Lexus IS 220d Executive (2007) #2

autoreview

Lexus IS 220d Executive (2007)

Signalement

UitvoeringIS 220d Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst190.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk!

  • 60.500 km

Ik kreeg deze auto in mijn bezit op 60.000km, deze was twee jaar lang de leasewagen van mijn vader, ik kon hem overnemen voor een zeer goede prijs.

Deze wagen ziet er erg goed uit, steeds mooi onderhouden en met veel opties; Parelmoer wit, zwart leder, navigatie, stevige stereo met 6lades, automatische airco, zetelverwarming, xenon, mooie 17 inch velgen,...
Ik ken de auto al van zijn eerste km's, vanaf het begin reed deze auto erg comfortabel, binnenin is het erg stil en de geluidsinstallatie is echt heerlijk.

Deze auto kan prima mee in vlot verkeer en heeft veel koppel, ik woon in België en doe dagelijk het traject Antwerpen Brussel, vaak geen pretje met lange files, in die files is de auto niet op zijn gemak, de versnellingen liggen ver uit elkaar en dat maakt het niet altijd aangenaam rijden, eenmaal de file voorbij bolt de auto zeer comfortabel, een leuk premium gevoel.

Tot nu toe hebben we geen enkel technisch probleem gehad aan de wagen, de eerdere facturen van het regulier onderhoud liggen wel aan de hoge kant.

Best tevreden

  • 85.000 km

Ruim anderhalf jaar verder, ruim 25.000 km erbij. Intussen al op onderhoud geweest, geen echte problemen buiten 1 item:
Er zat flink wat condens/vocht in de linker lamp, hierdoor is het kastje van de voeding van de xenon lamp naar de vaantjes, de lamp valt vaak uit en is niet zo sterk meer.

In de garage heeft lexus dit onderdeel vervangen ( een duur spul van 400 euro), dit is vervangen onder garantie, de auto is ongevalvrij.

Het rijden blijft erg leuk, buiten in de file blijft de lange versnellingsbak (6bak) roet in het eten strooien, de verhoudingen zijn niet goed. Met m'n 2.0m lengte zit ik erg comfortabel in deze auto, de zetels zijn breed en dik.

Ik blijf de auto heel knap vinden: de parelmoer, velgen en getinte ruiten achteraan maken hem sportief.

Auch!

  • 94.000 km

Enkele maanden later een flinke tegenvaller;

de versnellingsbak doet heel vreemd, als je in 4e versnelling bolt, dan schiet deze er geregeld uit in neutraal en spring je bijna uit je vel.
Bij Lexus krijgt deze een nieuwe versnellingsbak, men is hier ongemakkelijk over, voor het eerst hoor ik de dealer vertellen dat men de laatste tijd veel problemen heeft met de is 220D.

Dit zou toch niet mogen bij 'n Lexus, ik ben zelf een rustige chauffeur en draag zorg voor m'n wagen, zowel tijdens het rijden als daarbuiten.

"Het is hier zo koud"

  • 120.000 km

Een jaartje verder, na de nieuwe versnellingsbak liep alles weer zoals het moet, na een dipje in het vertrouwen maakt het rijden dit weer snel goed, tot op een koude dag in december:

Het was een behoorlijke koude dag, een groot verschil met de dagen ervoor, normaal zet ik de verwarming niet erg hoog, maximum op 20 graden, ik deed er die dag enkele graden bij tot 24 graden, dat bleef koud aanvoelen, nog wat graden erbij, even koud.

Hop weer naar de dealer:
De dag dat ik bij de dealer langsging, moest ik mijne inleveren en kreeg ik een CT200 mee, wat een fijne wagen trouwens, hier en daar wat compromissen maar deze bolt erg voltjes.

Daags nadien kreeg ik een minder leuke telefoon, er bleek een ernstig probleem te zijn dat "geregeld" opduikt bij IS220D; er was n cylinder stuk, water in de motorblok, ..
De auto is net buiten garantie, maar men gaat een ruilblok installeren zonder kost.

De herstelling heeft erg lang geduurd, bijna een ganse maand, k krijg wel die leuke CT200 mee naar huis voor deze periode.
Ondanks de goeie service van de dealer zakt het vertrouwen snel in deze auto.

Check VCS

  • 130.000 km

Nadat deze auto een nieuwe motor heeft gekregen lijkt hij terug goed te rijden, het verbruik ligt lager dan ervoor, toch grommel ik wat vanbinnen als ik aan de problemen ervoor denk. In het begin heeft deze wel iets meer olie verbruikt, dat vrij snel terug normaliseerde.

Begin juni ben ik aan het rijden op de e40 van Leuven naar Brussel, het is 01u 's nachts. Ik rij op dat moment iets van een 135km in vijfde versnelling en de cruise controle staat aan, heel leuk. Plots schrikt de auto op door een gedaver, het dashboard geeft allerlei meldingen en de auto verliest direct aan vermogen en snelheid.

CHECK VCS, het lampje van de motorstoring, tractiecontrole gloeien op. Ik rij op dat moment nog maar iets van een 80km per uur, er zit geen vermogen meer op de auto, ik bel de pechdienst van lexus en ze vragen me of ik kan doorrijden naar m'n dealer (die is op dat moment niet zo ver meer).

Daags nadien belt de dealer me op, de EGR klep moet vervangen worden, dit buiten garantie, dit kost met flink wat geld (ruim 500 euro alles in).

Ik ben niet blij

Check VCS... again

  • 145.000 km

En dik halfjaar later, opnieuw hetzelfde scenario, ik kom van men werk en op de autosnelweg gaat de auto in noodloop en krijg ik de leuke melding check VCS, lampjes en getril.

Meteen rij ik naar de dealer, die me opnieuw een vervangwagen meegeeft.

Ik krijg de melding dat de KAT gekuist moet worden, een dure grap van ruim 350 euro.

Het comfort van de wagen blijft prima, hij is duurzaam gemaakt, maar de storingen en problemen maken het wel bitter

Check VCS... again

  • 160.000 km

Opnieuw VSC melding, opnieuw in noodloop.
Alles behalve prettig.

De EGR klep gaf storing, bij de dealer staat er rood op z'n wangen.
Men doet zelfs een zeer aantrekkelijk voorstel (CT200) voor 'n andere wagen, men is zeer gul ivm de overname van de IS.
Ik pas hiervoor en blijf nog even rijden met de auto, k ga wel men licht opsteken op t volgende autosalon in Brussel.

Storingvrij

  • 175.000 km

Momenteel geen storingen, geen problemen.
Ondertussen toch al enkele wagens gaan bekijken, het vertrouwen in deze auto is weg.

Au revoir

  • 190.000 km

De wagen leek zich 'n tijdje te gedragen, maar toen kwam er weer die VCS storing, ben naar de dealer gegaan en de wagen overgelaten en rij weldra met een CT200h, ik lees goeie reviews over de betrouwbaarheid en kosten, de mindere prestaties neem ik er graag bij.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.