Lexus IS 220d Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 220d Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 44.500 km |
ERVARINGEN
- 44.500 km
Eindelijk de auto kunnen kopen die al heel lang op mijn verlanglijstje stond.
Nog maar net in mijn bezit maar toch alvast de eerste indrukken.
Komend vannuit een Volvo V50 1.6 diesel is dit toch een hele vooruitgang, qua vermogen alsook luxe, pure verwennerij en klasse.
Heb de auto in Belgie gekocht (full option) en daar wordt hij ook gebruikt voor het werk wat ik doe, in Belgie bestaat de 177 pk versie niet, deze is teruggebracht naar 161 pk om een verminderd belastingbedrag te betalen (soort BPM). Of het heel veel verschil maakt weet ik niet maar er staat nog steeds 400nm ter beschikking en dat is indrukwekkend, zeker na de Volvo die zeker niet verkeerd was.
Wat bevalt wel: Op dit moment bijna alles, is ook logisch net na levering.
De kleur Rood van deze auto is tussen de grijze massa opvallend, verder zie je ze bijna niet rijden in Belgie, dit is het land van de Audi, Mercedes en BMW.
De stilte in deze auto en het geluidssysteem (navigatie met Mark Levinson Audio) is werkelijk super.
Wat bevalt minder: Bluetooth zou feiloos moeten werken met de Nokia N95, alleen het telefoonboek wil maar niet overgenomen worden. wat ik verder mis is 3 maal knipperen van de richtingaanwijzers bij aanraken, zoals de Volvo dit heeft.
Schakelen gaat nog wat hakerig, tussen 1 en 2, hoop dat dat nog verbeterd.
UPDATE 14-4-2008;
De auto nu een maand in bezit en de kilometer teller staat op 3500 km, hij bevalt prima mat een paar probleem puntjes die nog opgelost moeten worden door de dealer.
Het verbruik valt me niet tegen, op diverse forums wordt er hevig over geklaagd. In het begin was het verbruik gemiddeld 8,2 ltr per 100 km, waarbij ik opmerk dat ik bij de ’witte’ pomp diesel ging tanken, bij gematigd rijden kwam ik niet lager dan 8 ltr (1 op 12) toen ben ik overgestapt op het tanken van de premium diesels van de grote merken (Total, Shell) en dat scheelt, het verbruik is gezakt naar 7,6 ltr/100km. Men zegt dat dit nog zuiniger zal worden naarmate er meer kilometers gereden zijn. Misschien zijn er lezers die dit ook ervaren hebben ??
Wat me niet zo bevalt is de versnellingsbak, je kunt beter in zijn 2 wegrijden want de 1ste versnelling is gewoon te kort en overschakelen naar zijn 2 gaat niet soepel. Een ander puntje is de zit achter het stuur, ik heb nog niet de positie kunnen vinden waar je je linkerarm in de steun van het portier kunt leggen en kunt sturen tegelijk, hetgeen op snelwegen ontspannen rijden is, ik denk dat design het van praktisch heeft gewonnen.
De foto die ik bijgevoegd heb is niet van mijn auto maar kleur, en uitvoering zijn hetzelfde.
PROBLEMEN
Langzame trilling in de auto vanaf 130 km per uur; dealer adviseerde mij niet de 6 de versnelling te gebruiken !!!, maar in zijn 5 te rijden !!, hier zijn we het dus nog niet over eens, maakt overigens niets uit trilling blijft.
Ultrasoon Alarm; een verhaal apart waar ook de dealer niet uitkwam, deze auto zou standaard ultrasoon alarm hebben, maar bij het controleren of het werkte gebeurde er niets, ook kon het niet via de navigatie knop opgeroepen worden om het in- of uit te schakelen, dealer begreep er ook niets van en heeft de importeur geraadpleegd, en ja het zit erop en het wordt automatisch gedeactiveerd als de sleutel op minder als 5 meter van de auto is. dit uiteraard uitgeprobeert ,ramen open laten, afluiten en sleutel op afstand houden en jawel het werkt, dealer informeerde mij dat ze ook weer wat bijgeleerd hadden. Alleen is het niet uitschakelbaar of op te roepen.
Update
- 29.000 km
Het heeft even geduurd maar hier toch een update van mijn ervaringen.
De auto rijd probleemloos, had ook niet anders verwacht, enig probleempje wat ik laatst had was dat ik de auto niet kon afsluiten, heb hem maar opengelaten de gehele dag en in de avond werkte het weer, waarschijnlijk waren er op dat moment sterke elektro-magnetische stralingen want ik stond pal onder de hoogspanningsmast geparkeerd. Het verbruikt is nog altijd zo rond de 8 ltr per 100 km, maar ik rijd dan ook stevig door op de snelwegen in België, ja daar kan het nog zonder al teveel risico op een prent. Er valt werkelijk niets op de auto aan te merken en dat maakt het allemaal wel een beetje saai en dan positief bedoeld. Ik begrijp dat er een navigatie update is die het nu eindelijk mogelijk maakt om al rijdend veranderingen in de route aan te brengen, heeft Lexus dan toch naar zijn klanten geluisterd of is het onder druk van de concurrentie gekomen. Ik heb er geen winterbanden onder laten leggen omdat ik deze zo snel mogelijk wil oprijden om dan een wat minder lawaai makende band er onder te laten leggen.
Auto ingeruild.
- 44.500 km
Update (44500 km, 5-7-09):
Ik heb toch besloten deze auto in te ruilen, de reden is het gemis van een automaat, daarbij vindt ik de combinatie motor en versnellingsbak niet goed genoeg, ondanks dat er de aangepaste bak in ligt. Problemen zijn er niet de auto is werkelijk vrij van enig probleem. Ik blijf het model nog steeds fantastisch mooi vinden en het rijgedrag is super strak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus IS 250 Executive
- 2006
- 218.940 km

Lexus IS 250 Business / NL-Auto / 6-Cilinder / 208 PK / Vol-Leder / Stoelverwarming / Cruise-Control / Climate-Control / Radio-Bluetooth / Navi / Camera-Achter / 18'' LMV / All-Season / ENZ.
- 2008
- 174.290 km

Lexus IS 250 Business Luxury AUTOMAAT VOL LEDER MULTIMEDIA CAMERA
- 2007
- 320.980 km