Lexus IS 250 Business (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 250 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
ERVARINGEN
Bij het aflopen van het leasecontract van mijn Honda heb ik de meest uiteenlopende autos overwogen. De nieuwe Ford S-Max (kortdurende verstandsverbijstering), Honda C-RV (omdat het een Honda is), toch weer een Accord, enz.
Uiteindelijk besloten te kiezen op uiterlijk, rijgedrag en prestaties. Ik ben uit de kleine kinderen dus veel ruimte (MPV of combi) heb ik niet echt meer nodig. En die ene keer per jaar dat ik op vakantie ga verzin ik wel wat.
OK, OK, ik geef toe, ik ben een tikje egoistisch geweest. Mijn vrouw noemt de IS een midlife-crisis auto - een sportwagen met 4 deuren.
In het verleden heb ik meerdere Audi A4 gereden, dus daar was ik een beetje op uitgekeken. Verder lagen de BMW 3 of Mercedes C wel binnen bereik, maar die worden met een leuke motor en uitrusting wel schreeuwend duur. Bovendien, op het moment dat ik de keuze moest maken (nu nog, maar de nieuwe C en A4 zien er ook wel goed uit) was de IS zonder twijfel de mooiste sedan in deze klasse, die bovendien een veel betere standaard uitrusting heeft dan het Duitse spul.
Ik bedoel maar, bij een 325i of C230 (toch niet echt goedkope aanbiedingen) staan een automatische airco en fatsoenlijke stereo voor dikke prijzen op de optielijst.
De uiteindelijke keuze: Lexus IS250 Business Automaat
INTERIEUR
Door AW wordt de middenconsole rommelig gevonden, maar ik weet niet waarom. Voor mij is het prima, tikje hard plastic misschien. Dashboard is prachtig met mooie verlichting en leuke gadgets. Tikkeltje bemoeizuchtig: de rode led-ring in de snelheidsmeter vanaf 200 km/h. De oranje kleur kun je instellen, de rode niet.
Het stuurtje is een genot, lekker klein en dik en met bijzonder zacht leer bekleed. Stoelbekleding, mwah..., ik had leer mooier gevonden, maar daar houdt mijn eega niet van en bovendien kost het weer een schep geld.
De standaard stereo is prima. De Mark Levinson schijnt fantastisch te zijn, maar komt met 5.000 EUR wel erg hard aan. OK, dan krijg je er een achteruitrijcamera voor je vrouw bij...Is navigatie dan ook inclusief? Weet ik eigenlijk niet, want ik haat die dingen.
De ruimte houdt niet over, maar voorzover de kinderen nog geen 1.80 m zijn heb je geen probleem. Kofferbak is net voldoende, een dagje IKEA met aankopen zit er echt niet meer in.
EXTERIEUR
In een woord prachtig. Veel mooiere lijnen dan die vreemde 3-serie, oubollige A4 en bedaagde (oude) C-klasse. Bijna on-japans dik en aggresief zonder opzichtig te worden. Erg goed gedaan.
Mijn wagen heeft 16 inch, en ik geef toe dat 17 of 18 inch wielen beter staan. Na de proefrit (met 17 inch) echter besloten niet te investeren in grotere en bredere wielen. De auto is met de standaard wielen comfortabler en minder zoekerig. Voor het betere scheurwerk zijn de bredere rubbers allicht beter, maar hoe vaak doe je dat nog op mijn leeftijd...Ahum.
De mijne is uitgevoerd in Hakuren Silver, wat een erg mooie zilvergrijs is. Liever wilde ik er een in metalic wit (parelmoer), maar dat ging dan nog langer duren.
MOTOR/BAK
Ik zou niet weten waarom je deze auto met een handbak zou nemen. Lijkt me gezien de kwaliteiten van de 6-traps automaat echt een slecht idee. Schakelt vrijwel schokloos, zit eigenlijk altijd in de goede versnelling en zo niet dan volstaat een flinke dot gas om hem 1 of 2 trappen terug te laten schakelen.
De 6e trap is erg lang - 3.000 toeren is 165 km/h - dat is dieselniveau. Veel trekkracht is er dan dus niet meer, maar dat is gezien het karakter van de automaat niet echt een probleem.
Het is nu eenmaal geen diesel met bijbehorend turbo-koppel. Het is wel een heerlijke V6 met een prachtig geluid en bijbehorend topvermogen. Zoals elke V6 benzine is het koppel niet bijzonder en heeft de machine wat toeren nodig (3500-6500) voor vlotte prestaties.
Een beter excuus om gas bij te geven en te genieten van het geluid dat vanaf 4000 toeren wordt geproduceerd heb ik niet nodig, echt geweldig.
Bij constante (ook hoge) snelheid is de auto bijzonder stil.
De auto loopt ook behoorlijk hard. Vlgs. Lexus moet er 225 km/h in zitten, maar ik kreeg in Duitsland zonder enige moeite al 240 op de klok. Als je lang genoeg kunt blijven trappen denk ik dat er tegen de 250 op de teller staat, en vlgs. de GPS is de afwijking van de teller maar een kilometer of 10.
De bak staat dan wel in 5, bij ongeveer 210 gaat de automaat van 6 terug naar 5 als je harder wilt.
De standaard flippers achter het stuur zijn geinig. Spielerei, in de praktijk gebruik je ze eigenlijk nooit. Een andere leuke gadget is de ETC-knop met 3 standen: Power, Normaal en Snow. De laatste heb ik niet geprobeerd, er ligt immers geen sneeuw en ik weet zeker dat hij dan wat slomer wordt. De Power stand houdt de versnellingen langer vast en schakelt eerder terug (zowel bij accelereren als bij afremmen). Maakt de auto een stukje sportiever, maar ook wat nerveuzer.
ONDERSTEL
Voor mij sportief genoeg, voorspelbaar en redelijk scherp. Stuur zou iets directer mogen en met een beetje meer feedback. Hardcore sportievelingen gaan voor het sportonderstel denk ik, maar voor iemand die veel comfortabele kilometers wil maken is de standaard prima.
Tikkeltje onrustig op wegen met kort opeenvolgende hobbels. Door de relatief korte wielbasis? Of had misschien iets straffer gedempt moeten zijn?
KOSTEN
OK, goedkoop is de Lexus niet - maar nog altijd een mille of 7-8 minder duur dan een 325i of C230 met vergelijkbare uitrusting.
Verbruik valt alleszins mee. Fabriek geeft 9.2 ltr/100km op en gemiddeld zit ik daar onder met 8.8 ltr/100 km ongeveer (echt getankt - boordcomputer liegt een beetje en zegt 8.4). Vind ik echt heel goed, mede gezien het feit dat ik regelmatig toch wel flink gas geef.
Als je veel stadskilometers moet maken denk ik wel dat er ruim meer dan 10 liters nodig zijn, dat is niet echt het terrein van de IS 250. Op de snelweg, bij 120 - 130 km/h kun je probleemloos op 7.5 liter uitkomen.
PROBLEMEN
Niets noemenswaardig
UPDATE
- 66.700 km
Inmiddels de 60.000 km ruim gepasseerd. Het is en blijft een Japans kwaliteitsproduct hoor! Nagenoeg geen kritiekpunten en kapot gaat er al helemaal niets.
Het krakende dashboard (typisch IS-kwaal) is nagenoeg verholpen. Af en toe wil er wel eens een klein geluidje klinken, maar dat mag echt geen naam meer hebben. Wel meerdere werkplaatsbezoeken voor nodig geweest.
Stilte in de auto, ook hoge snelheid blijft verbazen. Wat ook steeds beter wordt is het verbruik. De laatste 10.000 km zit ik op ongeveer 8.0 - 8.2 ltr/100 km (echt getankt!). OK, ik houd tegenwoordig in Nederland iets meer rekening met de trawanten van Koos Spee - maar dit gemiddelde omvat ook alle stadsritten en zelfs een retourtje Oostenrijk met 180+ km/h.
Voor een auto van 1.600 kg, 6 cilinders en 200+ pk vind ik dit echt heel goed.
Na enige ervaring met deze auto had ik achteraf toch de 17" wielen/banden moeten nemen. De Business-versie met 16" is toch een tikje te slap - waar de 18" waarschijnlijk te hard wordt.
Final verdict
- 120.000 km
Hij gaat eruit :-(
Van baan gewisseld, dus een andere auto. Nieuwe werkgever wil alleen Duits, dus de volgende auto wordt een Audi (A4 Avant ProLine S), ook geen straf trouwens. Wel een handbak, want de multitronic pruim ik echt niet.
Na 120.000 km ben ik de verliefdheid voorbij en kan nog iets beter oordelen over de IS250:
MOTOR/BAK
Geweldig - niets meer aan doen. Een paar pk meer zou mooi zijn, maar dat is dan pure luxe.
STUREN/WEGGEDRAG
Mag wat directer sturen. Plakt aan de weg, maar met standaard onderstel en 16 inch vooral op comfort geent. Ik zou bij een volgende IS zonder twijfel toch een Sport-uitvoering nemen. Laatst een keer mee gereden, en dat smaakte naar meer.
VERBRUIK
Prima, 1:12.5 gemiddeld. Ook banden gaan lang mee. De zomersloffen hebben al 90.000 km achter de kiezen, en het gaat nog best.
KWALITEIT
Er gaat gewoon niks kapot.
RUIMTE
Tja, dat houdt niet over. Ik heb nu een hond erbij, dus de volgende auto wordt een combi. Ik heb me met de IS de afgelopen jaren net kunnen redden, maar het is voor dit geld wel op het randje. De 3-serie is al beter, de nieuwe A4 een stuk ruimer dan de IS.
Dit is een VIER-persoons auto. De 5e kan achterin absoluut niet zitten. De cardantunnel is heel hoog, en op de middelste zitplaats
kun je niet zitten (terwijl er toch een gordel zit).
Tips voor diegenen die het interesseert:
- Altijd leer nemen. Absoluut!
- Minimaal 17 inch!
- Parelmoer is de mooiste kleur. Gewoon durven...
- Geen handbak, en geen diesel nemen.
- Open deur - als je af en toe wat ruimte nodig hebt, dan is dit niet de ideale auto...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.