Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE (2014)

autoreview

Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE (2014)
Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE (2014)Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE (2014)Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE (2014)Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE (2014)Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE (2014)Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE (2014)

Signalement

UitvoeringRange Rover Sport 3.0 TDV6 HSE
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf72.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stap nieuwer, van Range Rover 2003 naar RRS '14

  • 72.000 km

Tot mijn verbazing zie ik dat er nog geen review is geschreven van de Range Rover Sport II, ik ga mijn best doen om een uitgebreide review te doen van het gebruik en tevens onderhoud van deze auto.

Het gaat hier om de TDV6 diesel met 258pk.
Ik heb de auto in Maart 2018 gekocht en is ter vervanging gekomen van mijn 2003 Full Size Range Rover III (L322). Ik zal proberen de review zo neutraal mogelijk te schrijven, al is het bijna onmogelijk om niet te vergelijking met de oudere broer van deze prachtige auto.

Allereerst wil ik graag duidelijk maken dat ik deze auto niet nieuw heb gekocht, ik heb wekenlang gezocht naar een gebruikt exemplaar die zowel een goede onderhoudshistorie had, als een scherpe prijs. Mijn auto komt uit Duitsland en heb ik zelf opgehaald en ingevoerd.
De lagere wegenbelasting voor de RRS was een belangrijke factor, waar ik voor de RR 290 per maand kwijt was, betaal ik nu 208 euro. Daarnaast is hij ook stukken zuiniger met de brandstof...

Allereerst een aantal punten die erg opvallen aan de auto.

- Zeer goede geluidsdemping, comfortverhogend weinig rijwind en rolgeluiden, heerlijke reisauto ook boven de 130 km/h pas vanaf 170-180 word het duidelijk dat je hard rijdt.

- Krachtig, de 3.0tdv6 is beresterk in combinatie met de 8traps versnellingsbak voelt alles zeer soepel, maar bij een beetje extra gas zeer krachtig. Inmiddels ook onze Zware Airstream Caravan (2600kg tandemasser) er achter gehad voor een korte vakantie, en ongelofelijk met hoeveel gemak op een korte invoegstrook even doorgetrokken kan worden tot 100-110 om het overige verkeer zo min mogelijk te hinderen.

- Verbruik, ja ik wil het toch even aangestipt hebben. Ik besef dat ik voor dit type auto wellicht een uitzondering ben, maar ik ben een zeer rustige rijder, ik zoek altijd een plek om rustig cruise control te rijden. Ook als dat betekend dat ik lange afstanden 100 km/h moet rijden. Zo kwam ik er al heel snel achter dat ik op een rit Gorinchem - Den Haag - Gorinchem slechts een gemiddeld verbruik had van 5.4ltr /100km. Dat voor een auto van 2000kg met permanente 4x4 en een 3l V6 vind ik zeer netjes.

- Ruimte, of eigenlijk gebrek hieraan. Ja ik besef dat ik hier ga vergelijken en dat doe ik met z'n grote broer, dus dat is scheef. Maar zowel in hoofdruimte, als ruimte op de achterbank en in de kofferbak heb ik flink ingeleverd. Vooral de achterbank vind ik hinderlijk. Laat ik daarbij wel aantekenen dat ik 1m95 ben, maar voor zo'n grote auto vind ik het niet passend dat je rekening moet houden met de benen van je
achterpassagier middels je zitpositie als bestuurder.

- Veercomfort, ze hebben bij JLR dit keer echt het SPORT karakter doorgevoerd in deze auto, wat bij het vorige model anders was. De auto is lichter geworden maar vooral ook strakker sturend gemaakt. Bijkomend resultaat is dat de auto merkbaar meer moeite heeft met het verbloemen van de minste hobbels, iets wat in mijn ogen niet hoort bij dit soort auto's.
Maar het is dan ook een compleet andere auto, geen los chassis meer, maar een unibody constructie.
Ik verlang al terug naar mijn oude... het mag van mij best wat meer deinen en hangen. Ik wil graag comfort, ik ga doorsparen voor zijn grote broer.

- Trekgewicht en kogelgewicht: 3500kg is het europese maximum, het voelt alsof hij met gemak 2 keer dat gewicht kan slepen. De luchtvering is daarbij hetgeen wat hem zeer stabiel maakt en 200KG toelaat als kogelgewicht (is bijna de enige 4x4 die zoveel gewicht op de kogel mag hebben).
Ik heb veel ervaring met aanhanger combinaties en alleen de Landcruiser 200 is een goede SUV conurrent om te trekken, echter is die iets onrustiger op snelheid omdat de achtervering wat minder stijf is.
De luchtvering van de RRS is zeer sterk, met de caravan gebruik ik de hoog en laag functie van de luchtvering om de kogel er onder te rijden. Tikje omhoog en hij heft de caravan met een kogelgewicht van ~160kg zo naar de hoogste stand!

- Direct sturend, ja het kan een voordeel zijn en sluit aan bij bovenstaand verhaal over verhoogde SPORT gehalte... maar ik had liever het stuurgedrag van de oude sport. Je hebt nu met de minste stuurbeweging reactie en dat mag van mij echt wat minder, het gaat ten koste van het gemakkelijk "rechtuit gedrag" en geeft je het gevoel dat je meer aan het sturen bent.

-Kleine ongemakken, zal ik ook proberen te verzamelen.

De eerste heb ik alvast, dat is het niet permanent uit kunnen schakelen van het start stop systeem.
Landrover heeft er blijkbaar voor gekozen om steeds het start-stop systeem weer in te schakelen na een initiële start. Het mechanisme werkt prima, maar ik ben hier zeer op tegen. De brandstof en uitstootbesparing is nihil. Vervanging van electronica of simpelweg de accu die veel meer cycli moet doen zal de besparing direct teniet doen. Verder de belasting op draaiende delen is op termijn fors. Bedenk bijvoorbeeld dat bij rijden met onze caravan de auto bij het verkeerslicht ook meteen uitschakelt, terwijl hij zojuist nog hard aan het werk was, de turbo 18.000tpm draaide en bij uitschakelen geen koeling meer is doordat olie niet langer rond gepompt word.
Ik heb gevonden dat je de (extra) startaccu achterin kunt loskoppelen zodat het systeem denkt dat de reserve spanning te laag is en het start stop systeem dus niet in werking zal treden. Via deze omweg heb ik deze hinderlijke functie dus kunnen oplosssen.

Het tweede ongemak is de multimedia unit... de Achilles hiel van deze auto, ik wist waar ik aan begon en helaas zal het nooit wennen. Het systeem is te langzaam voor een dergelijke dure en luxe auto. Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken, dat hebben de journalisten in 2013 al meer dan genoeg gedaan.

Nieuw ongemak ontdekt met de hogere temperaturen... die verdomde TPMS van de bandendruk. Allemaal leuk, maar ik ben van het zelf doen en doe dat trouw. houdt de banden ook altijd op iets hogere spanning, maar er zijn maar 2 presets bij de RRS. Zware lading of normaal. Ik heb hem standaard op zware lading gezet, en dat is voorbanden 2,5bar en achter 3bar. Echter nu met het warme weer, en zeker met de berpassen met caravan erachter in Italië gaf de tpms nogal eens een melding dat de bandenspanning afwijkend was. Allemaal leuk en prima die luxe, maar ik wil het uit kunnen zetten als het me meer dwars zit dan helpt!!



Voor wat betreft onderhoud en storingen kan ik kort zijn, ik heb de auto nog niet zo lang. Ik doe zoveel mogelijk onderhoud zelf en ik heb meteen een flinke beurt gedaan. Diesel filter vervangen, alle luchtfilters, motorolie, remvloeistof, koelvloeistof en differentiëeel olie. En ik wil komende maand de versnellingsbak later spoelen omdat ik daar zelf geen materiaal voor heb, en na 4 jaar en 70.000km is preventief nieuwe olie voor de bak geen slecht idee.
Onderhoud is verder vergelijkbaar gemakkelijk als mijn oudere Range Rover, alles zit makkelijk bij de hand, onderdelen zijn niet duur en je hebt veel ruimte rondom het blok. Jammer is wel dat zelfs bij een merk als Landrover de peilstok is afgeschaft voor een electronische afleesmethode via het dashboard :(

Inmiddels terug van onze vakantie Italië waarbij we meerdere 'lago's' hebben aangedaan met onze Airstream en RRS. Zou eigenlijk een review willen schrijven hoe goed de Airstream zich laat sleuren en hoe goed dat ding op de weg ligt, maar laat ik het maar bij de RR houden. Hij was opnieuw foutloos, heerlijke trekauto met zoveel stevigheid in de achteras (luchtvering) dat hij alles heel goed stabiel houd. Geen slingertje aan de caravan van 8 meter.
Op 1 camping waren de accu's van de mover te ver leeg gegaan (wildcamperen geen stroom aansluiting en wel 5 dagen koelkast en lampen aangehad). De caravan stond voor een steile helling en duwen is geen optie, dus de RR aan het werk gezet, onverhard ~25 helling aankoppelen en achteruit met de caravan... hij liet even zien uit welk hout hij gesneden was. Weinig auto's waren hier geschikt voor geweest, al was het alleen al vanwege de bodemvrijheid die op offroad stand (hoogste stand luchtvering) net hoog genoeg was.
Op de snelwegen en de bergpassen kan de RR de zware airstream goed baas, slechts op een enkele helling schakelt hij een tandje terug als hij wat in snelheid terugloopt vanaf cruise tempo 100.

De 3000 km die we gereden hebben en de kilometers in NL verder geen storingen of gekke dingen met de auto.
De vakantie met de Airstream, waarbij we uiteraard vooral 'gesleept' hebben, was het gemiddeld verbuik 11.7ltr/100km over de complete rit.
Mijn oude Range Rover deed vorig jaar met de Airstream en een lager tempo ~17ltr/100km een enorme vooruitgang dus. Zeker als je bekijkt dat ik nu vrijwel alles met 105-110 op de cruise heb gereden en de oude hield ik op 95 om het verbruik binnen de perken te houden.


.....Ik zal dit later verder gaan aanvullen

Verkocht

  • 85.000 km

Heb hem verkocht, hij is weg en de avonturen gaan verder.. koop ik nog 1 keer een oude L322 met de 4.4 tdv8? of toch een nieuwe full size?
voor de wegenbelasting is de de nieuwe een stukje gunstiger. Maar een leuke L322 van 2012 vind je al voor 24k. Het nieuwe type kost al gauw 50k

Eerst maar eens gaan proefrijden wellicht bied dat perspectieven!

Nu toch een Range Rover full size

  • 110.000 km

Nu dan toch een full size range rover gekocht, de RRS vorig jaar verkocht en nu een SDV8 Vogue. Oh wat een enorm verschil in comfort, gekoelde/verwarmde stoelen met massagefunctie. een ruimere zit en een ruimer gevoel in de cabine.
Verder zijn de kleuren combinaties qua interieur nog van een wat hoger niveau. Ik zal er binnenkort een volwaardige review van maken,

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.