snel gemaakt.
De keuze viel op een gebruikte is250 uit 2006 die gebaseerd is op een Business Luxury maar dan met wat opties van de sport en executive uitvoering.
Het is een Glacial Blue is250 Business Luxury Automaat met de volgende opties:
- Naast leren bekleding met verwarming ook nog de Airco koeling in de voorstoelen
- Houtinleg middenconsole en deurpanelen van de Executive
- Blauwe verlichting in de dorpel met lexus van de Executive uitvoering
- 18 inch velgen van het sportmodel, over het onderstel kan ik niks zeggen, maar hij ligt wel iets lager dan een andere is250 executive van een kennis, maar niet zo hard geveeerd als de sport versie.
- Lexus ISF buiten achterlichten. Doorzichting lens ipv oranje voor de richtingaanwijzers.
- Xenon verlichting is ook aanwezig.
Korte vergelijking van is200 met de is250:
- Qua uiterlijk ziet de is250/220 er gewoon een stuk beter uit.
- Op het gebied van kwaliteit en materiaal gebruik is de 2de generatie er wel een stuk op vooruit gegaan.
- Motor is natuurlijk wat sterker van de is250, wat vooral te merken is tijdens de acceleratie onder de 100km/h. Daarboven haalt de is200 het voordeel uit de korte bakverhoudingen en werkt de lange bakverhoudingen van de is250 in het nadeel.
- Geluidsinstallatie is nog een stuk beter geworden dan het vorig model waar ook al weinig over te klagen valt, daarnaast heeft de is250 mp3 ondersteuning wat voor mij zeker handig is aangezien ik per dag minimaal 3 uur in de auto zit.
- Geluidscomfort is ook een stuk beter > minder wind, band en motor geluid. Alleen mis ik wel de 6 cylinder geluid van de is200
- Handbak van de is200 vind ik een stuk fijner/strakker/meer gevoel dan de is250, maar de automaat is van de 2de gen een stuk soepeler.
- Het stuur is van de is200 iets minder direct, maar deze stuurt met veel meer gevoel dan van de is250 die nogal wat kunstmatig overkomt.
- Het zitcomfort van beide goed is voor mijn lengte van (175).
- Het verbruik van de is200 lag op 1 op 10 en de is250 1 op 12. (normaal rijstyle) Bij zuinige rijstyle heb ik zelfs een getankte verbruik gehaald van 1 op 16!!!!! (snelweg + cruisecontrol +/- 100km/h) Dat lijkt me zeer netjes voor een 2.5 v6 :)
Kort samengevat is de is200 meer een rijdersauto en de is250 meer een wat meer zakelijk auto met wat meer luxe en comfort.
Momenteel heb ik met zowel het vorig model als de is250 geen grote problemen gehad, dus ben ik er na 40.000km nog steeds erg tevreden over. Nu maar sparen voor het volgend model of wellicht een GS450h in de toekomst.
- 108.000 km
Na bijna 2 jaar de auto te hebben gereden, kan ik gelukkig nog steeds elke dag met veel plezier in/uitstappen. De auto heeft inmiddels al meer dan een ton gelopen, maar dat merk je eigenlijk niet eens. Naast de normale onderhoudsbeurten ben ik eigenlijk nooit voor echte problemen bij de dealer geweest. Over 2 weken komen er nieuwe remschijven en blokken op en de achterremblokken worden nu voor het eerst vervangen!
De auto rijdt momenteel bij vlot doorrijden 1 op 12 en bij normaal gebruik 1 op 14. Dit is dan wel met 225/40/18 voor en 255/40/18 achter. Indien er gebruik wordt gemaakt van het cruisecontrol en bij snelheden van circa 100/110 dan zakt het verbruik naar 1 op 16. Erg netjes dus.
(Problemen):
- Kraakjes in het interieur zijn door plaatsing van foam en andere rubberen ringen, verleden tijd.
- Vanwege veel snelweg km's en de strenge wintermaanden zijn er aardig wat putjes te zien in zowel de bumper, motorkap, dak en voorruit. Waarschijnlijk maar een keer de hele ruit vervangen.
- Trilling op snelheid > dit heeft deels te maken met de hoogteslag van de banden > deels opgelost door de banden en velgen te verdraaien zodat deze meer in balans zijn.
- De velgen aan de voorzijde zijn na 1 dag al behoorlijk vies van het remmen > dit ga ik hopelijk oplossen door speciale remblokken te plaatsen van lexus.
ik zou zeggen... op naar de 200.000km
180.000 beurt
- 180.000 km
Daar ben ik weer... net vorig week de 180.000km beurt gehad bij de Lexus Dealer in Amersfoort. Naast de beurt hebben ze ook nog mijn velgen en banden opnieuw gebalanceerd aangezien. Eigenlijk wilde ik het bewaren voor wanneer ik de 200.000 grens heb bereikt, maar aangezien ik toch weer net een onderhoudsbeurt heb gehad, dacht ik eraan om jullie maar even toch een korte update te geven.
Wat ik kan zeggen.... De auto bevalt me nog steeds heel erg goed.. de auto heeft me nog geen 1x in de steek gelaten, gelukkig maar, want dat is ook de bedoeling geweest om deze auto aan te schaffen.
Wat heb ik de afgelopen jaar aangepast:
Er zijn nieuwe Fsport stabilisator stangen aan de voor en achterzijde gemonteerd, dit heeft ervooor gezorgd dat de auto veel minder overhelt in bochten. Het comfort is hierdoor iets minder geworden wanneer er met sprake is van een eenzijdig impact, maar dit valt in de praktijk reuze mee.
Er zijn 2011 Fsport velgen onder de auto gekomen met Michelin PS3 banden. Ik moet heel eerlijk zeggen dat dit tot nu toe de beste banden zijn voor het comfort, dus zoals een Lexus zou moeten zijn. Hiervoor heb ik de Sportmaxx/Sportmaxx GT op deze auto gehad, maar de ps3 is op bijna alle fronten beter.
De auto is ondertussen ook verlaagd met Tein Htech veren, deze veren zorgen voor een minimale verlaging van 1"v/0.6"a. Het comfort is vooral strakker maar niet minder comfortabel op geworden, vergelijk het met een bandenspanning van 2.0 vs 2.4
DAarnaast is er ook een Originele bodykit van Lexus op de auto gemonteerd, deze geeft een iets dikkere look, icm de verlaging is dit perfect!
Zoals ik hiervoor ook heb aangegeven, heb ik via de dealer andere remblokken laten monteren, deze blokken geven veel minder remstof af en zijn daarnaast ook veel beter doseerbaar. Het maximaal remvermogen is hierdoor zeker niet minder op geworden, maar voor iemand die graag zijn auto schoon wilt houden is dit zeker een must. De blokkem hebben momenteel al 70.000km op zitten en er zit nog voldoende remvoering op. Waarschijnlijk zullen de blokken minimaal 100.000km meegaan.
Wat het verbruik betreft is dit nog nagenoeg gelijk gebleven, 1 op 11 bij stevig doorrijden en 1 op 16 wanneer er heel rustig mee wordt gereden. Dit zijn nogmaals werkelijk afgelegde afstand/aantal liters aan de pomp metingen. Mijn gemiddeld verbruik ligt bij redelijk doorrijden op 1 op 12.5.. erg netjes lijkt me!
Ondertussen heb ik de CT200h ook weleens gereden, maar ik moet zeggen dat deze vrij stevig/stug is afgeveerd.. Mijn auto met 18inch/verlaging/sportstabilisatorstangen is nog veel comfortabeler dan een standaard ct200h op 17inch velgen. DAarnaast glijdt de ct ook sneller over zijn voorbanden...
Problemen de afgelopen 72.000km.
Ondertussen heb ik naast de beurten het volgende onder garantie laten uitvoeren:
-Gasveer van de achterklep begon wat slapper te worden, deze is vervangen door een nieuwe.
-Lichte trilling tijdens het remmen, dit kwam door 1 kromme schijf, deze en de andere zijde is onder garantie vervangen. Waarschijnlijk moet ik de schijven wat meer laten afkoelen voordat ik begin met auto wassen...
Tot de volgende keer!
Tussenstand 255.000 km
- 255.000 km
Eigenlijk zijn de meeste dingen al eens ter sprake gekomen, dus hou ik het dit keer even bij de highlights van het afgelopen jaar.
De auto gaf een keer VSC check melding, dit kwam opeens vaker terug, waardoor ik na een tijdje onderzoeken heb kunnen concluderen dat het aan de luchtmassameter lag, deze heb ik schoongemaakt en de melding is niet meer terug gekomen.
De auto begon in november/december ietsjes minder te starten, dus uit voorzorg heb ik de 7 jaar oude accu maar vervangen voor een nieuwe, dit was mijn eerste extra kostenpost naast de reguliere onderhoudskosten en slijtage delen als remmen/banden.
De remmen begonnen weer te trillen, dus ik heb dit keer maar een aftermarket remschijf van stoptech gemonteerd, tot zover lijkt deze minder gevoelig te zijn voor de speciale remblokken. Waarschijnlijk konden de normale remschijven er minder goed tegen.
De auto rijdt nog steeds relatief zuinig, maar met een beetje doorrijden is 1 op 11-12 gemiddeld gewoon goed te doen. De motor klinkt ietsjes rauwer, maar loopt gewoon nog rustig en mooi.
De automatische versnellingsbak is soms iets minder soepel, tenminste zo lijkt het wel, want af en toe voel je de bak ietsjes meer dan vroeger. Ik denk dat ik de bak maar eens een keer moet gaan spoelen. je ziet vaak bij GM/ZF bakken dat ze bij de 180.000-200.000km al een revisie nodig hebben.
Volgende week gaat de auto voor de 255.000 beurt, dan mogen ze ook een mechanisch piepgeluid bij snel sturen oplossen, want met de winter hoor ik af en toe dit geluid.
De volgende keer zal de 300.000km zijn, dus tot dan!
Extra update 328.000km
- 328.000 km
Eigenlijk heb ik niet veel aan te vullen op hetgeen wat al geschreven is, maar ik zal mijn ervaring van de afgelopen tijd even kort toelichten:
De auto rijdt nog steeds heerlijk, geen piepen of kraken en het blijft maar gaan! Her verbruik is nog steeds hetzelfde gebleven en ieder morgen start die weer. De auto is Lexus waardig te noemen qua betrouwbaarheid, want er zijn nog geen grote gekke dingen mee aan de hand. Wel zijn er een paar kleine dingen (extra onderhoud) die ik hieronder zal toelichten:
- Mijn airco afvoer was verstopt geweest, dit is lek geprikt en ik kon na een half uur weer verder gaan.
- Fusekogels zijn begin van het jaar vervangen doordat de rubbers langzaam aan het uitdrogen zijn, het was geen ramp maar uit voorzorg heb ik ze maar gelijk vervangen.
- 1 schuif pin van de remklauw was vastblijven zitten, dus ik heb gelijk alle pinnen en rubbers vervangen aan de voorzijde.
- De auto gebruikt een heel klein beetje olie wat ik vaak een keer bijvullen tussen de beurten. Het blijft gelukkig constant, dus ik ga me er ook geen zorgen over maken.
Wat kan deze auto beter?
- De auto mag van mij wat groter, achterin is het toch wel krap als ik mensen
- gunstiger verbruik is altijd mooi meegenomen, maar met 1 op 12 met een sportieve rijstijl vind ik meer dan netjes.
- de auto mag iets meer power hebben, zeker als je het vergelijkt met de moderne diesels/hybride/turbomotoren merk je al gauw dat de V6 het van de toeren moet hebben.
- Nadat ik een keer n de GS450h Fsport heb gereden/gezeten, wil ik ook graag betere stoelen.. Ik weet namelijk dat ze bestaan, dus dan wil je het ook! haha
Verder verwacht ik tot de 400.000 eigenlijk nog geen problemen aangezien er nog geen indicatie is wat me laat denken dat er iets aan komt. Natuurlijk kan de waterpomp het een keer begeven, maar zulke dingen kun je nooit voorspellen.
Groeten en tot de volgende keer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.