Lexus CT 200h Hybrid Business Launch Edition (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid Business Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
Een Lexus?
- 85.000 km
Tijd voor een andere auto. Na vijf jaar in een Suzuki Swift 1.2 uit 2012 te hebben gereden, heb ik besloten mijn eigen auto te verkopen en over te stappen op iets anders.
Ik had niet veel eisen, maar ik wilde bij voorkeur iets bijzonders. Ik waardeer het als een auto ergens in uitblinkt. Er waren voor mij twee mogelijke richtingen: het moest snel en krachtig zijn, bij voorkeur met veel geluid, of het moest luxueus zijn met efficiëntie.
Mijn budget was maximaal 20k. Auto's die ik als favorieten had opgeslagen op Marktplaats waren onder andere:
Golf 7 R
BMW i3
BMW 120i (de laatste achterwielaangedreven versie)
BMW 420i
Audi A3 e-tron
Audi Q2
Kia Proceed
En nog diverse andere modellen.
Ik ging naar Mariahout om een 'zo goed als nieuwe' Golf R te bekijken, maar dat viel tegen. Er waren brandplekken in het interieur, veel lakbeschadigingen en aantasting van de blanke lak rondom het panoramadak. Ondanks het foute imago leek dit mij een geweldige auto, maar de teleurstelling was groot. Op weg naar huis liep ik toevallig bij Toyota dealer Oostendorp binnen. Daar voelde ik me direct jonger dan de gemiddelde klant. In de showroom stond een Lexus CT200h uit 2019. Ik had nog nooit in een Lexus gezeten. Het was een wereld van verschil met de Golf R. Naast dat deze auto's absoluut niet te vergelijken zijn, was ik de Golf R al snel vergeten. De stoelen waren comfortabel, alles voelde solide aan en het uiterlijk van de auto was volwassen.
Het was tijd voor onderzoek. Na alle Lexus CT's van 2018 tot 2023 met elkaar te hebben vergeleken, kwam ik uit bij een exemplaar dat door een particulier in de buurt van Amsterdam werd aangeboden. Het had de veiligheidssystemen, het brede navigatiescherm, DAB+ en een panoramadak, wat vrij zeldzaam is. De auto was altijd door Lexus onderhouden en genoot nog van 5 jaar Lexus Relax garantie.
Het was niet de meest luxe versie. Een Luxury Line had nog mooier geweest, maar daarvoor was mijn budget niet toereikend.
Ik maakte snel een afspraak om de auto te bezichtigen. Vanwege mijn eerdere ervaring bij de Toyota dealer wist ik hoe de auto eruit zou zien, alleen de velgen waren anders. Na een proefrit besloot ik de auto te kopen. Tijdens de twee uur durende terugweg merkte ik al snel hoe prettig deze auto in het dagelijks gebruik is. De adaptieve cruisecontrol in combinatie met de lane assist werkte erg prettig voor mij. Hoewel ik in andere reviews had gelezen dat de adaptieve cruisecontrol te veel afstand houdt, heb ik dat zelf niet zo ervaren. Met de vier standen waarop deze is in te stellen, kon ik makkelijk uit de voeten. Het geluid van de CVT automaat vond ik nauwelijks hoorbaar. Het is opvallend dat dit vaak als een van de grootste kritiekpunten wordt genoemd in reviews.
Al met al is het nog te vroeg voor mij om een zeer uitgebreid stuk te schrijven over de Lexus. Maar ik ben er nu al van overtuigd dat, hoewel dit absoluut niet de auto is waar ik naar op zoek was, dit er een is waar ik erg lang veel plezier aan zal beleven. Naarmate de kilometers vorderen, zal ik de lezers van Autoweek op de hoogte houden van mijn ervaringen en de betrouwbaarheid van de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.