Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2011) #3

autoreview

Lexus CT 200h
Lexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200h Lexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT200hLexus CT200hLexus CT 200h Lexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200hLexus CT 200h

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Luxury Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst197.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabel, zuinig en welluidend

  • 95.000 km

Sinds maart 2011 rijd ik in een van de eerste CT200h's die in Nederland geleverd zijn. In november 2010 heb ik de auto uit de folder besteld. Dat was natuurlijk wel een gok, maar deze heeft heel goed uitgepakt. Zeker in het begin had ik veel bekijks met de auto, en in Zuid-Europa, waar je de auto zelden ziet, nog steeds.

Waarom heb ik juist voor deze Lexus gekozen? Ik heb altijd, sinds in 1989 de LS400 werd geintroduceerd, iets met het merk Lexus gehad. Erg knap dat de Japanners in een klap, vanaf het eerste begin, een topmerk hebben kunnen neerzetten, dat zich in alle opzichten kan meten met de bekende Duitse topmerken, en op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid waarschijnlijk nog beter scoort. Een LS600 ligt niet binnen mijn bereik, en een GS450 ook niet, maar net op het moment dat ik naar een nieuwe leaseauto als opvolger van mijn toenmalige BMW 318d mocht gaan uitkijken, las ik in de AutoWeek dat deze Lexus eraan kwam. Ik vond de auto's op de eerste foto's niet meteen bijzonder mooi, maar dat wende erg snel. Ik begreep al snel dat de wagen een bijtelling van 14% zou krijgen (dat scheelt al gauw € 180 netto per maand in vergelijking met de kaal uitgeruste, maar niettemin vergelijkbaar geprijsde BMW die ik had!) en dat de auto leverbaar zou worden met een Mark Levinson audioinstallatie. Dat laatste sprak me als muziekliefhebber natuurlijk enorm aan ;-)! Tegenwoordig zie je de CT200 wel erg vaak, maar eind 2010 was een Lexus nog vrij zeldzaam. Weer eens wat anders dan die eeuwige Audi.

Goed, eind maart 2011 was het dan zover; na een vriendelijke en uitgebreide uitleg kon ik de wagen meenemen bij de dealer. In Dark Opal (lijkt zwart, maar in de zon is-ie donkerpaars/aubergine) met Ivory lederen bekleding, performance dempers en bamboe afwerking op het dashboard. Wat een heerlijke comfortabele wagen is het. Fijne stoelen (de bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar, met geheugen), zeer stil, absoluut snel genoeg en fraai en degelijk afgewerkt. De rust in de auto is opmerkelijk, zeker in de stad. De Mark Levinson audio met 13 speakers klinkt perfect; niet spectaculair gelukkig, maar superstrak en zeer neutraal, ook bij hoge volumes. Er zijn maar weinig huiskamerinstallaties die dit niveau halen, laat staan installaties in auto's. Je kunt op de ingebouwde harddisk honderden CDs rippen; de titels van de muziek vult de installatie zelf aan dankzij Gracenote. Ook een iPod kun je via USB aansluiten en deze is dan vanaf het stuur te bedienen, de titels zie je in het navigatiescherm. Aansluiten van een BlackBerry via bluetooth werkt perfect.

In tests lees je altijd de verhalen over de "loeiende" motor of versnellingsbak. Zwaar overdreven, alleen bij volgas hoor je de motor goed. Als je een beetje ervaring met de auto hebt, leer je om bij stevig optrekken het gaspedaal een heel klein beetje op te laten komen, de wagen versnelt dan nog steeds, als het moet stevig, maar het toerental en dus ook het geluidsniveau neemt een stuk af. Het is een aparte gewaarwording dat het toerental en de snelheid niet altijd direct aan elkaar gekoppeld zijn, het is meer als een vliegtuig dat opstijgt (maar dan natuurlijk veel stiller): de motoren draaien op min of meer constant toerental, terwijl je wel steeds harder gaat. Gewoon even wennen. Jammer dat autojournalisten de auto meestal alweer hebben ingeleverd voordat ze dit doorkrijgen, en waarschijnlijk vaak als een stier rijden. Iedereen die deze auto overweegt moet dit zelf ervaren, en niet alleen afgaan op wat er in de pers wordt geschreven. Ik vind de hybride aandrijflijn in ieder geval erg prettig. Het is nog steeds opletten in parkeergarages en andere plekken met veel voetgangers: ze horen je echt niet aankomen en gaan dan ook niet opzij als je ze van achter nadert! Natuurlijk toeter je niet; als je even uit het raampje gaat hangen en netjes vraagt of je even mag passeren krijg je altijd leuke reacties.

Over het verbruik van hybrides doen veel indianenverhalen de ronde; hybrides lijken sowieso veel emoties op te roepen bij zelfbenoemde, voornamelijk Duits-georiënteerde autoliefhebbers. Niet altijd de goede emoties helaas. Maar goed, mijn benzineverbruik:

's Zomers gemiddeld 4.6 l/100 km
's Winters gemiddeld 5.1 l/100 km (winterbanden)
Tijdens vakanties, met 4 personen en bagage, dakkoffer en lange snelwegritten: 5.6 l/100 km.

Rijstijl: gemiddeld, gewoon met het verkeer mee, probeer vloeiend te rijden.

Keurig verbruik, vind ik zelf, zeker voor een benzineauto die nu ook weer niet zo klein is.

Ruimte:
Als je vaak met vier uit de kluiten gewassen volwassenen in de auto zit, dan is de binnenruimte eigenlijk net niet voldoende. Maar dat geldt net zo goed voor de concurrenten BMW 1 en Audi A3. Voor de 3-serie en A4 eigenlijk ook. Zijn de kinderen nog niet zo heel groot, dan gaat het gemakkelijk. Voorin zit je sowieso als een vorst.

Kofferbak:
Lijkt op het eerste gezicht niet groot, maar als je de afdekplaat oplicht, vind je nog een grote, netjes afgewerkte bergplaats. Tijdens de vakantie laat ik de afdekplaat thuis en heb ik 375 liter bagageruimte onder de hoedenplank, net zoveel als in een Golf VI. Tijdens vakanties gebruik ik bovendien een dakkoffer, ruimte genoeg, en gedurende de rest van het jaar rijd ik niet in een onnodig grote auto.

Comfort:
Fijne stoelen
Zeer stil
Vering wel aan de stevige kant met 17 inch en performance dampers, mocht wel wat soepeler.
Automatische klimaatbeheersing
Achteruitrijcamera en PDC

Afwerking: keurig, fraaie materialen en er rammelt absoluut niets. Alleen de deurgreep rechtsvoor zat niet helemaal goed vast, dat bleek bij meer vroege exemplaren voor te komen en is door de dealer natuurlijk keurig opgelost. Verder straalt alles perfecte kwaliteit uit. En dat wordt in dit geval ook waargemaakt, want:

Betrouwbaarheid:
De auto heeft in bijna 100.000 kilometer geen enkel mankement vertoond. Indrukwekkend....

Still going strong

  • 112.000 km

Intussen staat de teller op 112.000 km. Nog steeds is de auto absoluut probleemloos. Geen enkel mankement gehad, geen lampje heb ik ooit hoeven vervangen. Nog steeds rammelt er niets. Respect. De laatste tijd rijd ik wat vaker in de EcoMode en ik vind dat toch wel prettig. Of het voor het verbruik veel scheelt betwijfel ik, maar comfortabel is het wel. Het rijdt nog soepeler. Moet het even wat sneller, dan zet je hem met één draai in de SportMode en ben je, als het moet, vrijwel altijd als eerste weg.

Nog steeds een heerlijk comfortabele, rustgevende auto met goed werkende navigatie, een prachtig klinkende audioinstallatie en fijne stoelen, waarin iedereen een prettige zitpositie moet kunnen vinden (ik ben zelf 1.93m). Het verbruik nu in het donkere jaargetijde ligt, met de winterbanden, steeds tussen de 4.8 en 5.1 l/100km. Keurig.

Ik geniet nog steeds van elke rit.

Probleemloos kilometers maken

  • 123.000 km

Intussen heb ik er 123.000 km opzitten, de wagen is nog steeds volkomen probleemloos. Eén keer moest ik een lampje van de kentekenplaatverlichting laten vervangen. Dat is alles. Het verbruik zit nog steeds rond de 4,8 à 4,9 liter per 100km.

Toen mijn CT een grote beurt kreeg, gaf de Lexus-dealer mij een vernieuwde CT (model 2014) mee als vervangende auto. Het viel me op dat deze toch weer een stukje stiller was dan de mijne, en dat deze ook wat soepeler geveerd was. Dat kan deels ook komen door de 16" velgen (de mijne heeft 17"). Ook de graphics van het dashboard en het navigatiescherm zagen er wat moderner en fraaier uit, en de 'muis' werkte iets anders dan voorheen. Een erg prettige auto in ieder geval.

Nog steeds zeer tevreden over deze auto.

Nog steeds probleemloos

  • 141.000 km

Even een korte update: bij 141.000 nog steeds geen enkel probleem te melden. Bij 135.000 zijn voor het eerst de remblokken vervangen, die gaan door de hybridetechniek lang mee. Fijne auto nog steeds.

158.000

  • 158.000 km

Vandaag de 158.000 km aangetikt, de auto is nog steeds geheel probleemloos en rijdt fijn.

180.000 kilometer

  • 180.000 km

Deze week de 180.000 km bereikt. Nog steeds geen enkel probleem gehad met de auto. Nog geen rammels of kraakjes en de stoelen zitten nog steeds fijn. Ook tijdens de vakantie (plm. 3000 km totaal) heeft de auto zich weer prima gehouden. Het gemiddelde verbruik over die 180.000 km is 4,9l/100 km. Behoorlijk zuinig, vind ik zelf. Over een half jaar loopt het leasecontract af, ik heb nog geen flauw idee wat de volgende auto moet worden. Iets meer ruimte zou wel fijn zijn, de kinderen worden groot. Ik ga in ieder geval een stukje proefrijden met de Lexus IS300h.

5 jaar verder

  • 197.000 km

Vandaag heb ik de auto precies 5 jaar.
Intussen is de kilometerstand best indrukwekkend te noemen, zeker als je de relatief jonge leeftijd in acht neemt: 197.000!

Nog steeds is de auto volkomen probleemloos, er is werkelijk nooit iets mee geweest buiten regulier onderhoud. Eigenlijk rijdt-ie nog als nieuw en zo ziet hij er ook uit. Top!

Toch is het afscheid helaas in zicht: het leasecontract loopt eigenlijk per vandaag af, maar ik blijf nog even in de auto rijden totdat de nieuwe is geleverd. Ondanks dat de CT200h bijzonder goed is bevallen zal de nieuwe auto geen Lexus zijn. De kinderen worden groter, en de CT wordt daarom eigenlijk iets te krap. Ik heb proefgereden met de Lexus IS300h, een fantastische auto, maar binnen het leasebudget kwam alleen de kaalste uitvoering in aanmerking. Verwend als ik ben door de CT200 Luxury Line vind ik het toch wel prettig als een auto een beetje leuk in de spulletjes zit. Eigenlijk is het gat tussen de CT en de IS wat te groot.

De opvolger zal een Renault Talisman in Intense uitvoering zijn. Te zijner tijd zal ik hiervan ook een review schrijven.

Ik zal de Lexus missen, en wat mij betreft is de kans groot dat ik in de toekomst weer bij Lexus terugkeer.

Wie een superbetrouwbare, zuinige, mooi afgewerkte en fijn rijdende auto zoekt, kan ik de Lexus CT200h van harte aanbevelen!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.