Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 44.782 km |
- 44.782 km
Ik ben geen autojournalist en zal zo goed mogelijk een review maken.
Is dit het ultieme luxevoertuig? Bijna, er gaat niks boven het andere Britse merk met de dubbel R in hun naam, maar deze Range Rover komt heel erg dichtbij.
Zeker sinds er in 2013 een geheel nieuw model is gekomen en dat was en is een hele verbetering t.o.v. het vorige model wat ik hiervoor heb gereden.
Normaal zullen eigenaren met deze auto nauwelijks van het asfalt afgaan, maar ik doe het toch regelmatig. Berg op en af, door water, door modder, over een bouwplaats, door sneeuw, veel regenwater op Autobahn, het lijkt deze kolos geen moeite te kosten en dat komt door de hulpsystemen die aan boord zijn en je ook zelf kan regelen doormiddel van het Terrain Respons Systeem in de middenconsole, kies je stand en alles wordt voor je geregeld, lage of hoge gearing en welke differentielen er wel of niet gelocked moeten worden.
De Range Rover is indrukwekkend offroad, maar ook onroad. Op de autobahn kan je erg comfortabel op kruissnelheid rijden en dat is de auto erg stil van binnen, alleen een Rolls Royce stiller bij een snelheid van rond de 160 a 170 km/h, maar snelheden van boven de 200km/h zijn met groot gemak te rijden met dank aan de luchtvering en de geweldig motor met veel vermogen.
Nog een voordeel van de luchtvering, hang er een zware aanhanger achter, paardentrailer bijvoorbeeld, en de luchtvering houdt de auto op niveau.
Mijn vorige Range Rover was een benzine en heb toch gekozen voor een diesel, maar de diesel V8 is toch echt wel de beste en mooiste motor om in je Range Rover te hebben, 339pk en 700Nm trekkracht en alles is goed doseerbaar, maar je kan het er een sportwagen bij een stoplichtsprint knap lastig mee maken, want deze kolos ook nog eens erg snel bij het optrekken.
De rijbeleving op zich, dat is ongeevenaard goed te noemen, het model kan zich echt meten met een BMW 7 serie of MB S-klasse, en ben je in de markt voor de genoemde BMW of MB, ga dan ook zeker eens een langs bij de Range Rover dealer, het zal u echt verbazen hoe goed het rijdt.
Groot is deze auto wel, maar een BMW 7 serie is langer en breder om maar even een voorbeeld te noemen.
Het grote voordeel van het nieuwe model, is het opgeruide dashboord waar je nu heel veel functies kan regelen via het touchscreen.
Ik heb in deze auto gekozen voor het optionele Meridian audiosysteem met 29 speakers en 1700w aan vermogen, maar de waarde van rond de €4000,- vind ik het niet echt waard, het klanken vind ik niet echt sprekend/vol klinken, het optionele Bang & Olufsen audiosysteem in een BMW of Mercedes Benz is vele malen beter en zijn geld wel dubbel en dwars waard en dat is eigenlijk ook wel het enige minpunt wat ik heb over de auto.
In de wintermaanden staat de auto op winterbanden, overigens verplicht hier in Duitsland en daarmee is de auto nog beter op natte of gladde ondergrond. Ook heb ik een set rubberen mattenset voor de wintermaanden, hierdoor blijft de auto toch wat makkelijker schoon te maken en blijft alles ook veel netter.
Zijn er concurrenten voor deze auto, ja en nee. Een Toyota Land Cruiser is een erg goede auto en minstens even goed in het terrein, maar blijft mijlen ver achter qua afwerking en luxe. De MB G klasse, erg goede terreinkwaliteiten en ook luxe van binnen, maar is toch meer gebouwd voor offroad en niet zo zeer voor onroad, maar wel een fijne auto.
Een MB GL-klasse of een BMW X5/6 zijn echte SUV's terwijl de Range Rover een echte 4x4 is, dus dat is appels met peren vergelijken.
Dan kom je toch uit bij een BMW 7 serie of een MB S-klasse, qua luxe belevering op hetzelfde nivau, maar hiermee ga ik echt niet door de modder of de bergen mee in.
Qua personaliseren kan je bij Range Rover heel veel kanten op, wortelnotenhout, koolstofvezel, vele soorten leer.
Het verbruik, dat ligt gemiddeld rond de 1:10 en voor een auto van dit formaat en gewicht vind ik dat gewoon netjes en met een dieselprijs van rond de €1,- maak ik mij daar niet zo druk om.
De dealerservice is erg goed en ik ben er zeer content mee, indien nodig wordt de auto bij mij thuis of op kantoor opgehaald voor onderhoud, ook de prijzen voor onderhoud zijn zoals je mag verwachten voor een auto als deze, niet goedkoop dus.
De betrouwbaarheid is top, nog nooit heeft deze auto mij in de steek gelaten en bij jaarlijks onderhoud komt er eigenlijk nooit wat naar voren, Range Rover/Jaguar bouwt gewoon een heel goed pruduct.
Komt er weer een auto van dit merk, ja zeker, daar hoef ik niet aan te twijfelen en eigenlijk is het oog al gevallen op een SVAutobiography.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography BOMVOL
- 2013
- 193.036 km

Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Vogue|2e Eig|Pano|Meridian|Trekhaak|Soft Close|Adaptive Cruise|Dealer Onderhouden
- 2014
- 145.600 km

Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography / GRIJSKENTEKEN / PRIJS EX-BTW / MASSAGE / ADAPTIEVE CRUISE
- 2014
- 169.000 km