Lexus IS 200 (1999) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | IS 200 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 216.000 km |
KM-stand laatst | 214.000 km |
ERVARINGEN
- 214.000 km
Ik heb deze auto in februari dit jaar gekocht van de eerste eigenaar. De kilometerstand bij aankoop was ongeveer 206.000 kilometer, op dit moment is dat dus pas 8.000 kilometer meer. De auto heeft noch mij noch de eerste eigenaar nooit in de steek gelaten en heeft buiten het normale onderhoud nog geen steek laten vallen.
Ik ben dan ook erg tevreden met de auto, vooral vanwege de snelle en comfortabele manier waarop je moeiteloos kilometers maakt.
De prestaties zet ik dan ook op 4 sterren, voornamelijk omdat de wat snellere jongens (2.0, en dikke diesels) toch voor moet laten bij de stoplichten, ondanks dat hij de gemiddelde auto\\\'s (1.6jes enzo) allemaal makkelijk de baas is. Je rijdt toch al snel 170 km/h op een beetje lange invoegstrook zonder dat je het in de gaten hebt. Dat is ook een fijne kruissnelheid, waarbij je in alle rust lekker kilometers kunt maken. Hij is bij die snelheden een stuk stiller dan de Peugeot 307 van mijn vriendin, dus je hebt niet echt het gevoel dat je zo hard rijdt, ook omdat hij dan nog steeds goed trekt als je het gas nog een stukje verder indrukt.
Het comfort ook op 4 sterren, voornamelijk omdat de vering toch wat harder is dan gemiddeld. Het is niet storend, maar je merkt het wel. Voor de rest schaal ik het comfort eigenlijk in op een 5: goede stoelen (verwarmbaar en elektrisch verstelbaar), van alle luxe voorzien en zoals hierboven gemeld: heel stil bij hogere snelheden. Alleen jammer dat de cruisecontrol geen limiter heeft (zoals de Fransen wel doen), die vind ik zelf handiger in het drukke verkeer, omdat je dan makkelijk kunt afremmen zonder aan die stengel te moeten komen, en je niet op je teller hoeft te blijven letten of je niet ongemerkt (veel) te hard rijdt.
Betrouwbaarheid als vanzelfsprekend 5 sterren: hij heeft nog niets verkeerd gedaan.
Gebruikskosten op 4 sterren, het verbruik ligt gemiddeld op 1:10 (dit is heel normaal voor een 6-cilinder met automaat) en de ervaringen op internet en andere reviews van deze auto’s geven aan dat ze niet goed kunnen tegen LPG. De onderhouds- en reparatiekosten zijn daarentegen wel laag omdat ze zo betrouwbaar zijn. Distributieriem vervangen bij de dealer: € 650,-, bij de (Toyota)specialist: € 500,-.
Het afgelopen jaar zijn er een paar dingen aan gedaan:
- De eerste eigenaar heeft er andere 17” lichtmetalen velgen onder laten leggen omdat de originele erom bekend staan dat ze gaan oxyderen en dat deden ze dus ook volgens hem.
- Ik heb zelf de distributieriem laten vervangen bij een specialist bij 208.000 km, de vorige keer was bij 107.000 km.
- Hij is zonder problemen door de APK gekomen begin september.
Verder staat de auto na 9 jaar en dik 2 ton nog goed in de lak en is het interieur nog in goede staat, je kunt de kilometers en de leeftijd er absoluut niet aan afzien.
PROBLEMEN
- 214.000 km
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.