Lexus IS 220d Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 220d Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 4 jaar en met volle tevredenheid een MB 220 CDI te hebben mogen rijden, was het moment dan toch daar om een nieuwe auto te kopen. De auto is voor zakelijk gebruik en dit is ook de voornaamste reden dat ik in eerste instantie geen mercedes meer wilde rijden. Evenals de BMW’s heeft mercedes toch een bepaalde uitstraling die in mijn vakgebied ook negatief kan zijn. Ik wilde dus wat anders. Als je niet meer kiest voor Mercedes vanwege haar uitstraling kies je ook niet voor BMW. Audi a4/a6..mwahh..daar ging mijn hart niet echt sneller van kloppen. Dat deed hij wel voor de nieuwe Lexus is. Wat een prachtige auto vond ik dat!! Ach en 177pk, 400nm dat zal allemaal wel goed zitten, evenals de kwaliteit en betrouwbaarheid. Eindelijk een keer wat anders dan anderen. Eigenlijk, zonder nog in de auto te hebben gereden, had ik mijn keuze dus al gemaakt. De testritjes en de vele toch negatieve testverslagen (in vergelijking met de Duitse 3) in de diverse autobladen daarna waren in feite niet meer belangrijk. Enfin, in februari dit jaar stond daar mijn glacial blue is 220d executive (met de kortere overbrenging dus) met werkelijk alles erop en eraan. Gas erop en genieten...
Vanaf hier werd mijn bijzonder gelukzalige gevoel over deze auto echter steeds minder. In de aankoopfase zie je een auto vooral van de buitenkant en wordt je gefascineerd door haar uiterlijk. Als je de auto eenmaal hebt ben je inmiddels gewend geraakt aan de buitenkant en wordt je als het goed is tenminste gefascineerd door haar rij-eigenschappen. En hier gaat het voor mij een beetje mis.
De Lexus heeft mij, na ruim 60.000 kilometers, niet kunnen overtuigen. Dit overigens tot mijn grote spijt. De kwaliteit is gewoon niet van het Duitse niveau. Dit begint al meteen met een veel te luidruchtige versnellingsbak in de laagste twee versnellingen, ook is hij een beetje hakerig, niet soepel. Niet te geloven dat dit in een auto in deze klasse kan. Vervolgens belooft ook het motorvermogen heel wat, het is ook een prettige en vlotte auto, maar om de een of andere reden mis ik iets. Dan de wegligging. Ik moet me sterk vergissen of mijn vorige auto was veel communicatiever, comfortabeler en stabieler. De auto is constant aan het ’zoeken’, maar dit zou ook aan de brede(re) banden en afstelling kunnen liggen. Dan de laklaag, ik weet niet of andere automerken dit tegenwoordig ook hebben maar verdorie de voorkant is nu al een kraterlandschap. Het verbruik met 1:10 vind ik ook niet van deze tijd. Dan kun je wel de meest milieuvriendelijke diesel in het vooronder hebben liggen, maar die extra liters verstookte dieselolie bederven de pret én het milieu.
Maar dan het ergste euvel: mijn dashboard KRAAKT, niet normaal. Is ook nog steeds niet verholpen na 2 herstelpogingen.
Sorry mensen, jullie lezen het, ik ben niet echt tevreden over deze auto. Dat kan komen door mijn (te) hoge verwachtingen en mogelijk dat ik bij het rijden van andere auto’s in deze klasse ook te kritisch, en dus niet tevreden, zal zijn. Ik weet het niet, het blijft echter wel een schitterende auto om te zien en mijn klanten complimenteren me steeds weer met deze auto. En als ik eerlijk ben dan moet ik hier dus concluderen dat deze auto volledig voldoet aan mijn primaire wensen voor de aankoop; mooi, representatief, bescheiden én bijzonder.
Ik ben zéér benieuwd of iemand mijn mening deelt omdat over het algemeen de reviews vrij positief zijn (gelukkig maar, ik ben hier graag een uitzondering).
Het is Lexus haar 1e diesel. Maar dit mag zeker geen excuus zijn.
PROBLEMEN
Problemen:
- dashboard kraakt enorm!, vooral als het koud is.
- bijgeluid, moeilijk te lokaliseren, ergens rechtsvoor en vooral bij hogere snelheden
- erg windgevoelig.
- snel, en dus veel, lakschade
- luidruchtige versnellingsbak
- hakerige versnellingsbak
- (te) hoog verbruik bij ingaan wintermaanden (van 8l/100km naar 9,5l/100km)
- interieur is erg krasgevoelig.
- veel te korte overbrenging 1e en 2e versnelling.
Positief:
- uiterlijk
- positieve, luxe en toch bescheiden uitstraling
- fijne ’snelweg’ auto
- stil
- mooi en goed ’command’systeem met excellent geluid.
- erg fijne stoelen en stuur
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.