Lexus IS 220d Sport (2006) #2

autoreview

Lexus IS
Lexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus IS - interieurLexus IS - interieurLexus IS - interieur

Signalement

UitvoeringIS 220d Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf146.000 km
KM-stand laatst146.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lexus IS220 Sport

  • 146.000 km

Eindelijk was het zover.

De kinderwagen was de deur uit dus de stationwagen kon ook vervangen worden. Alleen de vraag was wat gaat er voor in de plaats komen. Op dit moment rijden we met een Toyota avensis 2.2 d-cat. Deze is aangeschaft toen deze bijna 3 jaar oud was met 190000 km op de klok. Nu 3 jaar verder staat er 286000 km op de klok. In die 3 jaar geen enkele reperatie uit hoeven uit te voeren op de auto, buiten het reguliere ondehoud om. Hoewel dit niet bij een dealer gebeurt maar bij een bosch car service heb ik daar altijd 100% vertrouwen in en dat blijkt ook wel.

De zoektocht ging dus naar een sedan met een diesel er in. Met een rijke uitrusting en een dikkere motor dan standaard.
Aan het rondkijken geweest voor een dikke duiteser, een bmw 530 of 535d. Maar als je dan gaat kijken op de forums wat voor ellende mensen hebben met die auto's dan durf je die niet meer te kopen met 150000 km op de klok.

Dus dan maar weer een japanner maar wel een luxe die je niet alle dagen ziet. En aangezien de avensis goed is bevallen uitgekomen bij het luxe paardje van Toyote, een Lexus.

Het moest een IS220 worden, aangezien er meer dan 30000 km per jaar mee gereden gaat worden. Rondgekeken op de forums en er al snel achter gekomen dat het een sport uitvoering moest zijn. Dit omdat deze een andere eindoverbrenging heeft en beter bij de les is in zijn 6e versnelling.

Een ander punt dat ik tegen kwan is dat er geregeld problemen zijn met de motor. Deze 2,2 d-cat uit het huis van Toyota staat namelijk niet bekend om de onverwoestbaarheid zoals we van Toyota gewend zijn. Maar aangezien er in de Avensis het zelfde blok ligt met 286000 km durfde ik dat wel aan.

Na een geruime tijd zoeken kwam ik hem eindelijk tegen. Een IS220 Sport. Met ongeveer alle denkbare opties die er op kunnen. De audio van Mark livingston. Navigatie. Achteruitrij camera en 18 inch lichtmetalen velgen. En 16 inch lichtmetaal voor de winterbandjes.

Dus afgereisd naar maastricht om deze auto te gaan bekijken. Deze stond bij een partikulier te koop en hij was de eerste eigenaar van de auto.
Proefrondje gereden en alles voelde goed aan. Wat een verschil met een Avensis, dit is echt een klasse hoger. In afwerking maar ook zeker in het stuurgedrag van de auto. Dit is ook zeker te danken aan de sportuitvoering. Dus even aftikken en weer op naar huis.

Vervolgens met de auto naar mijn autobedrijf om hem daar door de vakman te laten keuren. Conclusie een top auto. Dus de Avensis te koop gezet en afscheid van genomen.

Inmiddels zijn we 20 maanden verder en staat de teller op 212000 km en kan er in mijn ogen een betrouwbaar oordeel gegeven worden over de auto.
Afgzien van de beurten is de auto niet bij de garage geweest. Geen storingen geen piepjes of iets dergelijks. Doe dat maar eens na met een BMW of zo met deze kilometerstand. Ook de kosen van de beurten vallen alles mee, aangezien er niets anders gedaan word dan het reguliere onderhoud. Al word daar zeker niet op bezuinigd. Mijn garagehouder is zeer serieus met het onderhoud, uitsluitens orginele onderdelen. En er word met liefde aan de auto's gewerkt daar. Een aanrader voor iedere atomobilist, Autobedrijf Fijneman in Dordrecht.

Al met al een goede koop aan tot nog toe, waar ik met veel plezier mee rijd.

Brandstofverbuik 8.4 liter op 100 km. Weet het dat is niet heel zuinig maar dat komt gewoon door de zware rechter voet. Zowel mijn vrouw als ikzelf rijden erg stevig door.

Olieverbruik is nu bij een kilometerstand van 212000 km 1 liter op de 20000 km. De beurten krijgt de auto om de 15-20000 km. en hij loopt dan van maximaal naar minimaal op de pijlstok. Erg netjes volgens mij.

Minpunten van de auto:

Ruimte achterin is erg krap, zeker in vergelijking met de Avensis. Maar voor ons geen probleem met 2 kinderen van 3 en 5 jaar.

Door de kortere eindoverbrenging in de achteras is de 1e versnelling nogal kort geworden. Dit is in het begin wel wennen maar nu merk je dat niet meer.

Minpunt volgens de vrouw:

Geen achter ruitenwisser. Voor mij geen probleem en volgens mij hebben maar weinig sedans dit.

Pluspunten:

Teveel om op te noemen.

Al met al een fijne auto en een aanrader voor iedereen. Maar zoek wel een sport uitvoering op.








5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens