Lexus CT 200h Hybrid Business Line Pro (2012) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid Business Line Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 12.960 km |
KM-stand laatst | 44.000 km |
Veel rijplezier met deze Hybrid
- 44.000 km
Na een aantal jaren SUV ’s ,nodig om af en toe iets te kunnen trekken,heb ik nu mijn zinnen gezet op een wat minder verbruik, minimaal dezelfde betrouwbaarheid, degelijkheid en zekerheid, liefst een Hybride. Natuurlijk heb ik gekeken naar Honda, maar de Insight vond ik qua auto toch te minimaal .
Na wat internet reviews , een testrit met de Lexus van een buurtbewoner en een testrit bij de dealer, viel de beslissing voor een LEXUS CT 200H business line pro, gebruikt 1 jaar oud met 13.000 km op de teller. Deze Pro is wel erg volledig met private glas achter, voorruit-verwarming en koplamp-sproeiers.
Ik heb als priverijder,waarbij ik zelf kan bepalen of ik bij slechte weersomstandigheden de weg op ga, geen behoeften aan het wisselen van banden voor winter- en zomerperioden en heb daarom gekozen voor all-seasons-banden.( Goodyear All-seasons Vector-s). De keuze van deze banden had beter gekund, zeker bij deze stille auto is het geluidsniveau verre van optimaal.
Deze Lexus Compact Tourer rij ik nu bijna 2 jaar met ondertussen 44.000 km op de teller en ik mag zeggen van deze keuze heb ik nooit een moment spijt gehad.
Sterker nog ik heb echt plezier in het autorijden in deze stille rustgevende auto,die bovendien als een blok op de weg ligt,door de optimale gewichtsverdeling van de motor voor en de accu’s achterin.
Meermalen kreeg ik de vraag, waarom geen Prius genomen ? Ik vind een vergelijk met de Prius ridicuul , ja, de motor en aandrijving zijn hetzelfde , maar daar houdt het dan ook echt mee op. Ik snap niet waarom niet meer Prius rijders zijn overgegaan naar deze Lexus CT. Is het de aanschafprijs van de CT t.o.v. de Prius , neem dan een jonge occasion met weinig km’s , de betrouwbaarheid en kwaliteit is minimaal hetzelfde of zelfs beter van dit premium merk van Toyota.
Mijn beoordelingsaspecten van deze Lexus zijn als volgt:
Verbruik:
Het verbruik bij een gemiddelde rijstijl, gewoon lekker doorrijden op de autowegen , anticiperend en vloeiend in het stadsverkeer , in de standaard modus na ca 30.000 km is 1 op 18.8 , geen slecht resultaat , als ca 3000 km zijn doorgebracht in bergachtig gebied in zuid-Europa , waarin we in de sport modus rijden met een gemiddeld verbruik van ca 1 op 15.
Natuurlijk nodigt deze auto uit tot een gepaste rijstijl ,maar deze auto is met enig gevoel zo te rijden dat hij op vlakke weg binnen het Eco-gebied blijft. Stevig gas-geven geeft een loeiende motor, maar dat laat ik liever over aan autojournalisten, die denken met jakkeren de rijkwaliteiten van een auto te kunnen beoordelen.
Ruimte :
Voorin ruim voldoende ruimte,op een autovakantie is de bagageruimte inclusief de verlaagde ruimte voor 2 personen maar net voldoende ( wij maken geen gebruik van de achterbank i.v.m. inbraakrisico ).
Afwerking:
keurig, fraaie materialen, geen enkel gerammel of piepjes, alles sluit perfect.
Comfort:
fijne stoelen, deze omsloten zit is duidelijk merkbaar bij lange afstanden.
De vering is wel aan de stevige kant , mocht duidelijk wat soepeler ,deze auto is absoluut geen vriendjes met de verkeersdrempels.
Betrouwbaarheid:
Geen mankementen, alles werkt, ook tegen een beurt aan merkt je geen verschil.
Waarde oordeel : een stille zeer zuinige goed afgewerkte en fijn rijdende auto met een perfect werkend aandrijfsysteem met een zeer ruime standaarduitrusting met een beperkte bagageruimte en een stevige vering t.o.v. een forse aanschafprijs en mede door de prijsverlaging een hoge afschrijving.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.