Lexus IS 200 Executive (2004) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 200 Executive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 149.999 km |
Een topper van een youngtimer!
- 138.500 km
Na het debacle met de Saab Cabrio in Frankrijk, waarbij ik door de ANWB grondig van de wal in de sloot werd geholpen, terwijl er slechts sprake was van een gebarsten koelwaterslang, besloot ik een andere reiswagen aan te schaffen met in ieder geval een gedegen dealerorganisatie in Frankrijk. Budget: zoveel als nodig is. Eisen: betrouwbaar, lekker rijdend, liefst met een beetje lol. Een Lexus GS/LS/IS, bijvoorbeeld, of een BMW 1/3/5 serie. Proefrijden maar......
De Lexussen GS en LS vielen snel af. Heel erg comfortabel, maar ook wel wat saai en afstandelijk. BMW 1-serie maar eens proberen. Een heerlijke rijderswagen, zegt men. Het zal wel, maar de inspiratie bleef uit. Lexus IS maar proberen. Eerst het eerste model. Tot mijn genoegen hoefde ik niet in te stappen, ik trok de IS aan als een vertrouwde jas. Wat een heerlijk directe wagen! Ik heb niet verder gezocht en de Lexus IS aangeschaft.
NA 4000 KM
Motor en automaat
De motor is een niet bijzonder krachtige zes-in-lijn, die voor prestaties toeren nodig heeft. Wel klinkt ie lekker bij het optrekken, gelukkig is de viertrapsautomaat heel alert met terugschakelen bij flink gasgeven. Verder loopt de motor mooi trillingvrij en eenmaal op snelheid aangenaam stil.
Besturing en wegligging
De besturing is bijzonder direct en met heel veel gevoel. Dat is even wennen, maar daarna is het zalig, ook omdat de Lexus op de snelweg bijzonder stabiel en rustig rechtuit loopt, zonder enige nervositeit.
Bochten gaan als vanzelf, waarbij de demping en vering erg goed op elkaar zijn afgestemd. De stuurbekrachtiging is van de ouderwetse hydraulische soort, waarbij de feedback doorgaans aanzienlijk beter is dan bij de huidige elektrische versies.
Comfort
Voor mijn 1 meter 80 is de Lexus perfect. Ik zit er heel goed in en bovendien krijg ik, ook na enkele uren sturen, geen zg. blikken reet, zoals bij veel andere auto's. De vering is stevig, maar ook comfortabel, het geluidsniveau is netjes. Het wegdek en het weer bepalen wat overheerst, maar hinderlijk wordt het nooit.
Samen met de fijne besturing maakt het dat ik het lang volhou.
Handelbaarheid
Door de directe besturing, de automaat, het uitstekende zicht, en het compacte formaat is de IS200 bijzonder handelbaar en overzichtelijk en daarmee in de stad, op de snelweg en in de bergen prima in z'n element.
De bediening is heel logisch en eenvoudig met fysieke knoppen.
Ruimte
Achterin kun best zitten, maar ruim kun je het niet noemen. Met vier personen is de Lexus aardig gevuld. Gezinnen van reuzen kunnen beter iets anders rijden. De kofferbak is redelijk groot.
Verbruik en betrouwbaarheid
Lexus is een veredelde Toyota met bijbehorende betrouwbaarheid. Maar ook Toyota's kunnen stuk en moeten goed worden onderhouden. Mijn Lexus is voorzien van een uitgebreide onderhoudshistorie, waarbij het meeste onderhoud is uitgevoerd bij de Lexusdealer. De auto maakt dan ook een bijzonder goede indruk voor een 16-jarige. Geen piepjes, kraakjes, rammeltjes of storingen. De wagen rijdt als een nieuwe.
Verbruik? Reken op 1 op 11, tenzij je veel in het stads- en fileverkeer zit.
Samenvatting
Ik heb in mijn leven heel wat (40+) auto's gehad en gereden, waaronder een stuk of 10 Mercedessen. Deze Lexus youngtimer is niet de snelste, ruimste, of comfortabelste van het stel. Maar op de een of andere manier wel, en met enige voorsprong, de fijnste auto om in te rijden. Zoals ik al zei: je stapt niet in, je trekt hem aan.
Je merkt overigens goed dat Lexus bij het ontwerpen de BMW 3-serie (E46) voor ogen had. Een sportsedan en een rijdersauto. Maar dan nog net iets beter. Dat is gelukt. Moderne auto's zijn ongetwijfeld beter, zuiniger en comfortabeler. Maar ook afstandelijker en veel minder communicatief.
Twee jaar verder
- 150.000 km
We zijn nu twee jaar verder. De Lexus wordt voornamelijk ingezet in het voorjaar en de zomer voor lange reizen. Daar is ie perfect geschikt voor. Met 140 als een streep over de Franse tolwegen. Bochtjes in de bergen zijn ook leuk al merk je daar dat de motor onderin wat kracht mist. In elke geval is het goed uit te houden in de IS. De stoelen zijn voor mij perfect, geen zeer achterwerk na een lange rit. Hoera.
Technische mankementen hebben we niet gehad. Helemaal niks, alles werkt als nieuw.
Wel beginnende roest aan een dorpel laten wegwerken, vlak voor het achterwiel. Een bekende zwakke plek. Maar dat ziet er nu weer keurig uit.
Blijft deze Lexus? We missen wel een cabrio, nu de Saab verkocht is. Maar eens gaan kijken naar een Lexus IS250C of een SC430?
Afscheid: toch weer een cabrio!
- 149.999 km
Nu onze Saab Cabrio is verkocht (onderdelen worden steeds lastiger) wordt het tijd voor een open opvolger. Die kan gelijk dienen als reis- en vakantiewagen en daarmee de Lexus vervangen. Twee in een.
Na veel zoek- en puzzelwerk op internet is de keuze gevallen op een zeer nette BMW E46 Cabrio. Een cabrio met ingebouwd stuurplezier, waardoor we de Lexus iets minder zullen gaan missen. Want wat een fijne wagen is dat toch.
Voor mijn werk rijd ik dagelijks in de nieuwste auto's die ik door heel Nederland bij klanten van leasebedrijven aflever. Er is er geeneen bij die zo lekker stuurt als de IS. Het zal te maken hebben met de moderne, zuiniger elektrische stuurbekrachtiging, die duidelijk minder feedback geeft dan de hydraulische stuurbekrachtiging van de Lexus.
Naast de heerlijk scherpe besturing is ook de strakke, maar toch comfortabele wegligging ongeëvenaard. Zolang het niet regent tenminste, want dan is het oppassen.
De betrouwbaarheid van de IS was voorbeeldig. 0 storingen.
Met de BMW nemen we wat dat betreft wel een risico. Maar de E46 is een stuk robuuster dan zijn opvolgers. Het genoegen van open rijden over de Franse landwegen weegt tegen dat risico wel op. Hoop ik.
Waarom geen Lexus SC of ISC? Wel gereden uiteraard, maar ze waren simpelweg te duur. En boden niet het stuurplezier van de IS200. Of de BMW.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.