Land Rover Range Rover Td6 HSE (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover Td6 HSE |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na altijd ’sensible auto’s’ gereden te hebben, heb ik me vorig jaar getrakteerd op een Range Rover. De auto heb ik ingevoerd vanuit Duitsland en dat scheelde een bak geld; we mogen dan dure auto’s rijden maar houden (daarom?) nog wel van lekker veel voordeel.... In Duitsland kent men de Vogue niet maar mijn HSE heeft ’alle’ opties en is wat dat betreft op de stoelen na zelfs superieur aan de Vogue (weer zo’n voordeel bij het importeren uit een ’goedkoop’ land). Aangezien Land Rover 3 jaar fabrieksgarantie geeft, resulteert importeren niet in service risico’s en dergelijke en ik heb dan ook geen problemen bij de Nederlandse dealer gehad.
Over het rijden kan ik kort zijn: het is de meest fijne auto die ik ooit heb gehad. Dit is echt REIZEN en mijn kinderen (die met z’n drieën super comfortabel op de verwarmde achterbank zitten zonder een cardanbult) noemen de Range Rover dan ook DE TREIN. Hierbij kan ik me volledig aansluiten. Letterlijk hoog verheven boven de rest zoef je over de weg en het is dat Land Rover geen open haard als optie aanbiedt, want die zou er waarachtig goed bij passen!
Toegegeven, het is geen sportauto dus G-krachten scoren is er niet bij maar voor de rest zet de Range Rover vele auto’s (door z’n formaat letterlijk) in de schaduw. Ik ken althans geen alternatief dat zo comfortabel rijdt en daarbij zo veelzijdg is. Mega karren trekken, in de Ardennen tòch even dat bospaadje nemen wat uitblijkt te monden in een soort Amazone trail, op de wintersport geen gehannes meer met kettingen; je hoeft niet een extra dosis deodorant aan te brengen want samen met de auto lach je er om. Met 150-160 km/uur op de autobahn, een natuurlijke snelheid voor DE TREIN, is hij verder opzienbarend stil, dat had ik niet verwacht van zo’n hoekige kist.
Duur, tja, het is niet goedkoop rijden maar hiervoor had ik verschillendde E-klasses en die waren in onderhoud niet veel goedkoper. Een gemiddeld verbruik van 1:10 vind ik niet slecht. Je gaat ook niet scheuren dus dat scheelt ook weer bekeuringen. Voor de verzekering is het wel aardig als je een aardig schade(vrij) verleden kunt laten zien.
Niets is perfect en daarom toch nog een paar punten ter verbetering (da’s mooi want zo blijft er wat te wensen over):
* geluid tijdens optrekken
* pk/kg verhouding (de motor moet bij het optrekken en in de bergen wel zwoegen zèg)
* Onhandige menustructuur van navigatie e.d.
Het schijnt overigens dat het eerste en laatste punt inmiddels bij de laatste modellen zijn aangepast
PROBLEMEN
Niets!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.