Lexus IS 220d Business (2006) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 220d Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Lexus IS 220D Business
- 79.000 km
Ervaringen
Eindelijk was het zo ver, ik mocht een leaseauto bestellen. Ford had een hele leuk aanbieding met de Mondeo. Ze hadden een voorraad met veel korting. Helaas waren deze allemaal weg en moest ik op zoek naar iets anders. Een A4 zou de volgende worden. Ik had hem bijna besteld, totdat ik in de pool nog deze Lexus zag staan met 75000 km. Hij viel binnen het budget en ik mocht hem nog een jaar rijden. Nog even wat reviews gechecked en toch blijkt dat de japanse betrouwbaarheid wel eens te wensen over laat had ik het even benauwd. Ook vroeg ik me af of de ruimte binnenin wel voldoende zou zijn. De stoelen van de Avensis las ik in de reviews zijn wat aan de korte kant.
Hiervoor reed ik een Volvo S401.6D en tijdens het inleveren van de Volvo en het klaar maken van de Lexus tijdelijk in Opel Insignia (beiden 110 pk). Daar de Lexus moest worden gespoten, steenslag en gereinigd heb ik nog 2500 km met de Opel gereden.
Toen ik de auto ophaalde vond ik hem heel mooi in het zwart. De auto is standaard met als extra's een parrot en trekhaak (afneembaar). De velgen hadden wat dikker gemogen. Ik heb ooit Lexussen met een maatje groter gezien en dat ziet er mooier uit. Vervolgens rijden en wat een power, 177 pk ipv 110 pk is natuurlijk een wereld van verschil. Met name de tussenacceleraties gaan snel (400Nm). Probleem en dat was ook bij de Insignia. Wil je de 6 gebruiken moet het niet te druk zijn, anders moet je toch telkens terugschakelen. Bij 120 km/h in de 6 maakt hij 1800 tpm. Bij 2000 tpm al 140 km/h en 3000 tpm heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik reed al 190 km/h en nog geen 3000 rpm. Ik moet nog eens naar Duitsland om te kijken wat hij kan. Verder ligt hij als een blok op de weg en stuitert minder bij dwarsriggels in bochten dan de S40. Komt dit door de achterwielaandrijving? Door de lange versnellingsoverbrengingen en goede isolatie is het van binnen superstil. Daar waar Lexus om bekend staat.
Kofferruimte en plaats op de achterbank is er nauwelijks, maar ik rijd de meeste km's alleen. De geluidsinstallatie is super.
De eerste 4000 km gingen probleemloos
De stoelen zitten goed, ook op langere ritten. Verbruik met veel tussensprintjes ligt op de 15 a 16 km/liter.
positief:
- krachtige motor
- goede wegligging
- goede geluidsinstallatie
- stil
negatief:
- weinig binnenruimte
Problemen
- nog niet
update 89000
- 89.000 km
update 89000 km
De dealer belde mij dat er een terugroep actie is geweest. Mijn auto moest worden gecontroleerd op de stuurkolom en de achterremmen. Als vervangde auto een IS250 met automaat gehad. Een hele fijne auto, maar de diesel met zijn koppel (en langere actieradius) vind ik toch beter rijden. Het verbruik ligt zo rond de 1:15. De auto heeft gelijk een beurt gehad.
Problemen
- geen, behalve de terugroepactie, maar die is door de dealer zeer goed afgehandeld
update
- 105.000 km
update 105000 km
Weer 15.000 probleemloze kilomters gereden en naar de garage voor een beurt. Als vervanging kreeg ik een nieuwere IS220D mee. Deze heeft de aangepaste versnellingsbak zodat je in de 6de versnelling bij 120km/u ook nog makkelijk versnelt. Verbruik is door deze versnellingsbak alleen een stuk hoger. Ik schakel dan maar liever een keer terug naar 5 en rijd wat langer op een tank. Verbruik is gedaald naar 1:14.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.