Lexus CT 200h Hybrid Business Line Pro (2012) #2

autoreview

Lexus CT 200h Hybrid Business Line Pro (2012)

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Business Line Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst4.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lexus maakt rijden subliem

  • 4.000 km

Hieronder volgt de totstandkoming van de keuze voor de CT200, daarna volgt een beschrijving van de eerste 4000 km.

September 2011 Orienteren
Na 170000km in een Civic 2.2 cdti (zie mijn andere review) was het weer tijd om uit te kijken naar een nieuwe bolide. Altijd leuk om weer te oriënteren op nieuwe autos, proefritten te maken en uren bezig te zijn met websites te lezen, waaronder de vele reviews die op autoweek geplaatst zijn.

Wat zijn mijn wensen op voorhand. Eigenlijk vrij simpel, ik zoek comfort en sportiviteit. Daarnaast wil ik graag een recent model omdat deze vaak de meest recente innovaties bevat. Uiteindelijk komen in aanmerking voor een proefrit:
BMW1
Ford Focus
Lexus200Ct
Mini Countryman
Citroen DS4
Audi A3

Proefritten

Ford Focus
Zowel in de 125pk als de 150Pk (Eco Boost first edition) benzine versies gereden. Over de 125pk kan ik kort zijn, deze is totaal niet sportief en viel meteen al. Dan de 150Pk, heerlijke motor wat een verschil met de 125 Pk. Deze motor lijkt 2x zo snel, wellicht is het koppel bij lagere toerentallen gewoon ook 2x zo hoog. De motor is enorm soepel en trekt al bij lage toerentallen. De 6 versnellingen maken de auto ook stil op hoge snelheid. Mindere punten zijn de houding in de stoel, deze is erg hoog (ook in de laagste stand en hierdoor weinig sportief). Verder is het veercomfort niet prettig. De auto is enorm stug en geeft kleine oneffenheden vervelend door aan de bestuurder. Je zou dan verwachten dat de algehele feedback hierdoor goed zou zijn, maar helaas. Verder zit er weinig gevoel in het sturen en is de besturing in mijn ogen niet direct genoeg. De mening van vele dat de Focus een van de best rijdende autos in zijn klasse is deel ik persoonlijk dan ook niet. De Ford valt me enorm tegen en zal niet mijn keuze worden, vooral door de algehele rij beleving die gewoon niet heel prettig is.

Mini Countryman Cooper
Wat direct opvalt bij het wegrijden is de stevige wegligging. Wat ook direct opvalt is dat er veel geluid is. De motor voelt traag aan en heeft weinig trekkracht laag in de toeren, maar is wel soepel. Een rotonde in de 3e versnelling met 1000 toeren is geen probleem. Daarnaast is de motor rumoerig. Als je hem flink doortrekt in de toeren (boven 3500) dan blijft hij wel constant goed doortrekken en maakt hij een lekker geluidje. Op de snelweg moet je echt terug naar de 4e versnelling om goed te accelereren. De besturing is super direct en het stuur ligt lekker in de hand, maar zou nog net iets dikker mogen zijn. De stuur positie is wel aan de vlakke kant (erfenis van de oorspronkelijke mini wellicht). De schakelwegen zijn kort. 1 keer ging hij per ongeluk in de achteruit, dit kan nogal makkelijk. Het zicht rondom is uitstekend, de buitenspiegels zijn aan de kleine kant en rechts is geen dodehoek spiegel. De markeringen in de weg zijn goed te voelen en hierdoor is de positie op de weg haarfijn te bepalen. De auto is zeer koersvast en er is, doordat je wat hoger zit, een goed overzicht op de weg. Bij stoplichten weet je dat je in een mini zit want je moet ver voorover buigen om te zien of of het stoplicht op groen gaat. Bij het hard nemen van de bocht merk je wel dat je in een hogere auto rijdt. De cruisecontrol op het stuur bediend zich prima en werkt prettig omdat je direct ziet op welke snelheid hij is ingesteld. Ook de digitale snelheid in de toerenteller direct voor je neus is fijn. Evenzozeer de schakelindicatie. Knipperlicht bediening is even wennen omdat hij standaard terug naar het midden gaat, maar is wel fijn, vanwege de 1x touch 3x knipper functie. De radio bediening is niet intuïtief en er zit naar mijn smaak veel en veel te veel bas in het systeem. Zelfs op de minimale bassstand is er teveel bas. Verder is het geluid prima en geeft hij voldoende dynamiek en heldere klanken. Een mountainbike gaat niet in auto zonder een wiel eruit te halen. Handig is dat de achterbank naar voor/achter kan. Tankdop is gekoppeld met de centrale vergrendeling, maar heeft nog wel een apart dopje, dat doen ze bij Renault beter. Al met al was het geweldig om de zogenaamde nightdrive te maken in deze mini, als ik leasebudget had gehad voor de snelste versie was het zeker een kandidaat geweest. Nu valt hij af vanwege de prestaties.

Citroen DS4
Ik wilde een proefrit maken in de 163 Pk versie, echter deze had de dealer niet dus moest ik het met de 200Pk versie doen. Is dit erg? Lijkt me niet, maar dat zullen we zo weten. Bij het plaatsnemen in deze auto waan je je in luxe. De stoelen passen perfect en de afwerking is erg mooi. Je voelt je gelijk helemaal thuis. Bij het starten en wegrijden maakt de motor een heerlijk geluid, dit doet mijn hart sneller kloppen en smacht om de bochtige weggetjes te gaan rijden. Tijdens het rijden neemt mijn hartslag echter snel weer af. Al bij de eerste rotonde blijkt dit sportiefst jongetje van de DS4 serie tocht minder sportief dan ik had gehoopt. Het overigens heerlijk in de hand liggende stuur is wat aan de grote kant maar geeft weinig feedback. Doordat het een hoge auto is voel je ook niet goed wat de auto doet. De heerlijk comfortabele stoelen helpen dan ook niet en ik heb geen flauw idee wanneer ik de auto op het randje rij. Nu merk je dat de DS4 voornamelijk op comfort is ingesteld, de sportiviteit zit hem schijnbaar alleen maar in de looks. De motor blijkt daarna ook tegen te vallen. Van 200Pk verwacht je toch iets? Het lijkt wel of de turbo kapot is. Oh nee, daar komt ie toch, maar pas hoog in de toeren. Maar ja bij hoge toeren heb je het geluid erbij dus weg comfort. Zeker onder in de toeren zijn de prestaties matig, wat jammer is. Het rijgedrag van deze auto en de soepelheid van de motor vallen me dus tegen. Gezien het feit dat het voor mijn beschikbaar lease budget waarschijnlijk ook nog een stapje minder (dus de 160Pk) zal moeten worden valt de DS4 af. Terug bij de dealer overweeg ik nog een rit in een DS3, maar hou het voor gezien aangezien deze erg krap is achterin.

Lexus CT200
Na het instappen me de sleutel nog in de zak (keyless entry) is het even wennen in een automaat. Eerst maar eens de zitpositie instellen. Dit gaat uitstekend, waarbij het hoofd wel bijna tegen het dak aanzit. De stoelen geven prima steun vooral doordat de voorkant omhoog is in te stellen (optie). De lendesteun is ook fijn (optie) en er is voldoende zijdelingse steun. Ook is er voldoende ruimte voor de voeten en benen. Stuur is niet heel klein maar wel lekker dik en van leer dus voelt heerlijk. Staat verder lekker laag en verticaal. Ok, starten en rijden dan maar. De eerste meters zijn geruisloos wat een rust en stilte. Bij het passeren van het eerste viaduct merk ik dat de dashboard verlichting dimt zodra je in het donker rijdt, dit is prettig. Even later draai ik de snelweg op en voordat ik het weet zit ik ver boven de maximale snelheid. De wagen ligt werkelijk als een blok op de weg en wil graag rechtdoor, dat is fijn. Op de snelweg mis ik wel meteen de 1x tip = 3x click richtingaanwijzer, wist niet dat ze nog auto produceerden zonder deze geweldige vinding, vreemd. Verder valt het me op dat je bij stevig accelereren duidelijk de motor hoort. Maar op cruisesnelheid is alle geluid verdwenen en wordt het stil binnen, de motor is niet meer te horen en wat banden en windgesuis blijft over. De auto voelt als een hele grote auto. Op de bochtige binnenweggetjes en rotondes valt op dat de auto lekker direct stuurt (iets minder direct dan mijn huidige Civic) en erg stevig op de weg ligt, hierdoor geeft hij uitstekende feedback over wat er gebeurt onder je. Wat mij betreft de ideale combinatie tussen sportiviteit en comfort. Je voelt dat je met een zware auto op pad bent waarvan de balans gewoon goed is. Bij het spelen met de drie rijmodes (Eco, Sport, Normal) valt op dat in “normal en eco” de auto nauwelijks op het gaspedaal reageert. In de sportstand is de reactie direct en is een minimale aanraking genoeg om te versnellen. De tussenacceleratie is goed, mede omdat je altijd direct het maximale koppel voorhanden hebt rijdt dit comfortabel sportief. Een versnelling van 120 naar 140 gaat voldoende vlot. Vertragen gaat ook prima, al vind ik de dosering van de remmen wel wennen en de rem bekrachtiging iets te sterk aanwezig. De radio geeft een prima geluid, wel iets aan de bassige kant. Ander leuke details zijn dat bij het achteruit rijden beide buitenspiegels naar beneden draaien en er in een gedeelte van de binnenspiegel een camerabeeld verschijnt, dit is fijn. Weer terug in de Civic merkt je pas het enorme verschil, wat een geluiden (motor, banden, etc) maakt de civic nu en hij voelt veel minder degelijk aan. Nu pas merk je hoe goed Lexus in staat is geweest om comfort en sportiviteit te combineren.

De Audi A3 heb ik uiteindelijk niet meer gereden. Aangezien ik een jaar geleden al in een A3 had gereden welke overigens uitstekend beviel, was me na het rijden in de Lexus duidelijk dat de A3 ongeveer even geweldig rijdt. De Lexus vind ik echter meer bijzonder waardoor dit de keuze is geworden. Een proefrit in de BMW1 (model 2011) was helaas nog niet mogelijk toen ik mijn keuze ging maken en ik heb het niet gedurfd om de BMW1 te bestellen zonder een proefrit. Ten opzichte van de Countryman vind ik de Lexus net iets verfijnder rijden.

Februari 2012 Eerste rijervaring ( Business Line Pro)

Tijdens een korte wintersport vakantie naar Duitsland kon de Lexus goed uitgetest worden. Zodra de autosnelweg veranderde in de autobahn viel het op dat ook boven de 130 km/h de auto aangenaam stil blijft (in tegenstelling tot wat ik las een andere review). Of je nu 140, 160 of 170 rijdt de enige geluiden die je hoort zijn die van de banden en de wind, tenminste zolang je een constante snelheid rijdt, zodra je accelereert klimt de motor in de toeren en hoor je inderdaad een ietwat suffig jankend geluid. Rond de 160 km/h maakt de motor ongeveer 4000 toeren, een beetje afhankelijk van de helling van de weg en de windrichting. Maar de motor is verder niet te horen. Bijzonder is overigens dat de toerenteller niet zichtbaar wordt/blijft in sportmode als de cruisecontrol geactiveerd is. Verder viel op dat de topsnelheid (180 km/u) snel wordt bereikt, wellicht door de hulp van de elektromotor. Vaak zie je dat de naald er vlak voor de top wordt bereikt er tientallen seconden over doet om de top aan te tikken, bij de Lexus gaat dit vloeiend tot hij vrij plotseling stop bij de top (195 km/u op de teller in mijn geval). In bergachtig gebied valt verder op dat de motor als er stevig bergop wordt gereden veel toeren wil maken en dus rumoerig is. Jammer dat er in dat geval geen instelling is om dit toerental (overbrenging) te beïnvloeden. Wat betreft het verbruik zit ik voor normaal woon werk verkeer (deels snelweg, deels n-weg en deels stad) op 5.8 l/100km. Tijdens de wintersport rit was dit 6.8 l/100 km, wat vooral is toe te schrijven aan veelvuldig rond de 160 km/uur rijden..

Opvallende plussen
Spiegels zijn zeer snel ontdooid, binnen 10 seconden

Opvallende minnen
Tankinhoud is klein
Richtingaanwijzer heeft niet de 1x touch = 3x knipper functie

Al met al ben ik zeer tevreden met de lexus, als ik de prestaties vergelijk met de 2.2 cdti diesel in mijn vorige Honda Civic is het volgende te zeggen:
– De lexus tussen acceleratie is rumoeriger en iets minder snel, maar meer dan voldoende om veilig te kunnen inhalen.
– Op constante snelheid (welke snelheid dan ook) is de lexus veel stiller
– Bij intrappen van het gaspedaal reageert de Lexus meteen
– De topsnelheid van 180 km/h (200 op teller) kan relatief snel worden bereikt

Comfort:
Daar waar ik vaak erg vermoeid was na 2 of 3 uur autorijden heb ik hier bij de Lexus veel minder last van. Ik vermoed dat dit in tegenstelling tot mijn eerdere auto's komt door een combinatie van stuurcomfort, de automatische bak, zitcomfort en het lage geluidsniveau. Het is dus een heerlijke reis auto,

Wat me verder verbaast is de informatie omtrent de cruising range. Als ik doorrijdt totdat de cruising range op 0 km staat en dan ga tanken krijg ik maar maximaal 38 liter in de tank. Dit terwijl de tankinhoud 45 liter is. Het algoritme om het restant aantal kilometers te bepalen lijkt dus aan de zeer veilige kant.

December 2013 Rijervaring na 60000 km
De auto rijdt nog steeds fantastisch in de 2 jaar dat ik er nu in rijdt heeft de auto nog geen enkel mankement vertoond. Ik ben een enorm tevreden rijder. Zo tevreden dat ik weer een LexusCT200 heb besteld. De nieuwe versie van 2014. Hoe deze keuze met proefritten tot stand is gekomen (onder andere vergeleken met de Volvo V40, de BMW i3 en de BMW 1) en hoe deze rijdt zal ik in een nieuwe review schrijven. Ik verwacht hem ergens in April 2014 te gaan rijden.

Verder heb ik eigenlijk geen toevoegingen op de Lexus behalve dat het goed mogelijk is om als de cruising range op nul staat, nog 50-100 km door te rijden. Inmiddels is mijn gemiddelde verbruik ook gezakt tot 5.4l/100km (over 60000 km). Waarschijnlijk mede door het feit dat ik veel rustiger ben gaan rijden en de Lexus mij nog relaxter in de auto laat zitten dan ik voorheen al in de auto zat. Voor mij geldt dan ook 'Lexus maakt rijden subliem ;-)'

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.