Lexus IS 250 Business Luxury (2006) #2

autoreview

Lexus IS 250 Business Luxury (2006)

Signalement

UitvoeringIS 250 Business Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst123.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lexus IS 250 Business Luxury AUT

  • 33.000 km

Na 75000 tevreden kilometers in mijn Ford Focus vond ik het als autoliefhebber tijd voor wat aparts. De Focus had ik nieuw gekocht. Toch heb ik de stap gezet om een tweedehands te kopen...een Lexus IS250 Automaat van eind 2006 met het befaamde Red Carpet Treatment. Na een goede inruil was de deal rond en de uitgebreide Lexus garantie doet in principe niet onder voor de garantie op een nieuwe auto.

De auto is een IS250 Business Luxury Automaat met leren bekleding en de Mark Levinson surround installatie met navi en achteruitrijdcamera. En tja: dus ook met de mij imponerende 2.5 6 cylinder met 208 pk.
Ik heb de auto gekocht bij Lexus Tiemens in Arnhem, waar ik mij prettig behandeld voel. De auto is volledig naar het zin en voorzien van een nieuwe navigatie DVD. Tevens zijn een paar kleinigheden bij aflevering goed weggewerkt, waardoor er bij het ophalen een vrijwel nieuwe auto op me stond te wachten.

Mijn eerste ervaringen:
- Geweldige uitstraling en vormgeving. Iedereen vindt hem mooi!
- Motor en versnellingsbak zijn perfect op elkaar afgestemd. De flippers aan het stuur gebruik ik in de praktijk weinig, maar zijn wel leuk als gadget
- Het is geen straatracer uiteraard, maar een top van rond de 240 is haalbaar (op de teller).
- Het Mark Levinson systeem is een topper.
- Het vinden van de juiste zit is nog wat lastig, de zit is vrij laag en de stoel kan op plenty manieren ingesteld worden.
- Verbruik snelweg: 1 op 12, verbruik stad: 1 op 9,5.

Oftewel: ik ben impressed van de eerste kilometers. Ik hoop dat er veel probleemloze kilometers zullen volgen, in deze review houd ik jullie op de hoogte!

Lexus IS 250 Business Luxury AUT 2e verslag

  • 46.000 km

Inmiddels 13000 kilometer verder; nog steeds een tevreden Lexusrijder! De goede zit heb ik inmiddels gevonden, duurt altijd even. De auto rijdt erg goed, alleen de airco irriteert me soms. Deze kent standen met vrij veel verschil er tussen en ook in de laagste stand blaast hij fors.
De auto loopt als een speer en ik ben echt fan geworden van het Mark Levinson systeem dat in de auto zit. Fantastisch! Mijn enthousiasme was kennelijk alleen iets te groot voor de subwoofer, op dubieuze manier heb ik deze opgeblazen. Wordt tegen garantie vervangen. Scheen nooit voor te komen....
Inmiddels heb ik voor de zomer een setje originele 18 inch velgen + banden gevonden (niet de standaard 18 inch, maar originele velgen die als optie besteld konden worden). Ben benieuwd hoe ze staan in de zomer.
Bij 45000 km heeft de auto zijn (kleine) beurt gehad. Prijs van de beurt: € 220,-. Daarnaast zijn gelijktijdig rondom alle remblokken vervangen (kleine € 400,-).
Ik hoop op nog meer tevreden kilometers!

Lexus IS 250 Business Luxury AUT 3e verslag

  • 52.000 km

In mei 2010 heb ik de reeds genoemde 18 inch velgen onder de auto gelegd. Het zijn de originele 15 spaaks "Machined" accessoire velgen die als extra besteld konden worden, met daarop Yokohama Advan Sport banden (voor 225/40 ZR 18, achter 255/40 ZR 18). Het weggedrag is er wat door gewijzigd. Korte oneffenheden worden wat sterker doorgegeven, het contact met de weg is meer voelbaar. Aan de andere kant: de wegligging van de auto was al erg goed, maar is nu in sportieve zin nog beter geworden. Ik houd wel van een strakke wegligging, dus voor mij is dit prima. Ben benieuwd hoe lang de banden het uithouden...;-)
Zie verder de nieuwe foto's. Verder zijn er geen noemenswaardige problemen met de auto geweest, het blijft een fijne rijdersauto. Wel heb ik een paar kleine opmerkingen:
- De airco blijft voor mij wennen. Is persoonlijk, maar van mij had de airco wat simpeler en minder "zwaar" mogen zijn.
- Mijn IS heeft een zwartlederen (aniline) interieur. Staat mooi, zit fijn (zeker in combinatie met stoelkoeling/verwarming) maar het interieur wordt wel vrij snel warm, zeker in combinatie met de relatief beperktere binnenruimte van de IS.
- Het gebruikte plastic in het interieur vind ik wat kwetsbaar, een krasje is gauw gemaakt. De genoemde kraakjes in het interieur herken ik niet. Alleen een stevige greep aan de (binnen) deurgrepen levert een kraakje op.
Maar verder blijf ik fan van deze fijne auto. Review wordt vervolgd na de 60000 km beurt.

Lexus IS 250 Business Luxury AUT 4e verslag

  • 60.000 km

De auto heeft zijn 60000km beurt gehad. Tevens melding gemaakt van wat piepende achterremmen. Mbt. de 60000km beurt geen opmerkingen. De piepende achterremmen zijn opgelost door een bekende modificatie (onder garantie/zonder kosten) door te voeren: er zijn nieuwe remklauwen gemonteerd. Het piepen is nu verdwenen.
Verder geen opmerkingen. De 18 inch velgen + Yokohama's zorgen voor een iets lager verbruik, dat had ik niet verwacht. Ik blijf verder erg enthousiast over deze fijne rijdersauto. De nieuwe IS schijnt in 2012 te komen. Ben benieuwd!

Lexus IS 250 Business Luxury AUT 5e verslag

  • 75.000 km

Begin juli 2011 heeft mijn IS de 75000 beurt gehad. Naast het reguliere onderhoud is er een setje nieuwe vloermatten in gekomen (jaja...) en zijn de remschijven voor vervangen. Is het nou dat je met een automaat de rem meer gebruikt of ligt het aan mijn rijstijl...;-)
Verder geen bijzonderheden. In de periode voor de beurt zijn de zomerbanden vervangen. Voor een gunstige prijs nieuwe Michelin Pilot Sport 3 ZR banden erop gelegd. Wat waar is is waar...ze zijn wel prijzig, maar erg stil en de auto kleeft ermee aan de weg. Tevens heb ik de F Sport stuurdemper laten aanbrengen in het stuurhuis. De uitvoering die ik heb had deze demper nog niet en de auto stuurt er net met iets meer gevoel door. Gezien de prijs (ik was inclusief inbouw rond de 50 euro kwijt) is dit een aanradertje voor mensen met een IS uit de bouwjaren 2005-2007. Verder is en blijft het een fijne rijdersauto die ook nog eens storingsvrij is. Het enige dat, mede door de stilte in de auto, naarmate de auto ouder wordt opvalt is het wat krakeriger worden van het plastic in het interieur. In de middenconsole en rechterportier valt net iets meer te horen dan voorheen. Mocht er iemand een tip hebben hoe dit goed is op te lossen dan houd ik me aanbevolen. Ik blijf erg gek met deze IS en ben aan het overwegen om er voor mijn doen wat langer in door te rijden. Mogelijk tot in 2013 als de nieuwe IS schijnt te komen (dus niet 2012 zoals ik in een eerder verslag zei). Tot het volgende verslag!

Lexus IS 250 Business Luxury AUT 6e verslag

  • 90.000 km

De auto heeft zijn 90000 km beurt gehad. Bougies vervangen, verder geen bijzonderheden. Wel voor de tweede keer de subwoofer van de Mark Levinson installatie opgeblazen. Zal wel aan mij liggen...;-)
Sub wordt nog net tegen garantie vervangen. Auto blijft prima rijden, geen problemen. Geheel tegen mijn principes (inruilen na 3 jaar) blijf ik het komende jaar sowieso nog in deze fijne auto rijden. Misschien dat deze review erg positief overkomt...maar er gaat ook werkelijk niets kapot aan de auto en hij rijdt super. Op naar de ton!

Lexus IS 250 Business Luxury AUT 7e verslag

  • 93.000 km

Een kleine tussenupdate. De subwoofer van het geluidssysteem is voor de 2e keer vervangen. Na 2 jaar was hij kennelijk wederom niet bestand tegen mijn muziekkeus en volume...;-). Waarschijnlijk is de frequentie van de MP3's hier debet aan. De subwoofer is nog net onder garantie vervangen. De garantietermijn is nu ook afgelopen, wel kreeg ik nog weer een jaar Lexus-assistance. Tevens navigatie DVD vervangen door een recenter exemplaar. Origineel via dealer voor 140 euro. Ook nog een klein ongemak waar de auto zelf niets aan doen kon: lichte hagelschade is inmiddels onzichtbaar hersteld. Ik loop nog met de vraag of ik op zoek ga naar een andere auto, maar daar kom ik nog niet uit. Deze blijft prima rijden en is een prettige verschijning tussen de eenheidsworsten van met name Duitse en Chinees/Zweedse komaf ;-)

Lexus IS 250 Business Luxury AUT 8e verslag

  • 121.000 km

Inmiddels staat de teller op iets meer dan 121000 km. En eigenlijk zijn er geen bijzonderheden te melden. De auto krijgt zijn reguliere onderhoud en er gaat vrijwel niets stuk. Op 1 ding na dan. Tijdens een nachtelijke rit terug vanuit Dusseldorf naar Nederland kon ik me niet inhouden om te kijken of ik een Mercedes CLS 350 bij kon houden. Dat lukte vrij goed, maar bij 235 op de teller schoot net toen ik de Mercedes voorbij wilde de rechter raamlijst van de vooruit los. Mede door de wind en de hoge snelheid waren de bevestigingsclips afgebroken. Resultaat: stevig remmen en op de vluchtstrook de lijst met wat tape vastzetten. Een paar dagen later heeft de dealer er een nieuwe lijst op gemonteerd. Helaas geen garantie meer, maar de kosten (iets meer dan 150 euro) vielen mee.

De auto staat nu op de winterbanden (17 inch, 225 breed, Michelin Premacy Alpin rondom) en verbruikt daarmee bij 120 km/h bijna een liter minder per 100 km dan op de zomerbanden (18 inch).

Door nieuw werk mag ik een lease auto uitkiezen (waarschijnlijk een Renault Grand Scenic 1.5 dci), maar ik heb besloten om de Lexus er bij te houden als tweede auto. Ik kan simpelweg geen afstand van de Lexus doen vanwege zijn heerlijke motor en zijn zeldzame verschijning.

Lexus IS 250 Business Luxury AUT 9e verslag

  • 122.800 km

Tja, en daar staat ie dan....werkloos op de oprit achter de voorloop Renault Laguna Estate 1.5 DCI. De enige overeenkomst is de grijze kleur, maar daar houdt het dan ook echt mee op.

Ik heb toch besloten om de auto te verkopen en er een wat kleinere cabrio als tweede auto naast te gaan rijden. Met de verkoop heb ik geen haast, maar het zou wel zonde zijn als deze fijne Lexus IS geen nieuwe liefhebber als eigenaar zou krijgen.

Mijn slotconclusie over de Lexus IS 250 is dat het gewoon een ontzettend fijne rijdersauto is. Je ziet hem nog steeds niet veel rijden en qua comfort en stilte zijn er weinig klasse genoten die hem dat nadoen. Het onderhoud viel de afgelopen 4,5 jaar alleszins mee en ik ben altijd zeer prettig geholpen bij de Lexus dealer. Hopelijk kan ik de auto binnenkort overdragen aan een waarschijnlijk net zo tevreden nieuwe eigenaar!

Lexus IS 250 Business Luxury AUT Laatste verslag

  • 123.800 km

Het deed zeer, maar ik heb de Lexus inmiddels verkocht tegen, op een paar euro's na, de vraagprijs. Ik weet zeker dat de nieuwe eigenaar er een fantastische auto aan gaat hebben!

@ Ko Zijn: ja ik heb inderdaad humor ;-)... maar echte liefhebbers weten wat dit voor auto is en hebben daar wat voor over.

Ik kijk met erg veel plezier terug op de bijna 5 jaar die ik vrijwel probleemloos in de Lexus heb gereden. Deze week werd ik ook voor het eerst met de techniek van Renault geconfronteerd: van mijn voorloop Laguna stond het rechter achter portier vol water. Tja....dat soort dingen ken ik niet...

Op naar het Renault tijdperk en iedereen bedankt voor de reacties op deze review!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.