Lexus CT 200h Hybrid Business Edition (2012) #3

autoreview

Lexus CT 200h Hybrid Business Edition (2012)
Lexus CT 200h Hybrid Business Edition (2012)Lexus CT 200h Hybrid Business Edition (2012)Lexus CT 200h Hybrid Business Edition (2012)Lexus CT 200h Hybrid Business Edition (2012)Lexus CT 200h Hybrid Business Edition (2012)Lexus CT 200h Hybrid Business Edition (2012)

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Business Edition
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf103.877 km
KM-stand laatst112.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zuinige auto als alternatief voor bezineslurper

  • 104.600 km

Vorige auto:
We hebben 6,5 jaar met tevredenheid in een Hyundai Tucson 2.0 active gereden. Prima auto, maar het verbruik kwam gemiddeld op zo'n 1 op 9,5 uit en de auto was bovendien al weer ruim 12 jaar oud. Ook kwamen er wat kosten aan om hem door de APK te krijgen. Onze kinderen rijden nauwelijks nog met ons mee, dus een heel grote auto is niet meer nodig.

Waarom een CT200h?
Omdat ik al eens naar tevredenheid een half jaar in een Prius II van de zaak heb gereden, en we een zuinige en betrouwbare auto wilden hebben, waren we er al vrij snel uit dat de nieuwe auto een hybride Toyota moest worden. Ik heb me verdiept in de Auris HSD (oud model, 2012) en de Prius 3, maar ben toch gevallen op de looks van de Lexus CT200h. Wat eigenlijk gewoon een luxe Toyota is. Vooral het dashboard met de brede hoge middentunnel die de cockpit in tweeën verdeelt vind ik heel erg mooi. Er zitten veel knopjes op die in het donker mooi verlicht zijn. De zijkanten van de middentunnel zijn al vanaf het basismodel met leer en mooie stiksels afgewerkt, evenals de bovenzijde van het tellerblok, de armsteun in de deur en middenconsole en het stuur. Achterin zit je voor een C-segmenter prima en heb je bij je voeten op de middelste plek geen versnellingsbaktunnel. De afwerking is gewoon goed, mooie materialen, zacht dashboard, fijne stoffen bekleding (lijkt op Alcantara), lekkere hoofdsteunen, mooie luxe uitstraling van binnen en van buiten. Onderhuids is het natuurlijk gewoon een Toyota Prius/Auris. De CT200h heeft dezelfde motor en aandrijving. Toch geeft de Lexus je het gevoel een wat exclusievere auto te rijden, je ziet ze dan ook wat minder dan de Prius.
We hebben deze auto als ex-leaseauto bij een lease-car-outlet in Almere gekocht, vier jaar oud, 103877 km, onderhoudshistorie en aflevercheck. Uitgebreide proefrit gedaan, geen garantie, daardoor een gunstige prijs, dat risico nemen we.

Rijbeleving:
De versie is de business edition (dus niet business line) met 17" velgen, navigatie, achteruitrijcamera, audio met cd-wisselaar, 10 speakers en subwoofer, bluetooth audio streaming en carkit, cruisecontrol, lichtsensor, USB-aansluiting etc. Alle luxe die ik me kan wensen zit er op. Ik mis hooguit stoelverwarming en een regensensor. De stoelen zitten overigens voortreffelijk (veel beter dan in de Prius II). De wegligging voelt strak aan, alsof de auto gemaakt is voor een veel snellere motorisering. De demping is in combinatie met de 17" wielen wel wat oncomfortabel op slecht wegdek. In de praktijk is de auto vlot genoeg. Ik rij hem meestal in "normal" mode. Op langere stukken wil ik de "eco" stand nog wel eens gebruiken. Ik hou me eigenlijk altijd aan de snelheid maar probeer wel normaal te accelereren. Bij snel optrekken hoor je de motor kortstondig wat meer toeren maken, maar omdat je vrij snel de gewenste snelheid bereikt is dat maar van korte duur. De auto is daarna weer heerlijk stil. Het audiosysteem met 10 speakers (te herkennen aan de tweaters in de voorraamstijlen) klinkt gewoon goed!. De bediening van het car-entertainment systeem went snel en werkt best ok met die muis in de middentunnel.

Minpunten:
Omdat de auto zo stil is hoor je de raamrubbers rammelen als je op klinkertjes rijdt. Op normale wegen hoor je ze niet. Dit komt vaker voor lees ik op forums. Het schijnt tijdelijk te verdwijnen als je de rubbers invet.
De instap is vrij laag, dus in- en uitstappen in deze auto is voor rugpatiënten niet aan te raden. Als je eenmaal zit, dan zit je wel als een koning.
De bagageruimte is niet te klein maar ook niet heel groot voor deze klasse. Gelukkig heb je net als in een stationwagen een rolhoedenplank die je kunt oprollen als je je tassen rechtop in de bagageruimte wilt zetten. Met een vaste hoedenplank zou dit een stuk lastiger zijn. Jammer genoeg heeft de auto geen reservewiel maar een bandenplakset. Er zit er onder het opbergvak in de kofferruimte wel een krik en een wielsleutel en er is plek voor een thuiskomertje. Die ga ik op internet dus bestellen, dat vind ik een fijner idee.

Verbruik:
De auto houdt per tankbeurt het gemiddelde verbruik bij en op de eerste tank heb ik een verbruik van 5.7/100 gehaald, daar zaten ook wat langere snelwegritten bij. De tweede tank is nu half leeg( vrieskou, winters weer en veel korte stukjes) en staat nu op 6.7/100. Dat laatste is dus niet zo zuinig als dat ik had gehoopt. Ik zal deze review over een poosje bijwerken wat betreft het brandstofverbruik. Maar zelfs met het voor een hybride relatief hoge verbruik in de winter op korte stukjes halen we nog een brandstofbesparing van >50% ten opzichte van onze vorige auto.

Wordt vervolgd.

Update na 8 maanden

  • 112.000 km

Eerste servicebeurt
Inmiddels hebben we de eerste reguliere servicebeurt bij Lexus Amsterdam gehad. Geen verassingen, alleen de beurt en nieuwe ruitenwisserbladen laten plaatsen. Tevens heb ik het benzinetank-koolstoffilter onder garantie van de terugroepactie van Lexus Nederland laten vervangen (voorzorg).

Brandstofconsumptie
De gemiddelde brandstofconsumptie hebben we toen we de auto ophaalde gereset. Deze staat nu +/-8000km later op 1:17.4, ofwel 5.7/100 waar ik zeer tevreden mee ben. Dit zou nog een stuk zuiniger kunnen zijn als we minder kleine stukjes zouden rijden. De auto is namelijk super zuinig op 80km wegen maar ook op de snelweg als je met 100-120km p/u op de cruisecontrol lange afstanden rijdt. Het verbruik daalt dan naar rond de 1:20.

Thuiskomertje
Ik heb een 80km/u Avensis-reservewiel aangeschaft voor 100 euro inclusief verzendkosten vanuit belgië (De 5x100r17 thuiskomertjes van de Avensis rond 2003 passen op de CT200h). Dit is een prettiger idee dan alleen een plaksetje en zo kun je ook je weg vervolgen mocht je ooit een scheur in de band krijgen. Via Ebay heb ik de een vastdraaiplug van een '99 IS200 uit Hongarije laten opsturen voor 12 euro. Daarmee zet je het wiel gecentreerd vast in de ronde bak onder de kofferbakvloer. De plastic onderbak heb ik nu in de garage liggen. Die is na plaatsen van een thuiskomertje net te hoog. De opklapbare kofferbakvloer is stevig genoeg om gewicht van boodschappen etc. te kunnen dragen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.