Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2012) #5

autoreview

Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2012)

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Business Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf51.200 km
KM-stand laatst116.900 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Probleemloze, zuinige auto

  • 76.200 km

Inleiding:
Na jaren met een Honda Civic Hybrid gereden te hebben, was het tijd voor iets anders. Honda heeft helaas de hybrides uit het programma geschrapt dus heb ik richting Toyota gekeken. Uiteindelijk zag ik een Lexus CT200H te koop staan bij een universele garage. Bouwjaar 2012 met 51.000 op de teller. De auto was altijd door de Lexusdealer onderhouden en zowel van binnen als van buiten met minimale gebruikssporen. Er was ook nog over de prijs te onderhandelen en bovendien wilde ik geen garantie en hoefde dus ook geen afleveringskosten te betalen. Na een uitgebreide proefrit heb ik de knoop doorgehakt en de auto gekocht.

Het model is een businessline uitvoering met als extra's metallic lak en parkeersensoren zowel voor als achter. Er zit geen navigatie in. Bij de meeste uitvoeringen die te koop staan zit dat er wel bij. Alleen de gebruiksvriendelijkheid van de multimediasystemen van Lexus is niet geweldig en voor de prijs die je voor een update van de navigatie moet betalen kun je met gemak een losse TomTom kopen. Verder is de auto voorzien van een achteruitrijcamera waarvan het schermpje in de achteruitrijspiegel is verwerkt. Dit werkt meestal wel goed, maar als de zon er op een bepaalde manier op staat of in de schaduw van bomen kan je niet zo veel zien. Daarom zijn parkeersensoren wel aan te raden. De auto is voorzien van beige alcantara bekleding die er nog bijna als nieuw uit ziet. De stof blijft in de zomer lekker koel en in de winter voelt het behaaglijk aan. Verder is de auto voorzien van keyless entry en keyless start. Niet dat je dit echt nodig hebt, maar wel leuk. Ook de follow me home verlichting is een leuke toevoeging. De parkeerrem is even wennen, deze moet je niet met een hendel in het middenconsole bedienen, maar met een voetpedaal aan de linkerkant.

Vreemde dingetjes:
1. Wat ik een beetje vreemd vindt is het bedieningsknopje voor regeling van lichtsterkte van de dashboardverlichting. In het donker zijn er een heleboel knopjes verlicht, alleen dit ene knopje dat je vooral in het donker wilt gebruiken dus niet.
2. Ook de ont- en vergrendeling van de achterklep is even wennen. Er zitten hiervoor 2 knopjes in de achterklep, alleen weet je niet direct welke nu voor het openen en welke voor het vergrendelen is. Dit moet toch makkelijker kunnen?
3. Het oranje lampje van de passagiersairbag op het middenconsole brandt constant. Als je de airbag uitschakelt gaat er een ander lampje knipperen, logisch lijkt mij. Waarom moet er dan een lampje constant branden als hij weer ingeschakeld is?

Comfort:
De stoelen zijn op zich prima, maar voor mensen met een breed achterwerk kunnen ze te smal zijn. Ik heb de bestuurdersstoel niet helemaal in de laagste stand gezet, anders zit je wel heel laag. De geluidsinstallatie is van prima kwaliteit. In met middenconsole zit een klepje waar je een usb-stick in kunt doen, maar met een gewone usb-stick kan het klepje niet meer dicht. Bij Conrad.nl heb ik een mini USB-stick gekocht en dan lukt dat wel. Tijdens het rijden is het motorgeluid op een erg laag niveau en tijdens het elektrisch rijden is de auto superstil. De wielkasten zijn wat minder goed geïsoleerd zodat je op de snelweg wel wat afrolgeluid van de banden hoort. Bij vervanging van banden is het dus zaak om stille banden te kiezen. Zelf heb ik 2 zomerbanden vervangen en gekozen voor Goodyear EfficientGrip Performance en deze lijken stiller dan Bridgestone Turanza's die er op zaten. De vering en demping zijn goed in evenwicht, niet te zacht en niet te stug. Wel is de voorkant van de auto aan de lage kant zodat bij het inrijden van b.v. een woonerf met een steil randje de flappen aan de onderkant een schrapend geluid maken. Oplossing is om enigszins schuin het randje op te rijden.

Praktische bruikbaarheid:
De ruimte in de auto is voor deze klasse niet riant. Zelf ben ik 1,86 en zit ik net goed. Voor mensen boven de 1,90 denk ik dat de auto te klein is. Achterin is het voor volwassen personen aan de krappe kant en alleen geschikt voor korte stukjes. Ook de bagageruimte is niet er groot voor deze klasse. Ik gebruik de auto voor dagelijkse woon-werk verkeer en heb deze ruimte niet echt nodig. Als 2e auto hebben we een Honda Jazz en die is echt een stuk ruimer en praktischer. Als je een gezin hebt en 1 auto, dan is het verstandiger om een Honda Jazz te kiezen dan de CT200. Rijd je voornamelijk alleen of met z'n tweeën dan is de CT200 een prima keuze.

Prestaties:
Over de automaat (CVT) lopen de meningen uiteen, maar mij bevalt dit prima. Wel is het zo dat je moet wennen aan de dosering van het gaspedaal. Voor een evenwichtig oordeel moet je eerst een flinke proefrit maken om te bepalen of een CVT bij je past. Als je regelmatig in de file rijdt of veel in stad, dan is de CVT echt ideaal. De motor heeft geen start/stop-systeem maar schakelt bij een stop automatisch naar de elektrische mode (EV). Afhankelijk hoeveel gas je geeft komt de benzinemotor erbij. Je hoort dit alleen aan het geluid, verder gaat dit ongemerkt en zonder schokjes. Bij filerijden kan je het grootste deel in de EV blijven en dan is de auto superstil en heb je een benzineverbruik van 0,00. Je kunt de EV ook handmatig inschakelen, maar beter is het om het systeem de keuze te laten maken. Om de auto in het stadsverkeer zoveel mogelijk elektrisch te laten rijden kan je het systeem wel enigszins manipuleren. Tijdens snelheden tot ongeveer 60 km kan je door het gaspedaal te liften de EV activeren. Als je in een file rijdt zie bij de meeste auto's de verbruiksmeter omhoog gaan. Bij de CT niet, je ziet het verbruik juist dalen. Na 1 jaar gebruik staat bij mij het gemiddeld verbruik op 1:20,2 en ik moet daarbij vermelden dat ik regelmatig in de file sta. Op de snelweg kan de auto prima meekomen en blijft het heerlijk stil van binnen.

Betrouwbaarheid:
De betrouwbaar na 1 jaar en 25000 km gebruik is top: geen enkele storing of reparatie. Wel zaten er 2 terugroepacties op de auto. De behuizing van koolstoffilter van de brandstoftank en de ontstekers van de gordijnairbags zijn onder garantie en kosteloos vervangen door Lexus Breda.

Kosten:
Twee zomerbanden zaten er nog origineel op er dus al ruim 50.000 km. Ik heb deze vervangen door 2 nieuwe Goodyear EfficientGrip banden voor € 158,-. inclusief monteren/balanceren.
Omdat ik in een buitengebied woon heb ik een setje 2e hands winterbanden incl. stalen velgen aangeschaft voor € 200,- + een setje wieldoppen voor € 37,50. De velgen/banden waren afkomstig van een Toyota Avensis die afhankelijk van het bouwjaar exact dezelfde wielmaat heeft als de CT200. Onderhoud laat ik doen door de plaatselijke Toyota-dealer:
Grote beurt bij 58.000 km € 316,50.
APK-keuring: € 19,95.
Kleine beurt bij 75.000 km € 202,20.
Grote beurt bij 90.000 km € 396,63
Sleutelbatterijen vervangen € 13,92
Lampje dimlicht vervangen € 28,37
Kleine beurt bij 105.000 km € 212,44
APK-keuring: € 29,95
Ruitenwisserbladen: € 38,15

Conclusie:
De CT200 is een prima keus als comfort ,laag verbruik en betrouwbaarheid hoog op je prioriteitenlijstje staan. Voor degenen die jarenlang naar tevredenheid met een Honda Civic Hybride gereden hebben, maar iets anders willen, is de CT200 een prima opvolger. Mensen die nog nooit hybride hebben gereden en iets verder dan hun neus lang is willen kijken, is de CT200 een optie die ze toch eens serieus moeten bekijken.

Update 19-2-2019

  • 94.200 km

Inmiddels weer de nodige kilometers verder en nog steeds in het bezit van een probleemloze auto. Bij een kilometerstand van 90.000 een grote beurt laten uitvoeren bij de Toyotadealer. Dit keer een extra grote beurt omdat de bougies vervangen moesten worden, bij elkaar € 397,-. Dit viel mij mee, alleen wat duurder was het tussentijds vervangen een lampje van het dimlicht voor € 28,-. Verder is het olieverbruik nog steeds nihil, de banden slijten mooi gelijkmatig af en kunnen nog wel even mee. Toch nog even wat kritische noten:
De zitpositie is acceptabel maar toch niet optimaal. In de Honda Civic zat ik toch fijner. Het is natuurlijk persoonlijk. De stoelen zijn op zich goed gevormd, maar naar mijn smaak is de rugleuning iets te smal of te kort. Ook de verstelling van het stuur is niet optimaal, het stuur zou wat lager moeten kunnen. Als je de stoel op de laagste stand zet, dan staat het stuur veel te hoog in zijn laagste stand. Daarom heb ik als compromis de stoel wat hoger gezet waardoor is redelijk zit. Verder valt het op dat de lak wat zacht is. Het is zaak de auto regelmatig na te lopen op steenslagschade en dan gelijk de zaak bij te werken. Ondanks deze minpunten bevalt de auto nog steeds goed.

Update 12-9-2019

  • 107.000 km

Bij 105.000 een kleine beurt laten uitvoeren bij de Toyota dealer voor € 212,- . Tussentijds de batterijen van de 2 afstandsbedieningen laten vervangen voor € 14,- . De auto geeft zelf een melding dat het batterijniveau voor de sleutel te laag is. Ik heb nog een tijdje met de reservesleutel gereden totdat die ook de melding gaf. Na 7 jaar dienst te hebben gedaan mag dat ook wel. Verder niets bijzonders te melden. Wel in de showroom even in de Toyota CH R gezeten. De iets hogere zitpositie is toch wel fijn in dit model. De zitpositie in de nieuwe Corolla is vergelijkbaar met de Lexus CT200.

Inruil 30-5-2020

  • 116.900 km

Na ruim 3 jaar en 65.000 km is de CT200 ingeruild. Nog even een overzicht van de kosten sinds de vorige update:
Bij een kilometerstand van 105.000 nog een kleine beurt uitgevoerd voord € 212,-.
Nieuwe ruitenwisselbladen voor € 38,-.
APK voor € 30,-.
Het verbruik over de hele gebruiksduur is 1 op 20,4 geweest. Een prima waarde lijkt mij. Verder heb ik tijdens de hele gebruiksduur geen olie bij hoeven te vullen, wat veel zegt over de bouwkwaliteit van de Lexus. Ook de onderhoudskosten waren niet al te hoog.
Om de auto toch in te ruilen zijn er verschillende redenen:
1. De binnenruimte is beperkt. Dat is op zich geen probleem als je een 2e auto met meer praktische ruimte hebt. Over een aantal jaren is het de bedoeling dat onze 2e auto er uit gaat, zodat we 1 auto met praktische ruimte willen overhouden.
2. Door de coronacrisis is mijn werk-woonverkeer drastisch afgenomen, van gemiddeld 2.000 km per maand naar 500 km per maand. Een zuinige hybride is niet echt meer nodig, waarbij de mrb van de Lexus door relatief hoge gewicht ook een factor is.
3. De Lexus is inmiddels 8 jaar oud. Niet dat ik veel problemen verwacht, alles voelt nog degelijk aan en ook optisch is de auto nog in bijna nieuwstaat. Alleen nieuwere modellen hebben meer veiligheidsystemen en andere leuke opties.
Voor de CT200 is een Honda HR V van 2018 gekomen. Een auto met een hoge instap en een gigantische binnenruimte die niet te vergelijken is met de CT200. En net als de CT200 een auto waar de grijze massa aan voorbij loopt. Zodra ik wat meer kilometers gemaakt heb zal ik een review van de HR V plaatsen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.