Land Rover Range Rover Sport TDV6 HSE (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover Sport TDV6 HSE |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 26.000 km |
KM-stand laatst | 38.000 km |
- 38.000 km
Hierbij stel ik de auto van mijn vader even aan jullie voor. Persoonlijk vind ik de Range Rover Sport een van de mooiste SUV’s op de markt. Mijn vader was in september 2008 op zoek naar een opvolger voor zijn X5; de nieuwe X5 vond hij niet mooi, terwijl hij de Range Rover Sport erg mooi vind. Dus is hij een proefrit gaan maken met de Range Rover Sport 2.7 TDV6, ondanks dat deze minder snel is dan de X5 was mijn vader enthousiast van zijn looks, uitrusting, comfort, ruimte en weggedrag. Een nieuwe RRS vond hij te duur, dus gingen we op zoek naar een jonge tweedehands. Na enkele weken zoeken vonden in Duitsland(Köln) een prachtexemplaar; full option, 26000 km, bouwjaar 01/2008 en ruim 20000 euro goedkoper dan een nieuwe. Na een proefrit hebben we deze gekocht en week later gaan ophalen.
Ik zelf heb al vele keren met deze prachtige auto gereden en wil daarom een klein verslag maken over de auto.
Het betreft een Range Rover Sport TDV6 HSE; JAVA BLACK met zwart interieur en donker bruine houtinleg. Het interieur is mooi afgewerkt, maar hier en daar kunnen de gebruikte materialen beter. De zetels zitten hoog, maar zacht en comfortabel. Vooraan is hij ruim genoeg, maar achteraan mocht hij iets ruimer zijn. De koffer is veel groter dan de X5 en sluit automatisch(erg handig). De Harmann-Kardon geluidsinstallatie is uitstekend en het navigatiesysteem is gebruiksvriendelijk door het aanraakscherm. In en- uitstappen is makkelijk door de luchtvering en door de bestuurdersstoel die automatisch naar achter schuift als je de sleutel uit contact trekt. Door de hoge zitpositie heb je een ideaal zicht op de weg.
Een snelheidsmonster is deze Range niet, maar daarvoor is hij niet gemaakt. Als je optrekt voel je dat deze wagen veel gewicht moet meesleuren. Als je gas geeft wacht de auto eerst even en dan pas gaat hij versnellen. Desondanks zijn de hernemingen wel snel door het hoge koppel van 440 Nm bij 1900 toeren/minuut. De motor is erg stil en de automaat schakelt zacht, maar is een beetje lui in de normaalstand. In de sportstand doet ie beter zijn werk, hij is alerter en schakelt veel sneller terug. In maart 2009 hebben we de auto laten chiptunen van 190pk/440nm naar 230pk/510nm. Dit is echt een enorm verschil. De wagen reageert veel beter als je gas geeft en je voelt nu ten minste een echte duw in je rug. Ook wanneer je nu 120 km/h rijdt versnelt de wagen duidelijk en veel comfortabeler een inhaalmanoeuvre uitvoeren.
Het verbruik is gemiddeld 9,5l/100km( geen rustige rijstijl), op de snelweg rond 8,5l/100km. Het rijbereik is gemiddeld 900 km.
Het weggedrag is goed en evenwichtig, de wagen helt niet zoveel over en de bochten kunnen verassend snel genomen. Mijn vader vindt dat hij even goed rijdt als de BMW X5. Dankzij de luchtvering is de auto comfortabel, maar de 20-duim banden maken wel veel lawaai. Er is ook veel windgeruis aanwezig vanaf lage snelheden(80 km/h) .
Bij 32 000 km alle vier banden vervangen.
Bij 34 000 km klein onderhoud; kosten € 300.
Problemen
Geen.
Foto's volgen nog.(deze week)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover Sport 4.2 V8 Supercharged | 79.000KM | Harman/Kardon | Land Rover Dealer Maintained
- 2006
- 79.000 km

Land Rover Range Rover Sport 4.2 V8 Supercharged
- 2005
- 136.531 km

Land Rover Range Rover Sport 4.2 V8 Supercharged , NAP, Schuif/Kantel, Trekhaak, Luchtvering BTW
- 2006
- 209.010 km