Lexus IS 250 Business (2006) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 250 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 179.000 km |
KM-stand laatst | 202.000 km |
- 202.000 km
Na verschillende andere merken gereden te hebben ben ik na wat zoekwerk toch weer uitgekomen bij een Lexus. Na eerder een IS200 gehad te hebben is de keuze nu op een IS250 gevallen.
De auto in kwestie is van 2006 en had bij aankoop net geen 180.000 gelopen. In eerste instantie twijfelde ik een beetje over de KM-stand, had eigenlijk max. 150.000 in gedachte, maar de auto zag er als nieuw uit en was volledig dealer onderhouden. Dat gecombineerd met de reputatie van Lexus heeft mij doen besluiten de auto te kopen. Mijn IS250 is voorzien van een automatische versnellingsbak, is een business uitvoering en stond bij aankoop al op een setje (aftermarket) 18 inch wielen. Standaard staat deze uitvoering op (tamelijk iele) 16ers, maar deze heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk als winterset gebruikt en zat niet bij de auto..
Ik heb de auto inmiddels driekwart jaar in bezit en in die tijd ca. 20.000km gereden. Voldoende voor een gedegen oordeel over de kwaliteiten van de auto lijkt mij.
Algemeen
Dit type Lexus IS werd geleverd van 2005 tot 2013. Er was keuze uit 3 motoren, een (niet als niet heel betrouwbaar te boek staande) diesel in de IS220D, een 2.5 V6 in de IS250 en een IS-F met 426pk 5.0 V8 als topmodel.
Mijn auto is een IS250 en dus voorzien van de 2500cc 6 cilinder. Deze was er naar keuze met een 6 versnellings handbak of een cvt automaat met 6 voorgeprogrameerde verzetten, waarbij mijn auto voorzien in van deze laatste.
Qua uitrusting was er keuze uit een Business, Business Luxury, Executive en Sport uitvoering. Waarbij de Business de (relatief) kaalste is. De Business Luxury voegt aan de uitrusting o.a. leer toe. De Executive heeft af fabriek o.a. stoel verwarming en ventilatie. De Sport valt vooral op door de standaard 18 inch wielen en achterspoiler.
Uitrusting
Mijn auto is een Business uitvoering en daarmee dus eigenlijk de kaalste uitvoering. Dat is bij een Lexus relatief, want deze beschikt evengoed over een hoop spulletjes (waar bij de concurentie nog wel eens voor bijbetaald mag worden).
Deze uitvoering beschikt o.a. over: cruisecontrol, dual zone climatronic, electrische ramen rondom, electrisch verstelbare, verwarmde en inklapbare spiegels, automatische verlichting, tractie en stabiliteitscontrole, abs, 9 airbags, 3 rijstanden voor de gasrespons, keyless entry, radio met 6 cd wisselaar en instapverlichting onder de spiegels.
Mijn auto is daarnaast nog uitgerust met optionele parkeersensoren voor en achter en een uitgebreider alarm.
Zoals uit bovenstaande opsomming valt op te maken zijn er eigenlijk maar weinig zaken die ontbreken. Eigenlijk waren er maar 2 dingen die ik misschien nog wel had willen hebben. Dat zijn xenon verlichting en lederen bekleding.
De ontbrekende xenon heb ik zelf opgelost met een aftermarket H11 setje. Dit geeft in de standaard units een prima lichtbeeld en veel meer licht.
Het lederen interieur mis ik eigenlijk alleen uit praktische overwegingen. Mijn auto heeft een mooi two-tone interieur met beige bekleding en zwart dashboard. Dat beige gedeelte is stof en wel nogal besmettelijk. Opzich is de stof redelijk te reinigen, want glad, maar het is wel iets om rekening mee te houden als je een IS250 zoekt en bijvoorbeeld kleine kinderen hebt. Dan is een volledig zwart interieur waarschijnlijk prettiger.
Comfort
Een van de balangrijkste redenen om een Lexus te kopen is natuurlijk het comfort. Dit is dan ook meer dan prima voor elkaar. Ik ben met de auto naar Engeland geweest (o.a. Goodwood) en ook op lange stukken is de IS250 een ontzettend fijne auto om in te zitten en te reizen.
De auto is extreem stil. Wat mij betreft misschien zelfs iets te stil, want ook de motor is vrijwel onhoorbaar, terwijl een 6 cilinder best een mooi geluid heeft. Verder is er vrijwel geen windgeruis en nauwelijk bandengeruis, ondanks de best wel brede banden (225 voor en 255 achter).
De onderstelafstemming is heel goed gekozen. Nooit te hard. Oneffenheden worden mooi gedempt en de auto ligt heel rustig op de weg.
Ook de stoelen zijn comfortabel. Zelfs met mijn lengte (2.02) is een goede zit te vinden (traditioneel geen sterk punt bij Japanse auto's). De stoelen zijn ruim verstelbaar en bieden goed steun, ook zijdelings. Ook de achterbank is comfortabel, maar met een langere bestuurder wel krap, maar daarover meer bij "praktisch"
Praktisch
De IS250 valt in het "premium D-segment". Dit wilt niet alleen zeggen dat je een luxe auto krijgt, maar ook een wat kleinere in vergelijking met bijvoorbeeld een Toyota Avensis. Vergeleken met een BMW 3, Mercedes C of Audi A4 is de IS250 niet noemenswaardig groter of kleiner.
Voorin is de ruimte meer dan prima voor elkaar. Wat hierbij opvalt is dat de auto best wel breed is. Dit is soms even opletten in parkeergarages. De middentunnel is hoog en relatief breed door de achterwielaandrijving.
Achterin is het een ander verhaal. Daar is de auto redelijk krap. De beenruimte is beperkt, zeker met een wat langere persoon voorin. De hoofdruimte is redelijk voor een sedan met aflopende daklijn.
De kofferruimte is goed bruikbaar, maar ook niet extreem groot. Wel is deze mooi afgewerkt met verborgen bakjes onder de vloer, sjorogen etc. Een praktisch nadeel is de niet neerklapbare achterbank.
De overzichtelijkheid van de auto is redelijk. Met parkeersensoren is de auto goed te manouvreren. Wat daarbij helpt is de korte draaicirkel. Het zicht naar achteren is door de oplopende raamlijn en de dikke d-stijl beperkt. Wel heeft de auto grote spiegels, waardoor het mogelijk is deze zo af te stellen dat er vrijwel geen dode hoek bestaat. Fijn met invoegen of afslaan.
Prestaties
Over naar een onderdeel waar de IS250 wat mij betreft serieus punten scoort: het rijden. Ik heb zelden een auto gereden met zo'n fijne aandrijflijn.
De motor is ontzettend soepel, heeft altijd voldoende vermogen beschikbaar en loopt zijdezacht. Niet gek natuurlijk met 6 cilinders, 208pk en 252nm. Opvallend is verder hoe gretig de motor toeren draait. Hierbij is bovenin de toeren een mooi geluid te horen, hoewel dat wat mij betreft, zoals aangegeven, best nog wat duidelijker hoorbaar mocht zijn. Als je er eens goed voor gaat zitten is de IS250 dan ook een ronduit vlotte auto. Een acceleratie naar 100 in een seconde of 8 en een topsnelheid van ruim boven de 220 zijn gewoon prima cijfers.
De automatische versnellingsbak is een technisch meesterwerkje. De bak is in de basis een CVT, maar zonder de irritante eigenschappen van een CVT. De bak is geprogrameerd om reguliere versnellingen door te lopen. De auto klimt dus natuurlijk in toeren zoals een handbak zou doen en blijft niet op een toerental hangen zoals een conventionele CVT. Wel heeft de bak de mogelijk om de overbrenging van deze 6 versnellingen te veranderen. Bij flinke acceleratie maakt de bak zijn versnellingen korter, op constante snelheid juist langer. De bak schakelt onmerkbaar en trekt ook ontzettend mooi weg vanuit stilstand (in tegenstelling tot bijvoorbeeld sommige DSG's).
In de S Stand is de bak ook handmatig te schakelen met flippers aan het stuur of met de pook. In de praktijk gebruik ik deze (opzich prima werkende) optie eigenlijk zelden.
Het grote voordeel van de automaat is dat deze de motor ontzettend efficient weet te benutten. De auto draait hierdoor extreem weinig toeren op kruissnelheden. Dat is zowel voor het verbruik als voor het comfort gunstig.
Rijgedrag
De IS250 is in de basis een comfortabele cruiser. Toch is de auto ook niet vies van wat sportiever rijgedrag. De besturing houdt niet over qua gevoel (zoals tegenwoordig eigenlijk gebruikelijk met elektrische bekrachtiging), maar is wel mooi precies en heeft een fijne weerstand/gewicht.
Door de achterwielaandrijving zit er een mooie balans in de auto en kun je best wel serieus de hoek om met de Lexus. de wegligging is zeer goed. Wel is bij sportiever gebruik het gewicht merkbaar. De auto weegt 1500 kilo. Met name bij het remmen merk je dit wel een beetje.
Mooi is verder dat de auto vrij is van aandrijfreacties. Bij een IS200 of BMW voel je bij gas los/gas erop nog wel eens het diff kantelen of een schokje in de aandrijving. Bij de IS250 is dit totaal afwezig.
Kosten
De IS250 is geen goedkope auto in aanschaf. Mede door de smetteloze reputatie van Lexus zijn tweedehands exemplaren tot op hoge leeftijd duur. Dit heeft als voordeel dat de afschrijving (zelfs met fink wat km's) laag is.
Een ander puntje is het gewicht. Dit ligt op iets meer dan 1500 kilo en zorgt daardoor voor ruim 200 euro aan wegenbelasting per kwartaal.
De verzekering valt dan weer mee. Waarschijnlijk geholpen doordat een Lexus over het algemeen geen coureurs aantrekt en dat Japanse auto's weinig gestolen worden.
Een ander voordeel qua kosten is de betrouwbaarheid. Tot op hoge leeftijd/km-stand mag je er bij een Lexus vanuit gaan dat je enkel regulier onderhoud krijgt. ik heb in ieder geval nog geen enkel probleem gehad.
Onderhoudskosten kan ik weinig over zeggen, daar het onderhoud door een bevriende Lexus monteur gedaan wordt. Prijzen van de onderdelen zijn in ieder geval niet opvallend.
Zoals al even aangegeven is de auto, mede door de automaar, best wel zuinig. Gemiddeld rij ik 1:11.5 in de winter en 1:12 a 1:13 in de zomer met gemengd gebruik. Bij enkel snelweg rijden, veel cruisecontrol en het respecteren van de snelheidslimiet is ruim 1:14 zelfs haalbaar. Dat zijn wat mij betreft extreem nette cijfers voor een dikke sedan van ruim 1500 kilo met een 200+pk v6 en automaat.
Conclusie
Onder de streep is de Lexus IS250 een auto die mij ontzettend goed bevalt. De auto is snel, soepel en comfortabel. Indien gewenst is de auto ook niet vies van wat sportiever gebruik. De auto is zeer betrouwbaar en voor dit type auto uitzonderlijk zuinig. Ook positief is de ruime uitrusting en de in mijn ogen nog steeds zeer fraaie en actuele looks.
De enige nadelen zijn de mindere praktische inzetbaarheid en de relatief hoge wegenbelasting. Dit zijn zaken die mij persoonlijk niet echt storen, maar wel iets om te overwegen voor aanschaf.
De in vergelijking met de concurrentie relatief hoge (tweedehands) aanschafprijzen wil ik geen nadeel noemen. Deze worden namelijk gecompenseerd door een hoge restwaarde, waardoor de aanschaf/afschrijving onder de streep best wel eens goedkoper kon zijn dan bij andere auto's in deze klasse.
Ook krijg je naar mijn mening een echt kwaliteitsproduct voor je geld. Een auto die bovendien overal goed valt, alleen maar positieve reacties oproept en jou als bestuurder bovendien het gevoel geeft in iets bijzonders te rijden.
N.B. De op de foto's gemonteerde verlagingsset en 19 inch wielen zijn pas net gemonteerd en buiten de beoordeling van de auto gehouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus IS 250 Business / NL-Auto / 6-Cilinder / 208 PK / Vol-Leder / Stoelverwarming / Cruise-Control / Climate-Control / Radio-Bluetooth / Navi / Camera-Achter / 18'' LMV / All-Season / ENZ.
- 2008
- 174.290 km

Lexus IS 250 Business Luxury AUTOMAAT VOL LEDER MULTIMEDIA CAMERA
- 2007
- 320.980 km

Lexus IS Cabriolet 250C Luxury | Leder | Navigatie | Stoelverwarming
- 2009
- 157.651 km