Lexus IS 200 Executive (2004) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 200 Executive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 115.843 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
"Nieuwe" auto.
- 115.970 km
Na een lange tijd gedaan te hebben met de vorige auto, werd het weer eens tijd voor een nieuwe tweedehands. Het liefst een Lexus, want ik vind het gewoon een mooi merk en de auto's zijn ook nog eens betrouwbaar. Ik kwam deze IS200 tegen bij de dealer en hij zag er nog erg netjes uit, daarom ook gelijk een afspraak gemaakt voor een proefrit en dat beviel erg goed. Het was eigenlijk geen moeilijke beslissing om hem daarna te kopen.
Nu eerst wat info over de auto.
Het betreft een Executive uitvoering met automaat in de kleur Platinum Ice (1C0). Hij is heel luxe uitgerust met oa. zaken als
-cruise control
-climate control
-elektrische stoelverstelling
-stoelverwarming voor
-half leren bekleding
-elektrisch inklapbare spiegels
Het rijden.
Omdat ik de auto nog maar 2 dagen heb kan ik hier nog niet heel veel over zeggen, maar wel wat impressies.
Het eerste wat opvalt bij het starten is natuurlijk het heerlijke geluid van die zescilinder. Tijdens het rijden zelf hoor je hem op de achtergrond werken, maar het is zeker niet storend, mede dankzij het heerlijke geluidssysteem. Het is wel grappig dat er ook cassettes in kunnen. Het stuurgedrag is strak, en de vering is verrassend comfortabel afgesteld. Hij glijdt soepel over drempels en dat past ook wel bij het karakter van de auto. De automaat is ook prettig, maar omdat hij slechts 4 versnellingen heeft zijn die erg lang en dat maakt de auto toch wat trager. Op de snelweg maakt hij een nette 2800 rpm bij 130 km/h. Ondanks dat is hij zeker niet zuinig, verwacht op de snelweg niet beter dan 1:10 à 1:11 te halen (dat geeft het tellertje met het actuele verbruik aan). Over het verbruik in de stad kan ik nog weinig zeggen. Het maakt mij ook niet heel veel uit, omdat ik toch weinig rijd.
Alsnog kun je er lekker lang mee doorrijden dankzij de tank van 70 liter :-)!
Ruimtegebruik
Voorin valt er weinig te klagen over ruimte, al is er wel weinig plek om klein grut in op te bergen. De stoelen zitten heerlijk en zijn goed verstelbaar. De achterbank zit ook erg goed (ook op wat langere ritten). Er is genoeg beenruimte en de hoofdruimte is ook royaal. De kofferruimte lijkt op papier met 400 liter niet erg groot, maar is groot genoeg voor de meeste dingen. Hij is heel breed van vorm, maar niet erg diep. Wat ik trouwens jammer vind is dat de achterbank niet neerklapbaar is. Maar ach, hoe vaak neem je nou grote voorwerpen mee. Er zit overigens wel een skiluik in.
Dit is het voor nu, ik zal de review bijwerken zodra er iets optreedt of voor de volgende beurt.
Banden en verbruik
- 116.488 km
Na de auto nu een tijdje in bezit te hebben kan ik er al wat meer over zeggen. Ten eerste dat ik erg blij ben met de aankoop van deze auto, ik heb er zeker geen spijt van. Op straat (of bij de supermarkt) zie je toch wel eens mensen naar de auto kijken, wat ik zeker wel leuk vind. Een wat opvallender kleurtje zou hem misschien wel goed doen. Het comfort in de auto vind ik nog steeds geweldig, al heb ik wel wat op te merken over de zitpositie. Ik zou namelijk wel wat dieper willen zitten, dat voelt toch wat sportiever.
Ik vind het trouwens 'storend' dat de luchtcirculatie meestal op binnenin staat bij het starten, maar af en toe staat hij wel op de stand van buiten naar binnen.
Nadat ik de auto ongeveer 2 weken in bezit had viel het me op dat de voorbanden wat zacht waren. En wat bleek? Ze waren allebei 1,3 bar. Na oppompen was het 2 weken later weer hetzelfde verhaal. Dus daarna hebben ze bij Lexus de ventielen vervangen, en de banden opnieuw gemonteerd. Nu is het probleem opgelost. Overigens viel het me wel op bij een meeting van Lexusforum dat bij veel IS'en van deze generatie de velgen er slecht aan toe zijn. Misschien zou het probleem daar dus in kunnen zitten.
Ik heb ook de eerste tank leeg gereden. En het verbruik van 1 op 10,8 valt me toch best mee. Nou moet ik wel zeggen dat ik over het algemeen rustig rijd en op de snelweg maximaal 120 rijd.
Dat was het dan weer voor nu.
Roest en schade
- 117.668 km
We zijn inmiddels weer een paar maanden verder en ik begin steeds meer van de auto te houden, de rij-eigenschappen, het comfort, maar vooral het geluid. Want wat klinkt die zes-in-lijn heerlijk en wat loopt hij soepel. Van het probleem met de banden heb ik geen last meer gehad, ze blijven nu mooi op dezelfde druk. Ook blijft het verbruik heel stabiel, zit nu na een aantal tankbeurten op een verbruik van ongeveer 1 op 10,5. Met de auto worden wel vooral wat langere ritten gemaakt, dus niet alleen naar de supermarkt en terug. Misschien is het nog waardevol om erbij te zetten dat hij nog geen druppeltje olie heeft gebruikt.
Toen ik op een middag de auto aan het wassen was en alles eens goed bekeek zag ik dat er een randje roest zat onder aan het bestuurdersportier, niet de eerste plaats waar ik het zou verwachten. Al is het waarschijnlijk het gevolg van het over iets heen schrapen van de vorige eigenaar. Dus maar gelijk het hele portier over laten spuiten, gelukkig viel dit nog onder de Bovag garantie... Vervolgens de auto gebracht naar Lexus Arnhem, en uiteindelijk werd hij weer mooi gewassen en uitgezogen teruggebracht (zoals dat hoort).
Toen hij vervolgens er eindelijk netjes uitzag gebeurde er weer iets naars. Er schaafde iemand zonder op te letten zo tegen de achterbumper toen hij geparkeerd stond, om vervolgens weg te rijden, zucht... Nu zitten er dus een grote 'schaafwond' en een minuscuul deukje op de achterbumper, wat binnenkort gerepareerd gaat worden.
Wordt vervolgd
Een jaartje verder
- 123.000 km
Omdat het al weer een tijdje is dat ik deze review voor het laatst heb bijgewerkt, leek het me wel weer eens tijd. Ten eerste ben ik nog altijd heel erg blij met de auto. Alles doet het nog steeds prima en hij ziet er nog prachtig uit. De schade aan de achterbumper is al lang geleden gerepareerd, het was uiteindelijk toch gelukt om de "dader" op te sporen :-). Verder rijd ik nog steeds niet zo veel met de auto, dit maakt het dus extra leuk om er elke keer weer mee te rijden. Buiten de beurt is hij eigenlijk nergens voor naar de garage geweest, al is er wel een klein ander probleempje. Het buitenste kapje van een van de twee sleutels valt er telkens af. Er is een heel klein "hapje" uit het plastic, waardoor ze twee kanten niet aan elkaar vast blijven zitten. Toch wel jammer, heb het nu maar tijdelijk met plakband opgelost.
Van een verbruik van 1 op 15 kan ik alleen maar dromen, haha. Het gemiddelde ligt nu nog steeds bij de 1 op 10,5 (vooral snelweg).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.