Lexus IS 220d Business Luxury (2007) #2

autoreview

Lexus IS
Lexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus IS - interieurLexus IS - interieurLexus IS - interieur

Signalement

UitvoeringIS 220d Business Luxury
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Update 3 maart 2008:
Km stand = 45000. Opvallend is dat de motor en versnellingsbak soepeler worden. Alle versnellingen zijn bij lagere snelheden prima bruikbaar dan voorheen zonder de brom die ik in het begin ervaarde. De 6 gebruik ik nu veel vaker; soms zelfs op cruisecontrol rond de 120. Is nog niet helemaal bromvrij; maar wel beduidend beter en ik heb het idee dat het steeds soepeler wordt. Erg prettig; want ik rij nu ook zuiniger.

Update 12 dec 2007:

De km stand zit nu rond de 40.000 en ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Lexus. In de tussentijd heb ik een krakende bestuurders stoel gehad en een rammel in het dashboard. Beide bekende kwaaltjes bij de dealers en zijn prima verholpen.

Onlangs heb ik een ritje gemaakt in een 318d van een vriend; ook een erg fijna auto moet ik eerlijk zeggen. Wel een stuk spartaanser qua gevoel en rijden. De Lexus vindt ik comfortabeler; dat is dus erg afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.

De afgelopen weken heb ik wel de regensensor enorm gemist; die zou absoluut als losse accessoire verkrijgbaar moeten zijn!

Verder geniet ik nog dagelijks van de auto; ik stap elke keer graag in de rustige cabine om plaats te nemen op de fijne stoelen en te genieten van goede muziek onderweg naar mijn bestemming!
--

Sinds maart 2007 rij ik in de Lexus IS 220d (177pk) Business Luxury in Desert Sage Green. De auto zit ruim in de opties zoals 17’ velgen, climatronic, uitstekende radio met 6 cd wisselaar en aansluiting voor MP3 speler, leren bekleding en electrische stoelen. Helaas was de navigatie buiten mijn budget, dat had me ook wel wat geleken :0

Wat mij bevalt aan de Lexus is dat het een mooie sportieve auto is met tegelijkertijd een bescheiden en elegante uitstraling. De IS roept geen afgunst op; slechts bewonderende blikken. Grappige ervaring met deze auto is dat wildvreemden bij pompstations of op parkeerplaatsen mij regelmatig complimenten maken over de auto en de kleur.

Het interieur van de auto; de oplichtende klokken met ’lichtsabels’ die heen en weer gaan bij het starten zijn mijn favoriet. Blijft mooi om te zien. De stoelen zitten goed en vanwege de electrische verstelling zijn ze makkelijk tot op de millimeter perfect af te stellen. De grote spiegels zijn links en rechts zodanig gemaakt dat je altijd volledig zicht hebt op je dode hoek; heel fijn bij veel snelweg kilometers. Al met al voelt het altijd luxe en comfortabel aan boord.

De auto rijdt heerlijk; qua stilte (met name opvallend op de snelweg en autobahn) onovertroffen in zijn klasse. Bij vol accelereren blijft de motor op de achtergrond en bij hoge autobahn snelheden blijft het rustig aan boord en zit je ontspannen achter het stuur. Dit is mijn eerste achterwielaangedreven auto en ik ben onder de indruk van het bochtengedrag; ik kan vele malen harder door de bocht dan lekker voelde in de Volvo S40. Snelheid minderen voor de bocht; goed insturen en dan vol het gas erop... vooral in lange bochten verbaas ik me erover hoe lang je met een comfortabel en veilig gevoel door kan gaan.

Ik heb veel gelezen over de IS in autobladen en men klaagt vaak over de versnellingsbak en het vermogen onder de 2000 toeren. Mijn mening is dat je even moet weten hoe je het beste uit deze auto haalt; als je ermee om weet te gaan dan vallen de bezwaren weg. Dat zal ik toelichten.

Eerst het toerenverhaal; deze motor(heel ondiesels)wil graag toeren maken; boven de 2000 toeren loopt ie lekker en hij trekt soepel door tot 4000 a 4500 toeren zonder dat je de lelijke rauwe dieselschreeuw hoort die ik gewend ben van andere diesels. Als je vlot wilt rijden dan moet je de toeren dus boven de 2000 houden. Verwacht niet snel weg te trekken bij het stoplicht als je niet goed koppelt en tussen de 1000-1500 toeren wegrijdt. Dan is de IS ronduit traag; pas rond de 2000 toeren zal hij weer goed oppakken. Snel doorschakelen naar 2 en 3 vraagt oefening; wederom verkeerd of te vroeg schakelen betekent trage respons. Als je het vlot schakelen onder de knie hebt dan laat de auto zich goed sportief rijden. Bij relaxed en normaal rijden is de toerenkwestie nauwlijks relevant.

Over het algemeen genomen is het aan te bevelen om in de IS wat later te schakelen dan je in andere diesels zou doen. Pas vanaf 70 a 80 ga ik naar de 4 bijvoorbeeld. De 5 komt rond de 100km pu om de hoek kijken en dan draai je ca. 2000 toeren. De 6de versnelling moet je niet gebruiken onder de 140. Als je te vroeg schakelt in de IS dan merk je dat ie liever meer toeren maakt, doe dat en hij loopt als een zonnetje.

Nu kan je dus klagen (zoals enkele autobladen doen) dat de 6 pas later kan gebruiken; maar als je meerijdt in de auto zonder de versnellingspook te zien zal je niet doorhebben dat je in de 5 zit ipv 6 omdat het geluidsniveau en toerental lager is dan bij veel andere diesels in de 6de versnelling het geval is. Bovendien is de 5de versnelling lekker krachtig en ben je beduidend sneller dan de meeste andere weggebruikers.

Kortom; de IS220d is een fijne rijdersauto. Als je rust en comfort in de auto hoog in het vaandel hebt staan en het niet erg vindt om van gebaande paden af te wijken(zwarte 320d, zilveren A4, etc) dan is de Lexus IS een goede keuze. Tel je daar nog de uitstekende service van de dealers met red carpet treatment bij op en dan, tsja...

Enige minpunt vindt ik het relatef hoge verbruik van gem 8,2/8.4 ltr per 100km en een actieradius van 700km.

PROBLEMEN

Ik heb 1 x bij de garage gestaan vanwege een motorstoring; hoogst uitzonderlijk voor Lexus. Is dezelfde dag nog verholpen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.