Lexus ES 300h Business Line (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ES 300h Business Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 7.777 km |
Eerste ervaring - Lexus ES300h
- 450 km
LEXUS ES300h; 12 - 450 KM; EERSTE ERVARING
Ik ben voornemens om elke x-aantal km een stukje review te schrijven over mijn nieuw aangekochte Lexus ES300h, bouwjaar 2019.
De mijne is donker blauw, met een bruin leren interieur. Na een offerte voor een Luxury Line en een proefrit in een Business Line besloten dat ik geen enkele luxe mistte in de Business Line die wel op de Luxury Line zat, en mezelf dus een aantal duizend euro kon besparen.
Omdat ik snel over de auto wilde beschikken en de dealer in Rotterdam deze al besteld had in kleur en trim die ik wilde heb ik dus verder ook geen opties aan kunnen kruisen die ik eventueel wel wat waard vond en daarom is de mijne dus basis en standaard...... Niet getreurd, de Lexus ES300h is in basisuitvoering dusdanig compleet dat het de meeste luxe wagen is die ik in bezit heb gehad tot nu toe. Wat zijn dan de "opties" die er standaard op zitten zoal:
- lederen bekleding met stoelverwarming voor
- Lederen stuurwiel
- Elektrisch verstelbare bestuurders- en bijrijdersstoel met lendesteun
- Lane Keeping Assistent (stuurt dus zelf tot op zekere hoogte)
- Adaptive Cruise Control
- Dakraam
- LED koplampen met bochtverlichting
- Achteruitrijcamera
- parkeersensoren voor en achter
- verkeersbordherkenning
- LM-velgen (worden er nog auto's met wieldeksels geleverd eigenlijk?
- 4 USB aansluitingen
- Sfeerverlichting
- Surround sound
En nog wel een aantal dingen maar voor de volledige lijst kan je beter op de Lexus website kijken.
RIJDEN
Het betreft natuurlijk een hybride variant, want er worden geen non-hybride versies geleverd in NL (wel daarbuiten). Het is mijn eerste hybride, en zoals bij elke Toyota (laten we er nu niet omheen draaien, we weten allemaal waar de techniek vandaan komt) tot nu toe zit er dus geen stekker aan.
De ES300h is comfortabel geveerd, ultra stil van binnen (moet je natuurlijk niet het dakraam open doen), en je hebt niet het idee met een zware wagen op pad te zijn (zie ook prestaties hieronder). Het interieur is super mooi afgewerkt zoals dat van Lexus verwacht kan worden, met mooie materialen.
Deze business Line is standaard uitgerust met 17" schoeisel en werd geleverd met Michelin Premacy 3 zomerbanden. Het plan is in de winter hier winterbanden op te monteren en volgende zomer zomersloffen te laten leggen om 18 of 19 inch velgen (ik ga voor makkelijk en zal gewoon bij Lexus zelf shoppen). 17 inch is niet erg overbemeten, bescheiden zelfs tegenwoordig in autoland. Ongetwijfeld is het milieu-geneuzel hier de oorzaak van bij deze versie.
Daar over gesproken: Ik ga even heel eerlijk zijn, ik heb niet gekozen voor hybride omdat ik zo begaan ben met het milieu, maar wel met mijn portemonnee. Ik wil nog wat terug kunnen krijgen voor deze ES wanneer ik over een jaar of 5 / 6 de auto weer moet gaan inruilen. Dat zag ik met DIesel nog niet gebeuren, maar ik besef dat het altijd een soort van gok zal blijven.
De CVT werkt voor mij geweldig soepel. Ik heb hiervoor verschillende automaten met koppelomvormers gehad (SAAB 9-5 en Volvo V70), en een CVT is gewoon vele malen lekkerder en soepeler, zonder schakelmomenten.
PRESTATIES
Zoals gezegd is de CVT heel soepel, en deze is gekoppeld aan een hybride aandrijflijn bestaande uit een elektromotor en een 2,5 liter turboloze verbrandingsmotor met Atkinson principe.
Helaas niet te tunen, en begrensd op 180 km/u. Dit vind ik jammer. Zowel de SAABs als de Volvo waren allemaal getuned (de SAABs 200+ pk en de Volvo was een D4 met Polestar tuning naar 201 pk en 440 Nm koppel). Ik reed graag en regelmatig in Duitsland lekker door met af en toe gewoon even lekker boven de 200 knallen, en dat kan dus niet in deze ES (al ziet hij er wel zo uit).
Ok, wat heeft hij dan wel? Nou standaard 218 pk (gecombineerd), en over het koppel doen ze blijkbaar heel spannend (want zelf geeft Lexus dat niet op). Met dit vermogen komt de ES meer dan prima van zijn plek en tussenacceleraties zijn dan ook erg goed uit te voeren (even snel inhalen en dergelijke). Je kan zelf fipperen, maar waarom zou je in een CVT?
Wat brandstofverbruik betreft, de eerste tank rijd ik Grandpa-style. Voornamelijk snelweg km's, Adaptive cruisecontrol aan, Lane keeping assistence aan en netjes aan de snelheid houden, even kijken hoe zuinig hij kan zijn. Momenteel na 450 km sta ik op 17,3 liter / kilometer, oftewel 5,78 l / 100 km. Niet slecht voor zo'n zware wagen.
De volgende tank zal ik gewoon mijn eigen rijstijl weer aannemen en kijken hoeveel benzine ik daarmee verbras. Dat komt dan in de volgnede update.
ALLEEN ROZENGEUR EN MANESCHIJN?
Op zich wel. Mooi interieur, mooi vormgegeven (smaakgevoelig), ik kan de grille prime hebben, en de ruimte achterin is ongeëvenaard. Basic geluidsinstallatie voor mij meer dan prima (audiofielen zullen er ongetwijfeld van alles op aan te merken hebben).
Als ik een nadeel mag noemen: Ik heb geen trekhaak genomen, maar de bank is niet omklapbaar. Even naar de Ikea en een Paxkast van 2,5 meter hoog meenemen is er dus niet meer bij.....
Tot de volgende update dan maar?
P.S.: De hier onderstaande gegeven sterren slaan nu natuurlijk nog nergens op.....
7,777 km verder, tijd voor een update
- 7.777 km
12 mei 2017, anderhalve maand en ruim 7.777 km verder.
Ja, dat komt neer op een kleine 1.300 km / week, oftewel een 67.000 km in een jaar.
AANPASSINGEN
Nog tevreden? Jazeker, zeer tevreden. Paar kleine veranderingen:
- Inmiddels heb ik de ramen zo ver gekregen open en dicht te gaan als de corresponderende knop op de afdstandsbediening ingedrukt wordt, inclusief het dakraaam. Niet heel speciaal, maar het stond niet aan standaard en ik begon me de eerste ritten al te ergeren dat ik mijn dakraam steeds vergat. https://youtu.be/aaLo3rsg78M
- Dashcam in laten bouwen. Stroomvoorziening geheel weggewerkt achter het dashboard. Voeding komt via spiegel uit het plafond naar camera (GoPro Hero 7), stroom vanaf dat de auto op acc. staat.
VERBRUIK
De tank is klein. Ik tank tussen de 40 en 45 liter meestal. Daarmee kom je dan wel ruim 800 km verder. Een verademing weer ten opzichte van de Saab met LPG waar ik elke 400 km bij de pomp stond. Met mijn kilometrage per week was dat soms zo'n 3x tanken. Dat is nu flink gereduceerd. De boordcomputer is vrij nauwkeurig als het om het verbruik gaat. 18,2 km/liter is wel ongeveer wat het is in mijn geval. Soms wat meer, soms wat minder.
Grappig is dat stadsverkeer zuiniger is dan gemengd, iets dat ik niet gewend was, maar wel logisch is, je rijdt veel meer in EV-modus (doet hij automatisch).
POSITIEVE PUNTEN
- Adaptive CC i.c.m. LTA (lane keeping assistant) werkt heerlijk. Voelt als een automatische piloot en werkt doorgaans erg goed (klein kritiekpuntje zie negatieve punten). In de file tot een bepaalde snelheid hoef je niet eens je stuur vast te houden en alles gaat volledig vanzelf. Optrekken, remmen, sturen.......
- Verbruik dus. Zie vorige alinea. Voor een grote auto met dit gewicht vind ik het echt niet slecht scoren.
- Vermogen. De 218 gecombineerde PK's klinken niet heel erg veel tegenwoordig voor een grote auto met een (deels) elektrische aandrijving, maar ze komen bijzonder soepel op de weg. De motor schakelt in en af zonder dat je wat merkt, en de wagen voelt eigenlijk heel erg snel aan. Natuurlijk is het geen verkeerslichtsprinter maar op de snelweg even snel inhalen verloopt buitengewoon prettig, soepel en heel snel.
- Grootte / ruimte. Je kan de auto niet missen op de parkeerplaats. Er steekt altijd een kont of motorkap uit, 5 meter, wat een lengte!!! En wat een ruimte achterin...... bizar!
- Verlichting. De LED verlichting van de koplampen is fenomenaal!
- Reacties van mensen. Natuurlijk de collega's, eigenlijk altijd heel positief. Ook in mijn buurt (vrienden/kennissen) wordt de auto heel goed ontvangen. Met enige regelmaat onbekenden die complimenten geven. Als iets kritiek krijgt is het de........... grille, maar voor de rest alleen positief
- Het is een zeldzaamheid op de weg. En dat vind ik nou eens gewoon erg leuk. Mensen kijken even; Hé, wat rijdt daar nou eigenlijk?
- Kofferbak, heel ruim (kinderfiets paste erin), kofferdeksel gaat automatisch helemaal open (door een veer).
- De auto rijdt verrassend veel full-elektrisch. Ook op de snelweg op hogere snelheden rijdt je soms gewoon volledig op de batterij/elektromotor.
Achteruitrijcamera heeft weliswaar geen hele hoge resolutie, maar je kan er perfect mee parkeren. Ik hoef er verder niet naar te kijken dan tijdens het parkeren, dus dat de resolutie wat lager is boeit volgens mij geen enkele gebruiker, en ik vind dit dan ook meer een journalisten-gezever (we moeten toch wat zeuren)
NEGATIEVE PUNTEN
- Je moet het Lexus logo voorop goed schoonhouden van de insecten, anders gaat de adaptive cc soms denken dat er iemand voor je rijdt terwijl dit niet zo is.
- In het home-scherm krijg je de navigatie niet rijrichting georiënteerd, maar met het noorden omhoog. In het navigatiescherm zelf kan je dat wel instellen, maar schakel je over naar het homescherm, staat het noorden weer bovenaan.
ANDERS NOG IETS?
Nee niet echt. De eerste beurt is met 15.k km, dus die moet nog komen. Dan kan ik wat over de kosten gaan vertellen.
Tot de volgende.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus ES 300h Business Line | 19 Inch Lichtmetalen velgen | Apple Carplay | Stuurwielverwarming
- 2024
- 24.885 km

Lexus ES 300h Business Line | Leder | Schuif -/ kanteldak | zeer compleet |
- 2024
- 12.460 km

Lexus ES 300h Business Line limited Keyless | Stoel-stuurverwarming | Camera
- 2024
- 9.890 km