Lexus IS 220d Business (2007)

autoreview

Lexus IS
Lexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus ISLexus IS - interieurLexus IS - interieurLexus IS - interieur

Signalement

UitvoeringIS 220d Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Model: Lexus IS220d Business
Extra: 17’ 10-spaaks lichtmetaal
Kleur: Metallic donkerblauw (sapphire blue)
Bekleding: Beige met zwart dashboard en matten

Gisteren om 17.00 mijn nieuwe auto opgehaald bij Lexus Amersfoort. Na 2 maanden in een voorloopauto gereden te hebben is het natuurlijk sowieso een hele verademing nu je eigen auto te mogen halen. Ik heb mezelf een wat vreemde gewoonte aangeleerd: ik wil in principe alleen nog auto’s die uit voorraad of binnen 1 maanden te leveren zijn. En als je soms je eisen wat aanpast, je goed rond belt, lukt dat eigenlijk altijd. In iedergeval waren er een aantal opties waaruit ik wilde kiezen:

- Alfa Romeo 159 2.4 JTDm
- Alfa Romeo Brera 2.4 JTDm
- Alfa Romeo GT 1.9 JTDm Q2
- BMW 318D
- Lexus IS220d

De Alfa 159 viel al snel af, omdat je die te vaak ziet. Geen echte andere argumenten voor, want het is een fan-tas-tisch mooie wagen die zeker qua looks binnen mooier is dan de andere 2 gewone sedans. Een tijd lang was de GT nummer 1, maar ik vond hem opeens gedateerd. Streep erdoor dus. De BMW... mooie auto, goeie auto. Maar arrogante houding bij de dealers en ik vind BMW na 3/4 jaar al snel erg oud tonen en een ander soort publiek aan trekken. Geen BMW dus. Totaal verschillende auto’s bleven over. De Brera en de IS... De Brera is eigenlijk gewoon een jongensdroom die nu waargemaakt kon worden. Maar inmiddels is er wel een kleine van bijna 4... Toch...optie op de auto, proefrit gemaakt. Fantastisch! Maar de kleinde zat huilend achterin...’Pap, mijn voeten zitten klem’. Met pijn in mijn hart de Brera laten vallen. Het zou de IS worden. Ik had er al een proefrit ingemaakt, alle auto’s uit het rijtje waren binnen een maand te leveren dus ook die hobbel was genomen. De proefrit was eigenlijk 99% positief... Fantastisch mooie auto, afwerking en wat een rust binnenin. Qua luxe heb je alles wat je in een luxere auto mag verwachten en de motor is met zijn 177pk ruimschoots voldoende. 2 punten van kritiek... de trillende binnenspiegel en de vreemde overbrengingen. Wat neutrale opmerkingen die voor mij niet echt van toepassing zijn.... de ruimte achterin is voldoende maar niet al te ruim, de kofferbak idem dito... Lange mensen (ben zelf 1.82m en geen last) zullen tegen dak aanzitten met hun kruin. De motor heb ik naderhand nog een keer getest en ben wat anders met de versnellingen omgegaan, meer rijdend als een benzine-auto en zijn 6 als 140+ versnelling beschouwen. Doe je dat, dan rijdt de auto perfect. Dit betekent dat je net als vroeger een 5 bak rijdt, met als extraatje de 6 als overdrive of Autobahn-versnelling. De trillende binnenspiegel bleef het enige probleem. Ik heb hierover her en der wat gelezen en een rubbertje zou het moeten oplossen. Uiteindelijk ben ik eroverheen gestapt als zijnde een probleem en....dus... auto besteld en 2 weken later kon ik hem ophalen (gisteren dus). Wat een goede service bij Lexus Amersfoort. Erg tevreden over. Maar het gaat hier nu om de auto... De auto is erg sjiek, straalt klasse uit en komt dik over. Blij met de 17’ velgen, maakt hem net wat dikker. De combo kleur/bekleding is erg elegant, misschien ook erg zakelijk en besmettelijk, maar het schept van binnen ruimte en ziet er geslaagd uit. De mooiste meevaller: de binnenspiegel trilt niet!!!!!! Dus toch op te lossen! Hoe weet ik niet...ik zal het nog navragen en hier melden als ik er wat zinnigs over kan zeggen. Ik heb verder weinig km’s gemaakt nog ik kan alleen een eerste indruk geven:

Positief:
Motor: De rust waarmee die loopt, het soepele karakter...heerlijk gevoel! De auto zelf is vrij zwaar 1550 kg en de 177 pk is gewoon een goede combo hiermee. Het is echt geen snelheidsmonster, maar natuurlijk wel bovengemiddeld. Het is vooral de rust en eenvoud waarmee een (tussen)acceleratie gedaan kan worden.
Geluid: Of eigenlijk het uitblijven hiervan...wat een stilte en wat een rust... dit is echt op een niveau van de duurste Mercedes. Een uniek punt, waar Lexus echt heel sterk is. Dit geeft een algehele rust in de auto.
Luxe: De auto is helemaal aangekleed, alles zit erop en eraan en ik heb een normaal basismodel, nog niet eens wat geks. Het audio-systeem is geweldig mooi, zelfs in de std vorm. 6 cd wisselaar, MP3 en WMA functie, Ipod aansluiting, al het elektrische wat je kan bedenken, stuurbediening etc. etc.

Neagtief:
Ruimte: Ruimte achterin is voor mij meer dan voldoende (wat wil je met voorloopauto een Polo en als alternatieve keuze een Brera), maar voor een auto van dit geld en gezien zijn concurrentie is dit niet zijn sterkste punt. Dit geldt ook voor de kofferbak.
Functionaliteit: GEEN neerklapbare achterbank. Let hierop bij eventuele aanschaf. Ik gebruik het niet veel en heb er daarom geen probleem van gemaakt. Maar kan me voorstellen dat dit vervelend kan zijn.

Verder...nog weinig te melden. Dit is een eerste indruk van alles. Als we een aantal duizend km’s verder zijn kom ik nog eens terug met wat punten en opmerkingen. Nu ga ik vooral genieten van een mooie, nette auto...waarmee je zonder problemen bij alle klanten en vrienden kan voorkomen zonder afgunst. Maar ook zonder een slechte opmerking. Hij straalt genoeg uit, ziet er dik uit, maar wekt sympathie op t.o.v. de gevestigde orde...

UPDATE:

Inmiddels ruim 10.000 km met mijn donkerblauwe bella gereden. Ik ben nog altijd tevreden, maar heb wel een aantal punten van kritiek:

- Kraakjes in het dashboard bij lage temp. Zodra de auto van binnen op temp. is verdwijnen ze
- Motorprestaties vallen me tegen. Dit is een auto met 177pk, 400 nm...wel redelijk zwaar, maar ik had er echt meer van verwacht. Misschien is het gewenning, ook omdat ie zo stil is.
- helemaal niet zuinig!
- bij koud weer start hij soms slecht. Los je wel deels op door start knop in te drukken zonder koppeling, auto even voor laten gloeien en dan koppeling en weer start. Maar zou bij zo’n elektronische startknop toch geregeld moeten zijn.

Dan wat positieve dingen....
- uitstraling, uitstraling en looks... Elke keer weer zo blij als ik naar de auto loop en in stap.
- stil...zo onwijs stil!
- kofferbak valt me helemaal niet tegen ondanks berichten in tests etc. Heeft een nette bak boven reserveband waar je van alles aan losse spullen kwijt kan.
- Snelweg...zo heerlijk rijdt ie dan
- Sturen...stuurt strak en direct, kan hem door het verkeer heen jagen.

Al met al... ondanks de negatieve punten elke dag weer plezier van de auto.

PROBLEMEN

zie beschrijving

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.